בעקבות המתיחות הביטחונית והאיומים על שדות התעופה בישראל, רבים מהישראלים מחפשים אלטרנטיבות בטוחות יותר לחופשותיהם. היעדים המובילים כיום הם מדינות מערב ומזרח אירופה, קפריסין ויוון, בעוד שטורקיה, סיני ומרוקו כמעט ונפלו מהמרכז התיירותי הישראלי. הביקוש הגובר ליעדים אלו הוביל לעלייה במחירי הטיסות.

עם זאת, ישנם גם שינויים בשוק התעופה. חברות תעופה בינלאומיות כמו ריינ-אייר ודלתא איירליינס חידשו את טיסותיהן לישראל, אך עדיין קיים חוסר יציבות בשוק בשל המצב הביטחוני. המצב הזה יוצר תמונה מעורבת: מצד אחד, ישנו ביקוש גבוה ליעדים מסוימים, ומצד שני, חוסר יציבות שמוביל לעליית מחירים.

המצב הביטחוני בישראל משפיע באופן ישיר על שוק התעופה, עם שינויים במחירי הטיסות והעדפות היעדים של הישראלים. הישראלים מחפשים אלטרנטיבות בטוחות יותר, והמצב הזה יוצר תמונה מורכבת בשוק התעופה.

אירוע החדירה הביטחוני החריג – שבו טיל שנורה מתימן הצליח לפגוע בשטח נתב"ג – יצר בלבול עמוק בתחום מחירי הטיסות. מצד אחד, הביקוש לטיסות לחו’’ל דווקא עלה בעקבות תחושת חוסר הביטחון, מה שהוביל לעליות מחירים חדות במיוחד ליעדים קרובים ובטוחים כמו קפריסין, יוון וגרמניה. מצד שני, חברות תעופה זרות שוקלות לצמצם או להשעות קווים לישראל בשל הסיכון הביטחוני, מה שעלול לצמצם את ההיצע ולגרום למחירים לזנק עוד יותר. במקביל, נרשמת תנודתיות קיצונית – טיסות שבוטלו נמכרות מחדש במחירים מפתיעים, והצרכן הישראלי נותר מבולבל בין רצון לברוח מהמציאות, לבין היעדר ודאות מוחלטת אם ומתי יוכל לטוס.

המחירים זינקו פי 8

לפני האירועים הביטחוניים האחרונים, טיסות של חברות התעופה הישראליות ישראייר, אל על וארקיע לקפריסין היו מוצעות במחירים תחרותיים, במיוחד בעונות השפל. לדוגמה, טיסות הלואו-קוסט של ריין אייר לקפריסין היו זמינות במחירים נמוכים מאוד, לעיתים החל מ-$32. עם זאת, לאחר האירועים הביטחוניים, מחירים אלו עלו באופן משמעותי, והם נעים כיום בין $100 ל-$200 לכיוון, בהתאם לחברת התעופה והזמן הזמין.

חברות תעופה ישראליות כדוגמת, אל על, ארקיע וישראייר מציעות טיסות אל לרנקה במחירים שונים הנעים בין $188 ל-$322, בהתאם לתקופה ולזמינות. חברת התעופה הישראלית החדשה, אייר חיפה, החלה להפעיל טיסות לקפריסין במחיר התחלתי של $119 לכיוון. חברות כדוגמת אייר פרנס, יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס ביטלו או השעו את טיסותיהן לישראל.

לסיכום, החדירה של טיל משטח תימן לשטח שדה התעופה בן גוריון והפגיעה המדויקת באחד ממסלולי ההמראה הובילה לבלבול חסר תקדים בקרב הציבור הישראלי והתיירים כאחד. נוסעים קיבלו עדכונים סותרים – חלקם נקראו להתייצב כרגיל לטיסה, בעוד אחרים גילו על ביטול או דחייה רק עם הגעתם לשדה. חוסר האחידות בתגובות מצד הרשויות, בשילוב עם תמונות שהתפרסמו ברשתות החברתיות של פיצוץ בקרבת המטוסים, יצרו תחושת כאוס ואובדן שליטה. רבים החלו לפקפק ביציבות מערך ההגנה, ושאלת חופש התנועה האווירי של ישראל – אחד מסמלי הריבונות והחיים הנורמליים – שוב עומד למבחן.