בעוד כמה ימים הספרדים יתחילו לומר סליחות, לאחר כמה שבועות יצטרפו אליהם האשכנזים.

כשנוסד מנהג הסליחות, הרגלי השינה היו אחרים. כשאין חשמל מצוי, הולכים לישון מוקדם וממילא קל יותר לקום מוקדם. אבל כיום לא מעט אנשים נמנעים מלומר סליחות בשל השעה המוקדמת. גם להישאר ער עד לאחר חצות, זה מאתגר לפעמים.

בעבר היה מנהג קדמון לומר סליחות אחרי ערבית, כמבואר בסידור בית עובד שהיה הסידור נפוץ אצל הספרדים בעבר. המנהג השתנה בגלל שלפי הקבלה אין לומר י"ג מידות קודם חצות הלילה. בכל זאת, לדעת האגרות משה ועוד פוסקים חסידיים מסוימים, מי שאחרת לא יאמר סליחות, עדיף שיאמר קודם חצות, בשעת הדחק, מאשר שלא יאמר.

מנהג הסליחות נועד כדי להתעורר לשוב בתשובה, לכן לשיטת האגרות משה אין לפספס אותו בגלל עניין קבלי, שהוא לא עבירה. גם הרב יוסף צבי רימון הורה בזמן הקורונה כדעת האגרות משה, וכך נוהגים בכמה וכמה בתי כנסיות דתיים לאומיים ברחבי הארץ לומר סליחות קודם חצות הלילה. אבל מנהג זה לא קיים אצל הספרדים, שנוהגים לפי הקבלה ולעולם לא אומרים סליחות קודם חצות.

הדבר הנכון היה שמי שיודע שבשנים האחרונות הוא לא מצליח לומר סליחות מספיק פעמים, יארגן מניין סליחות בלי י"ג מידות. לפי כל הדעות, זה עדיף מאשר לא לומר בכלל. כנראה שמניינים כאלו לא מצויים, כי אנשים לא רוצים לשנות את סדר הסליחות ומרגישים שבלי י"ג מידות חסר במבנה הסליחות.

אך לפני זמן מה עלה לי בסייעתא דשמיא רעיון יצירתי מעניין, שיכול לאפשר אמירת סליחות בכל שעות היממה.

מרן פוסק שיחיד לא יאמר י"ג מידות אך אם אומר בטעמים אין מניעה, כי הקריאה בטעמים הופכת זאת לקריאה בתורה וממילא אין בכך איסור. באותה דרך יש לומר שבמקום לסלסל רק באנשי אמונה, יש להמשיך ולסלסל גם בי"ג מידות, לומר אותם בטעמים, ובכך אין מניעה לומר סליחות אחרי ערבית או בסוף סדר ערב בישיבות. אם קריאה בטעמים הופכת את י"ג מידות למותרת ביחיד, אין סיבה שלא תהפוך זאת למותרת בלילה. הנימוק שהטעמים הופכים זאת לקריאה בתורה שייך בשני הנידונים.

על ההצעה הזו קיבלתי הסכמה מראש ישיבת המקובלים בית אל, הרב ישראל אביחי שליט"א. לאחר מכן, סידרתי את הדברים במאמר שפורסם בירחון אור תורה בחודש הנוכחי, וגם הקלטתי את הדברים לערוץ היוטיוב 'החאפ היומי', שייסד אחי ר' נתנאל סגרון (קישור בתגובות, הקובץ של המאמר נמצא בתוכן הסרטון).

דומני שכדאי לערוך דיון ציבורי בשאלה הזו. קהילות שיודעות שאנשים שלא אמרו סליחות בשנים האחרונות יצטרפו אם יתארגנו מניינים כאלו בשעות הערב, הנוחות ביותר לאמירת הסליחות, כדאי להם לבחון את ההצעה.

כמובן שלמעשה כל אדם שואל את רבו ונוהג לפיו, אבל כדאי להציף את הדברים בפני רב הקהילה, שיבחן לפי שיקול דעתו האם נכון להיעזר בהצעה הזו, עבור מי שאחרת לא יאמר סליחות באותו יום.