דיווחים מחו"ל מעלים כי בחוגי האירוויזיון ממשיכים לפקפק בהישגה המרשים של הזמרת הישראלית יובל רפאל. ישראל זכתה במקום השני בתחרות האירוויזיון 2025 עם השיר "New Day Will Rise". רפאל צברה 297 נקודות בהצבעת הקהל – הציון הגבוה ביותר בערב הגמר.

רשת בדיקת העובדות של איגוד השידור האירופי (EBU), Spotlight, ערכה חקירה שבחנה את קמפיין הישראלי לעידוד הצבעה, שהופעל על ידי סוכנות ממשלתית. המטרת הבדיקה היתה לבדוק האם הוא עמד בכללי ההגינות של התחרות, ולשלול חשד להתנהלות לא הגונה של ישראל.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

יובל רפאל על הטיימס סקוור (צילום באדיבות למשרד החוץ והקונסוליה בניו יורק)

קמפיין עידוד ההצבעה הישראלי בתמיכה ממשלתית

לפי הדיווח, סוכנות הפרסום הממשלתית הישראלית ניהלה קמפיין דיגיטלי לקידום ההצבעה לשיר של רפאל. הקמפיין כלל פרסומות ממוקדות בפלטפורמות של גוגל וערוץ יוטיוב שהעלה 89 סרטונים בין ה-6 ל-16 במאי. הסרטונים, שפנו לקהלים ב-35 מדינות וצברו למעלה מ-8.3 מיליון צפיות, הציגו את רפאל קוראת לתמיכה, לעיתים בשפות שונות, תוך ציון מספרי ההופעה שלה בחצי הגמר (14) ובגמר (04).

הקמפיין התמקד במדינות כמו ארמניה, יוון וסרביה, שהשתתפו בחצי הגמר של ישראל.

יובל רפאל (באדיבות כאן 11)

תוצאות החקירה: הקמפיין הישראלי תקין וחוקי

ממצאי החקירה של רשת בדיקת העובדות של ה-EBU, Spotlight, הראו כי הקמפיין הדיגיטלי של סוכנות הפרסום הממשלתית הישראלית לקידום ההצבעה ליובל רפאל באירוויזיון 2025 היה תקין וחוקי.

גופי שידור כמו RTVE מספרד ו-VRT מבלגיה הביעו חשדות כי קמפיינים מתואמים כאלה עלולים לפגוע בהגינות התחרות. זאת במיוחד לאור האפשרות של צופים להצביע עד 20 פעמים. עם זאת, ממצאי ה-EBU אישרו כי כל ההצבעות שנרשמו היו תקינות וחוקיות, ללא כל אי-סדרים.

יובל רפאל בחזרה הגנרלית (צילום: Sarah Louis Bennett EBU)

נוסף על כך, מרטין גרין, מנהל התחרות, הדגיש כי נהלי ההצבעה הם "מהמתקדמים בעולם". גרין הוסיף כי ה-EBU יערוך בדיקה מקיפה עם גופי השידור לקראת התחרות הבאה כדי להבטיח שקיפות.

הקמפיין הישראלי לאירוויזיון 2024

החקירה מגיעה על רקע קמפיין דומה שנוהל ב-2024. עדן גולן והשיר "Hurricane" הגיע למקום החמישי עם 323 נקודות בהצבעת הקהל. ההישג של עדן גולן היה במקום השני בהצבעות הקהל. גם אז, משרד החוץ הישראלי תיאם מאמצים דיפלומטיים לקידום השיר. הדבר כלל גם פרסומות דיגיטליות ושלט חוצות בטיימס סקוור.

למרות החשדות שהועלו בחו"ל, הממצאים מוכיחים כי הקמפיין הישראלי פעל במסגרת החוקית, וההצלחה של יובל רפאל היא תוצאה של כישרון ותמיכה ציבורית רחבה. ישראל ממשיכה להפגין נוכחות מרשימה על במת האירוויזיון, תוך שמירה על רוח התחרות.