ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שלישי) את הקמת הרשות הלאומית למאבק בעוני. הרשות תוכל לעזור לרשויות שיבקשו להעניק סיוע במזון לאוכלוסיות חלשות שאינן מוגדרות כאוכלוסיות רווחה.

הקמת הרשות, הינה יישום אחת מההמלצות המרכזיות של 'ועדת אללוף' – הוועדה למלחמה בעוני בישראל, שהמליצה על דרכי פעולה למאבק כולל בעוני, להרחבת שוויון ההזדמנויות לכלל תושבי ישראל ופעולות אופרטיביות לטיפול באוכלוסיית הפונים לשירותי הרווחה.

בין תפקידיה יהיו: גיבוש תכניות שנתיות ורב-שנתיות למאבק בעוני ופיקוח על יישומן, הגשת חוות דעת לממשלה ולכנסת בדבר השלכות על תחום העוני שנובעות מחקיקה ראשית או חקיקת משנה בוועדת הכנסת ותיאום בין משרדי הממשלה השונים ובינם ובין הרשויות המקומיות בכל הנוגע למאבק בעוני.

בנוסף, הרשות תפעל להקים מרכז לאומי למידע ולמחקר בתחום העוני והמאבק בעוני, ותקיים פעילות הסברה במטרה להעמיק את מודעות הציבור בתחומי התמודדות עם עוני ותכנון הכלכלי.

שר הרווחה ימנה חברי מועצה לרשות מקרב משרדי ממשלה, שלטון מקומי ואזורי, נציגי ציבור, אקדמיה וארגוני סיוע הפועלים בתחום, שיפעלו להתוות את מדיניות וקווי הפעולה של הרשות.

לאחר אישור החוק אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "זהו יום היסטורי ששנים רבות חיכו לו. לראשונה יהיה גוף שמהותו היא מאבק בעוני, ואם יצליח לכוון את מדיניות משרדי הממשלה באופן שיטיב עם הציבור – יהיה זה שכרינו. כולנו תקווה שהרשות תעזור לעניי ישראל, שקולם ישמע, שיוכלו לעזור ולסייע להם".

יש עדיין פערים

עו"ד בקי כהן קשת מהפורום למאבק בעוני: "אנו מברכים על ההישג החשוב של הקמת גוף שיוביל מדיניות כוללת למאבק בעוני בישראל. דרישה שהפורום למאבק בעוני ופתחון לב הציגו כבר לפני שנים רבות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי נותרו פערים משמעותיים שעלולים להגביל את יכולתה של הרשות למלא את ייעודה.

חסרות לרשות 'שיניים' ביחס לחובת משרדי הממשלה לשתף פעולה ולמסור דוחות. התוצאה עלולה להיות מצב בו הרשות מגדירה מדיניות, אך חסרה כלים לוודא יישום אפקטיבי במשרדים השונים.

בנוסף, התקציב המסתמן – שדובר בו על כ-4 עובדים בתוספת תקציב למחקרים – נראה מצומצם ביחס למשימות הרבות המוטלות על הרשות. קשה לראות כיצד צוות כה מצומצם יצליח לגשר על קשיי תיאום בין משרדים, לכתוב תוכניות מקיפות, לפקח על יישומן ולספק חוות דעת על הצעות חוק רלוונטיות.

רשות שתכליתה להוביל מדיניות ארוכת טווח ומבוססת מחקר זקוקה לתקציב משמעותי וקבוע בבסיס התקציב, ולא יכולה להסתמך על כספים קואליציוניים זמניים שעלולים להשתנות משנה לשנה.נוסח החוק גם משאיר מקום לפרשנות וחששות שמא הרשות תעסוק במתן תמיכות ומזון במקום לייעץ למשרד הרווחה האמונה על חלוקת מזון. אנו בתקווה כי דאגותינו לא יתממשו ומצפים כי למרות המגבלות, הרשות תצליח למלא את תפקידה החשוב בעיצוב מדיניות אפקטיבית וקידום חיים בכבוד לכל ישראלי".

שר הרווחה: "צעד חשוב במאבק במחוללי העוני"

שר הרווחה יעקב מרגי מסר לאחר האישור: "זהו צעד חשוב בדרך להקמת הרשות למאבק בעוני שתפעל להיאבק במחוללי העוני בישראל ולצמצום פערים בתעסוקה, בחינוך, בדיור, בבריאות ועוד. תנועת ש"ס בהובלת יו"ר ש"ס אריה דרעי התחייבה במערכת הבחירות כי תפעל להקמת הרשות. אני מברך את יו"ר סיעת ש"ס ח"כ ינון אזולאי וח"כ יוני משריקי, חבר ועדת העבודה והרווחה, על פועלם לקידום הצעת החוק".

שר הרווחה יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

יו"ר ש"ס אריה דרעי , אמר: "מדובר בבשורה חברתית גדולה והבטחת הבחירות של ש”ס למיגור העוני ולצמצום פערים בחברה. לצד ‘הדגים’ – כרטיסי המזון, הבטחנו גם ‘חכות’ – תמריצים ותוכניות ארוכות טווח. לראשונה בישראל – תוקם רשות לאומית שתכלול את כל משרדי הממשלה הנוגעים למחוללי העוני ותספק מענה מקיף מהגיל הרך ועד תעסוקה ורווחה".

אלי כהן מנכ״ל ארגון פתחון לב אשר היה שותף בהעברת החוק מסר:  "מדובר בצעד היסטורי בו לראשונה מדינת ישראל מקבלת על עצמה אחריות על נושא העוני. הצעת החוק להקמת הרשות הלאומית למאבק בעוני היא צעד משמעותי בקבלת אחריות ממשלתית על סוגיית העוני בישראל. לראשונה, המדינה מכירה באחריותה למיגור העוני ומחייבת את עצמה לגבש וליישם תוכנית לאומית רב-שנתית, תוך הצבת יעדים ומדדים, דיווח ובקרה".

"בשל מורכבות החוק, זוהי הגירסא הטובה ביותר שלו, והוא אחד מהחוקים הכי חשובים שנחקקו מקום המדינה ועד הלום, והעובדה היא שנחקק ביוזמה משותפת של מפלגות מהימין ומהשמאל, המעמידות את טובת הציבור בראש סדר העדיפויות, ולא שיקולים פוליטיים צרים.בחוק קיים מנגנון אפקטיבי ומחייב לפעולה, הרותם את המדינה למהלך ארוך טווח, שבו כלל משרדי הממשלה יפעלו בשיתוף פעולה. עם זאת, היבט מרכזי נותר חסר: קביעת תקציב ייעודי וקבוע לפעילות הרשות, שיבטיח את יכולתה לפעול בצורה אפקטיבית ולא להיות תלויה בהחלטות תקציביות משתנות".