שאלה
ב'מימונה' האחרונה (במוצאי שביעי של פח) אירחתי בביתי את משפחתי ומשפחתי של בעלי, וכמו כן מכרים וחברים לחוג את חגיגת המימונה כמיטב המסורת. כמובן שה'מופלטה' המסורתית לא נפקד מקומה, והיא תפסה מקום חשוב על השולחן ביחד עם מיני מאכלים נוספים.
לשאלת האורחים כיצד הצלחתי להתארגן כל כך מהר ולהכין מופלטות ושאר מאכלי חמץ כל כך מהר, עניתי לה שחלק גדול מהכיבוד הוכן כבר לפני פסח, הוקפא, נמכר במכירת חמץ, וכעת במוצאי החג הפשרתי וחיממתי והרי הוא לפניכם.
תוך כדי שאמרתי זאת ראיתי שכמה מקרובי משפחתי (שהם יותר דתיים ממני) מקמטים את מצח ונראה שאין דעתם נוחה במה שעשיתי. ומשום כך אני פונה לרב בשאלה האם אכן יש בעיה במה שעשיתי? ואין אני שואלת רק על העבר, אלא גם על העתיד לחג הקרוב.
תשובה
אכן נראה שאין לעשות כך מכמה סיבות:
א) מכירת חמץ לא נתקנה בשביל כדי שיהיה אפשר לקנות קודם הפסח שיהיה מוכן לאחר הפסח ובוודאי לא כשמדובר באדם פרטי שהוא לא בעל עסק או חנות, אלא נתקנה בשביל מי שנתקע עם סחורה מרובה של חמץ ומשום הפסד מרובה הקילו, אבל לאדם הפרטי ההוראה היא לא לסמוך על המכירה כשמדובר בחמץ ממש אלא יכלכל את צעדיו נכונה שלא 'יתקע' עם הרבה חמץ לפני פח, ובטח ובטח שלא לקנות חמץ במיוחד ערב פסח כדי שיהיה זמין לאחר הפסח.
ב) מלבד זאת יש לומר שבמקרה כגון זה אין מכירת החמץ חלה והרי היא הערמה ומן השפה ולחוץ, וחסר בגמירות הדעת שזה חלק מהותי בכל תורת הקניינים, שהרי במכירת חמץ רגילה אילו יבוא הגוי וירצה לממש את המכירה ולתת את מלוא השווי ולקחת את החמץ, לא תהיה לנו בעייה להסכים ולכן יש לומר שיש בזה 'גמירות דעת', אולם בנידון דידן שמעוניינים בחמץ עצמו ושוויו הכספי לא מהווה תחליף מאחר ואנו צריכים להכין את הכיבוד למימונה – יש לומר שחסר כאן בגמירות דעת ונכנסים בחשש של 'בל יראה ובל ימצא'.
ג) ומלבד האמור יש לומר שבאופן זה שאת זקוקה דווקא למופלטות שיהיו לך מוכנות לאחר הפסח וייתכן מאוד שאם הגוי יבוא וירצה לשלם לך את השווי של החמץ שברשותך לא תסכימי (שהרי את זקוקה דווקא למופלטות כדי לכבד בהם את האורחים) יש בזה חשש משום 'רוצה בקיומו של החמץ' כמבואר בפוסקים.
==
הרב שבתי יגל הוא רב בכולל הקהילתי ברעננה. התשובה פורסמה ב'בסוד שיח' בעריכת זאב שיף.
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
דודו
הפסק תמוה ביותר, וכפי שהעירו כמה מהמגיבים. ברור שלכתחילה כמעט כל הפוסקים מורים שלא למכור חמץ גמור בבית פרטי כשההפסד אינו מרובה, ולכן נכונה התשובה שאין לעשות זאת. אך סעיפים...
הפסק תמוה ביותר, וכפי שהעירו כמה מהמגיבים. ברור שלכתחילה כמעט כל הפוסקים מורים שלא למכור חמץ גמור בבית פרטי כשההפסד אינו מרובה, ולכן נכונה התשובה שאין לעשות זאת. אך סעיפים ב-ג תמוהים ביותר (חוץ מזה שהם אותו דבר, כמו שהעיר מגיב 3), גם מכירת רוב החמץ במדינה היא מכירה של חמץ שהאדם מעדיף אותו ולא את תמורתו, אבל אם מדובר ביהודי ירא שמים שאינו רוצה לעבור על איסור חמץ, הרי ברור שאם יבוא הגוי וירצה לתת את התמורה, ישנה גמירות דעת מוחלטת לאפשר לו זאת. כל גדולי העולם שעשו הבדלה על שכר מכור (וכדברי מגיבים 2 ו-10) רצו בשכר, אך וודאי היתה להם גמירות דעת מוחלטת. על כגון זה נאמר: חכמים היזהרו בדבריכם! ההוראה נכונה, אך הנימוקים וההשלכות בעייתיות מאד!!!!!
