הקרב על הקבר. בעיצומה של מסע ההלוויה של מנהיג הפלג הירושלמי הרב אשר דויטש זצ"ל עוד לא ברור היכן יטמן הרב.
עקב המחלוקת בין שני הפלגים נחפרו שני קברים עבור מנהיג הפלג הירולשמי, אחד בחלקת פוניבז' ואחד בחלקת ויז'ניץ, משפחת כהנמן מסרבת שראש הישיבה יקבר בחלקת פוניבז' ואילו גורמים בפלג מתעקשים על כך.
גדולי ישראל התקשרו לרב כהנמן שיוותר אך הוא מסרב בכעס.
בבית הקברות פתחו קבר שלישי, נכון לכתיבת שורות אלו, בויז'ניץ שם כנראה יטמן הרב. אך עד הרגע האחרון לא נדע.
עם פטירתו של הרב דויטש, החל מאבק פנימי בתוך הישיבה בין 'השונאים' ל'מחבלים', בשאלה היכן ייטמן, כאשר החלה התנגדות נחרצת מצד 'השונאים' לטמון אותו בבית החיים של הישיבה.
במקביל, החל מסע לחצים, גם מצד גדולי הרבנים בישראל וגם מצד הרבנים בארה"ב במטרה להביא לקבורתו ליד אביו של הגר"א דויטש בבית החיים פוניבז'. גם מהצד הפוליטי, נעשו פניות מצד חברי 'דגל התורה', לתת את מקום הקבורה, כדי למנוע אלימות חריגה.
לעת עתה הצדדים עדיין לא הגיעו להסכמות וההתנגדות – למרות כל הלחצים עוד קיימת, ומנגד, גורמים בפלג הירושלמי מבהירים, כי במידה ולא יתנו לקבור אותו בבית החיים של פוניבז', הם לא מתכוונים לוותר אפילו במילימטר והם יקברו אותו בכוח.
במשטרה מודעים למתרחש מאחורי הקלעים וגם שם, נעשים מאמצים להביא לפתרון המחלוקת ובמקביל נערכים להשיב את הסדר במקרה שאכן יפרצו המהומות.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
"לְכוּ וְנֵלְכָה"
כַּאֲשֶׁר קָרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת, קָרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וְהִשְׁבִּיעוֹ לֵאמֹר: "אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי, וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת - אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם. וְשׁוֹאֵל...
כַּאֲשֶׁר קָרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת, קָרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף וְהִשְׁבִּיעוֹ לֵאמֹר: "אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי, וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת - אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם. וְשׁוֹאֵל הַמִּדְרָשׁ רַבָּה (בְּרֵאשִׁית מז) "מִפְּנֵי מָה בִּקֵּשׁ יַעֲקֹב אָבִינוּ שֶׁלֹּא יִקָּבֵר בְּמִצְרַיִם?" וְעוֹנֶה הַמִּדְרָשׁ בְּבֵאוּרוֹ: "שֶׁלֹּא יַעֲשׂוּ אוֹתוֹ (הַמִּצְרִים) עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים, שֶׁכְּשֵׁם שֶׁנִּפְרָעִין מִן הָעוֹבֵד (עַכּוּ"ם), כָּךְ נִפְרָעִין מִן הַנֶּעֱבָד (אֱלֹהָיו), דִּכְתִיב: (שְׁמוֹת י"ב י"ב ) 'וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים'". וּמַמְשִׁיךְ הַמִּדְרָשׁ וּמֵבִיא דֻּגְמָא נוֹסֶפֶת: "וְכֵן אַתָּה מוֹצֵא בְּדָנִיֵּאל, כֵּיוָן שֶׁפָּתַר אֶת חֲלוֹמוֹ שֶׁל נְבוּכַדְנֶצַּר, מַה כְּתִיב: (דָּנִיֵּאל ב' מ"ו) "בֵּאדַיִן מַלְכָּא נְבוּכַדְנֶצַּר נְפַל עַל אַנְפּוֹהִי וּלְדָנִיֵּאל סְגִד, וּמִנְחָה וְנִיחֹחִין אֲמַר לְנַסָּכָה לֵהּ" - אֲבָל דָּנִיֵּאל לֹא קִבֵּל. לָמָּה? שֶׁכְּשֵׁם שֶׁנִּפְרָעִים מֵעוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים, כָּךְ נִפְרָעִים הֵימֶנָּה (מִן הָעֲבוֹדָה עַצְמָהּ). וּמַמְשִׁיךְ הַמִּדְרָשׁ שָׁם: "וְכֵן אַתָּה מוֹצֵא בְּחִירָם, כֵּיוָן שֶׁעָשָׂה עַצְמוֹ אֱלוֹהַּ, מֶה הָיָה סוֹפוֹ? כְּתִיב בֵּהּ: (יְחֶזְקֵאל כ"ח ב') 'יַעַן גָּבַהּ לִבְּךָ וַתֹּאמֶר אֵל אָנִי!' אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: (שָׁם פָּסוּק ג') 'הִנֵּה חָכָם אַתָּה מִדַּנִּאֱל'? שֶׁנְּבוּכַדְנֶצַּר בִּקֵּשׁ לְהַקְרִיב לוֹ וְלֹא רָצָה, וְאַתְּ עוֹשֶׂה עַצְמְךָ אֱלוֹהַּ?! מֶה הָיָה סוֹפוֹ? כְּתִיב בֵּהּ: (שָׁם פָּסוּק י"ז) 'עַל אֶרֶץ הִשְׁלַכְתִּיךָ לִפְנֵי מְלָכִים נְתַתִּיךָ - לְרַאֲוָה בָּךְ'. וּמְצַיֵּן הַמִּדְרָשׁ סִבָּה נוֹסֶפֶת, "דָּבָר אַחֵר: יַעֲקֹב אָמַר שֶׁלֹּא יִפְדּוּ בִּי הַמִּצְרִים. הֵם מִשְׁתַּחֲוִים לַשֶּׂה וַאֲנִי נִמְשַׁלְתִּי בְּשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר (יִרְמְיָה נ' י"ז) 'שֶׂה פְּזוּרָה יִשְׂרָאֵל'". [דָּבָר נוֹסָף]: "בְּמִצְרַיִם כְּתִיב: (יְחֶזְקֵאל כ"ג כ') 'אֲשֶׁר בְּשַׂר חֲמוֹרִים בְּשָׂרָם', וּכְתִיב: (שְׁמוֹת ל"ד כ') 'וּפֶטֶר חֲמוֹר תִּפְדֶּה בְּשֶׂה', הָוֵי, 'אַל נָא תִּקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם'". סִבָּה נוֹסֶפֶת מַזְכִּיר הַמִּדְרָשׁ: "ר' חֲנִינָא אָמַר: מִי שֶׁמֵּת בְּחוּצָה לָאָרֶץ וְנִקְבַּר שָׁם, שְׁתֵּי מִיתוֹת יֵשׁ בְּיָדוֹ, שֶׁכָּךְ כְּתִיב: (יִרְמְיָה כ' ו') 'וְאַתָּה פַשְׁחוּר וְכֹל יֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ, תֵּלְכוּ בַּשֶּׁבִי - וְשָׁם תָּמוּת, וְשָׁם תִּקָּבֵר', הָוֵי, יֵשׁ בְּיָדוֹ שְׁתֵּי מִיתוֹת. לְפִיכָךְ יַעֲקֹב אוֹמֵר לְיוֹסֵף: 'אַל נָא תִּקְבְּרֵנִי בְּמִצְרַיִם'". כָּל הַנָּ"ל הִטְרַחְתִּי וְרָשַׁמְתִּי עֵקֶב קָרְאִי בַּיְּדִיעָה הַנָּ"ל שֶׁשָּׁלוֹשׁ קְבָרִים נֶחְפְּרוּ לַנָּשִׂיא הַנָּ"ל בְּ'מַחְלֹקֶת' שֶׁכֻּנְּתָה בְּכוֹתֶרֶת הַיְּדִיעָה 'מֵאֲבַק'. [אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ אַנְדַּרְלָמוּסְיַת (וְכִנִּיתִיהָ כָּךְ הֱיוֹת וְאֵינִי בָּקִי בַּהֲלָךְ רוּחַ מַאַבְקֵי וּפַרְשָׁנוּיוֹת כֹּחַ תּוֹבְנוֹת הַתּוֹרָה וְכוּ' הַמְּנֻשָּׁבוֹת וְהַנְּהוּגוֹת מִתּוֹךְ קוֹמְפְּלֵקְס חַצְרוֹת הַחֲסִידִים וְהַשִּׁיטוֹת, (בְּהַנָּחָה שֶׁ'מַאֲבָקִים' אֵלּוּ הִנָּם לְשֵׁם שָׁמַיִם כְּמַחֲלוֹקוֹת בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל, וְלֹא כִּמְחַלֶּקֶת קֹרַח וַעֲדָתוֹ)]. אִי לְכָךְ רָצִיתִי בְּתוֹךְ סְבַךְ דֵּעוֹת הַתּוֹרָה לְנַסּוֹת וּלְהָבִיא רְאָיוֹת כְּשֵׁרוֹת לְמִקְרִים דּוֹמִים בֶּעָתִיד, וּבְוַדַּאי יֶשְׁנָן עוֹד כָּהֵנָּה עוֹד רַבּוֹת אֲחֵרוֹת וּמְגֻוָּנוֹת שֶׁיַּתְאִימוּ בְּמַתְכּוּנְתָּן הַיְּשָׁרָה לְגַשֵּׁר בֵּין הַדֵּעוֹת וּלְהַשְׁכִּין שָׁלוֹם וִּּמִּתּוֹךְ הַסְכָּמָה הַכֹּל - מִתּוֹךְ יְדִיעָה בְּּרוּרָה שֶׁהוֹלְכִים הֵם "בְּאוֹר יְיָ".
המשך 10:29 26.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אאא
פינגווינים עובדי אלילים
03:03 21.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בזבזבזגזגסב,סהבנ ב
מענין את התחת
17:28 18.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפאל
תוותרו האחד לשני אתם יודעים מה המחלוקות גורמות. לפחות לנען הנפטר. מישיוותר יחשב לו יותר מאשר נקבר בחלקתו.
01:15 18.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
חבל שהרב דויטש שהיה סמל לשלום נופל לידי אדם שבוחר לנקום בנפטרים ולחרר ריב
16:44 17.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
חבל שהרב דויטש שהיה סמל לשלום נופל לידי אדם שכל מטרתו לנקום ולחרר ריב
16:41 17.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאלי
ואנחנו מתפללים כל יוםתלמידי חכמים מביאים שלום לעולם .מה יגיד הרב כהנמן כשיגיע לבית דין של מעלה על סירובו לתת ליהודי להקבר היכן שרצה בגלל אגו
12:57 17.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משפט שלמה
שיחתכו לשני חצאים
04:28 17.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ש
אולי שיזרקו סטנדרים כמו בפוניביץ הישיבה הקדויישה
20:36 16.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר