יוסף רוסו בעולם קטן: אלי אוחנה כבר מזמן לא העניין - סרוגים

יוסף רוסו בעולם קטן: אלי אוחנה כבר מזמן לא העניין

יוסף רוסו במאמר המערכת של עולם קטן תומך במפתיע בשיריון אלי אוחנה אך כותב לבנט: "המהלך הגדול שלך מסוכן. חובת ההוכחה עליך יותר מתמיד. בצעד הזה עם אוחנה הלכת עם האשראי יותר ממה שהיינו מוכנים לתת לך. אתה כרגע במשיכת יתר ואנחנו מצפים לפירעון"

author-image
יוסף רוסו בעולם קטן: אלי אוחנה כבר מזמן לא העניין
  בנט צריך לפרוע את השטר. אוחנה (פלאש90)

 תמצית מתוך מאמר המערכת של עולם קטן

לילה קשה עבר על כוחותינו ביום שני בערב השבוע. חולשה אמתית. חשש מאבדן הדרך. מסרונים זועמים, דיוני וואטסאפ עצבניים. כניסה עלובה למצעד הפופוליזם עד לרמת הכדורגלן. מה לו ולפרלמנט, עם כל הכבוד לפתיחות.

וככל שהכעס הולך וגובר הולכת ומתחוורת העובדה שיש כאן כנראה טלטלה עמוקה יותר. פתאום הבנו שאין במגזר המתוק שלנו מי שלא העדיף לראות את בנט משריין איזו דמות תורנית, ואם הוא כבר ממש מתעקש על מישהו בלי כיפה אז שיהיה איזה דני דיין או רונן שובל שידבר בשפה האינטלקטואלית שלנו. והנה מגיע האוחנה הזה, שבכלל תמך פעם בהתנתקות, והאיש הזה שכל כוחו ברגליו ובתרבות הכדורגל מחללת השבת בתוך מגזר שאם יש כדור שהוא מוכן לגעת בו זה כדורסל של אינטליגנטים, ואשכרה רוצים להכניס אותו אלינו.

וזה מתחדד עוד יותר כשמגלים שהזעזוע הזה לא היה קשור לרמת התורניות ושיש חלקים באגף הליברלי שהזדעזעו אף יותר. ככל שהזעם גבר, התחדדה ההבנה שאלי אוחנה בשלב הזה הוא לא חבר כנסת ואפילו לא שריוּן – הוא פטיש של 200 קילו שמתעקש לנפץ את השריוֹן. השריון שיש עלינו.

הרשימה שהכנו לעצמנו בפריימריז האחרון יצאה מצוין. כולם רהוטים, אינטליגנטים, ואפילו נציג הפריפריה בסוף הרשימה, משה סלומון מהמוצא האתיופי, ששומע בדיוק את אותה מוזיקה שלנו ולא יעז לשים ברכב את מה ששומעים במחנה יהודה.

ואז בא היו"ר שקיבל מנדט לשריין מקומות משלו ברשימה כדי ליצר איזה טוויסט בעלילה כדי שאפשר יהיה להיפתח למקומות חדשים, ופשוט משתמש בו. משתמש בו חזק כמו שלא דמיינו.

אף אחד לא יודע כיצד יוכיח את עצמו אלי אוחנה, ובשלב הזה הוא לא יותר מהסלב התורן, מזרחי, ליכודניק לשעבר עם תסרוקת ללא קשקשים ומלאה ברק. אבל אנחנו חייבים להתמודד ביושר לפחות עם עובדה אחת: הוא כן דמותם של המוני מזרחיים שאין לנו שמץ של מושג איך פונים אליהם. לא אלה שהצלחנו לשכנז, אלא אחרים לגמרי. ושיהיה ברור לכולנו – אנחנו לא אומרים 'לא' רק לאוחנה אלא גם להם. זאת אומרת לא באמת לא – תשתנו ואז בכיף תבואו, אבל עד אז, חפשו לכם בית אחר.

האנשים האלה מחבבים לאומיות ומסורת – אך הם כאלה שבלי בית עם שורשים מוצקים יכולים בקלות למצוא עצמם נוהרים אחרי מנהיג שיגיד כן להתנתקות, וכן לשתי מדינות לשני עמים. הבחירה להכניס אותם הביתה גורמת לחלקנו בחילה, שלא לומר רצון לשפוך עליהם איזה DDT כדי לטהר אותם מאבק הכדורגל שלרגליהם, אבל מה שלא לקחנו בחשבון הוא שבלי הכוח העצום של המסורתיות שלהם, של החיבור הלא קוקניקי שלהם לקב"ה, אנחנו נלך לאיבוד. המדינה תלך לאיבוד.

ולציטוטים האלמותיים מהרב קוק

במקום כל הדיבורים, בואו נקרא את המילים המדהימות האלה (אורות הקודש ח"ב, כח) שסיכוי טוב שרבים מאתנו למדו מתישהו בישיבה או במדרשה אבל טרם היה לנו האומץ להגשים בפועל:

"האינטליגנציה חושבת שיכולה היא להיפרד מעל ההמון, שאז תהיה יותר בריאה ברוחה, יותר אצילה במחשבתה. זוהי טעות יסודית, טעות שאינה מכרת את הצד הבריא שיש בהכרות הטבעיות… שלא נתתקנו, אבל גם לא נתקלקלו …. הצד הבריא של היושר מצוי הוא באנשים גסים יותר ויותר ממה שהוא מצוי במלומדים ומוסריים בעלי מחשבה…".

ולגאוותנים שבינינו שחושבים שזה חד-צדדי ושאנחנו יכולים לייצר דעות אמת וחברה ישרה ובעיקר פוליטיקה ראויה בלעדיהם, מדגיש הרב קוק:

אבל כשם שמשפיעים עליו עצה ותושייה, כך הוא (ההמון) משפיע עליהם חיים בריאים. והצד המשותף של אצילי הרוח עם ההמון, הוא הכוח המקיים את שני הצדדים על מעמדם היפה, ומשמרם מכל ריקבון והתנוונות מוסרית וחומרית".

לכן נכון, היום יותר מתמיד זה דורש מאתנו להעמיק בתורה, לרצות תנועות נוער מקודשות, להקפיד יותר על ההלכה, לדמיין יותר את בית המקדש, ויחד עם זה לחייך יותר, לרצות להתחבר יותר. להיות יותר ענוותנים.

סיכונים? אז מה

עכשיו, אחרי הפריימריז, מותר להגיד משהו על איילת שקד. אם היא הייתה הולכת עם כל כישרונותיה לפעול בליכוד – הייתה יוצאת לנו היום איילת שקד נהדרת אבל אחרת. היא כנראה לא הייתה נופלת לתהומות שאליהם נפלו החברים האחרים בליכוד אבל היא הייתה אחרת. כאן היא נלחמה על חיבור בין דת ומדינה כמו שלא הייתה נלחמת במקומות אחרים. כאן בבית היהודי היא מרגישה הרבה יותר מחויבות לומר בשפתיה את המילה תורה בהקשר המדיני.

רבים מאוד הטילו ספק גדול ביכולת שלה להשתלב, ובסוף היא גילתה שלא הייתה כאן רק השתלבות – היא הביאה אִתה תוספת גנטית שבליכוד הייתה הולכת לאיבוד ובבית היהודי הפכה להצלחה פרלמנטרית אלקטורלית ומהותית.

אז רצינו עממי אבל שיהיה מחמד. לא מזרחי מהסוג שאנחנו רגילים להיבדל ממנו. והאמת, יכול להיות שאם היו חושבים שם בצמרת הבית היהודי היו מצליחים להביא מישהו שיעורר סערה פחות חזקה; אבל כגודל הסערה אולי גם גודל חשבון הנפש. אלי אוחנה כבר מזמן לא העניין. השר בנט, המהלך הגדול שלך מסוכן. חובת ההוכחה עליך יותר מתמיד. בצעד הזה עם אוחנה הלכת עם האשראי יותר ממה שהיינו מוכנים לתת לך. אתה כרגע במשיכת יתר ואנחנו מצפים לפירעון.

ועוד נקודה שחשוב להדגיש דווקא עכשיו, לאור עברו הלא ממש טוב עם שבת של אוחנה, את הדרישה לפרהסיה של שמירת שבת בקרב חברי הכנסת של הבית היהודי. היום יותר מתמיד יש לחדד את ערכי הציונות הדתית כיסוד מפלגת הבית היהודי, וגם לזכור שאחד מהערכים האלה הוא חיבור אמתי ואמיץ לתורה ולהלכה.

ואנחנו, הלוואי שנצליח לשבור מעלינו סוף סוף, באמת, באומץ, בבטחון אמיתי בדרך שלמדנו, את תקרת הזכוכית שעוצרת אותנו שוב ושוב מלהגיע למחוזות חדשים באמת. אלי אוחנה, ברוכים הבאים. הבית הזה יוסד על ערכי הציונות הדתית אבל ברוך ה' שהיא כבר לא הבעלים הבלעדיים עליו.

==

מתוך מאמר המערכת של 'עולם קטן' שיתפרסם השבת.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
מאמר מבחיל ולא ברור
אבי | 28-01-2015 10:49
2
מאמר גזעני שמסביר למה אין שילוב...
מזרחי גאה | 28-01-2015 10:52
מי אתה שתשייך את הפסקה הזאת על מזרחיים? מזרחיים הם גסים? מתנשא.... חצוף ופרימטיבי לעולם לא תצליחו לשלב אותנו כי אתם רואים בנו גסות ויצריות...
3
בנט יביא אותנו לחדלת פרעון
גדי | 28-01-2015 10:55
בכל מקרה לא צריך את אוחנה בשביל להביא ספרדים. צריך להתחבר אליהם ביום יום בלי לבקש ממה להשתכנז, וזה לא קורה ולכן שס קיימת. מאמר מצויין!
4
ל - 2 אסביר לך את כוונת המשורר
מרוקאי שלמד קצת כתבי הרב קוק | 28-01-2015 11:19
משהו שהוא רוצה להגיד שדווקא העמך הפשוט יש לו רגש ובהבנה במציאות העולה לפעמים על אלה שנמצאים במגדלי השן באקדמיה או הרבנות. לכן חובה לשמוע את דעתם. זה לא התנשאות להיפך - זו אמירה שחייבים לשמוע את העמך שהם לרוב יותר צודקים מעקימות שנוצרה מחריפות יתר.
5
הסלידה היא מהכדורגלן ומה שהוא מיצג, ולא ממזרחי!
מלכי | 28-01-2015 11:31
להוביל תמיד לעדתיות זו שיטחיות. אנשים סולדים מהכדורגל ומה שהם מיצגים (באוהדים לכדורגל יש הרבה אלימות מסוגים שונים, יש הערצה עד סגידה למי שיודע לשלוט בכדור, יש חילול שבת למהדרין.... חוטאים ומחטיאים את העם) צריך למצוא אשיות עממית שמסוגלת לפנות אל הציבור העממי ולרומם אותו.
6
מוחה על שימוש בדברי הרב קוק זצ"ל
תומר. מ | 28-01-2015 12:11
ואמרו גדולים שדברי הרב קוק, כמו כל סתרי תורה, פועלים לטובה רק על מי שמילא כרסו בש"ס ופוסקים. מי שלמד שנה שנתיים במכינה, זה פועל עליו לרעה. הוא מיד חושב שכל פיסקה קשורה לכדורגל ולעולם שלו. אין מסוגלות להבין שיש משהו שהוא לא מבין (שכידוע ליודעי חן זהו השער האמתי אל הנסתר).
7
מזמן לא קראתי מאמר כל כך גזעני...
שישקו | 28-01-2015 12:46
אני לא בטוח שהרב אמסלם או הרב של שלומי (הרב אלחרר) שומעים את המוסיקה "שלנו" - אבל יש להם מה להציע מבחינת אישיות. אם אלי אוחנה היה ממשיך לכיון של עשייה נוספת - אז לא הייתה בעיה בכלל הבעיה שזה נשמע לנו "ליהוק" של אנשים שמאפיין אותם רק ברק חיצוני
8
לשריין שריון כזה, ולכתוב נייר כזה, זה לא פתיחות לציבורי
אורית | 28-01-2015 13:32
יש כאן ניסיון לכאורה לומר דבר צנוע, אך תוכן הדברים מעיד על נקודת מבט שחצנית ומתנשאת, שלא לומר גזענית. נציג, או מנהיג לצורך העניין, אמור לייצג את הצד הגבוה והמרומם שבאוכלוסיה, ולא את הצד הנמוך שבה. לבוא ולומר שכדורגלן שהקבלות הציבוריות המפורסמות שלו מגיעות עד כדי שער מרהיב מול נבחרת אוסטרליה, שם את הציבור הגדול והנפלא שנמצא בפריפריה בגובה אסימון. פעולה כזו רומסת את האיכויות של הציבור הזה, ומציגה אותו כציבור סכל שאליל הכדורגל שלו הופך להיות מנהיג ציבור בעל שיעור קומה. האם הציבור בפריפריה ברמה כל כך נמוכה? האם העובדה שרבים מציבור זה אוהדי כדורגל אומר שהם יחפצו בכדורגלן שיהיה להם לראש בעניינים מדיניים וחברתיים? מה תאמר לו היו משריינים סטנדאפיסט סרוג - שמלבד מופעי צחוק ונוכחות קבועה במדורי רכילות אין לו דבר וחצי דבר עם עניינים ציבוריים - כנציג הסרוגים היחיד במפלגה כזו או אחרת? עלבון צורב. מדובר בזלזול ענק באנטיליגציה של הציבור הזה (מה שגם מוכח מההסבר שבחרת לדברי הרב שהובאו בהקשר הזה... האינטלקטואלים למול האנשים הגסים). המאמר הזה (אם בכלל ראוי להיקרא מאמר) הופך למעשה את המגזר הנפלא הזה לאנשים קטנים. מתוך האוכלוסיה הזו ממש יצאו אנשים גבוהים, לאו דווקא קוקניקים, בעלי קבלות ציבוריות מעשיות, חדורי שליחות, ובעלי מידות תרומיות. הציבור הזה מכיר בהם ויודע להעריך אותם בצורה כפולה ומכופלת כמנהיגיהם. אנשים שמכירים באמת באיכות הנדירה של הציבור בפריפריה היו משריינים מנהיגים ראויים כאלו. בתוך עמי אנוכי יושבת, והציבור הזה אכן נפגע מהזלזול הזה. והציבור הזה, מה שבטוח, לא מוחל על כבודו. לשריין שריון כזה, ולכתוב נייר כזה, זה לא פתיחות לציבורים אחרים זו פשוט פטרונות מאוסה.
9
מזרחי מסורתי
נחמיה | 28-01-2015 14:27
קראתי שוב ושוב את המאמר הנ״ל בניסיון נואש למצוא בו מימד של סאטירה זולה או ציניות מוסתרת. לבסוף התחוור גם לי שמדובר במאמר גזעני גרידא הכולל דעות מהסוג ששיערתי שכבר הפסיקו לחשוב כמותם במחצית המאה שעברה. אולם במחשבה שניה ניתן להגיד כי מוטב שאוחנה שוריין ל״בית הגזעני״ רק מהלך כזה מסוגל היה לחשוף את מורסות המוגלה המבחילות המתגלות כעת. מה שכן אכן יהיה חשוב עכשיו מאי לשמור ״ על טוהר המחנה״ ככתוב לעייל אכן אדון רוסו, השתדלו להבא לרסס במעט יותר DTT את הוריי ומשפחתי למען יולבנו עורם ומחשבותיהם. אתה מעורר קבס וגועל. ולנותני הבמה אקווה כי תבינו בגודל טעותכם ותסירו העוולה הזו במהרה.
10
רוסו אוהב אותך אבל תסביר לי בבקשה
אוריאל | 28-01-2015 15:04
איך ש"ס הצליחו להביא 17 מנדטים בזמנו..מנדטים שבאו אליהם מאהבה מהעם שבשדות - עם אלי אוחנה??? עם הרב עובדיה! עם תורת ישראל!עם מהפכה תורנית! הבית היהודי שחרטה על דגלה את הערכים שאלי אוחנה כל כך לא מייצג היא זו שתעבור חלוץ לפני המחנה ותצרף לשורותיה כדורגלן עבר??
11
סליחה, אבל כל בעל פמפלט מביע דעה כהוגה
ציוני דתי | 28-01-2015 16:26
נו באמת, קצת רצינות ברגעים קשים אלו
12
האם עולם קטן הוא בבעלות בנט??? נפלתם חזק
דניאל | 28-01-2015 21:31
בחודשים האחרונים עולם קטן מיישר קו עם כל מהלך של בנט, כמובן בתיבול של פסקאות של הרב קוק, חבל שכותב המאמר לא הוסיף את הפסקה באורות על "ההתעמלות של צעירי ישראל" הוא היה יכול לגלות פנים בתורה שלא כהלכה ולמצוא סיבה תורנית לצרף שחקן כדורגל שעשה את הקריירה שלו מחילול שבת בפרהסיא. אולי עוד נמצא את צעירי הבית (היהודי?) במגרשים מעודדים את גיבורי התרבות שלנו...
13
אבוי לאהבה שמושתת על אהבה קבוצתית
עמדה | 29-01-2015 8:10
בינכם מובילי תורתו של הרב קוק/השכחתם את המוסר האנושי של אהבת ישראל/אהבת האדם/אהבת הנבראים/ וכל מעיניכם עסוקים בהפיכת האהבה לאידיאולוגיה פרטית המקושרת עם לאומניות בלבד/אפילו הרב קוק לא התכוון לזה/כמה חבל שקולות הבכירים יוצאים וחוצבים לשונם באופן שאינו מקנה לאדם את ההערכה הבסיסית/אהבת הקבוצה בלבד היא מסוכנת/אני מבין שאתם מעדיפים לאהוב את מי שמהמחנה שלכם באופן טבעי/אך דווקא כי הענקתם לעצמכם ׳דעת תורה׳ חובה עליכם לרומם את אהבת ישראל/הטיפשות והעילגות שאוחנה ידביק אתכם בערכים זרים לא חינוכיים של כדורגלן היא מביכה/את תצטיירו בעיני ההמון כקבוצה סגורה/על זה עושים תשובה/אם הרב קוק היה חי היום היה מזיל דמעה/אני בן להורים ילידי מרוקו ואני יהודי/גם אם טרם הפכתי כמוכם/אל תקלקלו את אהבת ישראל
14
יאללה בית"ר
אחד שלמד בטפחות | 29-01-2015 11:59
רוסו. ישר כוח על המילים. חבל על דאבדין...
15
חיזוק לכותב
ניר יעקב מס | 29-01-2015 13:01
מאמר מדויק ועמוק. כל מי שטוען שהוא גזעני פשוט לא מוכן לקבל שיש המון עמך ( ספרדיים ואשכנזין ) שגאים בזה שהם מעריצים את אוחנה ונותנים יצוג להשקפת עולמם.וכן גם האליטה השכלית תהייה יותר מוכוונת אל האמת כאשר תילמד גם להכליל אותם בדיון ובהנהגה. לאשר טענו שהכותב לא למד מספיק אומר שיש כאלו שלמדו רק משפט אחד ברב קוק אך הוא עורר אותם להזכיר במה ששמעו בהר סיני .ויש שלומדים כבר שלושים שנה בישיבה אך מעולם לא נפתחו לשמוע את נשמתם.
16
"אנחנו מצפים לפירעון"- אני לא ב"אנחנו" הזה
עמוס | 30-01-2015 10:46
מקרב-אחיך לא כולל חילוניים, שאינם ציונים או עדתיים. אני מצפה ממך שתציית לדבר התורה.
17
אם בנט היה משריין דוגמנית - כך רוסו היה כותב בעולם קטן
| 01-02-2015 0:51
בס"ד אילו בנט היה משריין דוגמנית אולי כך היה נראה מאמר המערכת של עולם קטן תקציר לא דמיוני לילה קשה עבר על כוחותינו ביום שני בערב השבוע. חולשה אמתית. חשש מאבדן הדרך. מסרונים זועמים, דיוני וואטסאפ עצבניים. כניסה עלובה למצעד הפופוליזם עד לרמת הדוגמנית, מה לה ולפרלמנט, עם כל הכבוד לפתיחות. וככל שהכעס הולך וגובר הולכת ומתחוורת העובדה שיש כאן כנראה טלטלה עמוקה יותר. פתאום הבנו שאין במגזר המתוק שלנו מי שלא העדיף לראות את בנט משריין איזו דמות תורנית, והנה מגיעה הדוגמנית הזו, שבכלל תמכה פעם בהתנתקות, והאישה הזו שכל כוחה בגופה ובתרבות הדוגמנות בתוך מגזר שעדיין אשכרה צניעות היא אצלו ערך ואשכרה רוצים להכניס אותה אלינו. וזה מתחדד עוד יותר כשמגלים שהזעזוע הזה לא היה קשור לרמת התורניות ושיש חלקים באגף הליברלי שהזדעזעו אף יותר. ככל שהזעם גבר, התחדדה ההבנה שהדוגמנית בשלב הזה היא לא חברת כנסת ואפילו לא שריוּן – הוא פטיש של 200 קילו שמתעקש לנפץ את השריוֹן. השריון שיש עלינו. אף אחד לא יודע כיצד תוכיח את עצמה הדוגמנית, ובשלב הזה היא לא יותר מהסלב התורן, מזרחית, ליכודניקית לשעבר עם תסרוקת ללא קשקשים ומלאה ברק. אבל אנחנו חייבים להתמודד ביושר לפחות עם עובדה אחת: היא כן דמותם של המוני מזרחיים שאין לנו שמץ של מושג איך פונים אליהם. לא אלה שהצלחנו לשכנז, אלא אחרים לגמרי. ושיהיה ברור לכולנו – אנחנו לא אומרים 'לא' רק לדוגמנית, אלא גם להם. זאת אומרת לא באמת לא – תתלבשו ואז בכיף תבואו, אבל עד אז, חפשו לכם בית אחר. במקום כל הדיבורים, בואו נקרא את המילים המדהימות האלה (עין איה ברכות ב' ו, מה) שסיכוי טוב שרבים מאתנו למדו מתישהו בישיבה או במדרשה אבל טרם היה לנו האומץ להגשים בפועל: "הדרך הרגיל הוא שאע"פ שכל רגשי היופי הם טובים ומרהיבים את הנפש ומי שהוא צדיק תמים שמשתמש בהם בדרך ישרה ודאי הוא טוב ונעים כי לא לחינם נברא הרגש הגדול הזה באדם. ולא עוד אלא שרגשי היופי הם מפתחים כוחות השכל ומגדילים ג"כ את כוחות הנפש הטובים, דירה נאה אשה נאה וכלים נאים הם מרחיבים דעתו של אדם... אמנם אם שהדרך הוא דרך משובח לדחות את היופי שאינו כ"א טוב חיצוני... אבל... אין זו מציאות שלימה". ולגאוותנים שבינינו שחושבים שזה חד-צדדי ושאנחנו יכולים לייצר דעות אמת וחברה ישרה ובעיקר פוליטיקה ראויה בלעדיהם, מדגיש הרב קוק: "והמעלה היותר עליונה היא שיהיה השכל שלם כ"כ וכוחות המוסר כ"כ חזקים עד שיפונק גם רגש היופי בכל צבעיו ופרטיו והם עוד יוסיפו הוד והדר לשלימות האמתית". ועוד נקודה שחשוב להדגיש דווקא עכשיו, לאור עברה הלא ממש טוב עם צניעות של הדוגמנית, את הדרישה לפרהסיה של צניעות הלבוש בקרב חברות הכנסת של הבית היהודי. ואנחנו, הלוואי שנצליח לשבור מעלינו סוף סוף, באמת, באומץ, בבטחון אמיתי בדרך שלמדנו, את תקרת הזכוכית שעוצרת אותנו שוב ושוב מלהגיע למחוזות חדשים באמת. הדוגמנית היקרה שלנו, ברוכה הבאה. הבית הזה יוסד על ערכי הציונות הדתית אבל ברוך ה' שהיא כבר לא הבעלים הבלעדיים עליו. מערכת עולם קטן