בוויכוח על שחרור אסירים פלסטינים מושמעת שוב ושוב הטענה בדבר התרומה של עסקת ג'יבריל (מאי 1985) לפרוץ האינתיפאדה הראשונה (דצמבר 1987). הטענה היא כי החזרה לשטחי יהודה, שומרון ועזה של פעילים בפת"ח ובארגונים אחרים יצרה את שכבת ההנהגה של האינתיפאדה.
ואף אם לכל הדעות האינתיפאדה פרצה באופן לא מתוכנן, הימצאותם שם שחקה תפקיד בהתססת השטח בתקופה שקדמה לפרוץ המהומות וכן בהובלת ההתארגנויות האלימות בשטחים.
אני לא מומחה לנושא, אבל אני מניח שיש אמת רבה בטענה זו ואין לי עניין להתווכח עמה. אבל, בידוד אירוע זה כגורם מכריע לפרוץ האינתיפאדה, לא רק שמתעלם מההקשר הרחב יותר של דצמבר 1987, הוא משליך ישירות על האופן שבו תופסים ומעצבים את אירועי 2025. אז בואו נצלול אל אירועי 1987.
ירדן נסוגה מהדרישה על יהודה ושומרון
באפריל 1987 נחתם "הסכם לונדון" בין שר החוץ הישראלי שמעון פרס ובין חוסיין מלך ירדן. האם עוד הייתה אז תוחלת ל"אופציה הירדנית" מהצד הפלסטיני? האם במסגרת המתווה אפשר היה להגיע להסכם מעשי בשטחים? קשה לדעת, אך ממשלת ישראל בראשות שמיר החליטה לדחות את ההסכם, מתוך עמדה אידיאולוגית של ארץ ישראל השלמה. אותה האידיאולוגיה שבשמה ישראל לא קיימה את התחייבותה בהסכם השלום עם מצרים להקמת אוטונומיה בשטחים בראשית שנות ה-80. להחלטה זו של שמיר הייתה משמעות דרמטית – מדינת ישראל הצהירה בכך באופן רשמי שהיא אינה רואה בשליטה בשטחי יהודה, שומרון ועזה עניין זמני, אלא מציאות של קבע.
חודשיים לאחר מכן מלאו 20 שנה למלחמת ששת הימים ולשלטון הישראלי בשטחים. כזכור, מדובר בשלטון צבאי, כאשר הריבון בכל שטחי החיים הוא אלוף הפיקוד. החיים של המקומיים מנוהלים על ידי המנהל האזרחי ולאוכלוסייה יש תלות כמעט מוחלטת בשלטון הישראלי בכל תחומי החיים. מערכת המשפט היא מערכת צבאית, מערכת החינוך נתונה לפיקוח צבאי, מדיניות הקרקעות מוכפפת לאינטרסים של המדינה השלטת ולא של האוכלוסייה המקומית והיתרים בתחומים שונים של החיים ניתנים על בסיס נאמנות ושיתוף פעולה. זה אינו מצב בר-קיימא, וההגעה של השלטון הישראלי לשנתה ה-21 חידדה את העובדה שזו המציאות שמדינת ישראל צופה עבור תושבי השטחים עד קץ הדורות.
כל התנגדות לשלטון הישראלי בשטחים פסולה
במקביל, בשנים שקדמו ל-1987 ההתנחלות בשטחים הלכה והעמיקה. אמנם על פי ההסכמים הקואליציוניים שבמסגרת ממשלת האחדות צומצמה במקצת הקמתן של התנחלויות חדשות, אך התבססותן והרחבתן של התנחלויות בעומק השטח, מעבר יישובים רבים מקראוונים ליישובי קבע והעמקת הפרקטיקה של הכרזה על "אדמות מדינה" לשם הקמת התנחלויות שינתה את פני השטח. כל מי שעיניו היו פקוחות הבין שמציאות זו הולכת ונעשית בלתי הפיכה.
בתוך כך, ישראל דיכאה כל ניסיון להתנגדות לא אלימה בשטחים. מובארכ עוואד שהקים את המכון הפלסטיני לחקר אי-האלימות והטיף בהרחבה להתנגדות לא אלימה לשלטון הישראלי בשטחים גורש מישראל, לאחר שבג"ץ דחה את עתירתו נגד שלילת התושבות שלו. (בראש ההרכב ישב אהרן ברק, יש לציין). המסר היה ברור: כל התנגדות לשלטון הישראלי בשטחים פסולה וממילא אין הבדל בין פעילות אלימה לבלתי אלימה. שלילת התושבות גם הבהירה שחוק אחד ליהודי וחוק אחר לפלסטיני.
אפשר גם להוסיף את פיגועי הדקירה ובקבוקי התבערה שהתגברו במקומות שונים באותה השנה ואת צעדי הענישה שננקטו באופן אישי וקולקטיבי. וכמובן שיש להתייחס גם למשקעי 1948 ולהתפתחות אידיאולוגיות לאומניות ודתיות. ויש להניח שיש גורמים נוספים שאפשר למנות.
העניין הוא בסופו של דבר ששלטון צבאי של מדינה אחת על אוכלוסייה מקבוצה לאומית אחרת אינו מצב בר קיימא. הטענה לגבי התרומה המכרעת של עסקת ג'יבריל לפרוץ האינתיפאדה מניחה שבניטרול גורם זה וגורמים דומים, הפלסטינים בשטחים היו ממשיכים לנצח את עשרים שנות השקט היחסי (ואני מדגיש, היחסי) שלאחר מלחמת ששת הימים. האם זו הנחה סבירה? ספק רב. רק נציב את עצמנו באותה הסיטואציה שבה מישהו אחר שולט בנו במשך 20 שנה, כאשר אנו משוללי זכויות פוליטיות ומבהיר שמצב זה עתיד להימשך לנצח.
ובחזרה לימינו. אכן, שטחי יהודה ושומרון בוערים והמצב שברירי. קשה להתעלם, וגם אסור לעשות זאת, מהסכנות הטמונות בשחרור אסירים פלסטינים עם רקע אלים (ולא כל האסירים המשתחררים הם כאלה), מבחינה מורלית ומבחינת תרומתם האפשרית למאבק אלים. אמנם נתוני מערכת הבטחון הם שרק 12% מהאסירים ששוחררו בעסקאות קודמות שבו לעסוק בפעילות אלימה נגד ישראל, אבל גם זה לא מעט.
אבל – וזה אבל גדול – אי אפשר לראות בכך חזות הכל ולהתעלם מהמצב ביהודה ושומרון מנקודת המבט של הפלסטינים, בשנה שקדמה למלחמה ובייחוד מאז תחילת המלחמה – גירוש והריסה של כפרים, עלייה בשימוש באמצעים קטלניים, עלייה דרמטית במספר ההרוגים מידי כוחות צה"ל וביניהם רבים שגם לשיטת צה"ל אינם מעורבים, הכרזה בהיקף חסר תקדים על אדמות מדינה, הקמת מאחזים, מעצרים בהיקף נרחב ללא משפט, הכפפת המנהל האזרחי בפועל למנהלת ההתיישבות הכפופה לסמוטריץ' (צעד שמשפיע דרמטית על מצב התושבים הפלסטינים), מסעות הנקמה בכפרים פלסטינים (לא, זה לא רק בשוליים), תוכניות ההכרעה למיניהן ואפילו השילוט שפוזר ברחבי השטחים ומבהיר לפלסטינים שאין להם עתיד בשטחים. והעובדה הבלתי זניחה שבעזה נהרגו עשרות אלפי פלסטינים וכל מרקם החיים נהרס.
אז, אם תהיה התפוצצות כללית, ואני מקווה בכל מאודי שלא תהיה כזאת, האם שחרור המחבלים והנסיגה מעזה הם הגורמים? האם כל מה שעובר על הפלסטינים בשטחים לא מניע אותם לפעילות אלימה? ושוב, מה אנחנו היינו עושים במצב דומה? ואדגיש, השאלה אינה האם כל מה שישראל עושה בשטחי יהודה ושומרון כרגע הוא טוב או לא, וגם לא מי התחיל או מי אשם, אלא מה עלול להניע התפרצות אלימה.
ובין כל הגורמים, יש גורם אחד שיעילותו בהצתת אלימות מוכחת לחלוטין, כאן ובכל סכסוך לאומי בעולם: נקמה. שמולידה נקמה. שמולידה נקמה. שמולידה נקמה וחוזר חלילה.
==
ד"ר יואל קרצ'מר-רזיאל, חבר קיבוץ עין צורים, עוסק בהוראה ובחינוך, מעורכי כתב העת "ישר".
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
7 דיונים
אתר סרוגים נותן במה לשונאי ישראל
הכותב איש שמאל קיצוני תומך במפלגות הערביות לא מכיר בזכות עם ישראל בארצו חבל לתת בימה לאנשים כאלה
12:34 31.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צורי
למה 'סרוגים' נותן במה לתבוסתן כזה?
20:17 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צורי
למה סרוגים מביאים מאמרים של שמאלנים מאוסים כמוהו?
20:00 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מילואימניק
נראה שכבודו רוצה להסתכל מנקודת המבט של הפלסטיני ואני בהחלט מסכים עם עמדה זו. אם נקשיב למה שהם אומרים, לא בשוליים אלא בכל הפגנה ברחבי העולם, נבין שמטרתם היא הקמת...
נראה שכבודו רוצה להסתכל מנקודת המבט של הפלסטיני ואני בהחלט מסכים עם עמדה זו. אם נקשיב למה שהם אומרים, לא בשוליים אלא בכל הפגנה ברחבי העולם, נבין שמטרתם היא הקמת מדינה מהים עד לנהר(הירדן). חיפשתי במפה ולא מצאתי שטח ספייר שנשאר למדינת ישראל. מטרתם היא לא רק להקים מדינה ולקבל עצמאות אלא מדינה שמחליפה את מדינת ישראל לחלוטין. מה יהיה על הישראלים השוכנים בתווך? ניתן להתבונן במאורעות השביעי באוקטובר בשביל לקבל מושג מה ברצונם באמת לעשות איתנו. לא דיכוי כי אם מלחמה מתנהלת בינינו לבין הפלסטינים וככל שנקדים להבין זאת ננצח בה במחירים יותר קטנים.
המשך 11:27 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חייבים לנסות לפעול למען אלטרנטיבה
בתגובה ל: מילואימניק
זה לא שונה ממה שמתכננים חלק גדול מאנשי הימין לפלסטינים. שלטון צבאי מלא התנחלויות בהיקף מלא והשארת הפלסטינים בתוך שטחים קטנים ומנותקים. מדיניות שמטרתה להכשיר את השטח להסכם שלום באמצעות יחס הוגן לפסלטינים עשויה להביא יום אחד לשינוי וגם אם לא לפחות תגרום להפחתת המתחים ולהשגת יותר תמיכה למדינת ישראל בחוץ לארץ. המשך המדיניות כפי שהיא עכשיו רק תבטיח עוד שפיכות דמים עם או בלי שחרורהרוצחים.
14:32 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממש לא. פשוט לזרוק אותם מפה.(בג"ץ קבע שאם קוראם לזה התנתקות " זה קוקי) תלמד קצת תנ"ך וההסטוריה יהודית ותדע שזה שלנו והם הכובשים. ניסינו להיות נחמדים..יש 57 מדינות ערביות יאללה קישטה חיות טרף. אין מוסרי נכון צודק ולגטימי מזה. דו קיום פעם אחרת. מדינה לערבים לא בארץ ישראלמי
בתגובה ל: חייבים לנסות לפעול למען אלטרנטיבה
מיקי
02:01 31.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מי שגידל את חמאס מכלום, העצים והפך אותה לחזקה והשולטת זה הימין. הימין מודה שזו היתה המטרה שלו
אבל תמיד יאשימו את השמאל. כך למשל רצח המתפללים המוסלמים עי דר גולדשטיין הביא כגלי נקמה של חמאס את האוטובוסים המתפוצצים. היה זה אינטרס גם של גולדשטיין וגם של...
אבל תמיד יאשימו את השמאל. כך למשל רצח המתפללים המוסלמים עי דר גולדשטיין הביא כגלי נקמה של חמאס את האוטובוסים המתפוצצים. היה זה אינטרס גם של גולדשטיין וגם של חמאס לפוצץ את הבנות אוסלו.
המשך 10:01 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חצי אמת
בתגובה ל: מי שגידל את חמאס מכלום, העצים והפך אותה לחזקה והשולטת זה הימין. הימין מודה שזו היתה המטרה שלו
הימין לא הודה שזו היתה המטרה שלו. המטרה שלו היתה להחליש את הרש"פ. ודוק. יש לשפוט אדם לפי כוונותיו ולא לפי אלה שאתה ממציא לו. יש לציין שמבחינה מדינית זה היה רעיון מוצלח שהביא להסכמי אברהם, ואלמלא הכשלון הצבאי והעיוורון לקראת הבאות אצל חלק מהימין ולא כולו (ע"ע חברי הכנסת שקראו לכבוש את הרצועה ונדחו כהזויים) גם היה נשאר הצלחה. אגב זו גם היתה המטרה של השמאל כשהקימו את ה"משטרה" הפלסטינית. כזכור, להכשיר כל מעשה פשע (ההומניות הידועה של השמאל) כשיפעלו בלי בג"ץ ובלי בצלם. הטענה שרצח גולדשטיין הוא זה שהתעצמות גלי הטרור הופרכה כבר מזמן למי שטורח לבחון את העובדות ולא קונה את התעמולה המרכסיסטית של השלטונות.
18:52 02.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליקו
אולי כבוד הד"ר יגלה גילוי נאות מה הם עמדותיך הפוליטיות. אני מהמר שהינך נמצא בצד שמאל מהליכוד, והימך מייצג עמדת האופוזיציה. מעניין כמה אני טועה.
09:00 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הליכוד של היום זה לא ימין ולא שמאל
בתגובה ל: אליקו
זה פשוט תמיכה באינטרס האישי של נתניהו בעיניים עצומות. וביבי, ברוב המקרים, הוא הכי שמאל בכנסת.
09:14 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חכיצד מאס יכלו להוציא לפועל את תוכניתם הזדונית
לאחר חמש עשרה שנה שביבי מגדל אותם מאפס, דואג לצרכיהם ודואג להעברות סכומי עתק במזומן המשמשים לבניית הטרור שלהם. ביבי האמין בקונספציה שחמאס חזק טוב לישראל ודאג לבנייה ולחיזוק של...
לאחר חמש עשרה שנה שביבי מגדל אותם מאפס, דואג לצרכיהם ודואג להעברות סכומי עתק במזומן המשמשים לבניית הטרור שלהם. ביבי האמין בקונספציה שחמאס חזק טוב לישראל ודאג לבנייה ולחיזוק של חמאס. ביבי האמין לחברו סינואר שתמורת עוד שטח דייג ויותר אשרה לפועלים יקנה שקט. סינואר הונה את ביבי. כעת לאחר שצהל ריסק את לוחמי ומםקדי חמאס את המנהרות את ייצור הנשק והמלאים. וכעת עם ישראל לא יאפשר עוד שלטון תומך בחמאס כמו נתניהו, לא נאפשר לחמאס כוח שליטה ולא נשק ונחזור להלחם באויבנו במקום להיות מורתעים ולממן אותם כפי שהיה ביבי כל השנים.
המשך 08:35 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אין לתאר את העיוות שבכתבה
הטבח, האונס והשריפה מעבר לרצח, ההרג והקטל לא נבעו מנקמה אלא משנאה פתולוגית ומושרשת שיונקים מילדות. הכותב חושב שאם ניתן לערבים מדינה אז הם יפסיקו לשנוא אותנו?! צריך להיות פסיכוטי...
הטבח, האונס והשריפה מעבר לרצח, ההרג והקטל לא נבעו מנקמה אלא משנאה פתולוגית ומושרשת שיונקים מילדות. הכותב חושב שאם ניתן לערבים מדינה אז הם יפסיקו לשנוא אותנו?! צריך להיות פסיכוטי גמור כדי לחשוב ככה אחרי שמחת תורה 7/10
המשך 03:13 30.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איך משפחות החטופות יוכלו להסתכל בעיניים של משפחות הנרצחים מאותם מחבלים שמשתחררים? בעסקת שליט שחררו 1027 מחבלים ונרצחו מעל 2000 ונחטפו 250 ע"י אותם משוחררים ....
להזכיר: בעסקת שליט שוחררו 1027 מחבלים (בינהם סינואר) שרצחו באופן ישיר למעלה מ 2,000 ישראלים, וחטפו 250 ישראלים. תעשו את החשבון כמה ישראלים אתם רוצחים בעסקה הזאת. מי מתיר לכם...
להזכיר: בעסקת שליט שוחררו 1027 מחבלים (בינהם סינואר) שרצחו באופן ישיר למעלה מ 2,000 ישראלים, וחטפו 250 ישראלים. תעשו את החשבון כמה ישראלים אתם רוצחים בעסקה הזאת. מי מתיר לכם לשחרר אחד ולהרוג 2000??
המשך 21:53 29.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יבגני
אתה בטוח כל כך שעסקת שליט היא מה שהביא למצב הנוכחי, כאילו לא קרה שום דבר אחר בין 2011 ל-2023. איך מי ששורף מכוניות בשומרון יסתכל בעיניים של מי שהוריו נרצחו על ידי ערבי שרצה לנקום?
22:25 29.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוס
כמה טיפש יכול להיות דוקטור האם השאיפה של איראן חמאס ועזה וחיזבללה להשמיד אותנו קשור לכל השטויות שכתבת .איך למען השם עם ישראל מייצר כאלה אנשים טיפשים בהבנת המלחמה בין...
כמה טיפש יכול להיות דוקטור האם השאיפה של איראן חמאס ועזה וחיזבללה להשמיד אותנו קשור לכל השטויות שכתבת .איך למען השם עם ישראל מייצר כאלה אנשים טיפשים בהבנת המלחמה בין עם ישראל לבין הערבים המכונים פלסטינאים
המשך 18:09 29.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יבגני
כי אם כך, זה כנראה לא משנה כמה אסירים נשחרר. וחוץ מזה, לשיטתך אין שום השפעה של פגיעות שלנו בערבים על המוטיבציה שלהם להלחם נגדנו? זה עובד גם לגבי המוטיבציה שלך לפגוע בהם?
22:29 29.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר