אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ההרגשה שמעל המילים/ תגובה לרב קופלד

אם נרגיש התרוממות רוח כשנשמע מפי עיתונאי שעד אתמול עישן סמים וכדורגלן שעד אתמול חי עם בת זוגו ללא חו"ק שמה שמוביל אותם זה "עם ישראל, א"י ותורת ישראל"? או שמה נרגיש שסיסמאות נבובות של קופירייטרים ויחצ"נים משפילות עד תהום את ערכי הנצח החשובים לנו כל כך. הרב יוסי מירון משיב לרב קופלד

ההרגשה שמעל המילים/ תגובה לרב קופלד
  את התחושות אי אפשר להסתיר. הרב יוסי מירון (באדיבות המצולם)

קראתי את דברי הרב יחזקאל קופלד שליט"א כתגובה לחווית ההתרוממות שביטא הרב עידו רוזנטל שנכח בכנס תנועת "יחד". אינני מתכוון להתמודד עם הטענות שהועלו-ראשית,כי בוודאי שאינני כדאי ואין זה ראוי שאתנצח עם רבי שלמדתי ממנו תורה בעבר (בכולל חורב בי-ם), אך עוד יותר מכך, נדמה כי טענות רציונליות, והוכחות בצדקת הדרך כבר סבל הנייר והמסך דיו. וכידוע,לכל טענה תמיד תמצא הטענה שכנגד בין אמיתית ובין דמגוגית.

ולכן איני בא בשורות הבאות אלא לבטא הרגשה.

כן, נכון, איננו אנשי הרגשות ולא זה מה שמוביל את השקפת עולמנו, אבל דווקא בגלל זה כדאי לפעמים להיות קשובים אליהן, לפעמים הן מבטאות משהו עמוק ואותנטי שלא יועילו כל ההסברים המלומדים לעקור אותו מהאמת שהוא מבטא.

ובכן, האם אפשר לבא בטענות למי שחש חמיצות יתירה כאשר נכרתה "ברית האחים" עם אלו שהגדירו במפורש ששליחותם להלחם בעולם התורה והרבנות ואף פעלו לכך במלוא מרצם?

האם החמיצות הזו לא מילאה את גרוננו כאשר שמענו כי הם "קרובים אלינו יותר מהחרדים" ובפועל נתנו יד אחת לפגיעה בחרדים בין במלל ובין במעשה?

האם אפשר להלין על מי שחשש רב מילא אותו בעקבות הכרזות חוזרות של מפלגת הציונות הדתית על "הזדמנות אמיתית לשינוי הסטטוס קוו בעניני דת ומדינה"?

האם לא טבעית הרגשת "אי נוחות רבה" כאשר ביקורת חוזרת מוטחת על מוסד הרבנות הראשית מפי מנהיגי מפלגתנו שעמלה שנים רבות לשמר את מעמדה של הרבנות ?

הייתכן שיתפלאו על מי שקשה לו לבלוע ש"מנהיג הציונות הדתית" מדבר בחום על שותפות עם הקונסרבטיבים"?

הנבוא בטענה על המחנק שירגיש מאן דהוא כשייפגש עם החלטת מפלגתו הדתית להציג עצמה בשיר ובסרטונים שעוברים על גדרי צניעות פשוטים ובוודאי שמבטאים תרבות הזרה לרוחנו?

האם נרגיש התרוממות רוח כשנשמע מפי עיתונאי שעד אתמול עישן סמים וכדורגלן שעד אתמול חי עם בת זוגו ללא חו"ק שמה שמוביל אותם זה "עם ישראל, א"י ותורת ישראל"? או שמה נרגיש שסיסמאות נבובות של קופירייטרים ויחצ"נים משפילות עד תהום את ערכי הנצח החשובים לנו כל כך.

האם נפצח בריקוד הורה סוער כשנשמע חודש לפני בחירות מפי מועמד המפלגה ש"אנחנו תומכים בברית הזוגיות"? ואולי נרגע בכך שמנהיג המפלגה תומך בגיוס בנות לצה"ל כנגד עמדת הרבנות הראשית ומועמדת המפלגה שהביעה התנגדות לכך "גם ככה נמצאת במקום לא ריאלי"?

אחרי קדנציה קצרה בתור שותפים בכירים בקואליציה שקיצצה את קצבאות הילדים ,קיצצה תקציבים לישיבות, העבירה/עסקה ב/פתחה פתח לעשרות (!) חוקים שפוגעים בסטטוס קוו של דת ומדינה ובפועל נועדו לפגוע בזהות היהודית של המדינה, ולפגוע בכבודם של הרבנים והרבנות כל זה או בשותפות ממש ובכל מקרה מבלי שנשמע קול מחאה משמעותי כנגד הדברים –האם אחרי כל זה אין זה טבעי שנחוש שמשהו נפגע בכבוד התורה? בכבוד הרבנות בישראל? בכבודנו?

והאם כשנשמע דברים ברורים על כבוד התורה והרבנות בעם והצהרות ברורות ולא מגמגמות על רצון לפעול להרמת קרנן – לא נרגיש פתאום איך אויר חדש ממלא את ריאותינו ושסוף סוף אפשר לנשום קצת לרווחה?

כאמור, לא באתי אלא לבטא הרגשות, אך ביטוי שגור הוא ש"עם הרגשה א"א להתווכח" –כנראה שבכל זאת יש משהו שמתגבר על כל הכיסויים וההסברים… אז תרגישו טוב!

==

הרב יוסי מירון  הוא תושב אריאל, עוסק בתורה וחינוך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
יפה כתבת
עופר | 11-02-2015 10:10
אשריך
2
תותח!
יוצמח פורקניה | 11-02-2015 10:13
הרב קופלד, על מה יצא הקצף?! הרב עידו תיאר את תחושותיו, ודעותיו, והן לגיטימיות לפחות כמו הדעות שלך! מישהו פה בלחץ? כן, אני יודע, אנחנו מיעוט קטן ולא רלוונטי. אז למה אתם כל כך נלחצים?!
3
כדאי לרענן את דף המסרים
מומו | 11-02-2015 10:14
כל המאמרים מבית הר-המור נראים כאילו נכתבו ב'העתק-הדבק'. אותן טענות לעוסות, אותה טענה על מגמות זדוניות, אותו חוסר הכרת הטוב ואי-היכולת לתפיסה מורכבת. די.
4
יפה כתבת
למה זה תשאל לשמי והוא פלאי | 11-02-2015 10:28
5
מדהים! איזה משב רוח מרענן
איציק | 11-02-2015 10:29
תודה רבה לרב יוסי על מילים כדרבנות. החזרת לי את האויר לריאות. אשריך!
6
הרגשה מוחשית
מיכאל בן שבת | 11-02-2015 10:33
כותרת התגובה לכאורה בבחינת של "תרתי דסתרי" אך כל מילה בסלע ותחושה מעשית ביותר.
7
הרגשה היא עניין סובייקטיבי לחלוטין
מיכה | 11-02-2015 10:35
הינך רב לא חכם במיוחד, אשר שם בראש התיזה הרעועה שלו את הרגשתו - והיא כמובן רק רגש, לא טיעון - אך עם הרגשה אין להתווכח. ממש לוגיקה מפוארת ומשכנעת. כשאני שומע על חוקי התורה, על פוליגמיה, עבדות וסקילה, עולה לה תחושת גועל איומה. מעניין מה זה אומר על הטיעון שלך. רב מדושן שגר לו באריאל. לך לעזור לאורית סטרוק ולרקוד ריקודי הזיות על הגבעות.
8
ואיך הרגשת עם כתב האשום נגד מצגר(שכזכור נלחם ישי למנות)
רמי | 11-02-2015 10:36
הרבנות היא אמצעי ולא מטרה כשעשתה את תפקידה שמרה עליה המפלגה מכל משמר אבל משהפכו אותה ישי וחבריו למכשיר לג'ובים ומקדם מכירות לבד"ץ בית יוסף ראוי שייבחן מעמדה
9
מירון כל הכבוד! כל מילה בסלע.
אבישי | 11-02-2015 12:28
יוסי מירון, מפירותיה המשובחים של ישיבת מצפה רמון.
10
חברה התפללנו שהחברה החרדלים האלה ילכו וב"ה הם הלכו
אבי | 11-02-2015 13:38
התלונה היחידה זה למה הם השאירו חפרפרות בבית היהודי שילכו כל בעלי רגשי הנחיתות החרדים כולם מהבית היהודי ונאמר לפניו שירה חדשה
11
יישר כוח על התגובה המכובדת
זאב גינזבורג | 11-02-2015 13:40
לעומת כל המזלזלים, יש אכן מקום לביטוי והקשבה לרגשות, בפרט שיש להן על מה להתבסס, והן אינן נחלתו של אדם יחיד אלא של ציבור לא קטן בכלל. עם זאת, אני חושב שלומר "נדמה כי טענות רציונליות, והוכחות בצדקת הדרך כבר סבל הנייר והמסך דיו." זה קצת מוזר. אני כמעט ולא שמעתי דיון רציני ומעמיק - הן על העקרונות והן על הביטויים המעשיים לכאן ולכאן. הכל ברמה של הטחת האשמות / מגננה / תפיסה בלשון / וכדומה. דיון שיטתי מעמיק וחופשי, על יסודות הדרך ועל האמצעים הנכונים לממשה - כמעט ואין.
12
למגיב מס' 10
חיים | 11-02-2015 14:37
כל אחד ורגשי הנחיתות שלו. יש כאלה עם רגשי נחיתות לחרדים, ויש כאלה עם רגשי נחיתות לחילוניים. יש כאלה שברגע שמתחילים לדבר על דת ומדינה, ישר רצים ומתחילים לחוקק חוקים שמשנים את הסטטוס קוו, רק כדי להגיד "תראו, אני דתי, אבל אני נחמד בדיוק כמוכם". אני לא חושב שיש לכותב רגשי נחיתות לחרדים, אבל אם כבר רגשי נחיתות, עדיף שיהיו כלפי החרדים מאשר כלפי החילוניים.
13
מס 11, זאב, אתה ׳חכם׳ כמעט כמו הרב מירון
מיכה | 11-02-2015 15:30
תמיד יש להקשיב לרגשות כי הן ביטוי לעולם פנימי וכדאי לנו לחקור ולהבין את עצמנו. גם רגשות האי נוחות והגועל שחש אני מרעיונות ופרקטיקות העולות בתורה משותפות לציבור רחב מאוד. האם גם אז היית בצביעותך הרבה מבקש שנקשיב להן כי יש להן ביסוס (ולאיזה רגש אין ביסוס, עילגון?) זו סוג החשיבה שמלמדים כיום בישיבה? ובכל זאת רגש הוא לעולם סובייקטיבי ולא אובייקטיבי.
14
ל"13" מיכה היקר
זאב גינזבורג | 11-02-2015 16:19
א. אני מליץ לך לא להשתמש בגידופים או אלימות מילולית. זה לא הופך אותך לצודק וודאי לא למשכנע. ב. יש ודאי מקום להקשיב לרגשותיך - אין זה אומר ללכת בעקבותיהם או להזדהות עמם. אם הם יצליחו לגעת בי ולטלטל אותי - לא אנסה להתכחש אליהם רק בגלל שהם "רגשות". ואם הם לא - לא בטוח אם מערכת של נימוקים נלווים תעזור. ג. אינני יודע איפה אתה בונה את עולמך האינטלקטואלי - אך המושגים שלך של "סובייקטיביות / אובייקטיביות" "רגש / שכל" הם מאד בוסריים ועל גבול הפרימיטיביות. אם אינך מעריך את עולם הישיבות, אתה מוזמן לגבש תמונה קצת יותר מורכבת דרך ספרי הביקורת של קאנט (בעיקר השלישית) או לפנות להגותו של ניטשה מכיוון אחר, הניאו מרקסיזם לגווניו, וכל ההגות הקונטיננטלית של המאה האחרונה. בהצלחה!
15
נבדלות ובדלנות
נעם | 11-02-2015 17:42
האי נעימות מעם ישראל , החשש להידבק בכולרע שכנראה לדעתו עם ישראל נגוע מוציאה אותם מדעתם
16
למגיב מס' 12 בינתייים אתה מודה ברגשי נחיתות כלפי החרדים
אבי | 11-02-2015 18:05
אז לי אין!!! אני נשארתי בבית היהודי עם אחי מכל המגזרים שמבינים שאנו עם אחד אבל מוכנים שבעלי האמונה הציונות דתית ינהיגו!!! אתה הולך לקבל עליך את מנהיגותו של אלי ישי ורבניו על כל מה שמשתמע מכך יערב לך!! לא חזרנו לפה אחרי 200 שנות גלות לאיזו גנדרנות גטואית עלובה.
17
גינזבורג המתוק, אני ממש זקוק להמלצותיך
מיכה | 11-02-2015 19:06
א. בהיותי דמוקרט שוחר חירות, הרי שנהנה אני לכתוב ולעסוק בחופש הביטוי שניתן לי - נקודת המוצא ששוב ושוב מוכיחה עצמה היא שלא ניתן בפורום זה לשנות את דעתם של יצורים דוגמטיים הסוגדים לסמכות הרבנית. כך שסגנוני אינו שם לו מטרה לשכנע אותך. ב. הבאת טיעון שיש להקשיב לרגשות... מדוע? הרי אח״כ טוען אתה שאין בהם בכדי לשכנע ועוד מוסיף אתה שדיון אינטלקטואלי הינו נחוץ. אתה מעט מבולבל.. ג. האם יודע אתה מאיזה עולם רוחני באתי? ולגבי הבניית עולם אינטלקטואלי, הרי שהשתמשתי בטיעוניהם העיקשים של הרבנים וליצנים כפייגלין המספרים לי על יכולתם להגיע לבסיס ׳האמת׳ ע״י תבונתם התורנית.. שכן, לי ידועים כתבים רבים של ניטשה, שניים של קאנט, ולא מעט כתבים פוסט סטרוקטורליסטיים, ובניגוד לקשקושיך, הרי שהרגש כמקור לאמת מטאפיזית כיכב לאו דווקא על היבשת עוד במאה ה-18, נראה אם תדע היכן ובאיזה הקשר.. וגם שמתי לב שדיברת על המאה שעברה - ובכך השתמשת מן הסתם בספירה הנוצרית.. פייגלין היה אומר עליך כי הינך מתייוון.. התבייש לך! דה קונסטרוקציה של בינאריות - דבר שעסקתי הו רבות וניסית אתה לגעת בו בצורה שהגחיכה אותך עד מאוד: אם הדיכוטומיות שהשתמשתי בהן התבססו רק על הטיעון הבינרי הרבני הן פרימיטיביות, מה זה אומר על עולם הישיבות? ואם בניטשה עסקינן - אותו הבאת כאות למורכבות - מה היית דעתו על ׳הפרימיטיביות׳? צטט לי מ׳מעבר לטוב ולרע׳ בתרגומו המופתי של ישראל אלדד, מה הייתה דעתו של הנ״ל על רגשות האדם ומוחו? ומה קשקוש ׳כל ההגות הקונטיננטלית וגו׳׳? האם טרקטטים העוסקים בשימוש בשפה יעזרו לי להבין את עולם הישיבות?
18
יישר כח ענק לרב מירון
יהונתן בלסן | 11-02-2015 21:53
אשריך הרב כל מילה אמת הגיע הזמן לרומם קרנה של תורה ולא להתבייש או חלילה להתנצל בתורתנו הקדושה.
19
בלחסן 18
מיכה | 11-02-2015 22:12
התורה איננה קדושה. חמישה ספרים מעניינים מבחינה פנומנולוגית, השוואתית, תיאולוגית, פילוסופית, אנתרופולוגית ועוד, אך קדושים, לא. לא להאמין לכל מה שהרבנים מלעיטים, אלא לחשוב מדי פעם גם בצורה ביקורתית, למרות שזה קשה...
20
ביטאת במילים יפות הרגשות אמיתיות
יוסי | 12-02-2015 11:10
יישר כח על כשרון ההבעה וההקשה ללב. לאמת. אכן מה שאני ורבים מחברי מרגשים כבר שנתיים.
21
הצהרת שאתה מדבר על הרגשות
| 12-02-2015 16:03
אבל הפסקאות הבאות הם הבעת דעה: "נתנו יד אחת לפגיעה בחרדים בין במלל ובין במעשה" "אחרי קדנציה קצרה בתור שותפים בכירים בקואליציה שקיצצה את קצבאות הילדים ,קיצצה תקציבים לישיבות, העבירה/עסקה ב/פתחה פתח לעשרות (!) חוקים שפוגעים בסטטוס קוו של דת ומדינה ובפועל נועדו לפגוע בזהות היהודית של המדינה, ולפגוע בכבודם של הרבנים והרבנות כל זה או בשותפות ממש"
22
הדוגמטי היחיד שמאצתי הוא
למיכה | 15-02-2015 8:26
משום מה, אתה
23
22, אולי בדל של טיעון?
מיכה | 15-02-2015 11:21
יכולת רטורית מאוד מרשימה יש לך!