ביום שישי הבן שלי קיבל תעודה מבית הספר היסודי. לצד הציונים הייתה גם הערה אישית מהמחנך. קראתי אותה ונדהמתי. בעקבותיה כתבתי את המכתב הבא למורה של הבן שלי. השמות המלאים שמורים במערכת.
מכתב "אילו רק היית" למורה של הבן שלי
שלום למורה **,
בטוחה שכתבת את ההערה ל ** מתוך מחשבה שהיא נהדרת ובונה, אחרת לא היית כותבת אותה. התעודה שלו על הפנים, אבל חשבתי שאאחז בהערה שלך בתקווה שהמורה שלו רואה את היכולות והכוחות שלו, על אף הקושי האובייקטיבי שקיים. אך נותרתי כאם עם ברכת ה"אילו היה".
אין חימום, אין הקדמה, ישר מתחילים:
"אילו היה משקיע יותר מאמץ והשקעה…"
"אילו היה מתמודד עם האתגרים היה מגיע להישגים גבוהים יותר…"
"אילו היה מגיע לכל השיעורים עם הציוד הנדרש…"
"אילו היה עושה את כל המטלות הנדרשות…"
"אילו היה עושה שיעורי בית ומבחנים…"
"אילו היה משקיע מאמץ בלמידה או אז היית רואה תוצאות טובות…"
"אילו היה מתמיד בקריאת ספרים – אז אוצר המילים היה משתפר…"
"אולי גם ההבנה הכתובה והכתיב ואז היה מתקדם ומצליח…"
וכמובן, האמונה שכתבת – שאם חוויית הלמידה תתרחב, בסופו של דבר הוא יוכל להגשים את עצמו באופן הטוב ביותר. רק לאחר כל זה מופיע משפט קטן של "יישר כוח על מילוי תפקידו בכיתה בצורה מושלמת" – לא ברור איזה תפקיד, כי הרי נשמע שבהכל הוא נכשל, "אילו רק כמובן".
תפילת "אילו רק" משלי למורה
אז חשבתי לחבר תפילת "אילו רק" משלי:
"אילו רק ל-** לא היה אבחון של קשב – או אז לא היו בעיות של התארגנות…"
"אילו רק לא הייתה לו לקות למידה – אז היה קורא ספרים בשקיקה…"
"אילו רק הילד שלי לא היה עם מורכבות – אז היו רואים גם את הכוחות, טוב הלב, המוטיבציה והרצון להצליח לצד הקושי האובייקטיבי…"
"אילו רק היו רואים את הרצון שלו להיות אהוב וחלק מהמרקם החברתי, על אף הקושי לעשות זאת לבד…"
"אילו רק היו רואים את היכולת שלו ללמוד דרך יצירתיות ושמיעה מוזיקלית…"
"אילו רק היו משלבים יצירה והנאה בשיעורים או סגנונות למידה שונים כדי שיוכל להביא את עצמו…"
"אילו רק הצוות היה רואה שעל אף שנתנו לו כדורים להפרעת הקשב, הוא עדיין זקוק להמון עזרה בבניית אסטרטגיות, וזהו תהליך שלוקח זמן…"
"אילו רק היינו יכולים כהורים להגיע בנחת לפגישות הורים, ולא בחשש מהנורא מכל…"
"אילו רק הבן שלנו היה כמו כולם…"
"אילו רק היינו שומעים כמה הוא לומד נהדר ויכולים להיות גאים בו…"
את פוגשת בו השנה, אך אנחנו לוקחים את ** איתנו למסע ארוך, שבו נצטרך להגיד לו שעל אף ששמע הרבה "אילו רק", אנחנו מאמינים שיש בו כוחות ויכולות כבר עכשיו. ואנחנו גאים בו – שעל אף קשיי ההתארגנות, השנה הוא היה יותר בכיתה, הכין מערכות לבד, קם בבוקר בשמחה לבית הספר, זכר יותר משיעורי הבית שלו, יצר קשרים חיוביים, והתקדם באסטרטגיות. הלוואי שיהיו לו עוד הצלחות.
אנחנו כהורים נמשיך לראות את הכוחות של**, לחזק אותו ולהאמין ביכולותיו, גם כשנדרש להתמודד עם קשיים ואתגרים. אני מקווה שגם בבית הספר תימצא הדרך לראות אותו מעבר ל"אילו רק" – לראות את מה שיש, את מה שהוא כבר מצליח לעשות, ולמצוא יחד את הדרך שתאפשר לו לממש את הפוטנציאל שלו.
בתקווה לשיתוף פעולה אמיתי ולראייה רחבה ומכילה,
אמא של **
מה דעתך בנושא?
33 תגובות
3 דיונים
מורה
אמא יקרה מעניין כמה טענות יש לך למורה שעובדת כל היום גם בבית היא עונה כותבת וממלאנ עושה בלי הפסקה לכל ההורים שבאים בטענות, איפה אתם הסיפור??? מה אתם חושבים שאם תביאו...
אמא יקרה מעניין כמה טענות יש לך למורה שעובדת כל היום גם בבית היא עונה כותבת וממלאנ עושה בלי הפסקה לכל ההורים שבאים בטענות, איפה אתם הסיפור??? מה אתם חושבים שאם תביאו אבחון אז זהו! זה התפקיד של בית הספר ושלכם כלום?? נשמעת אמא שצריכה הכוונה בעצמה, לכו כל היפי נפש תנסו להיות מורה שבוע ואז תדברו!! כן אני מורה מחנכת ואני נהנית מהעבודה שלי, אבל יש הורים שבאים בטענות כאילו אני ילדתי אותם! אני גטאדת לקדם אבל יש לי עוד 30 ילדים בכיתה, תקחי גם את אחריות מתוקה. אחרי זה מתלוננים שאין מורים. אתם ההורים הסיבה היחידה לכך!!
המשך 15:16 09.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
בתגובה ל: מורה
אני לא שמעתי טענות שמעתי בקשה להיאחז במשהו כדי להמשיך לעשות עבודה עם הילד
15:39 09.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לימור
בתגובה ל: מורה
את מורה מזעזעת אם לא הבנת מה מבקשת האמא . קצת חמלה ורחמים
14:47 14.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דנה וייס
נשמע מאוד נוגע ללב, אבל כמורה אני מרגישה חוסר אחריות של האמא. כל מורה מנסה לראות את החזקות של הילדים. אבל כשיש ילד שמזלזל, לא מנסה, ואין שיתוף פעולה...
נשמע מאוד נוגע ללב, אבל כמורה אני מרגישה חוסר אחריות של האמא. כל מורה מנסה לראות את החזקות של הילדים. אבל כשיש ילד שמזלזל, לא מנסה, ואין שיתוף פעולה מהבית, הדבר מתסכל גם את המורה. גם אם מדובר בילד עם קשיים אובייקטיביים. אפשר לנסות , כל מורה מעריך מאמץ. אני מרגישה הרבה הטלת אשמה של האמא כלפי המורה. "אילו למדו בדרכים אחרות, אילו היו יצירתיים", ועוד ועוד. אני מניחה שהמורה כן יצירתית, כי אי אפשר שלא. אבל האמא רק רוצה הבנה, כשנראה שהיא לא מבינה את תפקיד המורה. המורה כן רואה את הילד, ורוצה לחזק אצלו מוטיבציה. מאוד לא אהבתי את הביקורת במקום לקיחת אחריות. מניחה שהילד מחריב שיעורים, וזה גם מתסכל. אולי אני טועה בהכל, אבל אני רואה הורים רבים שלא לוקחים אחריות ולא עוזרים לילדים ובכך פוגעים בהם. אנחנו אמורים לא מצפים שכולם יהיו חכמים, אבל כן לנסות כל אחד לפי יכולותיו.
המשך 07:42 16.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כוכי
עצוב כל כך ומתסכל. מחנכת זה עניין של מזל או ביש מזל???? ולא כולן אכלו מעץ הדעת לצערי …
08:08 15.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מורה
כל ' ממני אליך' עובר אישור מנהל/ת. כדאי לפנות בנוסף ישר חקודקוד. כנראה שמשהו רקוב בבהס הזה.
17:48 14.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מריה
על מה ההתלהמות בתגובות? האמא בסך הכל מנסה להסביר שהיה צריך להקדים ולהדגיש את החוזקות של הילד במקום את מה שאין וחסר.... זו לא דרישה מוגזמת...
12:22 14.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אושרת
למוטי.המורה תיתן עבודה כי בחרה בסוג עבודה של לתת את הנשמה .ויש פירות..גם אם תרויח 9.000 ש"ח. כי אם היא לא במקום של שליחות אין לה מה לעשות שם. היא רק מזיקה.והעתיד...
למוטי.המורה תיתן עבודה כי בחרה בסוג עבודה של לתת את הנשמה .ויש פירות..גם אם תרויח 9.000 ש"ח. כי אם היא לא במקום של שליחות אין לה מה לעשות שם. היא רק מזיקה.והעתיד של הילדים ידוע. הדרדרות. עצוב שאתה מודד עובד הוראה ממקום שלזמן וכסף.
המשך 14:58 12.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אושרת
בחורה שבחרה להיות מורה מתוך שליחות לא תאפשר לשום ילד להתפספס. עם כל המורכבות .הקושי והזמן. מצפונה לא יתן לה לפספס אותו.את עתידו ואושרו. כל שעליה חעשות למגר את הביעה בכח...
בחורה שבחרה להיות מורה מתוך שליחות לא תאפשר לשום ילד להתפספס. עם כל המורכבות .הקושי והזמן. מצפונה לא יתן לה לפספס אותו.את עתידו ואושרו. כל שעליה חעשות למגר את הביעה בכח מיני יוזמות בכיצה. במקביל לערוך שיחות אישיות לליבו של התלמיד. ילדים שמחים חענות לציפיות המורים במידה והם אמפטים.מכבדים. ופועלים למענם. במקביל חדרוש בצורה אמפטית שיקוף המצב ולהבהיר שהכל רשום בתיק האישי.היעצת וכו... שההורים משתפים םעולה. כי הרבה הורים לא לוקחים אחריות. ואם לא לוקחים אחריות אז לפעול מול הילד כפרויקט . וזו נקראת מורה. כל היתר באות להדפיס כרטיס.
המשך 14:53 12.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איה הג'נגית
מערכת החינוך.כל כך.מיושנת שאני לא מתפלא שאותה מורה נהיגה כפי שנהגה המורה שלי שלפני שישים שנה!! הגיע הזמן לשנות את שיטות ההוראה להקטין את מספר התלמידים בכיתה ולרענן את חומר...
מערכת החינוך.כל כך.מיושנת שאני לא מתפלא שאותה מורה נהיגה כפי שנהגה המורה שלי שלפני שישים שנה!! הגיע הזמן לשנות את שיטות ההוראה להקטין את מספר התלמידים בכיתה ולרענן את חומר הלימוד ולאמא היקרה חזקי הצליחתי חזקי את ילדך הוא עוד יגיע לגדולות
המשך 12:31 11.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שפרה ש.
יאללה גם כן, מורכבויות. לכולם יש מורכבויות. אולי תעזרי קצת לבן שלך במקום לצפות לשיעור פרטי. יש עוד שלושים בעלי מורכבויות בכיתה שלו, ולא כולם נכשלים.
14:27 10.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניון
אילו משרד החינוך וההורים היו מתייחסים בכבוד וברצינות למקצוע ההוראה אולי הבן שלך היה מקבל מורה איכותית.
22:32 09.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר