בתנועת רגבים חושפים הבוקר (שלישי) את כמות הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית הבלתי נתפסת שקיימת במרחב הכפר פונדוק. מדובר על עשרות רבות של מבנים שנבנו כולם על שטחי C, שנמצאים באחריות מלאה של מדינת ישראל, אזרחית וביטחונית.

בשבוע שעבר הודיע משרד התחבורה על היציאה לביצוע כביש עוקף פונדוק, בהיקף של כ-200 מיליון שקלים, והדגיש כי התוכניות להסטת הכביש תוכננו ואושרו כבר בשנה שעברה, ללא קשר לפיגוע, וכי הן יוצאות למכרזי ביצוע לאחר אישור התקציב. ברגבים מזהירים כי בתוואי כביש העוקף פזורים מבנים בלתי חוקיים משמעותיים שעלולים להוות איום ביטחוני על משתמשי הדרך.

לפני כשנתיים: רגבים עתרו בדרישה להרוס את הארמון שנבנה

לפני כשנתיים עתרו ברגבים לבית המשפט המחוזי בדרישה להרוס ארמון פאר בלתי חוקי שנבנה בתוואי כביש עוקף פונדוק, זאת לאחר פניות רבות לרשויות שלא נענו. בהליך, המדינה טענה בפני בית המשפט המחוזי לסדרי עדיפות ולשיקולים נוספים. מבלי להתחייב כלל למועד ההריסה, העתירה נדחתה.

צילום: תנועת רגבים

הפלישה הפלסטינית לא נעצרת שם. מזרחית לפונדוק במרחק של מאות מטרים מהבניה בכפר, מתבצעת ממש בחודשים האחרונים פלישה חקלאית חדשה נרחבת לכיוון הכפר אימאתין, מתוך מטרה להמשיך את ההשתלטות, לקבוע עובדות בשטח וליצור חיבור בין כפרים עוינים. פלישה זו, בה נבנו שני מבנים חקלאיים, נמצאת גם היא בהמשך התוואי של עוקף פונדוק.

סמוך לשם מתבצעות בימים אלו ממש, עבודות אינטנסיביות על שתי וילות רחבות ידיים שנמצאים בשלבים מתקדמים של הבנייה. גם מבנים אלו שעתידים בקרוב לשמש כמגורים עבור נכבדי הכפר, נמצאים על שטחי C.

השתוללות הבנייה הפיראטית בפונדוק: מבני מגורים, מפעלים ומבני תעשייה

השתוללות הבנייה הפיראטית לא נעצרת רק במבני מגורים, אלא מתרחבת גם למפעלים ומבני תעשייה. בחודשים האחרונים בקצהו הצפוני של הכפר נבנה מבנה תעשיה דו קומתי גדול ומשמעותי זאת בנוסף לעבודות פיתוח תשתיות מסביבו שכולם נעשו ללא היתר ועל אדמות מדינה.

ברגבים שיגרו שורת מכתבים לשר הביטחון ישראל כ"ץ, למפקד פיקוד המרכז האלוף אבי בלוט ולראש המנהל האזרחי, תא"ל הישאם איברהים בדרישה לאכוף את החוק והסדר ולהרוס את המבנים הלא חוקיים זאת בנוסף לדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד עברייני הבנייה.

אברהם בנימין מנהל אגף מדיניות ברגבים: "ההפקרה המוחלטת של מרחב פונדוק הופכת אותו דה-פקטו לשטח בשליטת הרש"פ ולסכנה כפולה – גם לנוסעי הכביש שחשופים לפגיעה וגם סכנה אסטרטגית למדינת ישראל, על ידי יצירת רצף טריטוריאלי וחסימת גישה לישובים. כבישים עוקפים אינם קיצורי דרך ללקיחת אחריות מלאה וטיפול קריטי בפצצה המתקתקת, כמו בפונדוק, גם בעשרות מקרים נוספים ברחבי יהודה ושומרון."