איך ייתכן שמספר ניצולי השואה החיים בישראל בעלייה? - סרוגים

איך ייתכן שמספר ניצולי השואה החיים בישראל בעלייה?

למרות שבכל שנה נפטרים בישראל כ-13,000 ניצולי שואה מזקנה או מחלה, בנתונים הכלליים המתפרסמים בכל שנה, מספרם נשאר קבוע ולעתים אף עולה. איך זה ייתכן?

author-image
איך ייתכן שמספר ניצולי השואה החיים בישראל בעלייה?
  מספר הניצולים עולה (Yonatan Sindel/Flash90)

הנתונים שמתפרסמים בכל שנה על מספרם של ניצולי השואה שחיים בישראל, מלמדים כי בשנים האחרונות מספרם רק עולה.

אם ניקח בחשבון, כי מלחמת העולם השנייה הסתיימה באירופה בחודש מאי 45', הרי שגילם המינימלי של ניצולי השואה הוא יותר מ-70, רובם המכריע כבר עברו את גיל 80 וחלקם אפילו ציינו 90 ו-100 שנים.

סקר מכון ברוקדייל שנערך בשנת 2009 העריך כי בסוף שנת 2008 חיו בישראל 233,700 ניצולים, התחזית של אותו מכון מחקר הייתה כי בשנת 2015 יהיו בישראל 143,900 ניצולים, ובשנת 2025 – 46,900 ניצולים. ההערכה היא כי בכל חודש יותר מ-1,000 ניצולים ובשנה כ-13,000 ניצולי שואה נפטרים מזקנה או ממחלות.

אלא שבדיקת הנתונים שמפרסמת הרשות לרווחת ניצולי השואה מלמדים כי בשנת 2012 חיו בישראל 198,000 ניצולים, שנה לאחר מכן מספרם ירד ל-192,000 ובשנת 2014, מספרם אפילו עלה, ל-193,000 ניצולי שואה.

השנה 2015, מוערך מספר ניצולי השואה ב-190,000 שוב ירידה, אך בקיזוז מספר הנפטרים המוערך בכ-14,000 בשנה, הרי שמספרם עלה ביותר מ-10,000 רק בשנה האחרונה!.

בנתונים שמתפרסמים בכל שנה מוערך מספר הניצולים החיים מתחת לקו העוני ב-45,000 איש.

אז איך קורה שמספרם של הניצולים רק עולה?

אחת הסיבות היא הרחבת המושג ניצול שואה. את הנתונים על מספר ניצולי השואה, שואבים מתוך מספר מקבלי הקצבאות של המדינה והגדרות אלו שונו בשנים האחרונות על ידי מספר גורמים.

בשנות החמישים והשישים היו זכאים לקצבה רק מי שנפגע וסבל מנכות כתוצאה מהתעללות הגרמנים. שמו שלו החוק לפיצויים מכספי השילומים היה "חוק נכי מחנות הריכוז הנאצים" בהמשך שונה ל"חוק נכי רדיפות הנאצים". רק בשנת 2005 שונתה ההגדרה להטבות ל"ניצולי שואה" בה ניתנו הטבות למי ש"נרדף, שבתקופה שבה היה בארץ עוינת, הוא שהה במחנה ריכוז, במחנה כפייה, בגטו או במקום מסתור". חוק זה עבר בקריאה ראשונה, אולם בהמשך שונה החוק והכיל רק "ניצול שואה, הזכאי לגמלת הבטחת הכנסה, ובכך הוצאו ממנו דה פקטו רוב "ניצולי השואה".

בשנים האחרונות, הוחלט על הרחבת גבולות המונח ניצולי שואה לכל הארצות תחת הכיבוש הגרמני, כולל צפון אפריקה – לוב, תוניס ומרוקו למרות שלא היו בהם גטאות. שר האוצר יאיר לפיד הרחיב את ההגדרה גם לניצולים שעלו לארץ אחרי שנת 1953.  גם ההגדרות של עובד כפייה, למשל הם נזילות מאוד, ונעות בין עובד מחנה עבודה גרמני לבין מי שהגרמנים חייבו אותו בעבודה מזדמנת כמו סילוק אשפה או פינוי כבישים. אפילו זמן הכיבוש הגרמני הורחב מיום פרוץ המלחמה ועד 300 יום אחרי סיום המלחמה, כך שגם מי שעוד לא נולד בזמן הכיבוש הגרמני, אך היה עוּבר, נחשב ניצול שואה וזכאי להטבות. הגדלת מספר הניצולים גרמה כי התקציב שיועד להם נגמר, מה שהצריך את האוצר בשנה האחרונה לאשר הוספה של מיליארד שקלים להטבות עבור הניצולים.

בשיחה עם חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל המשמשת כיושבת ראש 'מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל', היא אומרת לסרוגים כי קשה להאמין לכל המספרים שמתפרסמים בנושא מספרי ניצולי השואה. "אין לנו לצערנו מספרים מדויקים. אחת הסיבות שהמספר הוא גדול יותר, הוא כי אנשים נוספים קיבלו הכרה כניצולי שואה. קח בחשבון כי המספרים שכל שנה נפטרים כך וכך ניצולים, גם הוא לא מדויק כי אין לנו מידע כזה. אבל זה נכון שיש כאלה שמתים והמדינה מכירה באנשים נוספים כניצולים.

על מספר הניצולים שחיים מתחת לקו העוני, אומרת אביטל, "קשה לדעת, כי קו העוני הוא לא ברור, חלקם מקבלים הבטחת הכנסה, ואני חושבת שהמספרים שמתפרסמים לפיהם הורע מצבם של הניצולים ו-10% יותר זקוקים לסיוע, הם לא נכונים, כי אין לאף אחד מידע מדויק על המספר הזה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אין לכם בושה לפרסם כתבות ללא בדיקת התוכן !!!!!!!
גד | 13-04-2015 16:03
תומר ניר היקר, הבורות שלך בנושא נראת היטב בכתבה, ומוטב שלא הייתה מתפרסמת. עוד כמה כתבות כאלה עוד תהיה קרוב לצוררנו.
2
הכל שקר. מנפחים.. בקמחא דפסחא ראינו שכולם רעבים ..
אורי ציון | 14-04-2015 16:33
אומרים לא הדלקנו תנורים בחורף. וויתרנו על הרבה דברים.. הכל מזוייף כמו בתי חולים עמוסים.. רק לקבל כסף.. לאן הגענו בשקרים.
3
ל2 תתבייש
נורית. | 14-04-2015 23:14
שלא תדע אף פעם עוני כי אתה יודע כתוב אל תביאנו לידי ניסיון שלא נבא לידי ביזיון תתפלל שהשם יתן לך להיות מן הנותנים.תפתח את הלב.