המשך 23:50 11.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
מתאימות ביותר.
16:14 06.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח
הנימוק לאסור הוא תמוה שהרי: א. מי שחתם חוזה ועשה את כל הקניינים, אין שום טענה של "חוסר בגמירות דעת" (עיין נוב"י). ב. מכירת חמץ היא סעיף בשו"ע, שכותב שאפשר לנהוג כך,...
הנימוק לאסור הוא תמוה שהרי: א. מי שחתם חוזה ועשה את כל הקניינים, אין שום טענה של "חוסר בגמירות דעת" (עיין נוב"י). ב. מכירת חמץ היא סעיף בשו"ע, שכותב שאפשר לנהוג כך, ואין שם שום הגבלה על מכירת חמץ סיטונאית או ליחידים. ג. ה"חומרא" הזאת שלא למכור חמץ, תגרום שיהודים יחזיקו חמץ בפסח אך ימנעו מלמוכרו, וכך יעברו על "לא יראה לך חמץ" (שהרי במציאות, לא למכור חמץ - ישמעו לנו. לא להחזיק חמץ בפסח - לא ישמעו לנו). ובא "לתקן" ונמצא מקלקל!
המשך 17:17 12.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אילן
ראה שדה חמד מערכת חמץ ומצה שמעיד שנהגו כולם להכין שכר לפני פסח {כידוע אסור לפני פסח משום איסור חדש},מכרו אותו במכירה ושתו אותו במוצאי פסח.
23:25 11.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מבטל את המכירה וכל חמצו הוא חמץ שעבר עליו הפסח וחייב שריפה. יאללה כל השכונה לבוא ולשרוף מופלטות! במקום לחסל! חוץ מזה שחבל שעושים מעיקר טפל ומכלום עיקר!תעשו מלווה מלכה עם המוציא...
מבטל את המכירה וכל חמצו הוא חמץ שעבר עליו הפסח וחייב שריפה. יאללה כל השכונה לבוא ולשרוף מופלטות! במקום לחסל! חוץ מזה שחבל שעושים מעיקר טפל ומכלום עיקר!תעשו מלווה מלכה עם המוציא וזהו.עושים הילולא שלימה שכל כולה דיבורי שטויות הבלים ליצנות קלות ראש ואת הזבל הזה מכניסים לעולמה של יהדות וקושרים כל מיני 'סגולות' ו'שמות' ללילה זה 'אמונה' וכיוצב בעוד זה החג הוא היפך האמונה,הוא כפירה מהותו כפירה וליצנות וגעגועים לגלות אם גשמים אלו גרמו שבמס' מקומות לפחות נתבטלו אירועי הוללות אלו הרי שאין אלו גשמה קללה כלל ועיקר
המשך 23:21 11.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
הבעיה לא בזה שמוכרים חמץ גמור או ודאי, זה מותר לכל הדעות וזו מהותה של מכירת חמץ. הבעיה בזה שמשאירים חמץ כדי שיהיה זמין לאחר הפסח ומה שמעניין זה...
הבעיה לא בזה שמוכרים חמץ גמור או ודאי, זה מותר לכל הדעות וזו מהותה של מכירת חמץ. הבעיה בזה שמשאירים חמץ כדי שיהיה זמין לאחר הפסח ומה שמעניין זה החמץ ולא שוויו הכספי, ככה שהמכירה היא סוג הערמה.
המשך 23:07 11.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תתפוס
תתפוס
21:34 11.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הכל בסדר
20:43 30.03.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
מנכדו של הרב עובדיה יוסף האריך בזה מאד וכתב שמותר למכור חמץ גמור, ואין את כל החששות שהעלה הרב הכותב.
20:31 26.03.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
איני מכיר מי הרב המשיב אך עם כל הכבוד התשובה אינה שלמה (בהמעטה). ואין כאן המקום לפרט . על כן עצתי ,לשאול רב מובהק, שלדעתי ישיב תשובה אחרת. פסח כשר לשואל, לרב המשיב,...
איני מכיר מי הרב המשיב אך עם כל הכבוד התשובה אינה שלמה (בהמעטה). ואין כאן המקום לפרט . על כן עצתי ,לשאול רב מובהק, שלדעתי ישיב תשובה אחרת. פסח כשר לשואל, לרב המשיב, ולכל בית ישראל.
המשך 19:33 26.03.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר