מחלקת המחקר של תנועת רגבים השלימה לאחרונה את מיפוי הדרכים הבלתי חוקיות שפרצו פלסטינים בשטחי C, אשר נמצאים בשליטה ובאחריות ישראלית מלאה. לפי הנתונים, לא פחות מ-4,900 קילומטרים של פריצות צירים וכבישים בלתי חוקיים נסללו בשנים האחרונות ברחבי יהודה ושומרון.

בתנועה אמרו כי רק בשנה האחרונה נפרצו ונסללו 106 ק"מ חדשים, המהווים 10 ק"מ בממוצע מדי חודש. פריצת הדרכים בשנה האחרונה אומנם נמוכה ביחס למדידה הקודמת שנערכה באמצע שנת 2023, אז נמדדו 25 ק"מ בממוצע בכל חודש – אך בהסתכלות על התמונה המלאה בשטח כמות הכבישים, דרכי המילוט והצירים הבלתי חוקיים עומדים על מרחק זהה בין ישראל לבין הרי ההימלאיה.

(צילום: תנועת רגבים)

הירידה בהיקף בשנה האחרונה תואמת את הירידה בבניית המבנים, אשר נובעת ככל הנראה משפל כלכלי חסר תקדים ברשות הפלסטינית ומנוכחות צבאית מוגברת בשל המלחמה. המדידה הבאה תהווה מבחן – האם מדובר בשינוי מגמה הנובע משינוי במדיניות האכיפה, או רק בלימה נקודתית.

המיפוי נערך בעזרת השוואה של תצלומי אוויר וניתוח בתוכנות מתקדמות, ועולה ממנו תמונה מטרידה של רשת כבישים מסועפת המשמשת רק את התושבים הפלסטינים ומאפשרת להם שליטה מלאה בתאי שטח עצומים ביהודה ושומרון ובקרבת קו התפר. תצלומי האוויר גם מספרים על השיטה: תחילה נסלל כביש מהכפר שנמצא בשטח A אל תוך השטח הפתוח אשר בשליטה ישראלית, ובחודשים והשנים הבאות, נבנים סביבו עשרות מבנים ומייצרים דה-פקטו רצף התיישבות.

"צריך להתייחס לדרכים כמו לאיום המנהרות"

ראש המועצה האזורית בנימין ויו"ר מועצת יש"ע ישראל גנץ אמר בעקבות פרסום המיפוי כי "בשנתיים האחרונות הממשלה עשתה צעדי ענק בשמירה על יהודה ושומרון והחלה אכיפה חשובה נגד בנייה בלתי חוקית של הרשות הפלסטינית. תכנית ההשתלטות של הרשות בשיתוף ממשלות אירופה לא נעצרה. הם מנסים בכל דרך לקבוע עבודות בשטח. הצבא חייב להפנים כי סלילת כביש לא חוקי הוא כשל בטחוני. הממשלה צריכה להנחות את צה"ל להילחם בתופעת ההשתלטות כחלק מהמלחמה בטרור הערבי ובנסיון האיראני לבסס אחיזה ביהודה ושומרון".

משה שמואלי, רכז יו"ש בתנועת רגבים, הבהיר כי "כל הדרכים מובילות ל… מדינה הפלסטינית! הדרכים האלו הן התשתית להקמת מדינה, הפרויקט הגדול של הרש"פ בסיוע האיחוד האירופי. לא פחות חמור מכך, הדרכים האלו הן תשתיות טרור, וצריך להתייחס אליהן כמו לאיום המנהרות".

"בשונה מבניה בלתי חוקית – שאותה לכאורה ניתן להרוס ולתקן את המצב, סלילת כביש היא בלתי הפיכה – גם אם חוסמים אותו בסוללת עפר או אפילו חורצים את הציר- רק משבשים אותו" הוסיף. "לכן, המיקוד כאן הוא במניעה והרתעה אפקטיבית, הכוללת שינוי מדיניות האכיפה ביחס לצירים: הגדרה מחודשת של סדרי העדיפויות ופגיעה ממשית בכיס: החרמת כלים הנדסיים, חילוט כלים ומתן קנסות גבוהים. המספר האסטרונומי חייב להביא להתעוררות ושינוי".