הרשתות החברתיות כמו טיקטוק ו-X הפכו לזירת קרב לוהטת בתעשיית האופנה. סרטונים ויראליים חושפים כמה באמת עולה לייצר תיקי הרמס, נעלי גוצ'י או טייצים של לולולמון. הפער בינם לבין המחירים האסטרונומיים שמשלמים הצרכנים הוא עצום.

בנוסף, טענות על כך שמותגים המתגאים בייצור אירופי מייצרים בסין מעוררות זעם. מה קורה מאחורי הקלעים של תעשיית היוקרה? הנה כל מה שצריך לדעת על הסערה שמטלטלת את עולם האופנה.

@wangsen9998 Chinese manufacturing going to the US can make American people live better, not take away their jobs#senbag ♬ 原创音乐 – Wang Sen

עלויות ייצור נמוכות, מחירים בשמיים

משתמשים בטיקטוק, ביניהם יצרנים סיניים, העלו סרטונים בנושא עלויות הייצור. הם הם טוענים כי עלות ייצור פריטי יוקרה זולה בהרבה מהמחיר הקמעונאי. לדוגמה:

  • תיק בירקין של הרמס: עלות ייצור מוערכת של כ-1,200 דולר, לעומת מחיר מכירה של 30,000 דולר ומעלה.
  • טייצים של לולולמון: עלות ייצור של כ-6 דולר, לעומת מחיר של כ-100 דולר בחנויות.
  • נעלי גוצ'י: סרטונים טוענים כי עלות ייצור של זוג נעליים היא כ-50 דולר, בעוד הצרכנים משלמים מאות ואף אלפי דולרים.

הסרטונים האלה, שזכו למיליוני צפיות, הציתו דיון סוער. חלק מהצופים המומים מהפערים, ומרגישים שהמותגים "עובדים" עליהם. אחרים טוענים שזה לא חדש – מחירי יוקרה תמיד היו מונעים ממיתוג, שיווק ותחושת נדירות, ולא מעלויות הייצור עצמן.

האם "מיוצר באירופה" הוא שקר?

הטענה המטרידה הנוספת שעלתה ברשתות היא בנוגע למקום הייצור. כידוע, מותגי יוקרה מתגאים בתווית "Made in Italy" או "Made in France". מהטענות עולה כי בעצם הם מייצרים חלק ניכר מהמוצרים שלהם בסין או במדינות זולות אחרות.

יצרנים סיניים טוענים שהם מספקים מוצרים למותגים כמו פראדה, דיור ולואי ויטון. הם העלו סרטונים שבהם הם מציגים תיקים ונעליים זהים לאלו של המותגים – במחירים נמוכים בהרבה.

על פי הטענות, חלק מהמותגים מעבירים שלבים מסוימים בייצור (כמו ייצור חומרי גלם או רכיבים) לסין, וייטנאם או בנגלדש, תוך שמירה על שלבים סופיים כמו תפירה באירופה. כך הם יכולים לתייג את המוצר כ"מיוצר באירופה" תוך הוזלת עלויות.

עם זאת, לא כולם משתכנעים. משתמשים ב-X טוענים שמותגי עלית כמו הרמס או שאנל עדיין מייצרים את מוצרי הדגל שלהם באירופה, בעיקר בעבודת יד של אומנים.

מה זה אומר לעתיד תעשיית היוקרה?

הסערה ברשתות החברתיות מדגישה את הדרישה הגוברת לשקיפות מצד צרכנים, שרוצים לדעת מה הם מממנים כשהם קונים מוצר יוקרה. מותגים שיסרבו לחשוף את שרשרת האספקה שלהם עלולים לאבד אמון, במיוחד בקרב דור ה-Z, שמעדיף מותגים אותנטיים ואחראיים.