בימים אלו שבהם אנו מתמודדים עם גזרת ההקפאה, התבשרנו בשורה טובה על מינוי ארבעה דיינים חדשים מקרב הציבור הדתי לאומי.
ראשית יש לציין את רמתם הגבוהה של הדיינים, שכן הפעם קדמה לבחירה סדנא בת כמה ימים שבהם הועמדו המתמודדים לדיינות בפני מקרים מורכבים שעליהם לתת את הפתרון ההלכתי, המועמדים שנבחרו היו בין המובילים בדרוג הכולל.
יש שהדבר עושה להם טוב בגלל השייכות של הדיינים לציבור שלנו. השאלה האם יש משהוא מעבר לתחושה הזו האם באמת ישנו יתרון לדיין דתי לאומי מעבר לדיין חרדי? [הדברים נכתבים בצורה כוללת כמובן שישנם יוצאי דופן כדוגמת הרב דיכובסקי שליט"א]
ישנו יתרון קל לאדם ששירת במילואים ונפגש מקרוב עם הציבור החילוני, על פני אדם שלא נחשף לציבור זה, אולם לא זו הנקודה שכן פער זה מצטמצם עם הזמן.
לדעתי, הנקודה היא חשיבה כללית על כל המוסד של בית דין רבני ואיך הוא מצטייר לעומת פתרון מקומי לתיק פרטי המוטל כרגע לפתחו של הדיין. חשוב לנו לא רק שהצדק יעשה אלא איך הצדק נראה. מי שעיקר מטרתו להגיע לחקר האמת בלבד לא מפריע לו שהדיון מתנהל בצעקות ובחופשיות ללא יד מכוונת, דווקא כך ניתן להקשיב לנתונים חשובים העולים בצורה ספונטנית. כך גם נמצא שבית דין זה לא עומד במה שהוא עצמו פסק, הוא מוכן לדחות דיונים בגלל אפשרות רחוקה של שלום בית , לדידו, כבוד בית הדין אינו שיקול.
לעומת זאת דיין החפץ בייקור שמו של בית הדין וזה הוא ערך חשוב עבורו, יעמוד על כך שאדם ידבר בצורה מכובדת ללא צעקות, בזמן שיועד לו, ולא עורכי הדין ינהלו את הדיון. ובמידה וישנו דיבור מחוצף ומזלזל יעצרו את הדיון והדבר יפסק. בית הדין יעמוד על כבודו ולא יחזור בו מלוח זמנים שהוא עצמו קבע. דיין ינסח פסק דין בצורה שתובן גם לאנשים שאינם אמונים על ספרי הפסק.
ישנם החושבים שדייני הציבור הדתי לאומי יפתרו את בעיית מסורבות גט ויעמדו יותר על זכויות האישה . לדעתי טענה זו אינה נכונה, הכלים ההלכתיים העומדים לרשות הדיינים שווים, אין משמעות לכיפה שבראש הדיין. דווקא אותם רבנים שמנסים לפרוץ גדר ולהתיר את הדברים המקובלים לא נבחרים להיות דיינים וטוב שכך. רב יכול לכתוב פסק הלכה חדשני באינטרנט אבל להיות דיין הוא לא יהיה.
אמת הדבר שאנו מצפים מהדיינים שיקבלו הכרעות אמיצות אבל בתוך המסגרת ההלכתית המקובלת, אם דיין חרדי מרגיש מחוייב רק לפסקים של הגרי"ש אלישיב, דיין דתי לאומי יכול להכריע כרב ישראלי זצ"ל ובכך יקיים את הפסוק "לא תגורו מפני איש".
בתפילה להרמת קרן התורה ולהשיבה שופטינו כבראשונה.
==
הרב אריאל בר-אלי הוא דיין בבית הדין לממונות בשדרות.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
אברהם
טור חרטטן
10:28 20.02.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
אם הרב שרלו מרשה לעצמו לפרסם התר שגם מי שמסכים עם בסיסו ההלכתי אינו מסכים שצריך להורות כך סימן שהוא לא ראוי לשמש כדיין וזה בדיוק מה שרמוז בין השורות...
אם הרב שרלו מרשה לעצמו לפרסם התר שגם מי שמסכים עם בסיסו ההלכתי אינו מסכים שצריך להורות כך סימן שהוא לא ראוי לשמש כדיין וזה בדיוק מה שרמוז בין השורות של כותב המאמר
המשך 11:50 26.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
הרב מחבר המאמר לא הזכיר את צהר ולו במילה אחת. נראה שנהנית הנאה של חינם. דרך אגב - מה בדיוק יש לך נגד צהר? וגם אם נניח שכדבריך, זה שמישהו לא התמנה...
הרב מחבר המאמר לא הזכיר את צהר ולו במילה אחת. נראה שנהנית הנאה של חינם. דרך אגב - מה בדיוק יש לך נגד צהר? וגם אם נניח שכדבריך, זה שמישהו לא התמנה לדיין זה לא מונע ממנו לפסוק הלכות.
המשך 14:36 22.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
נהנתי בעיקר מהנקודה שרבני צהר לא ישמשו כדינים
12:49 22.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קראתי
18:34 21.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
הכותב אולי דיין מוצלח, אך כותב גרוע ביותר
18:16 21.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר