אילון מאסק, המיליארדר ואחד מהדמויות הבולטות בעולם הטכנולוגיה והחדשנות, שוב מעורר סערה ברשתות החברתיות.

הפעם, מאסק צייץ ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) וקרא למשתמשים להפסיק להשתמש בהאשטגים. לדבריו, ההאשטגים הם "מיותרים ומכוערים“, ובכך הוא הצית דיון רחב על מקומם ותפקידם של הסימנים המוכרים בעולם הדיגיטלי.

מאסק, הידוע ביכולתו לעורר שיח ציבורי בנושאים מגוונים, הוא מנכ”ל של חברות בולטות כמו טסלה, SpaceX, וניאורלינק.

מעבר לפיתוח טכנולוגיות פורצות דרך כמו רכבים חשמליים, טיסות לחלל וממשקי מוח-מחשב, מאסק ידוע גם כמי שאוהב לחלוק את דעותיו הבלתי מתפשרות בטוויטר. חשבון הטוויטר שלו, עם מיליוני עוקבים, משמש אותו לא רק לעדכונים עסקיים אלא גם להבעת עמדות אישיות על נושאים חברתיים ותרבותיים.

מה זה האשטג ולמה אילון מאסק מתנגד?

ההאשטג (#) הפך לסמל מובהק של העידן הדיגיטלי. הכלי, שהוצג לראשונה בטוויטר בשנת 2007, נועד לקבץ פוסטים סביב נושאים משותפים. ההאשטגים שינו את הדרך שבה אנשים מחפשים ומארגנים מידע ברשתות החברתיות. כיום, הם בשימוש רחב גם באינסטגרם, פייסבוק, לינקדאין ואפילו טיקטוק.

לדוגמה, אירועים עולמיים כמו #MeToo, BlackLivesMatter# ואירוויזיון הציפו את הפלטפורמות החברתיות והצליחו להניע שיח גלובלי. עם זאת, יש שטוענים כי השימוש המוגזם בהאשטגים הפך לתופעה מסחרית ריקה מתוכן.

לדברי מאסק, ההאשטגים פוגעים באסתטיקה של התוכן ומשדרים תחושה של "זיוף“. הוא רמז כי הפלטפורמה אמורה לעודד שיח אמיתי וממוקד ולא להפוך למעין מגרש שיווקי המוצף בסימנים וסיסמאות.

בציוץ נוסף הוא כתב: ”ההאשטג הוא כמו רעש מיותר בפסקול של רעיון טוב“.

למרות הביקורת של מאסק, ההאשטג נותר אחד הכלים המרכזיים ברשתות החברתיות. חברות וארגונים משתמשים בו כדי להגיע לקהלים חדשים, ומשתמשים פרטיים מנצלים אותו כדי להצטרף לשיח עולמי.

עם זאת, ישנם גם קולות שתומכים בטענה של מאסק, ומצביעים על ירידת הערך של ההאשטגים בשל שימוש מוגזם ולא רלוונטי.

ייתכן כי דבריו של מאסק יהוו זרז לחשיבה מחודשת על אופן השימוש בהאשטגים. חלק מהפלטפורמות כבר החלו לבחון דרכים אחרות לקידום תוכן ממוקד, כגון אלגוריתמים חכמים ומנועי חיפוש פנימיים מתקדמים. עם זאת, קשה לדמיין את הרשתות החברתיות ללא ההאשטגים, לפחות בשנים הקרובות.

אילון מאסק, כהרגלו, לא חושש לשנות את השיח הציבורי סביב תופעות מקובלות. בין אם אתם מסכימים איתו או לא, ברור שדיון כמו זה מעלה שאלות חשובות על הדרך שבה אנו משתמשים ברשתות החברתיות ועל תפקידם של הכלים הדיגיטליים בעידן המידע. האם ייתכן שההאשטגים, כמו תופעות טכנולוגיות אחרות, כבר הגיעו לשיאם ומתחילים לאבד את הרלוונטיות שלהם? רק הזמן יגיד.