יופי לך הרב עידו רוזנטל! לך וליוני שטבון, כי בטוח אתה שהתורה תסלח לכם.

ברור שתסלח לצדיקים הנפלאים, שרק לשמע הזכרת שמה של התורה, כפי שהעדת בתחילת דבריך, "געש האולם ממחיאות כפים סוערות". אז התורה תסלח, אבל אני לא אסלח! ואני – נראה לי שאפשר לומר בבטחון – מייצג רבים וטובים, וביניהם חכמים צדיקים וקדושים וכפי שאסביר.

ראשית, לא נסלח על השמצה הנוראה שמשתמעת מדבריך.

כשיוני שטבון ביקש, כלשונך, "בשמו ובשם כולנו סליחה מן התורה על שנתיים אפילות בהן לא כיבדנו אותה כראוי", ודאי הוא לא התכוון לעצמו, שזכה להיחשב בשנתיים אלו גם בעיני החרדים כ'צדיק בסדום'. ומן הסתם הוא גם לא התכוון אליך ולכל הצדיקים שישבו שם, שלפי האהבה המדהימה לתורה שיש בהם כפי שציינת, לא יעלה על הדעת שהם יפגעו או אפילו יזלזלו בה.

אז למי הוא התכוון בדברים אלו? ברור מהמשך הדברים שהכוונה לאנשי 'הבית היהודי', שכנגדו ומתוך עלילת האשמתו בעשיית כל הרעות שעליהם 'התוודתם בשמו', היה כל הכינוס שעליו כתבת. זה ודאי כולל גם את הרב אלי בן דהן ואורי אריאל ומוטי יוגב ואורית סטרוק ועוד חכי"ם רבים. אבל זה גם לא רק החכי"ם הנוראיים, אלא גם הרבה אנשים וביניהם בני תורה ורבנים שהצדיקו את פעולות המפלגה, וכל שכן מי שלא 'התפכח' – כלשונך, וממשיך לתמוך במפלגה הנוראה הזו.

מן הסתם זה גם כולל ואולי עוד יותר, את מי שהיה שותף בעצותיו והדרכותיו להתנהלות הבית היהודי, כלומר הרב דרוקמן והרב צפניה דרורי והרב רבינוביץ' והרב מלמד ועוד שכמותם!!

אז אולי תגיד לי הרב עידו, מהיכן לקח יוני שטבון את החוצפה להתנצל גם בשם הרב דרוקמן ועוד ת"ח גדולים ומכובדים על זלזול ופגיעה בתורה? על ש"בשכרון כח וצמאון ללגיטימציה בגדנו בה והתחברנו לגרועים שבעוקריה" כלשונך, ואתה עוד מתלהב מזה???

שנית, לא נסלח ההתנשאות בדבריך.

"ידעתי שהיושבים כאן ועוד רבבות (?) ששייכים לכאן הם אנשים שזכו לאורה של תורה". כך כתבת, הרב עידו, רק 'היושבים כאן' וה'שייכים לכאן'? וכי כל אותם רבבות (וכאן זה הרבה יותר מדויק) של בני תורה המזוהים עם הבית היהודי, ורואים בכם אנשים שהתפלגו בלא סיבה צודקת ומתוך חוסר אמון מיותר, האם הם ורבניהם לא יודעים מהי מתיקות של תורה???

שלישית, לא נסלח על הנזק החינוכי הנורא.

בדבריך אתה גורם לנזק עצום בתחום החינוכי לכל הצעירים בני תורה הטובים ויקרים שלנו, שקוראים את דבריך ומתבלבלים מאד.

פתאום גילית ש"ההרגשה של 'חבר אני לכל אשר יראוך' (היא) לפני הכל" כדבריך? כאילו שעד עכשיו לא ידענו את הפסוק הזה? ומכיון שידענו האם אתה חושב שלא היה ברור לנו שאכן אנחנו חברים "לכל אשר יראוך"?

האם זה כזה חידוש מפעים כמשתמע בדבריך, שבני תורה כלשונך "מכל גווני בית המדרש" אוהבים יחד את התורה? ומתוך אהבה זו ודאי וודאי מעריכים את כל לומדיה, וכמובן מעריכים מאד ואף מעריצים, את גדוליה ופוסקיה. האם עד עכשיו זה לא היה ככה כפי שמשמע מהתפעמותך?

יותר קשה הוא מה שעולה מהתעמולה של שטבון ואלי ישי שכביכול עד "הבשורה הגדולה" שבהקמת מפלגתם היו "חומות איבה" בינינו לבין הציבור החרדי.

יש אולי בציבור הדתי לאומי אנשים שחשים כך כלפי החרדים כפי שיש בציבור החרדי אנשים שמתייחסים כך לציבור הדתי לאומי. אבל האם היתה אי פעם עמדה של רבנים ובני תורה שאנו, חלילה, שונאים את הציבור החרדי היקר והחשוב?

כשרבנו הרצי"ה זצ"ל חידד את ההבדלים ביננו לבינם, וגם כידוע תמך תמיד במפלגה דתית לאומית שאיננה מתחברת לחרדים, זה היה מתוך שנאה אליהם חלילה או אפילו מתוך שהוא לא חבר שלהם מצד שותפות ברורה באהבת תורה ויר"ש?

הרי היה ברור לנו תמיד, שזה מתוך שיש לנו איתם מחלוקות חשובות על ההנהגה הנדרשת למדינה. שזהו המושג "התורה הגואלת" שטבע רבנו, שנוגעת כמובן מעל הכל לדברים גדולים ועמוקים על עם וגאולה ומשמעות של תהליכים בדור, אבל לפני זה ובשביל זה יש בה התבוננות במציאות והבנת הדעות והתהליכים בדור בצורה עמוקה ורחבה.

אבל אצלך, כל המבט הגדול הזה נעלם.

כמו למשל בהתייחסותך כאן לסוגיית גיוס בני הישיבות. ודאי שגם אני וכל אלו שאינם בין 'השייכים לכאן' שהגדרת, מתנגדים לגיוס בכפיה גם כי זה לא ראוי ופסול וגם כי זה לא יועיל. אבל הביטוי: "את לומדיה (כולם?) להפוך פליליים" שכתבת, וגם הגדרתך אנשי "יש עתיד" כ"גרועים שבעוקריה", זוהי תעמולה חרדית פשטנית ועלובה, שלעולם לא הסכמנו עמה. ואף אפשר לומר שבשביל לבנות מבט אחר רחב ועמוק על תופעות כאלו, נוצרה כל תורת הרב זצ"ל.

אבל לא רק את 'האחרים' אתה לא מבין, אלא גם את אנשינו וגם גדולי רבנינו.

"צמאון ללגיטימציה" כלשונך, זה מה שהניע את כל מי שפעל במסגרת הבית היהודי ועמה? האם הרב דרוקמן ודומיו מחפשים 'לגיטימציה'? לא רק לגבי רבנים גדולים אלו זהו הסבר אומלל וילדותי, אלא גם לגבי רבים וטובים שכאמור לעיל חושבים שהמפלגה פעלה מתוך שיקול דעת נכון למען שמו יתברך ולמען עמו ארצו ותורתו.

אבל אתה כבר כן מסכים עם 'מבט חרדי' כזה, כי אצלך מעל הכל זה 'החידוש' שגילית פתאום: "חבר אני לכל אשר יראוך". ומתוך 'חידוש' זה, אתה מוחק את כל המבט העמוק וכל התורה הגדולה, שכל כך הרבה עמלנו ועמלים להקנות את מורכבות ראייתה לתלמידינו ולציבור שלנו.

לכן, הרב עידו, עד שלא תתנצל על כל המאמר הזה, יהיה קשה מאד לסלוח.

ודאי כמובן שזה לא מפני כבודי אני הקטן, ואפילו אפשר לומר לא מפני כבוד הצדיקים והחכמים הגדולים שגם בהם פגעת כאמור שזה ודאי דבר חמור מאד, אלא בעיקר התרעומת והכאב המתסכל זה מפני השבר הנורא והנזק שאתה גורם, ובזה אתה פוגע ביכולת להביא בשורה אמיתית לעם ישראל, ולהצליח להשפיע על התקדמותו בדרך העולה אל השלמת גאולתנו.

==

הרב יחזקאל קופלד הוא רב הישוב דולב ומשמש כראש כולל בישיבת ההסדר במודיעין.