ערב תשעה באב שאנו בפתחו השנה, מחייב אותנו אולי ויותר מתמיד לחשבון נפש עמוק ביחס לשורשי הקיטוב בתוככי החברה הישראלית, במבט שטחי וויזואלי ניתן להשתכנע שאנו על סיפה של מלחמת אחים אך זוהי תהודת כזב של קבוצת שוליים האוחזת בכל מיקרופון אפשרי ומחרחרת מדון מהאולפנים המגויסים, אך העם שבשדות מסתבר במקום בריא יותר.
לדבר כיום על אהבת חינם בז'רגון כזה או אחר עשוי להיתפס כנאיביות בשעה שאנו נצבים מול תנועת פרוגרס בעלת זרועות ארוכות הנוגסות בכל פה בלכידות החברתית שלנו שאינה בוחלת בכל אמצעי באשר הוא, ולא תשקוט עד שתקבל את מלא תאוותה בידה – שלטון ללא מצרים בכל מוקדי הכוח במדינה ובפרט סביב שולחן הממשלה, ולכן אין מנוס מלהתמודד במלא העוז מול מגמות מסוכנות אלו ולחשוף את האסטרטגיות ההרסניות בהן נוקטות קבוצות אלו.
אך יחד עם זאת איננו פטורים מלתת את הדעת על ריפוי החברה, העיסוק רק במאבק עשוי לטשטש את הייעוד המרכזי שאנו קרואים אליו.
מרן הראיה קוק זצ"ל, שידע בתקופתו מאבקים שביקשו לנטרל את השפעתו על היישוב היהודי ההולך ונרקם, במאמריו ובפרט באיגרותיו, שרטט שיטה שלמה להתמודדות מלאת גבורה שאינה נבהלת מאלו שניסו בכל מאודם להילחם בקודשי ישראל, ויחד עם זאת תמיד ראה לנגד עיניו את האחריות על כל חלקי האומה גם הקיצוניים ביותר ולא מתוך רפיסות או חוסר אונים כי אם מתוך עמידה איתנה וצלולה שמסוגלת לראות הרבה מעבר לרעשים של הכאן ועכשיו.
וכך כותב הרב קוק לרב מיכל טיקוצינסקי: "אחינו הרחוקים, שאנו מוכרחים לאסור עליהם מלחמה של מגן או גם של תנופה, הננו מ"מ מוזהרים להתנהג בדרך כבוד ונימוס, להלחם על הרע והחטא ולא על רעים וחוטאים, שאולי אינם במציאות אחרי הצירוף הגדול של גלותנו הארוכה, אולי הם שוגגים, אנוסים או מוטעים". המאבק אינו פרסונאלי של שיסוי וביזוי כי אם בירור ערכי המבקש לסלול דרך של אורה לעם היושב בציון ומתוך הגישה והיחס הזה כותב הרב בהמשך דבריו " וע"י דרכי נעם ונתיבות כבוד ושלום נוכל הרבה יותר לתקן ולהציל מאשר ע"י משטמה וקנטוריה".
מכאן אנו מגיעים לשאלה המהותית ביותר המחייבת את כולנו, התהייה רובצת לפתחו של כל מי שלב רגיש ואכפתי פועם בליבו לעמו, מהי מטרת המאבק ולהיכן הוא אמור להיות מכוון ובעיקר מה אנו מבקשים להשיג באמצעותו?!
הציר המרכזי בהווייתנו כאומה יהודית ובפרט במאה האחרונה עת שבנו לארץ מכורתנו לחונן את עפרה ולהניח את התשתית המוסרית לבניינה של חברה שתהווה את הנדבך המרכזי בתיקון המציאות כולה, החזון הנשגב הזה עובר דרך שלום בית פנימי וכינון חברת מופת הקוראת בשם השם כהמשך קריאתו של אבי האומה, ומכוח זאת איננו נבהלים משוליים קיצוניים ומיואשים שהשפעתם כענני בוקר ביחס לנצחיותה של האומה, וכחלק מהבנה רחבה זאת יש בנו את הסבלנות העוז והחוסן מול שורפי אסמים מטושטשי זהות אך לא גבורת חנופה או רפיסות בפני 'האדון' חלילה, כי אם הבנה בהירה שהאור יגבר על הניסיון להחשיך את טובה של אומתנו ולא נאפשר לפרפורי גסיסה אלו לדרדר את רוחנו לייאוש ולהרס עצמי ציבורי.
הרב קוק בזמנו ניסח את דבריו בבהירות ולא חת אך מתוך כובד ראש ובימים אלו מילותיו מאירים את משעולי חיינו הציבוריים כדברי נבואה ממש: "אע"פ שמלחמה כבדה אנו חייבים להלחם עם הלאומיים היבשים, בעלי "יהודים בלא יהדות", .. מ"מ אנו חייבים מעבר מזה, להשמר מאד שלא לנתק את פתיל האחדות והאחוה, … כי למודים אנו למדי לדעת מה מלחמת אחים יכולה לעשות לנו, בפרט בראשית דרכנו בישוב הארץ, ובעודנו כ"כ מועטים וחלושי כח ומוקפים משונאים מחוץ מכל עברים".
באשר על כן, אם את טובת האומה אנו חפצים שומה עלינו לגלות אחריות 'ועצבים של ברזל' לאור המתקפות משולחות הרסן של אחינו לבל להיגרר להרס עצמי חברתי אותו ידענו ערב חורבן בית שני. איני מבקש להיתמם. עומדת לנגד עיניי מכונת ההרס המשומנת שתנועת הפרוגרס מנסה דרכה להחריב מכל הבא לידה, בצבא בכלכלה באקדמיה במערכת המשפט בפקידות הבכירה וברחובה של עיר, אך מאידך עלינו לשאוב השראה מדבריו של הרב קוק שהפכו לסלוגן מפורסם 'עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה' שאינו הגיג בעלמא.
זאת תפיסת חיים שלמה, שהדרך המפותלת לבניינה של האומה עוברת גם דרך מאבק מול אחים טועים ומשסים ויחד עם זאת ידנו לעולם תישאר מושטת לאחוות אמת, לא מתוך פחדנות סהרורית או טשטוש זהות, כי אם מתוך אחריות לאומית וראיית ייעודה של האומה, כאב שאינו חדל מלחבק ולאהוב את בנו גם כשזה מבעט בו בהתבגרותו ואינו פוסק מלהדהד בתוכיותו את האוצר הגלום בנפשו הסוערת של בנו יקירו. הביפולריות הציבורית מבטאת חלק אינטגרלי מגיבוש הזהות היהודית והלאומית שאינו קל אך כנראה הכרחי בבניית הלכידות הישראלית לאחר 2000 שנות גלות.
זאת ועוד, מטרת המאבק אינו כדי להכריע פרסונאלית את אחיי מהמתרס שמעבר, כי אם את אהבתם וטובת האומה כולה אנו מבקשים למרות התכחשותם והתנגדותם לאחווה אנו נאמר בפה מלא "את אחיי אנוכי מבקש".

מה דעתך בנושא?
25 תגובות
1 דיונים
יוסי בכינור
תגיד דביל יכול להיות שאתם הטועים והמשסים ?
22:43 17.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן הירש
מתק שפתיים, צביעות, עותק נוסף מהשבלונה.
18:44 17.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קורא להכלה ובסוף מסית
באמת חשבתי שיש פה קריאה לאחדות. ברגע ששמת פרוגרסיביים...בעצם סימנת אויב. ככה לא בונים אחדות
10:31 17.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
מי הכותב הזה מה הוא עשה בחייו באמת לא כל זב חוטם שכותב צריך לפרסם
18:32 16.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
כמה הסתה במתק שפתיים. את נפשותיהם של אחיך אתה מבקש. לא את אחיך
11:43 16.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וַיִּזְרַח לו הַשּמש
בַּיּוֹם הַהוּא יִפְקֹד יְיָ בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם (ישעיה כ"ז א'). אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב (בָּבָא בָּתְרָא...
בַּיּוֹם הַהוּא יִפְקֹד יְיָ בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם (ישעיה כ"ז א'). אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב (בָּבָא בָּתְרָא עד/ב): כֹּל מַה שֶּׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם, אַף לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִיחַ [הוּא הַזָּכָר] וְלִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן [הִיא הַנְּקֵבָה] - זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם, וְאִלְמָלֵי נִזְקָקִין זֶה לָזֶה [בְּתַשְׁמִישׁ] מַחְרִיבִין כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ [שֶׁמִּתּוֹךְ הִזָּקְקוּת טֶרֶם זְמַן נִמְנְעָה מֵהֶן נְעִילַת גַּן, וְלֹא יְהוּ כָּל הַבְּרִיּוֹת שֻׁתָּפִין בַּחֲבִירָה זוֹ שֶׁל נְעִילָה, וְלֹא יְהוּ כְּלוּלִים בַּיְּשׁוּעָה בְּחִנַּת "גָּן נָעוּל, מַעְיָן חָתוּם", וְשִׁלְחֵי הָגַן לֹא יְהוּ בְּחִינַת "פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים" וְכוּ', וְיִבָּצֵר מִלּוֹמַר דּוֹדָהּ "בָּאתִי לְגַנִּי" לְקוֹל הֵעָנוּת הָרַעֲיָה "יָבֹא דּוֹדִי לְגַנּוֹ" - לְקוֹל בַּקָּשַׁת דּוֹדָהּ "הָפִיחִי גַנִּי יִזְּלוּ בְשָׂמָיו". שֶׁכֵּן לֹא יוּכַל לֵהָנוֹת מִיְּגִיעַ כַּפָּיו וְלֶאֱכֹל "פְּרִי מְגָדָיו", הֱיוֹת שֶׁלֹּא כָּל רֵעָיו וְדוֹדָיו כְּלוּלִים בַּחֲבִירַת הַגַּן, שֶׁנִּשְׁאֲרוּ בַּחוּץ, וְלֹא יוּכְלוּ לְהִשְׁתַּתֵּף בִּסְעֻדָּתוֹ, וְיִבָּצֵר גַּם מִמֶּנּוּ מִלּוֹמַר "אִכְלוּ רֵעִים שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ דּוֹדִים"]. מָה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? סֵרַס אֶת הַזָּכָר [בְּחִינַת 'אָדָם'] וְהָרַג הַנְּקֵבָה [בְּחִינַת 'חַוָּה'] וּמְלָחָהּ לַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבֹא [שֶׁתּוֹרֵם תּוֹרָה], שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין [הַצֵּלָע הַשְּׁלִישִׁית, הַמְיֻתֶּרֶת, הַמְעַכֶּבֶת, בְּחִינַת נָחָשׁ שֶׁגְּזָלָהּ לְחַוָּה] אֲשֶׁר בַּיָּם [מְקוֹם מִשְׁכַּן סִתְרָם, שֶׁמִּסְתַּתְּרִים הֵן], וּמִתּוֹךְ כָּךְ יְקֻיְּמוּ כָּל הַבְטָחוֹת וּבִרְכוֹת הַתּוֹרָה, שֶׁכֵּן שֶׁתִּקָּרֵא חֲבִירָה שְׁלֵמָה זוֹ "בַּיּוֹם הַהוּא (יְשַׁעְיָה כ"ז ב') - כֶּרֶם חֶמֶד עַנּוּ לָהּ".
המשך 11:42 14.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחיהו
כמו שמסירים גידול ממהיר מהגוף כדי להציל כך צריך לעשות , אין מקום בחברה לאלמנטים מזיקים שפוגעים בארץ ישראל ועם ישראל והמאמר מסביר די יפה
07:32 14.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרור
אלו לא אחים טועים ומשסים,אלא אויבים מבית שאם לא נכה בהם הם יכו בנו וישתלטו בכוח על השלטון במדינה.
03:00 14.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתנחל בעומק השטח
ההשתבללות של החרד"לים בתוך תורת הרב קוק היא מדהימה. במקום לקחת עקרונות מנחים מתורתו, מתוך הבנה וביקורתיות, הם משתבללים בתוך כתביו, ואינם מבחינים עד כמה כתיבתם מצחיקה ומגוחכת. חוסר המוכנות...
ההשתבללות של החרד"לים בתוך תורת הרב קוק היא מדהימה. במקום לקחת עקרונות מנחים מתורתו, מתוך הבנה וביקורתיות, הם משתבללים בתוך כתביו, ואינם מבחינים עד כמה כתיבתם מצחיקה ומגוחכת. חוסר המוכנות של החרד"לים לקרוא וללמוד רעיונות אחרים ולפתח ביקורת עצמית וביקורתיות בכלל משאירים אותם ללא עומק מחשבתי ובוודאי וללא חידוש.
המשך 00:08 14.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאבק במסיתים וטועים
אם אכן צריך להאבק בטועים ומסיתים - הנה לנו כאן שעיה במאמר שכולו רעל והסתה נגד ישראל. אז שעיה, איך צריך להאבק בנחש ההסתה שעיה?
10:48 13.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר