היוצא בימי ניסן ורואה אילנות מלבלבים, מברך- בָּרוּךְ אַתָּה ד', אֱלֹקֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם, וּבָרָא בוֹ בְּרִיוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת, לֵהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם.
טוב לברך יחד במניין, אך אפשר לברך ביחיד לבדו. נחלקו הפוסקים האם מברכים בשבת, והמברך יש לו על מה לסמוך.
אפשר לברך בתוך העיר, אך ראוי להדר לצאת מהעיר ולברך על אילנות בשדות.
מברכים על אילנות פרי ולא אילנות סרק. גם נשים מברכות, משום שזו אינה מצווה התלויה בזמן.
ההגדרה של אילן פרי- אילן שיש מי שאוכל פירותיו. אפילו אם לא כל העולם אוכלים פירות כאלו.
לכתחילה מברכים בניסן, בשעת הדחק יכול לברך גם בחודש אייר.
אם לא מצא שני אילנות ואינו מעריך שיזדמנו לו עד תום הפריחה, המברך על אילן אחד יש לו על מה לסמוך.
אין לברך על אילן מורכב, מותר לברך על אילנות ערלה, וכן יכול לברך על אילנות שיבולם קדוש בקדושת שביעית. אך לא יברך על עץ שניטע באיסור בשביעית.
יכול לברך בלילה אם יש תאורת רחוב ליד העצים.
אפשר לברך גם על אילנות הנטועים בעציצים.
ניקיון הבית מחמץ
ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא החשבת החמץ לעפר (רש"י), והפקרתו לרבים (תוספות).
אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.
בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים בלתי אכילים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית.
יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.
אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש.
גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים, ובכיסי הבגדים.
חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז.
עלינו להזהר שניקיון הבית לא יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הנקיונות יהיו באוירה נעימה וחיובית, של אהבת השם ואהבת התורה .
בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. ניתן למכור דרך האימייל באתר הרבנות הראשית לישראל.
הכשרת כלים
זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש עם חמץ יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם מעט פעמים השתמשו בכלי באש, ללבנו
יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להגעלה
במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר'.
כלי זכוכית- אשכנזים ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים (או משרים במים ג ימים ומחליפים), אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. למנהג הספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון.
שיש- ניקוי, ועירוי רותחים שלוש פעמים. אם חושש שהשיש יתבקע- יכול במקום לערות מים, ליבש את השיש היטב ולכסותו בנייר כסף עב או שעוונית, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות, אך יש לנקות במים וסבון.
כיור חרס- לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור היבש בנייר כסף עבה. או לשפוך מים רותחים שלוש פעמים (באפשרות זו, ראוי שלא להניח בו כלי רותח בפסח). כיור מתכת- הגעלה בעירוי.
תנור- לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להמתין יממה, ולהפעיל חצי שעה על החום הכי גבוה.
כיריים אינדוקציה- לספרדים מספיקה שטיפה עם חומר חריף. לאשכנזים יש להכשיר על ידי שטיפה בחומר חריף, ולאחר מכן לגרום להם לרתוח על ידי סיר שיניח עליהם. היכן שהסיר אינו מגיע, יש להעביר ברזל רותח.
קומקום- אם השתמש בו רק לקפה ותה, די בשטיפה. ואם השתמש בו לעירוי על מאכלי חמץ (ולאשכנזים אפילו אם עירה על כלי חמץ ריק), אזי יש להגעילו על ידי שיבעבע והמים יגלשו על צידיו.
תנור פירוליטי- להפעיל על תכנית ניקוי בחום הגבוה ביותר. לנקות היטב את הגומיות, עם חומר פגום.
טוסטר קופץ או טוסטר לחיצה- יש להמנע משימוש בפסח, ואין לסמוך על הכשרו.
מנגל- עדיף להמנע. מעיקר הדין אפשר להכשיר על ידי ליבון עד שניצוצות אש יצאו מהמנגל ומהרשת.
משטח לייבוש כלים- לשטוף עם מים חמים וסבון חריף.
תבניות מתכת- יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות. תבניות שברוב הפעמים בשנה השתמשו בהן עם נוזל כגון שמן, ספרדים יכולים להגעיל. ואם לרוב לא אפו בהן, אלא הניחו עליהן תבנית, לספרדים די בשטיפתן.
רשת תנור- אשכנזים צריכים ללבן. לספרדים הדבר תלוי מה רוב תשמישה- אם לרוב הניחו על הרשת תבנית, די בשטיפת הרשת. אם לרוב אפו עליה ישירות, יש ללבן.
מדיח כלים- לנקות היטב, כולל מסננת. להמתין יממה. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה, כשכל חלקיו בתוכו. המחמיר להגעיל את המגשים והמסננת, תבוא עליו ברכה.
כלי פלסטיק- להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.
כלי קורנינג- דינם ככלי זכוכית.
בקבוק לתינוק- להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.
גביע של קידוש- אשכנזים נוהגים להגעיל או להחליף. ולספרדים מספיקה שטיפתו.
מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון ושימושה ללא נוזלים, אין להשתמש בה בפסח.
שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה.
מיחם- אם הניח עליו חמץ, יש להגעיל.
מיקרוגל-המחמיר להמנע או לקנות אחד עבור הפסח, תבוא עליו ברכה. הכשר מעיקר הדין- לנקות היטב, למתין יממה, ולהרתיח בו חצי כוס מים עם סבון עד שיתאדו המים. אם יש מגש מזכוכית, אשכנזים- להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום. ולספרדים די בכך ששוטפים את צלחת הזכוכית. ראוי לחמם בו בתוך כלי סגור.
פלטה- לנקות היטב, לשפוך מים רותחים (בזהירות מהחשמל), לייבש היטב, להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף עב. אם אי אפשר לשפוך מים עליה, אפשר לוותר על שלב זה ולהסתפק בשאר השלבים.
קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.
ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.
מקרר-לנקות באופן כללי עם מים וסבון, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לשפוך מים רותחים.
מסננת כיור- לספרדים די בשטיפה עם סבון, ולאשכנזים יש להגעיל.
מקלדת ועכבר מחשב- רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.
פלאפון- טוב להעביר מטלית לחה על הפיה.
שיניים תותבות- מנקים עם מים וסבון, ועירוי רותחים. ואם חושש שיתקלקלו מהעירוי, די במים וסבון.
מברשת שיניים- שטיפה בימים עם סבון. אך לכתחילה יש להחליף.
מותר ללבן כלים, ולהכשירם בליבון לפסח, בחול המועד.
הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך יש לשאול בכל ספק.
מאכלים כשרים
ביצים- מותרות, על אף החותמות.
תרופה לבליעה- אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף עם הכשר לפסח
סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור- מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)
משחת שיניים- צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר
אוכל לתינוקות- צריך הכשר לפסח
אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור) – צריך הכשר לפסח.תערובת אוכל קנוי לדגים, אינו צריך הכשר לפסח.לא חייבים למכור לנכרי מראש מזון לבע"ח שמעורב בו חמץ. לגבי נתינתו לבע"ח לאכילה בפסח, נחלקו בזה ערוה"ש והמשנ"ב, ולמעשה אם אינו מוצא אוכל כשר לפסח, יכול לתת אוכל שאינו כשל"פ לבעל החיים שלו, בתנאי שהוא בודאות פסול מאכילת אדם. אולם רבים מסוגי האוכל לכלבים ראויים בטעמם לאכילת אדם (תינוקות לוקחים מהאוכל הזה לפעמים), ולכן יש למוכרם לגוי מער"פ, ולתת לכלב אוכל כשל"פ (או בדחק אוכל שאינו כשל"פ אך פסול מאכילת אדם).
מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול (לחולה או ילד קטן מותר). לספרדים מותר לאכול מצה עשירה, כגון עוגיות 'פפשודו-גטניו' הנמכרות בשווקים.
מצה רכה עם הכשר לפסח- לספרדים מותר, אשכנזים נהגו להמנע לכתחילה.
חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין
קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות מסודרת ולא הכשרים שאינם מוכרים
קטניות
"איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן)
על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח .
רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות.
ספרדיה הנשואה לאשכנזי- מותר לה לאכול קטניות בבית הוריה, אך לא בביתה. אשכנזיה הנשואה לספרדי- מותר לה לאכול קטניות, וראוי שתעשה על כך התרת נדרים.
לדעת כמה מגדולי האחרונים, הקטניות האסורות הן רק אלו אשר היו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן במשך זמן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר מעיקר הדין לאוכלם בפסח (ויש מחמירים).
לפיכך, הנוהגים לאכול ליפתית/קינואה/סויה, יש להם על מה לסמוך
שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה בכבישה קרה, מותר בפסח
מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, יש מהאחרונים שהתירו לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה בשעת הצורך
מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות
יום חמישי, יב' ניסן
בשנה זו, בה ערב פסח חל בשבת, יש מחלוקת האם להקדים את התענית, או לבטלה לגמרי. לספרדים היא אינה חלה השנה, ולאשכנזים היא חלה. ונהגו גם הספרדים להשתדל להגיע לסיום מסכת אם אפשר. על כל פנים, אבות לבכורים, ונשים בכורות, פטורים בשנה זו מהתענית ומסיום מסכת.בבוקר עושים סיום מסכת עבור הבכורות, והמשתתפים בה פטורים מן התענית. לאחר תפילת מעריב של יום חמישי בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. גם השנה, שהבדיקה מוקדמת, אין לאכול פת או עוגה כביצה, כחצי שעה קודם הבדיקה. אך מותר לאכול ירקות ופירות, ולשתות, כמה שירצה.ראוי ליטול ידיו לפני הבדיקה. בודקים עם נר את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אין לדבר באמצע בדיקת חמץ. ניתן לבדוק בברכה אחת כמה בתים. אפשר למנות שליח לבדוק את החמץ במקומות שונים בבית. נהגו להניח י' חתיכות חמץ ולמצוא אותם בבדיקה.לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ של ערב, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה.
יום שישי, יג' ניסן
בשנה זו, כל העדות אומרות 'מזמור לתודה' בתפילת שחרית.מעיקר הדין, מותר לאכול חמץ כל היום. יש שנהגו לחדול מאכילת חמץ לאחר שעה רביעית.שורפים חמץ. לא לשכוח לרוקן את שואב האבק שמלא פרורים מהימים האחרונים. מותר לבער את החמץ כל היום, אך ראוי לבערו בשעה חמישית כמו בכל שנה.לאחר השריפה לא אומרים השנה ביטול חמץ ביום שישי. אלא מבטלו בשבת.משייר חמץ מצומצם לשתי סעודות שבת, וליום שישי.מעיקר הדין, במשך היום מותר לאכול מצות, עד ליל שבת. למעשה, יש בזה מנהגים שונים.מותר לעשות מלאכה כמו בכל יום שישי.יבדוק החסה והכרפס ביום שישי, כי אסור בשבת לבדוק ולהכין עבור פסח. אך יקפיד שלא להשרות את החסה במים כל השבת, משום שאז היא כמבושלת וזו בעיה עבור מצוות מרור.לכתחילה יצלה את הזרוע ביום שישי. בדיעבד יכול לצלות במוצ"ש, ויאכל מעט מהצלי למחרת או יתן לקטן. יש לפתוח מראש את הסלוטייפ עם האותיות המודפסות של חבילת המצות לפני כניסת שבת.יש להכין את החרוסת ביום שישי, ואם שכח, יכול להכינה בשינוי כלשהו, במוצ"ש. יש להכין מראש את הנרות והפמוטים לשבת ויום טוב. יש להכין גם נר שידלק 26 שעות. לכתחילה טוב לדאוג לנרות יום טוב גדולים אשר ידלקו עד חצות הלילה ואכילת האפיקומן. המצות המיועדות לפסח הנן מוקצה ביום השבת (אך בליל שבת אינן מוקצה), ואסור להזיזן. לכן יש לסדרן במקומן מראש.יש להכין פיתות לשבת בבוקר, כך שהלחם לא יתפורר ויתפזר בבית. אין להכין דייסה, צ'ולנט דביק, וכדומה, עבור שבת זו, שמא ישארו שאריות חמץ דבוקים בכלים.ראוי בשבת להמנע מלהכנס למקום שמכר או השכיר לנכרי, ובשעת צורך מותר.מדליקה נר של 26 שעות, ולאחר מכן נרות שבת בברכה.
שבת, יד' ניסן
מצה יכולה להיחשב כ 'לחם משנה' בשבת. המצות המיועדות לפסח הינן מוקצה ביום השבת, אך אינן מוקצה בליל שבת. שכח לבדוק חמץ ביום חמישי בערב, יבדוק בשישי. שכח בשישי, לא יבדוק בשבת עצמה אלא לאחר מכן. שחרית של שבת בבוקר צריכה להיות מוקדמת, או קצרה ללא פיוטים רבים, על מנת שנספיק לסיים את סעודת הבוקר עד סוף זמן אכילת חמץ. יש לפרוש מפה עבור קליטת הפירורים, שמא יתפזרו בבית.
מותר לטאטא את הרצפה המרוצפת בשבת. אולם אסור לשוטפה. במהלך הסעודה בערב ובבוקר, הטוב ביותר הוא לאכול אוכל כשר לפסח, עם פיתות. פירורי חמץ הנשארים מהסעודה, משליכם לאשפה הציבורית, או להוריד בשירותים.אפשרות שניה, במקום לאכול פיתות ולסיים מהר עד סוף זמן אכילת חמץ, היא האפשרות לאכול מצה מבושלת. יש לבשל מראש לפני שבת כמה מצות במרק, ואז ניתן לברך עליהן המוציא בשבת, ואין צורך להזדרז לגומרן עד סוף זמן אכילת חמץ.לא יערה לכתחילה מים רותחים מכלי ראשון של פסח (-קומקום שעל האש, מיחם וכדומה), לכלי חמץ, אפילו הוא ריק.לאחר הסעודה, מבטל את החמץ לפני סוף זמן ביעור חמץ. ויאמר את הנוסח של הבוקר הנמצא במחזורים.
מותר לישון בשבת כדי שיהיה עירני בליל הסדר, ואין בזה איסור הכנה. אך לא יאמר כך בפיו. אחרי מנחה נהגו לומר סדר קרבן פסח. לפי ספר הזהר הקדוש, אין סעודה שלישית בשבת זו. אולם לפי הנגלה יש לעשות סעודה, וכך ההלכה.יש מהאשכנזים שנהגו לחלק את סעודת הבוקר לשניים, ולברך ברכת המזון באמצע, לפני סוף זמן אכילת חמץ, ואז לאכול שוב לשם סעודה שלישית. ובכך להרוויח שתי סעודות שבת עם לחם. ועליהם לסיים את הלחם בסוף זמן אכילת חמץ. ומנהג הספרדים, וחלק מהאשכנזים, לעשות סעודה שלישית רגילה, בזמן המנחה, כמובן ללא חמץ או מצה.
בסעודה שלישית ניתן לאכול עוגות מקמח מצה, מצה מבושלת או מטוגנת, קניידלך, וכדומה. אם אין, יאכל בשר, דגים, ירקות ופירות. ואם אין לו דבר לאכול, יאמר דברי תורה.יש לאכול סעודה שלישית לפני שעה עשירית, שלוש שעות קודם השקיעה (בערך עד 14:30). כאשר עברו כשלוש עשרה וחצי דקות מהשקיעה של יום שבת, אפשר להתחיל להכין דברים עבור החג. ובשעת הדחק, אפשר להתחיל להכין מיד לאחר השקיעה.אסור לקחת את הקיטל בשבת להוליכו לליל הסדר במקום אחר.
יו"ט פסח- טו' ניסן
הדלקת נרות חג, לאחר צאת השבת. מעבירים מאש קיימת. מברכים 'להדליק נר של יום טוב', ו'שהחיינו' (וספרדיות לא תברכנה שהחיינו). ראוי להדר ולהניח מראש נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.תפילת יו"ט, עם 'ותודיענו' בשל מוצאי שבת.בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת המידע והחוויה של השעבוד והגאולה האלוקית, הלאה לדור הבא. אין היתר לצלם או לשדר או לצפות בליל הסדר על ידי אפליקציה או תכנת מחשב. גם אם אדם עושה את הסדר לבדו.קידוש של יום טוב החל במוצאי שבת, ככתוב במחזורים (סדר יקנה"ז). מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.
יש להדר אחר מצה שמורה לליל הפסח. מרן הרב קוק זצ"ל העדיף הלכתית מצות מכונה. ישנם פוסקים המעדיפים מצות יד.
כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.
גודל כזית לכתחילה: אשכנזים- כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. ספרדים- כשלושים גרם, שהיא בערך מצת מכונה שלימה (ספרדים יכולים להקל בכזית השני, ולאכול כחצי מצת מכונה ולא אחת שלימה).
יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה (מעיקר הדין עד ארבע דקות).
יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. אין להיסב בשעת הברכה אלא באכילה ובשתיה. נשים ספרדיות צריכות להסב, אך אם לא הסבו יצאו ידי חובה. ראוי גם לנשים אשכנזיות להיסב, אך אינן חייבות. וכולן חייבות שלא לעמוד.
שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות. אם שתה רוב רביעית ולא את כל הרביעית, יצא.
נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.
לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש להשתדל לאכול את האפיקומן לפני חצות, אך היו גדולים שלא הקפידו כשיטה זו. ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.
מותר לטאטא את הרצפה המרוצפת. אולם אסור לשוטפה.
שחרית של יו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.
מותר לאכול ביו"ט ביום בשר צלי.
חול המועד
סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה
יו"ט שני של גלויות
אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן
המנהג הנפוץ הוא שאין מניחים תפילין בחול המועד בא"י.
אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר.
תמיד קיים הפסד מכך שלא עובדים במועד.בהפסד הקרן (דהיינו מה שכבר יש לו) מותר. בהפסד רווח, אסור לעבוד, משום שזו עצם התקנה.גם כשמותר לעבוד בהפסד קרן, זהו רק מלאכה דלה, שאינה של אומנים (אלא אם האומן שינה מדרך עבודתו הרגילה). במקרה של הפסד רב, מהקרן, מותר גם מלאכה רבה.
אם מדובר בצרכי רבים חיוניים, במזון המתקלקל מהר (ירקות), מותר.במזון הנשאר זמן (פירות), ובשאר צרכי המועד שנשארים זמן, מותר למכור בצנעה דהיינו כשדלת החנות סגורה ומוכר לאדם יחיד כל פעם בצנעה.
כתיבה מדוייקת אסורה, חובבנית מותרת ונהגו להתחיל באלכסון.
מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור חמץ.
אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד
אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות
שביעי של פסח החל בשבת
הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של שבת ויום טוב'יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים. ויש להזהר מטלטול מוקצה, ומטלטול הסידור בכרמלית. בני חו"ל שומרים יו"ט שני נוסף, של גלויות, כמבואר בסידורים
ימי ספירת העומר
עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת.
אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו ומטייפ וכד', אך לא מלהקה חיה.
לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח (החל מצהרי יום הזכרון). וכן מותר לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה
ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד
יהי רצון שנמשיך לראות בשוב ד' לציון ברחמים
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים