1.יונה בן אמיתי – מי אתה ומנין באת?
נולדתי בגת חפר בנחלת זבולון שבטו של אבי. בעודי צעיר לימים, אבא שלי הצדיק נפטר. עברתי להתגורר עם אימי בצידון שבנחלת אשר שבטה של אימי. יתכן שברכת שבט זבולון ' לחוף ימים ישכון' תמשיך ללוות אותי במסע חיי לנינוה כשאפלט מהדג אל החוף.
אני הוא הבן של אותה אישה אלמנה שאירחה את אליהו הנביא כשנרדף מחמת איזבל הרשעה, רוצחת הנביאים. יום אחד חליתי ונפלתי למשכב. המצב החמיר עד שלבסוף הרופאים קבעו מוות. אימי הזעיקה את אליהו הנביא שיבוא לעזור. הוא עשה לי החייאה רוחנית וקמתי לתחייה.
זכיתי שהילדות שלי היתה עם אליהו הנביא יחד בבית. אולי משם הגיע הרצון שלי להתקרב לנבואה.
2. בשל מה זכית לנבואה?
פעם בשמחת בית השואבה רקדתי כל הלילה בהתלהבות בחצר המקדש ושאבתי משם רוח הקודש. שווה לנסות. נכון, יש כאלה שרקדו ולא זכו לכך. כנראה שזה בגלל ששמחתי באמת מכל הלב בעבודת ה'.
3. האם השליחות לנינוה היא הנבואה היחידה שקיבלת?
האמת שקיבלתי עוד נבואה אבל אז השליחות היתה בשביל לנחם את עם ישראל בימים קשים. זה היה בימי ירבעם בן יואש מלך ישראל. כשהעם היה בשפל החטאים והעבודה הזרה, האויבים מסביב רצו לנצל את המצב ולהשמיד את העם. בכל זאת ה' חס עליהם ולא כילה אותם, עודדתי את המלך וניבאתי לו שהוא ינצח במלחמות ויזכה להרחיב את גבולות ישראל משמעותית. זה אכן קרה. מאז אני תמיד לטובת ישראל.
4. מהי שליחותך ומדוע ברחת ממנה?
קיבלתי שליחות מה' להזהיר את העיר נינוה מהעונש הצפוי להם עקב מעשיהם הרעים ולהחזיר את נינוה בתשובה.
אך האמת שלא מגיע להם, התשובה של הגויים האלה לא אמיתית. אני איש אמת. לא סתם קוראים לאבא שלי אמיתי. ינקתי מידה זאת מבית אבא. אני יודע שהם עכשיו ייבהלו מהעונש ויחזרו בתשובה אבל זה לא יחזיק לאורך זמן.
5. למה אתה מזלזל בחזרה בתשובה לזמן קצר? זה גם טוב!
נכון, אבל אתם לא מבינים את ההשלכות ההרסניות של זה. אם נינוה בירת אשור תחזור בתשובה בזכות אזהרתי, זה יגרום לקטרוג על עם ישראל שלא שומעים לנביאים המוכיחים והמזהירים אותם ולא מתקנים את דרכיהם.
נכון, עם ישראל הוא קשה עורף והם לא משתנים בקלות, אך יש בכך גם יתרון: ברגע שהם דבקים באמת, הם מוכנים למסור נפשם למענה, ולא מוותרים עליה בקלות.
בנוסף, אני יודע שהם בעתיד הולכים להחריב את עם ישראל! אני לא רוצה להציל את מי שבסוף יעשה צרות לעם ישראל!
חותם על זה. תבדקו אותי בעוד כמה עשרות שנים, תראו שאשור תוליך לגלות את עשרת השבטים של ממלכת ישראל ואז תבינו אותי.העונש הכי גדול הוא דווקא אם השליחות שלי תצליח והם אכן יחזרו בתשובה וה' יוותר להם. מזה אני הכי חושש.
6. הכיצד חשבת לברוח מה'? והלא ה' נמצא בכל מקום!
בחוץ לארץ אין קליטה נבואית. שם אני חסום ולא יטרידו אותי. רק בארץ ישראל – ארץ הקודש יש קליטה והשראה. אני לא מסוגל להמשיך לעמוד בפני דבר ה'. זה בוער ודורש.
7. בקיצור, מה קרה לך במסע?
אל תשאל. ה' הביא סערה והאניה כמעט התהפכה. זרקו את כל המטען ולא עזר. הפילו גורלות ויצא עלי. תחקרו אותי והודאתי באשמה. ביקשתי שיזרקו אותי לים וכך הם יינצלו כי ידעתי שבגללי נחתה עליהם הצרה הזאת. רציתי למות אך ה' לא נתן לי. הוא שלח דג גדול שבלע אותי ולבסוף פלט אותי אל החוף. הבנתי שאין לי ברירה והפעם הלכתי לנינוה ואכן כפי חשבתי – הם אמנם חזרו בתשובה מפחד אך זה לא היה נראה אמיתי. להלביש שק ואפר את הבהמות זה נראה לך הגיוני?! פתטי ומגוחך.
8. ומה ה' ענה לך על קושיה זאת?
הוא עשה לי תרגיל מעניין. נשארתי בעיר כדי לראות כמה זמן תשובתם תחזיק מעמד עד שיחזרו לסורם, ובניתי סוכה כדי להיות בצל כי היה לי חם וישנתי בה. זה לא הכי הגן עלי מהשמש אבל גם משהו. למחרת התעוררתי והרגשתי הפעם פחות חם. בדקתי והתברר שבלילה גדל שם קיקיון שהעלים שלו הוסיפו צל לסוכה. כמה ששמחתי על הקיקיון.
למחרת התבאסתי. לפתע רוח קדים חזקה נשבה והחום הכבד חזר ואף התעצם. בדקתי ומסתבר שהקיקיון התייבש. תולעת כרסמה בו כל הלילה. שוב רציתי למות מאכזבה.
לפתע ה' התגלה אלי ואמר לי : 'אתה חס על קיקיון מסכן שבן לילה צמח ובן לילה נבל (יותר נכון אתה חס על עצמך בגלל שהפסדת טיפת צל מהחום), ואני, בורא העולם והאדם, האם לא אחוס על נינוה הגדולה המכילה 120 אלף אנשים תמימים ובהמה רבה?! ' חתיכת קל וחומר.
9. האם השתכנעת מתשובתו של ה'?
האמת ששתקתי. לא ידעתי מה להגיד. מודה שעדיין קשה לי לקבל זאת. אני איש של מידת הדין והאמת (בן אמיתי). קשה לי לקבל את מידות הרחמים הגדולות של ה'. אני חושב שייקח לי זמן לעכל. זה גדול עלי להבין. אבל ייתכן שזה בגלל שאני בשר ודם ולא אלוקים. אני צריך לגלות יותר ענווה.
אבל אולי לא סתם קוראים לי יונה, שם זה רומז ליונת השלום והרחמים שמבשרת את תום המבול והכחדת הבריות שלא עמדו בפני מידת הדין. ומאז שיתף ה' את מידת הרחמים הגדולים בהנהגת העולם ביתר שאת. 'לך דומיה תהילה'. 'כי לא מחשבותי-מחשבותיכם ולא דרכיכם- דרכי'.
10. אתה יודע אולי למה דוקא נינוה זכתה הזדמנות שנייה?
האמת היא שזה קשור לזכותו של אחד מצאצאי שם בן נח ששמו אשור שבנה את העיר נינוה. הוא חי בדור הפלגה שבנו את מגדל בבל כדי למרוד בה'. הוא היחיד שעזב את חבריו ולא רצה למרוד בה' בבניית העיר בבל והמגדל, והלך לבנות את העיר נינוה במקומה. תראה כיצד ה' זוכר זכות אבות ושומר חסד לאלפי שנים לצאצאיו ולכן הם קיבלו צ'אנס לחזור בתשובה!
לסיום, אכן סיפור מעניין מה שעברת אך מדוע קוראים אותו דווקא ביום כיפור?
עם ישראל נמשלים ליונה הנאמנת לבן זוגה. 'יונתי בחגווי הסלע'. 'יונתי תמתי'. עם ישראל יקרא בכל יום כיפור את סיפורי שהוא בעצם סיפורו של העם, ויידע קודם כל שלא ניתן לברוח מה' ומשליחותו גם אם השיקולים השכליים אומרים אחרת, ועליו להיות נאמן לה' כיונה לבן זוגה.
כן הוא יפנים שאין דבר העומד בפני התשובה, אף זו הקטנה כחודו של מחט, ואין דבר העומד בפני רחמיו המרובים של בורא העולם והאדם ש'אינו חפץ במות הרשע כי אם בשובו מדרכיו'. 'ויתמו חטאים מן הארץ ולא החוטאים'. ורחמים פשוטים אלו הם עומק מידת האמת – כמהות שמי יונה בן אמיתי.
==
הרב חננאל שואף משמש כר"מ בישיבה תיכונית 'אביר יעקב' בנהריה וכרב צבאי במיל'.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
"צֶדק ושׁלום נָשקו"
אֶתְיַחֵס רַק לִנְקֻדּוֹת אַרְבַּע וְחָמֵשׁ: אִם אָמְנָם שְׁמוֹ שֶׁל יוֹנָה בֶּן אֲמִתַּי כְּפֵרוּשׁוֹ הַמְלִיצִי שֶׁל הַמְחַבֵּר "אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין וְהָאֱמֶת", הֲרֵי עָלָיו לָדַעַת שהקב"ה קֹדֶם שֶׁמַּשִּׂיג אֶת מִדַּת הַדִּין...
אֶתְיַחֵס רַק לִנְקֻדּוֹת אַרְבַּע וְחָמֵשׁ: אִם אָמְנָם שְׁמוֹ שֶׁל יוֹנָה בֶּן אֲמִתַּי כְּפֵרוּשׁוֹ הַמְלִיצִי שֶׁל הַמְחַבֵּר "אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין וְהָאֱמֶת", הֲרֵי עָלָיו לָדַעַת שהקב"ה קֹדֶם שֶׁמַּשִּׂיג אֶת מִדַּת הַדִּין נוֹהֵג בְּמִדַּת הָרַחֲמִים, וְאִם זֶה אֵינוֹ עוֹזֵר אֲזַי מוֹצִיא לַפֹּעַל אֶת מִדַּת הַדִּין - וְ"לַמָּוֶת תּוֹצָאוֹת", עַל מְנָת שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת "הָאֵל לָנוּ - אֵל לְמוֹשָׁעוֹת". שֶׁאִם נִגְזְרָה גְּזֵרָה לְהַחֲרִיב אֶת דֻּגְמַת כְּנִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה, לֹא יָבוֹאוּ אוּמוֹת הָעוֹלָם בְּקוּבְלָנָה שֶׁלֹּא נָהֲגוּ בָּהֶם לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין, וְשֶׁלֹּא קִבְּלוּ אַזְהָרָה אוֹדוֹת מַעַלְלֵיהֶם וְלֹא הוֹדִיעוּם דָּבָר, שֶׁכֵּן רוֹאִים הֵם בְּיִשְׂרָאֵל, עַם הַמַּצְפּוּן, הַמְּיֹעָדִים לְהָבִיא גְּאֻלָּה לְעוֹלָם הָאֻמּוֹת – וְהִנֵּה הֲרֵיהֶם נוֹהֲגִים כְּמִצְוַת הָאֻמּוֹת, הַיְנוּ "גּוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי" - (וַיִּקְרָא רַבָּה כג ב) "אֵלּוּ וְאֵלּוּ עֲרֵלִים, אֵלּוּ מְגַדְּלֵי בְּלוֹרִית וְאֵלּוּ מְגַדְּלֵי בְּלוֹרִית, אֵלּוּ לוֹבְשֵׁי כִּלְאַיִם וְאֵלּוּ לוֹבְשֵׁי כִּלְאַיִם" - וְכַדּוֹמֶה. וְיוֹנָה בֵּן אֲמִתַּי כְּפִי כַּוָּנַת הַמְחַבֵּר מוֹרֶה שֶׁ'אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין הוּא', אִם כֵּן מַמְשִׁיךְ הַמִּדְרָשׁ (הַנָּ"ל) וְאוֹמֵר: "לֹא הָיְתָה נוֹתֶנֶת מִדַּת הַדִּין לְיִשְׂרָאֵל שֶׁיִּגָּאֲלוּ מִמִּצְרַיִם לְעוֹלָם! [וְ]אָמַר ר' שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי: אִלּוּלֵי שֶׁאָסַר הקב"ה עַצְמוֹ בִּשְׁבוּעָה - לֹא נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם! הה"ד (שְׁמוֹת ו' ו'): "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה'", וְאֵין "לָכֵן" אֶלָּא שְׁבוּעָה, כַּמָּה דְּאַתְּ אָמַר (ש"א ג' י"ד): "וְלָכֵן נִשְׁבַּעְתִּי לְבֵית עֵלִי". אַךְ הקב"ה קֹדֶם שֶׁיּוֹצִיא גְּזֵרָתוֹ שֶׁל הַשְּׁמָד אֶל פֹּעַל מַזְהִיר הוּא אֶת בְּרוּאָיו שֶׁלֹּא נוֹתַר בָּהֶם מִדָּה שֶׁל חֶסֶד לְהִמָּשֵׁךְ זְכוּיוֹת כַּפָּרָה, וּמִתְקָרְבִים הֵם אֶל קְצֵה הַזְּכוּיוֹת, וּזְכוּיוֹת הַחֶסֶד הַמְּעַטָּה שֶׁלָּהֶם מִסְתַּיֶּמֶת, וְנִמְתַּחַת עֲלֵיהֶם מִדַּת הַדִּין הַזּוֹעֶקֶת וְהַדּוֹרֶשֶׁת לְצַדֵּק עָלֶיהָ אֶת הַדִּין. לְכָךְ אֵין לְיוֹנָה בֶּן אֲמִתִּי לְעַרְעֵר עַל מִשְׁפָּטוֹ שֶׁל הקב"ה לָלֶכֶת אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וְלִקְרֹא עָלֶיהָ, וְזֹאת מִשּׁוּם שֶׁהוּא (כְּהַגְדָּרַת פֵּרוּשׁוֹ שֶׁל הַמְחַבֵּר הַנָּ"ל) "אִישׁ שֶׁל אֱמֶת". וְאִם מֵעִיד גַּם עַל עַצְמוֹ (כְּפֵרוּשׁ הַמְחַבֵּר) "אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין" - הֲרֵי פָּזִיז הוּא בְּמִשְׁפָּטוֹ, וְלֹא נוֹעַד לִשְׁפֹּט כְּאַלּוּפוֹ שֶׁל עוֹלָם אֶת נִינְוֵה אוֹ אֶת הָאָרֶץ, אֶלָּא לְמַעֵט אֶת אוֹרוֹ (כַּלְּבָנָה), וְלָסוּר לְמִשְׁמַעְתּוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא שֶׁשְּׁלָחוֹ רַק לִקְרֹא עָלֶיהָ (אָבוֹת ד' כ"ב) "לֵדַע לְהוֹדִיעַ וּלְהִוָּדַע; שֶׁהוּא אֵל, הוּא הַיּוֹצֵר, הוּא הַבּוֹרֵא, הוּא הַמֵּבִין, הוּא הַדַּיָּן, הוּא עֵד, הוּא בַּעַל דִּין, וְהוּא עָתִיד לָדוּן - שֶׁהַכֹּל לְפִי הַחֶשְׁבּוֹן" [בָּרוּךְ הוּא, שֶׁאֵין לְפָנָיו לֹא עַוְלָה וְלֹא שִׁכְחָה וְלֹא מַשּׂוֹא פָּנִים וְלֹא מִקַּח שֹׁחַד, שֶׁהַכֹּל שֶׁלּוֹ].
המשך 12:51 25.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
וגם נוסיף קצת מתורת הקבלה שאני אמשי להיתגלגל ברבי יונה שיתנגד לרמב"ם העושה מהגויים חשובים. ואולי במאה שערים. ?
04:49 14.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מג
יפה מאוד! תודה רבה
10:50 13.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
"צֶדק ושׁלום נָשקו"
אֶתְיַחֵס רַק לִנְקֻדּוֹת אַרְבַּע וְחָמֵשׁ: אִם אָמְנָם שְׁמוֹ שֶׁל יוֹנָה בֶּן אֲמִתַּי כְּפֵרוּשׁוֹ הַמְלִיצִי שֶׁל הַמְחַבֵּר "אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין וְהָאֱמֶת", הֲרֵי עָלָיו לָדַעַת שהקב"ה קֹדֶם שֶׁמַּשִּׂיג אֶת מִדַּת הַדִּין...
אֶתְיַחֵס רַק לִנְקֻדּוֹת אַרְבַּע וְחָמֵשׁ: אִם אָמְנָם שְׁמוֹ שֶׁל יוֹנָה בֶּן אֲמִתַּי כְּפֵרוּשׁוֹ הַמְלִיצִי שֶׁל הַמְחַבֵּר "אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין וְהָאֱמֶת", הֲרֵי עָלָיו לָדַעַת שהקב"ה קֹדֶם שֶׁמַּשִּׂיג אֶת מִדַּת הַדִּין נוֹהֵג בְּמִדַּת הָרַחֲמִים, וְאִם זֶה אֵינוֹ עוֹזֵר אֲזַי מוֹצִיא לַפֹּעַל אֶת מִדַּת הַדִּין - וְ"לַמָּוֶת תּוֹצָאוֹת", עַל מְנָת שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת "הָאֵל לָנוּ - אֵל לְמוֹשָׁעוֹת". שֶׁאִם נִגְזְרָה גְּזֵרָה לְהַחֲרִיב אֶת דֻּגְמַת כְּנִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה, לֹא יָבוֹאוּ אוּמוֹת הָעוֹלָם בְּקוּבְלָנָה שֶׁלֹּא נָהֲגוּ בָּהֶם לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין, וְשֶׁלֹּא קִבְּלוּ אַזְהָרָה אוֹדוֹת מַעַלְלֵיהֶם וְלֹא הוֹדִיעוּם דָּבָר, שֶׁכֵּן רוֹאִים הֵם בְּיִשְׂרָאֵל, עַם הַמַּצְפּוּן, הַמְּיֹעָדִים לְהָבִיא גְּאֻלָּה לְעוֹלָם הָאֻמּוֹת – וְהִנֵּה הֲרֵיהֶם נוֹהֲגִים כְּמִצְוַת הָאֻמּוֹת, הַיְנוּ "גּוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי" - (וַיִּקְרָא רַבָּה כג ב) "אֵלּוּ וְאֵלּוּ עֲרֵלִים, אֵלּוּ מְגַדְּלֵי בְּלוֹרִית וְאֵלּוּ מְגַדְּלֵי בְּלוֹרִית, אֵלּוּ לוֹבְשֵׁי כִּלְאַיִם וְאֵלּוּ לוֹבְשֵׁי כִּלְאַיִם" - וְכַדּוֹמֶה. וְיוֹנָה בֵּן אֲמִתַּי כְּפִי כַּוָּנַת הַמְחַבֵּר מוֹרֶה שֶׁ'אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין הוּא', אִם כֵּן מַמְשִׁיךְ הַמִּדְרָשׁ (הַנָּ"ל) וְאוֹמֵר: "לֹא הָיְתָה נוֹתֶנֶת מִדַּת הַדִּין לְיִשְׂרָאֵל שֶׁיִּגָּאֲלוּ מִמִּצְרַיִם לְעוֹלָם! [וְ]אָמַר ר' שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי: אִלּוּלֵי שֶׁאָסַר הקב"ה עַצְמוֹ בִּשְׁבוּעָה - לֹא נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם! הה"ד (שְׁמוֹת ו' ו'): "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה'", וְאֵין "לָכֵן" אֶלָּא שְׁבוּעָה, כַּמָּה דְּאַתְּ אָמַר (ש"א ג' י"ד): "וְלָכֵן נִשְׁבַּעְתִּי לְבֵית עֵלִי". אַךְ הקב"ה קֹדֶם שֶׁיּוֹצִיא גְּזֵרָתוֹ שֶׁל הַשְּׁמָד אֶל פֹּעַל מַזְהִיר הוּא אֶת בְּרוּאָיו שֶׁלֹּא נוֹתַר בָּהֶם מִדָּה שֶׁל חֶסֶד לְהִמָּשֵׁךְ זְכוּיוֹת כַּפָּרָה, וּמִתְקָרְבִים הֵם אֶל קְצֵה הַזְּכוּיוֹת, וּזְכוּיוֹת הַחֶסֶד הַמְּעַטָּה שֶׁלָּהֶם מִסְתַּיֶּמֶת, וְנִמְתַּחַת עֲלֵיהֶם מִדַּת הַדִּין הַזּוֹעֶקֶת וְהַדּוֹרֶשֶׁת לְצַדֵּק עָלֶיהָ אֶת הַדִּין. לְכָךְ אֵין לְיוֹנָה בֶּן אֲמִתִּי לְעַרְעֵר עַל מִשְׁפָּטוֹ שֶׁל הקב"ה לָלֶכֶת אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וְלִקְרֹא עָלֶיהָ, וְזֹאת מִשּׁוּם שֶׁהוּא (כְּהַגְדָּרַת פֵּרוּשׁוֹ שֶׁל הַמְחַבֵּר הַנָּ"ל) "אִישׁ שֶׁל אֱמֶת". וְאִם מֵעִיד גַּם עַל עַצְמוֹ (כְּפֵרוּשׁ הַמְחַבֵּר) "אִישׁ שֶׁל מִדַּת הַדִּין" - הֲרֵי פָּזִיז הוּא בְּמִשְׁפָּטוֹ, וְלֹא נוֹעַד לִשְׁפֹּט כְּאַלּוּפוֹ שֶׁל עוֹלָם אֶת נִינְוֵה אוֹ אֶת הָאָרֶץ, אֶלָּא לְמַעֵט אֶת אוֹרוֹ (כַּלְּבָנָה), וְלָסוּר לְמִשְׁמַעְתּוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא שֶׁשְּׁלָחוֹ רַק לִקְרֹא עָלֶיהָ (אָבוֹת ד' כ"ב) "לֵדַע לְהוֹדִיעַ וּלְהִוָּדַע; שֶׁהוּא אֵל, הוּא הַיּוֹצֵר, הוּא הַבּוֹרֵא, הוּא הַמֵּבִין, הוּא הַדַּיָּן, הוּא עֵד, הוּא בַּעַל דִּין, וְהוּא עָתִיד לָדוּן - שֶׁהַכֹּל לְפִי הַחֶשְׁבּוֹן" [בָּרוּךְ הוּא, שֶׁאֵין לְפָנָיו לֹא עַוְלָה וְלֹא שִׁכְחָה וְלֹא מַשּׂוֹא פָּנִים וְלֹא מִקַּח שֹׁחַד, שֶׁהַכֹּל שֶׁלּוֹ].
המשך 12:51 25.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
וגם נוסיף קצת מתורת הקבלה שאני אמשי להיתגלגל ברבי יונה שיתנגד לרמב"ם העושה מהגויים חשובים. ואולי במאה שערים. ?
04:49 14.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מג
יפה מאוד! תודה רבה
10:50 13.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר