עם תחילתה של השנה האזרחית החדשה, ארגון '15 דקות' פרסם דו״ח סיכום של שנת 2023 המנתח את נתוני הדיווחים שהתקבלו אצלו על התנהלות התחבורה הציבורית.

על פי הנתונים שהתקבלו מדיווחים של 2,500 נוסעים מרחבי הארץ נמצא כי יותר ממחצית מהדיווחים הם בנושא איחורים או אי ביצוע נסיעות. כמו כן, כמעט שליש מהדיווחים הם על אי עצירת אוטובוס בתחנה.

בדו"ח נכתב כי חברת מטרופולין מובילה בכמות התלונות ביחס לכמות הנסיעות שהיא מבצעת. במקום השני ניצבת חברת אלקטרה אפיקים ובמקום השלישי, חברת קווים. לפי התוצאות קו 4 של חברת בית שמש אקספרס נמצא במקום הראשון בכמות התלונות הגבוה ביותר, אחריו קו 249 של חברת מטרופולין.

(צילום: ארגון 15 דקות)

עוד נמסר כי חברת מטרופולין מובילה במספר הדיווחים הגבוה ביותר בנושא אי עצירה בתחנה. התואר המפוקפק שמור לחברה גם במספר הדיווחים הגבוה ביותר בנושא צפיפות.

(צילום: ארגון 15 דקות)

בסוגיית מספר הדיווחים הגבוה ביותר בנושא אי ביצוע נסיעות/ איחורים "זכתה" חברת אלקטרה אפיקים.

(צילום: ארגון 15 דקות)

בארגון מציינים כי הדו"ח מציג ניתוח של הדיווחים שהגיעו אלינו דרך אתר 15 דקות. הדוח אינו מתיימר להציג את את תמונת המצב בשטח בכפי שהיא במדויק, אך מתוך כמות זו, ניתן להצביע על הבעיות המרכזיות של התחבורה הציבורית בכלל ושל החברות המפעילות בפרט, ועל המגמות המתקיימות באופן כוללני.

לדבריהם, הדוח יועבר למשרד התחבורה ולגורמים הרלוונטיים לשיקוף תמונת המצב שעולה מתוך משתמשי התחב״צ. חשוב לציין כי מלבד לדוחות אלו, הגיעו אלינו לאורך השנה אלפי פניות למוקד לסיוע באופן פרטני, בתביעות קטנות, בקשות פיצויים ועוד, והן תומכות בנתונים שהוצגו כאן.

"אין מי שפועל לטיפול בבעיות העמוקות של התחב״צ"

סיון שמואלוביץ׳, מנכ״לית ארגון 15 דקות התייחסה לנתונים וציינה כי, ״שירות התחבורה הציבורית ב-2023 חווה פגיעה משמעותית, ואל מול מה שאנחנו רואים בשנה שחלפה במשרד התחבורה והתפוררות שלו מפנים, נראה שהמצב רק ילך ויתדרדר.

לדבריה, "השרה מירי רגב מקריסה את המשרד ואת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ואין מי שפועל לטיפול בבעיות העמוקות של התחב״צ. רק טיפול בבעיות אלו וההבנה שיש להשקיע משאבים לשיפור השירות, תביא בסופו של דבר לכך שהתחבורה הציבורית תהווה חלופה לרכב הפרטי".

עוד ציינה כי, "נוסיף לכך את העובדה שמנגנון התלונה הקיים במשרד התחבורה הוא לא אפקטיבי ולצערנו אף גובל בזלזול בתלונות הנוסעים, ולכן אנו אלו שמקבלים את תלונות הציבור ומייצגים אותו נאמנה. משרד התחבורה חייב להיות נגיש יותר לציבור ולהבחין בקולות שעולים מן השטח על מנת להשתפר״.