שאלה
האם ראוי לצום תעניות שובבי"ם?
תשובה
תעניות שובבי"ם בשנה פשוטה, שובבי"ם ת"ת בשנה מעוברת, אינן מוזכרות לא במשנה, לא בגמרא, לא בראשונים, לא ברמב"ם, לא בשולחן ערוך, לא באחרונים אלא במשנה ברורה (ביה"ל תקסו ב ד"ה ויש ובמ"ב תרפה יח).
לכן יש שתי נקודות:
א. דברי האריז"ל לא נפסקו אינם מחייבים כל אדם. הם הדרכות בשביל יחידי יחידים ולא בשביל כל אחד. אפילו בשולחן ערוך או"ח סי' תקפ, בין הימים שראוי ליחידים לצום, תעניות שובבי"ם אינן מוזכרות.
ב. תלמידי הבעל שם טוב אמרו להימנע כי אנו חלשים וזה פוגע בעבודת ד'. כלומר, ההתנגדות לתעניות אלה אינה עקרונית אלא מעשית. אם אנשים צמים ולא יכולים לעמוד בזה, זה פוגע בלימוד התורה, שהיא מצוה ברורה ועצומה מן התורה. ומלבד זה, לימוד תורה מביאה הרבה ברכה והתרוממות לאדם.
על עבירת השחתת זרע אמר האר"י ז"ל שיש לצום 84 צומות לכפרתו (תניא, איגרת התשובה פ"ג), ובכל זאת כתב החיי אדם שהתשובה היותר עליונה היא לימוד תורה השורף בשלהבתו כל סיג ומטהר כאש (שו"ע או"ח תקע"א. ביה"ל ד"ה ת"ח). כמו כן גדול כוחה של עשיית חסד לטהר כל טומאה מסוג זה (שם שם תרט"ו ב. מ"ב סק"ה. ושעה"צ אות ה-ו). חסד הוא כוחו של אברהם אבינו, ולימוד תורה הוא כוחו של משה רבנו. לימוד תורה ברצינות (עיין אורחות חיים, כתר ראש, סידור הגר"א עמ' 584-583) ועשיית חסד, הם תשובה גדולה יותר מכל הצומות והסיגופים.
המגיד ממזריץ' מזהיר לא להתענות בתעניות שובבי"ם (ספר התמים 65). וכן בעל התניא (אגרות קודש עמ' מ). ובס' שם משמואל (פרשת ויחי), כתב האדמו"ר מסוכוצוב בשם הרבי מקוצק שבמקום תעניות שובבי"ם, יש להתחזק בלימוד תורה ובקיום מצוות כדין.
הם לא חולקים על האריז"ל אלא רק אומרים שאנו לא יכולים לעמוד בזה.
וכן כתב מרן הרב קוק באורות התשובה (פרק יג פסקא ז): "ובאמת היה ראוי גם להתענות כדי להתיש את כח הרע שבחומר, המונע את הרצון מלעלות במעלותיו. אבל צריך לשקול ג"כ את הכח הרוחני והגופני אם הוא מסכים לזה". אז מה יהיה עם כח הרע? אלא אדם יעשה כל מה שהוא יכול עד גבול היכולת וד' יעזור.
לכן אם האדם הוא גיבור והתעניות לא ימעטו אצלו שום דבר, לא תפילה, לא לימוד התורה ולא עבודתו אם הוא עובד – מה טוב. אבל ברוב המקרים לא כן המציאות. כאמור, עדיף ללמוד תורה. וכן אמר הגר"ח קניבסקי על כך: "מי שיושב ולומד לא צריך שום דבר חוץ מזה" (מנחת תודה עמ' סה).
יש שהציעו במקום תענית בשובבי"ם, לעשות תענית דיבור. אלא שתענית דיבור היא חידוש. המשנה ברורה כותב שראה זאת בספר אחד אפילו בלי להזכיר את שם הספר. עיין שו"ע או"ח תקעא א. המקור הוא בקונטרס היחיאלי לרבי יצחק אלפיה שמאוד הרחיב את הרעיון. לכן, אין לו מקור קדום. הרב דוד כהן 'הנזיר' התענה תענית דיבור, אבל הוא היה יחיד ומיוחד, וגם היה מדבר בלימוד תורה. אלא לאדם רגיל, יש להקפיד מאוד בשמירת הלשון, ולהיזהר מכל עבירה בדיבור.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
אקע
שו"ת נודע ביהודה (ח"א סימן לה), החיד"א בשו"ת חיים שאל (ח"ב סימן כה) שו"ת רב פעלים (ח"ג סימן לה) ובספרו לשון חכמים (ח"א סימן ע) שו"ת מהר"י וויל סימן יב,...
שו"ת נודע ביהודה (ח"א סימן לה), החיד"א בשו"ת חיים שאל (ח"ב סימן כה) שו"ת רב פעלים (ח"ג סימן לה) ובספרו לשון חכמים (ח"א סימן ע) שו"ת מהר"י וויל סימן יב, אור זרוע סימן קיב, שו"ת הרמ"א [בעל הההגה] בסימן לז. ועוד רבים, כתבו שאע"פ שירדה חולשה לעולם אי אפשר לפטור בלי תענית כלל וכלל אלא יתענה קצת. ואם כן נמצא שרבים כתבו לחייב בתענית ומתוכם רבינו האר"י שקיבל תורתו מאליהו הנביא, ולמה שלא נחמיר בשביל יום אחד תענית? וכן הסכים בשות יביע אומר ח"א יו"ד סימן יד אות יד בסוף שטוב להתענות יום אחד. וכן כתב הר' מרדכי אליהו בשו"ת מאמר מרדכי. ויש בזה עוד מלא פוסקים. [לבירור אפשר לשלוח לי הודעה 0542780002].
המשך 14:30 27.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפאל
מתוך "פרדס נסים" לרבנו רבי נסים פרץ זצוק"ל, פרשת שמות: ימי השובבי"ם ועוז הדרם רבו ונאמנו מאד ומרבית העם ניגשים, כל אחד ואחד לפי מעלתו ולפי דרגתו, לתקן חטאות נעורים. ואכשר...
מתוך "פרדס נסים" לרבנו רבי נסים פרץ זצוק"ל, פרשת שמות: ימי השובבי"ם ועוז הדרם רבו ונאמנו מאד ומרבית העם ניגשים, כל אחד ואחד לפי מעלתו ולפי דרגתו, לתקן חטאות נעורים. ואכשר דרא, בימינו אלה נעשים דברים מה שלא נעשו בדורות הקודמים, ואין לך מקום ואין לך בית הכנסת שלא דואגים לעשות תיקון השובבי"ם. והיום אכשר דאכשר, שכבר כולם יודעים את האמת. פעם אחדים חשבו שתיקון שובבי"ם זה לקרוא את כל התהילים, אחרים אמרו שזה ללמוד כל הלילה ולעשות תיקון כרת. כל זה טוב ויפה, את זה ניתן לעשות כל השנה אך זה אינו תיקון שובבי"ם! התיקונים שבוודאי מועילים לתיקון שובבי"ם הם התיקונים הכתובים ב'שער רוח הקודש' מכיון שעל תיקונים אלו חתום הזוהר הקדוש, האר"י הקדוש, המהרח"ו ומרן רבנו הרש"ש. שהרי אם הצ'ק אינו חתום, מי מבטיח שמועיל? אם כן, אכשר דרא, בימינו עושים את התיקון ממש בדיוק כמו שהאר"י תיקן. אם תאמר, הרי אנחנו מתענים רק יום אחד ופודים את השאר ומן הדין היה צריך להתענות פ"ד תעניות שלימות רצופות יום יום, זה נכון. אבל כבר רבותינו בדורות הקודמים וכל שכן בדור הזה, אמרו שהדור חלוש ואין לו כח לעמוד בכל כך תעניות רצופות, ותיקנו לנו לפדות בכסף כל תענית. וכן ברמ"א בשולחן ערוך מובא הענין של פדיון תעניות[1]. לכן מי שיגיד לכם לעשות תיקון אחר – אל תאמינו לו. אם אתם רוצים לעשות גם מה שהוא אומר – תבא עליכם ברכה, אבל התיקון האמיתי לבחינת פגם הברית, אפילו רק לבחינת קרי, הוא רק הכוונות האלה המובאים בשם האר"י, וצריך לעשות אותם בתענית.
המשך 14:49 19.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפאל
מתוך אגרת התשובה פרק ג: ומ"מ כל בעל נפש החפץ קרבת ה' לתקן נפשו להשיבה אל ה' בתשובה מעולה מן המובחר. יחמיר על עצמו להשלים עכ"פ פעם א' כל ימי...
מתוך אגרת התשובה פרק ג: ומ"מ כל בעל נפש החפץ קרבת ה' לתקן נפשו להשיבה אל ה' בתשובה מעולה מן המובחר. יחמיר על עצמו להשלים עכ"פ פעם א' כל ימי חייו מספר הצומות לכל עון ועון מעונות החמורים שחייבין עליהם מיתה עכ"פ ואפי' בידי שמים בלבד כגון להוצאות ז"ל פ"ד צומות פ"א בימי חייו. ויכול לדחותן לימים הקצרים בחורף ויתענה כעשר תעניות עד"מ בחורף א' או פחות ויגמור מספר הפ"ד צומות בט' שנים או יותר כפי כחו (וגם יכול לאכול מעט כג' שעות לפני נ"ה ואעפ"כ נחשב לתענית אם התנה כן) ולתשלום רנ"ב צומות כנ"ל יתענה עוד ד' פעמים פ"ד עד אחר חצות היום בלבד דמיחשב ג"כ תענית בירושלמי. וב' חצאי יום נחשבים לו ליום א' לענין זה. וכן לשאר עונות כיוצא בהן אשר כל לב יודע מרת נפשו וחפץ בהצדקה: אכן מספר הצומות העודפי' על רנ"ב וכה"ג שהיה צריך להתענות לחוש לדעת המחמירי' להתענות מספר הצומות שעל כל חטא וחטא כפי מספר הפעמים שחטא כנ"ל. יפדה כולן בצדקה ערך ח"י ג"פ בעד כל יום.
המשך 12:03 19.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר