בזמן שהממשלה מציגה את הפחתת העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-83% ל-45% כהישג לציבור, תמונת המצב המלאה חושפת מציאות שונה. כמעט כל היבט הקשור להחזקת רכב בישראל – חדש, משומש, חשמלי או בנזין – עומד בפני התייקרות משמעותית.
מסקנה: יוקר הבעלות על רכב – מציאות בלתי נמנעת
על אף ההכרזה על הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים, רוב ההיבטים האחרים של הבעלות על רכב עומדים בפני עלייה חדה בעלויות. מסי קנייה, ביטוח, טסטים, אגרת רישוי, טעינת חשמל, מחירי רכבים חדשים ומשומשים – כולם מתייקרים בו זמנית.
המשמעות עבור הצרכן הישראלי היא ברורה: בשנת 2025, החזקת רכב פרטי – חדש, משומש, חשמלי או בנזין – תהפוך ליקרה יותר מאי פעם. יוקר המחיה יכביד על ציבור הנהגים, שלא יוכל להתעלם מהעלויות הנוספות, גם אם הוא נוהג ברכב חשמלי הנחשב "ירוק" יותר.
מס הקנייה על רכבים חשמליים: ירידה חלקית, ייקור בפועל
עד כה, מס הקנייה על רכבים חשמליים עמד על 35%, אך החל מינואר 2025 הוא יעלה ל-45% – נמוך מהתכנון המקורי (83%), אך עדיין מדובר בהעלאה שתתבטא בעלות נוספת של אלפי שקלים לרכב. בטווח הקצר, יבואני הרכב צפויים לשווק רכבים שיובאו לישראל לפני כניסת המס החדש לתוקף, אולם מלאי זה צפוי להיגמר במהרה, ולאחריו המחירים יעלו בהתאם.
עליית המע"מ: הוצאה נוספת ברכישת רכב חדש
מינואר 2025, שיעור המע"מ יעלה מ-17% ל-18%. ההשפעה הישירה היא תוספת של מאות ואף אלפי שקלים למחיר רכישת רכב חדש.
אגרת רישוי על רכבים חשמליים: עלייה תלולה
עד כה, בעלי רכבים חשמליים נהנו מאגרת רישוי של 426 ש"ח בלבד. החל מינואר 2025, ההטבה תבוטל ובעלי רכבים חשמליים יידרשו לשלם אגרה המבוססת על מחיר הרכב החדש. מדובר בהתייקרות חדה, בעיקר עבור רכבי יוקרה, שעלולה להגיע לאלפי שקלים בשנה.
עליית מחירי הטסטים: כל בעלי הרכבים יושפעו
מחיר הטסט לרכב התייקר לאחרונה מ-96 ש"ח ל-117.6 ש"ח, ומחיר מבחן חוזר עלה מ-19 ש"ח ל-27.8 ש"ח. עלייה זו משפיעה על כל הנהגים בישראל, ללא תלות בסוג הרכב.
טעינת רכבים חשמליים: גם כאן יוקר המחיה מכה
תעריף החשמל צפוי לעלות ב-3.8% בינואר 2025, מה שישפיע ישירות על עלות טעינת רכבים חשמליים בעמדות ביתיות וציבוריות. בנוסף, חברות הטעינה הציבוריות כבר הודיעו על עדכון תעריפים, מה שיפגע בעיקר בצרכנים שאין להם עמדות טעינה פרטיות. עלות כל טעינה עלולה להתייקר בעשרות שקלים.
ביטוח הרכב: עלייה עקבית במחירים
מחירי הביטוח נמצאים בעלייה מתמדת בשנים האחרונות, מגמה שתימשך גם ב-2025. הסיבות לכך כוללות עלייה בעלויות התיקונים בשל מורכבות הטכנולוגיה ברכבים החדשים, לצד גידול במספר גניבות הרכב. העלייה הצפויה במחירי הביטוח תטיל על בעלי הרכבים הוצאה נוספת של מאות עד אלפי שקלים בשנה.
שוק הרכבים המשומשים: ביקוש גבוה מייצב מחירים
עליית מחירי הרכבים החדשים, לצד מחסור במלאי, צפויה לשמור על מחירי הרכבים המשומשים ברמה גבוהה, ואולי אף לייקרם. כאשר רכבים חדשים הופכים יקרים יותר, הביקוש לרכבים משומשים גדל – והמחירים עולים בהתאם.
שינויי המיסוי הירוק: מכוניות בנזין מתייקרות
רכבי בנזין, שנהנו עד כה מהקלות מס לפי נוסחה המודדת את רמות הזיהום, ייפגעו אף הם. הקריטריונים להערכת הזיהום הוחמרו, מה שמצמצם את גובה ההטבה שניתן לרכבים אלו. ההטבה המרבית תקטן מ-17 אלף ש"ח ל-13 אלף ש"ח, מה שיתבטא בהתייקרות של אלפי שקלים לרכב.
חלפים ועלויות תיקונים: הוצאות בלתי נגמרות
מחירי החלפים התייקרו בשל עלויות שינוע גבוהות, ירידה בהיצע החלפים הזולים מטורקיה והעלאת מחירי האחסון. התוצאה היא התייקרות של עשרות עד מאות שקלים בכל תיקון רכב, כאשר גם חלפים פשוטים הפכו ליקרים יותר.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים