הקריאה לחרדים להישאר בישיבות, פוגעת בציונות הדתית - סרוגים

הקריאה לחרדים להישאר בישיבות, פוגעת בציונות הדתית

מי שדורש שבחורי ישיבה ילמדו בבין הזמנים עליו להפנות את הדרישה שלו גם לבתי המדרש של הציונות הדתית ולא רק לאלו החרדיים

הרב איתן קופמן
הקריאה לחרדים להישאר בישיבות, פוגעת בציונות הדתית
  (צילום: אריה ליב אברמס / פלאש90)

לאחרונה נשמעו קולות מתוך הציונות הדתית הקוראים לבני הישיבות החרדיים שלא לצאת לבין הזמנים בגלל המלחמה. החרדים הרי טוענים שהם לומדים תורה כדי לזכות את עם ישראל כי התורה מגנא ומצלא, אז אם כך בזמן מלחמה מתבקש שהם ימשיכו ללמוד ולא לצאת לחופשה.

לדעתי קריאה זו היא טעות גדולה, מכמה סיבות:

א. כל אדם צריך מנוחה. דווקא בחורי ישיבה רציניים שלומדים כמו שצריך חייבים מנוחה והפוגה. בין הזמנים זו תקופה קצרה מאד שבה נחים וצוברים כוחות להמשך הלימוד וזהו גם זמן המיועד להיות עם המשפחה.

ב. לא כופים מידת חסידות על הציבור. להמשיך ללמוד בבין הזמנים זו מידת חסידות ומידת חסידות זה לא דבר שדורשים מההמון הרחב. יתירה מזו, מידת חסידות זה דבר שראוי שאדם ידרוש מעצמו ולא מאחרים.

עוד באותו נושא

הסיבה שהציונות הדתית לא מייצרת מספיק תלמידי חכמים


50

ג. פגיעה בתורת הציונות הדתית. אותם אלו שקוראים לבחורי הישיבה החרדיים ללמוד בבין הזמנים פוגעים ומזלזלים בבתי המדרש של הציונות הדתית. כל בחור ישיבה שלומד תורה, תורתו מגנה על כל עם ישראל גם אם יש לו כיפה סרוגה על הראש. לכן מי שדורש שבחורי ישיבה ילמדו בבין הזמנים עליו להפנות את הדרישה שלו גם לבתי המדרש של הציונות הדתית ולא רק לאלו החרדיים.

ד. לימוד התורה לא שייך רק לבחורי ישיבות. כל איש ואשה בישראל יכולים וצריכים ללמוד תורה ולימוד זה מוסיף כוחות רוחניים לעם ישראל ולצבא. לכן הקריאה הנכונה יותר היא לכל עם ישראל, דתיים, חרדים ואולי אפילו חילונים – כולם צריכים להוסיף תורה בתקופה זו של בין הזמנים. אי אפשר שרק הציבור החרדי ישא בנטל הרוחני של לימוד התורה. בנוסף, בני נער רבים מהציבור הדתי נמצאים כעת בחופש הגדול הנמשך כחודשיים, וזו תקופה נפלאה שראוי לנצל אותה ללימוד תורה בזמן שעם ישראל מצוי במלחמה.

אחרי שכל אחד מאיתנו יוסיף לימוד תורה בבין הזמנים להצלחת עם ישראל והצבא, יש עוד תחומים שבהם כדאי להתחזק ולעורר עליהם במטרה לחזק את הצבא.

אחד הדברים שלפי התורה מחזקים את המלחמה הוא קדושת המחנה: "כי ה' אלהיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת איביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך". כלומר שמירת הצניעות היא אחד האמצעים הרוחניים לחזק את הלוחמים. בגלל שכל הארץ נמצאת במלחמה, הרי שכל הארץ היא 'מחנה' שצריך לשמור בו ערוות דבר.

לכן אני קורא מכאן לציבור הדתי לאומי – בואו נקבל על עצמנו לחזק את קדושת המחנה. בואו נקבל על עצמנו, הציבור הדתי לאומי, לא ללכת לרחצה מעורבת של גברים ונשים בחופי הים או בבריכות בתקופת בין הזמנים. זו התנהגות לא ראויה כל שנה, אבל כעת בזמן מלחמה ראוי שנתעלה על החולשות שלנו ונוסיף קדושה וטהרה. אני פונה גם לכל הנשים והנערות בציבור הדתי שלא מתלבשות לפי דרישות ההלכה. אנחנו במלחמה וראוי להוסיף קדושה וטהרה. בואו נקבל על עצמנו כציבור להתלבש בצניעות לפי גדרי ההלכה בבין הזמנים ונראה לציבור החרדי שגם אנחנו לוקחים אחריות על המצב הרוחני בעם ישראל, וגם לנו חשוב להתלבש לפי ההלכה.

מעבר לכך, גם עבירות של לשון הרע וניבול פה מחלישים את חוסנה הצבאי של המדינה. לכן ראוי להתחזק גם בשמירה על לשון הרע, הוצאת שם רע ובשמירה על דיבור נקי ללא ניבול פה.

אם כן, הדרישה המופנית כלפי חוץ הציבור החרדי על ידי אנשים מהציונות הדתית, שרק הם החרדים צריכים להוסיף תורה, היא מוטעית. אדם צריך לתקן בעיקר את עצמו ולא את האחרים. (אני תוהה איך 'מחנכי החרדים' מהציונות הדתית היו מגיבים אם היו חרדים שהיו מנסים לחנך את אנשי הצינות הדתית).

הקריאות הללו כלפי הציבור החרדי שנובעות מכוונות טובות לא מוסיפות אחדות בעם ישראל. בואו נשאיר לציבור החרדי להחליט במה הוא רוצה להתחזק ונדרוש מעצמנו כציבור להוסיף כוח רוחני לעם ישראל בעת המלחמה. נוסיף כולנו בבין הזמנים הקרוב לימוד תורה, צניעות, שמירה על הדיבור ובעזרת השם ננצח.

=======

הרב איתן קופמן חבר ארגון 'תודעת זהות'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
63 תגובות - 45 דיונים מיין לפי
1
בצלאל סמוטריץ לא...
עוזי | 08-08-2024 18:28
בצלאל סמוטריץ לא למד לא בזמן ולא בבין הזמנים היה רשום כתלמיד ישיבה כדי להתחמק משרות צבאי ולעסוק בעסקים נדלן וקומבינות ואפילו ללמוד תואר ראשון במשפטים בשנים בהם חתם והצהיר שתורתו אומנותו ורק בגיל 28 אחרי סיום התואר התגייס לכמה חודשים בודדים כפקיד בלי לעשות מילואים, אז הציונות הדתית מדברת על גיוס לצבא? זה הנציג שלכם?
הדרישה מהחרדים פשוטה מאד :תפסיקו להיות רשעים
קצין במיל. | 09-08-2024 8:36
ותפסיקו עם חילול ה' הנורא שלכם.
תפסת מקום חרפתנו באמת...
הכוזרי | 08-08-2024 18:34
תפסת מקום חרפתנו באמת הציבור חש בושה עמוקה שאדם כזה מייצג אותו בו בזמן שבני הציונות הדתית מובילים את הלחימה בכל החזיתות בושה גדולה לציבור האיש הזה
2
נראה לי שהציניות לא הובנה כהלכה
אלעד | 08-08-2024 18:35
הדרישה מהחרדים להמשיך ללמוד ב״בין הזמנים״ היא נאמרה משום שהם לא רוצים להתגייס בטענה ש״הם חיילים בצבא ה׳״. מכאן שאם הצבא לא יוצא לחופשה וממשיך להילחם ואין הנחות, אז גם להם אותו הדין. אותה לוגיקה הבנת?
3
פטרתם את החרדים...
רונן | 08-08-2024 18:53
פטרתם את החרדים מכל החובות כי הם שבט לוי ''...ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים..'' ועכשיו מסתבר שקשה להם ללמוד תורה והם צריכים הפסקה ל-3 שבועות ובכלל מידת חסידות זה למעלה מכוחם... לא נשמע שהאנשים האלה פרקו מעל צווארם את החשבונות המרובים, נשמע יותר שהכל מחושב ומסודר
4
החרדים לא אחים...
הפראייר | 08-08-2024 19:53
החרדים לא אחים שלי. להפסיק את התמיכה הממשלתית בחרדים. דיור, ארנונה, קופת חולים, חינוך, תחבורה, ביטוח לאומי, עמותות וכו'
גיוס לומדי התורה יסכן את ביטחון המדינה
חיים | 09-08-2024 12:29
כן, זכות הקיום של המדינה והעולם כולו, היא מכוח לומדי התורה. חצי מיליארד מוסלמים המקיפים את מדינת ישראל, בנקל יכלו להשמיד את מדינת ישראל. צה"ל החזק, חווה את ה-7 באוקטובר, ולמעלה מעשרה חודשים, טרם הכריע את הארגון החלש ביותר-החמאס. מאז שדנו בגיוס לומדי התורה, מצבה הביטחוני של מדינת ישראל התדרדר. ה' ילחם לכם, אם תלמדו ותשמרו את התורה. הפתרון האמתי, לשמר מכל משמר את לומדי התורה, והחרדים שלא לומדים, ניתן יהיה בהסכמה לגייסם רק אם ישמר אורח חייהם החרדי בצבא. לצערי, עד עצם היום הזה, פגע הצבא גם בחיילי ההסדר, המחרפים נפשם להגנת עם ישראל. מעז יצא מתוק, החרדים ישמרו ,שהצבא לא יפגע באורח חייהם הדתי של חיילי ההסדר.
אתה צודק אנחנו...
ישראל | 09-08-2024 1:23
אתה צודק אנחנו לא אחים שלך אתה יצאת מכלל עמיתך
5
הדת כת המכוערת...
גרמני צדיק | 08-08-2024 20:08
הדת כת המכוערת ןהרעה הזו חייבת לעבור מין העולם,כת שטן של טפילים ארורים.כל הדתיים לפח או לתעלה הקרובה.
6
הם לא אמורים...
אילנה | 08-08-2024 20:11
הם לא אמורים להתגייס הם נאמנים לשם ולא לצ"הל. הם צבא השם הרוחני שבזכות תפילותיהם אנו חיים ונושמים.רק הם נותנים כח לצבא הגשמי.יהודים מנצחים מלחמות רק ברוחניות.אם השם לא ישמור עיר שווא שקד שומר.
ואם שומר לא ישמור עיר, גם ה' לא שמור
אריה | 09-08-2024 7:38
צריך השתדלות חביבי
משה, יהושע,השופטים, שאול,...
פלוני אלמוני | 08-08-2024 21:11
משה, יהושע,השופטים, שאול, דוד, המקבים ניצחו גם ברוחניות וגם במלחמה פיזית. אם משווים לשבט לוי, זה הזמן לראות שלוי בן יעקב עצמו, לקח חרב, לא גמרא, ואיתה הרג את אנשי שכם.
7
מחילה צכבוד הרב,...
אלון | 08-08-2024 21:31
מחילה צכבוד הרב, אבל אם במילואימניקים יכולים 150 ימים רצופים להיות במילואים, במקביל לחיים שלהם שנעצרים, אזי תלמיד ישיבה בזמן כזה לא יכול ללמוד 150 יום רצוף? הוא לא זקוק למנוחה? אם עם ישראל זקוק עכשיו למסירות נפש, מי שאומר שתורתוצהיא המצילה, יכול להיבטל ממנה? אז או שהוא לא מאמין בזה, או שהוא לא כל כולו בזה ואז שיתגייס
8
איתן קאופמן
טופסי | 08-08-2024 21:44
תלמיד חכם שאין בו דעת, נבלה טובה הימנו.
9
מזמן לא קראתי...
הרואה למרחוק | 08-08-2024 21:47
מזמן לא קראתי כאלה הבלים. א. לימוד תורה אינו מציל איש. אני למדתי בישיבה ולומד גם היום ואולם הקב"ה שומר עלינו בעזרת הלוחמים ולא בעזרת לומדי התורה. הטענה שלימוד תורה מציל בעת מלחמה היא סילוף המקורות, ב. תלמידי הישיבה יכולים לעשות משמרות בישיבה, ג. גם התלמידים בישיבות הגבוהות הציוניות צריכים להשאר בישיבה.
האם שמעתה פעם...
ישראל | 09-08-2024 1:18
האם שמעתה פעם על המושג "מאי אהני ליה רבנן" והאם אתה מכיר את התואר שהגמרא נותנת למי שמחזיק בדעה זו
10
זה לא הסיבה...
אבי יעקב | 08-08-2024 21:57
זה לא הסיבה לדרישה. הישיבות הציוניות אינם טוענים שהתורה מגנה, אלא שה' מגן וצריך הרבה השתדלות. השתדלות שבני הישיבות עושים עד מוות. הקריאה לחרדים לא לצאת לבין הזמנים הינו בבחינת call yourbluff. כלומר להראות שהם לא באמת מאמינים בתורה כמגנה ומצלה, כי אם כן, בזמן מלחמה, אסור להפסיק ללמוד.
11
הלימוד שלהם גם מגן מתאונות דרכים?
כתבה מקושקשת | 08-08-2024 22:20
אם הלימוד שלהם מגן, בואו נבטל את הצבא, את הרפואה, נבטל תמרורים בכבישים, לא עשה חקלאות- לא צריך כלום, אין עולם גשמי, רק לימודי תורה עושים הכל! גישה של עבודה זרה ואמונה בכישוף.
זה כמו שתאמר...
אור | 09-08-2024 7:53
זה כמו שתאמר שכולם יהיו מפקדים. או כולם יהיו קרביים. או גם בעלי החנויות ואני רואה מלאאא גברים בזמן המלחמה שהם לא חרדים ולא חיילים שאינם מגוייסים. יש חיילים ויש את ההגנה ה'אחורית' ששומרת ומגינה ומצילה-- ולכולם תפקיד חשוב. העיסוק בלימוד התורה שומר עלינו.- ומי שמסוגל לשבת ללמוד באמת-- שישב וילמד! אני לא מהמגזר החרדי-- אבל רדו מהם כבר!(מה עם כל אלה שיש להם זמן לבוא להפגין בקפלן? הגברים... ועוד)
12
ועל החיילים לא...
בייניש | 08-08-2024 22:24
ועל החיילים לא כופים "מידת חסידות" של סגירת שבתות וחגים ללא הפוגות? אכן, לעתים במלחמה מוותרים על אגירת מאגרים ובריאות נפשית שחיוניים בשגרה. ואכן, זו קריאה גם לבני הישיבות הציונים-דתיים למדו תורה בבין הזמנים! אין רשות לנוח כשאחינו בחזית.
13
בזמן מלחמה, הרב...
אריאל | 08-08-2024 22:36
בזמן מלחמה, הרב גוסטמן זצ"ל הורה לתלמידיו שלא יורידו את הנעליים בלילה, כמו שהחיילים בשטח ישנים במדים. כי צריך להיות ממש אותו דבר. אולי זה פגע באיכות הלימוד. אבל התלמידים גם למדו לקח חשוב לכל החיים על חשיבות לימוד התורה, שזה לא פיקניק ולא פטור, אלא לשאת בעול המוטל על כל הציבור. פת במלח תאכל... ועל הארץ תישן... ובתורה אתה עמל. יש שלומדים על האחריות לציבור בשירות צבאי. יש שלומדים על זה בין כותלי הישיבה. אבל כולם חייבים ללמוד.
למה לעשות כמו,...
יפתח | 09-08-2024 14:52
למה לעשות כמו, תתגיסו ותהיו חלק.
14
כל הכבוד מעריך...
יעקב | 08-08-2024 23:07
כל הכבוד מעריך הסתכלות טובה על האחר
15
ישר כח הרב...
גד | 08-08-2024 23:09
ישר כח הרב בכל זאת אני מאמין שצריך ללמוד יותר בתקופה הזאת.אבל כל אדם זקוק למנוחה ולימוד תורה זה לא דבר קל.הראיה מריש לקיש שבוע שקיבל עול תורה לא יכל לחצות את הנהר .זה מראה ששללמוד תורה לא קל
16
האנשים שקוראים לציבור...
משה | 08-08-2024 23:21
האנשים שקוראים לציבור החרדי להמשיך ללמוד הם האנשים שמאמינים שעובדת האל היא לא כספומט, אם תלמד אז עכשיו יש הגנה, אלא תהליך עמוק יותר שפועל לאורך זמן. כשהתפיסה היא תפיסה של כספומט להפסיק להוציא כסף זה מסוכן כי אין הגנה ולכן כל מי שיוצא לבין הזמנים הוא בחזקת פושע והוא לא שונה מחייל שלא התייצב המילואים. לעומת זאת מי שטוען שלימוד התורה משפיע בתהליך ארוך יכול לצאת לחופשה שכן לאיכות הלימוד יש השפעה הרבה יותר גדולה מאשר לכמות הלימוד. בנוסף מי שטוען כלפי החרדים שהם צריכים ללמוד בבין הזמנים לא חושב שהוא מסיק לאחדות, שכן הוא לא רואה בציבור החרדי חלקם מהאחד. בכל זאת החברים שלי יכולים למות בכל רגע המלחמה הזאת והם לא.
17
ל - ...
מאיר | 09-08-2024 1:25
ל - א. כולם צרכים מנוחה גם הלוחמים , אופס אבל הם מקבלים פחות בין היתר כי מי שלומד לא התגייס. ל - ב. בזמן מלחמה שיש לוחמים שנמצאים במצב סכנה . ואתה לא מתגייס בגלל שאתה לומד לא ראוי שתלמד גם בחופש שלך ?! אין כאן חילול ה' ?! ל ג. נכון מאוד . גם בחור ישיבות של הציונות הדתית צריכים להמשיך ללמוד !!! ל - ד . אני לא מבין מה הטענה ? נכון כולם צריכים להתחזק ..
א. רבים רבים...
חיים גבעתיים | 09-08-2024 2:08
א. רבים רבים מהרבנים לאורך הדורות ביכו את ביטול התורה הממוסד ששמו בין הזמנים. אז מי שריחיים בצווארו יכול למעט בלימוד, אבל מי שפרק עול פרנסה צריך לשקע עצמו באהלי תורה. לחיילי מילואים אין מנוחה, ו"תלמידי חכמים אין להם מנוחה, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא". ב. האם שירות מילואים ממושך הוא מידת חסידות? הוא הרי מוחל בתוקף חוק מחייב על הציבור. בעת מלחמת מצוה חתו מחדרו זו לא מידת חסידות. ג. אדרבה ואדרבה, מי כיוון את הדברים רק לחרדים? הדברים נאמרו כלפי כלל תופסי התורה.
18
מאמר מפוכח, מכובד...
מעריך מאוד | 09-08-2024 4:34
מאמר מפוכח, מכובד ומכבד. תודה רבה לכבוד הרב!
19
צודק באלף אחוז...
גל | 09-08-2024 6:21
צודק באלף אחוז לשבת וללמוד זה עסק ממש לא קל .רואה את עצמי כמה קשה שעה ביום.אז שלא יבלבלו את המח עם השנאה הפנימית.
קשה לך כי...
רונן | 09-08-2024 8:20
קשה לך כי הרגילו אותך בפינוק, הפכו אותך לתינוק מגודל שמאכילים, רוחצים, שמים לישון צהריים... אם היית עובר טירונות גולני היית מגלה שאפשר ללמוד 18 שעות ביום בקלות
20
ללמוד בבית הזמנים זו חסידות?!
אריה | 09-08-2024 7:33
היכן בתורה כתוב שעיקר הדין זה ללמוד מאייר עד תמוז ולנוח (עלק לנוח) באב? פתאום אין "והגית"? דווקא בישיבות ציוניות רבות צמצמו עד מאד את בין הזמנים. אין שום דבר מקודש ב"מסורת" הזאת.
21
כשלמלחמה ולמילואימניקים יהיה ״בין הזמנים״
מאור | 09-08-2024 8:58
אז נשקול שוב את דבריך... אי אפשר לאחוז את החבל בשני קצותיו. האם יעלה על הדעת המילואימניק יאמר למ״פ שלו: תקשיב, אני אחרי 8 חודשי מילואים וחייב לנוח בבית ל 3 שבועות כדי שאוכל להילחם טוב יותר בהמשך?! - מה לעשות, המציאות היא לא נוחה היום. קל וחומר כשטוענים שזה מה שמחזיק את החיילים כביכול..
22
בג"צ הורה לגייס את כלל לומדי התורה
אליהו | 09-08-2024 11:25
זה אותו בג"צ, שדן בזמן מלחמה, על זכויותיהם של מפלצות הנוחבה. הרוב המכריע של גדולי ישראל, מכל הזרמים, זעקו נגד גיוס לומדי התורה. אלמלא ,הדיקטטורה של בג"צ, ונסיונו, שלא יצלח, לגייס בכפיה את כלל בחורי הישיבה, ניתן היה לגייס בהסכמה ולו גם בשתיקת גדולי ישראל, את החרדים שלא לומדים ובלבד שלא יפגע אורח חייהם החרדי. ככל שאדם עם הארץ גדול יותר, שנאתו ללומדי התורה גדולה יותר, הוא חושב שהוא יודע טוב יותר מכלל גדולי ישראל. בפועל, הוא עם הארץ גדול ויודע תורה קטן ביותר.
23
מדהים
אחד העם | 09-08-2024 12:59
כמה שטויות ניתן לדחוס בטור כ"כ קצר. 1. הטענה כלפי החרדים, שהטיעון המרכזי שלהם להשתמטות המונית ומאורגנת היא "תורה מגנא ומצלא", היא פשוטה: אתם מגויסים מטעם עצמכם ובניגוד לרצון הציבור הכללי ללימוד תורה, אז אין פטור מתי שנוח. 2. כלפי הציבור הדתי הלאומי שרוב ישיבותיו ומכינותיו עומדות כרגע ריקות ברובן, כי התלמידים מגויסים בשלל גזרות, אי אפשר לבוא בטענות על חופשה קצרה. 3. אין שום לשון הרע בשיקוף למשתמטים על חטאיהם הבוטים. אדרבה. 4. ההתייפיפות של הכותב וההכאה על חזה המגזר התורם ביותר למדינה אינה מוסיפה לו כבוד.
24
שתבוא קללה על...
גרמני צדיק | 09-08-2024 13:38
שתבוא קללה על כל ציבור הדתיים למינהם המעוותים, שיעברו מן העולם כולם מכולל כולם
25
לא מכיר לא...
אזרח ותיק | 09-08-2024 13:43
לא מכיר לא יודע מי כבוד הרב, ויש כבוד לכל רב, הכתבה עושה ההפך ממה שנדרש בימים אלו, פילוג ושיסוע בתוך הבית, לכל אדם צרכים משלו, למשל, אברל הציונות שחזר מ-50 ימי מילואים, חייב חופש, לעומת אברך ישיבה שיושב לומד רק חמישה ימים, לא יזיק לו להמשיך ללמוד.
26
מה זה התירוץ...
בחור ציוני דתי | 09-08-2024 14:08
מה זה התירוץ הגרועה שהחרדים צריכים הפוגה מלימוד???? כי החיילים צריכים הפוגה , גם החטופים צריכים הפוגה , גם משפחות המילואים והשכולות והחטופים צריכים הפוגה, אבל יש מלחמה אז שישבו ללמוד תןרה גם עכשיו ןשייתגסו כבר לצבא.. או שלא יקבלו זכויות.
27
כ"כ לא צנוע...
שתעסוק בדברי תורה ולא בבגדים | 09-08-2024 14:39
כ"כ לא צנוע בעיני שרב מתעסק במה נשים לובשות
לחשוב ש'מה נשים...
טיפש | 09-08-2024 16:33
לחשוב ש'מה נשים לובשות' זה לא דברי תורה, זה בורות וטמטום. התורה עוסקת בכל אורחות החיים- מה ללבוש, מה לאכול, מה לחשוב, איך לשרוך שרוכים, ובמחילה, גם איך לנגב את הישבן. אמירות כאלו, המגיעות מבורות מוחלטת, מראה בדיוק איזו אישיות מרוקנת עומדת מאחריהן.
28
הדיון הזה מנרמל...
יפתח | 09-08-2024 14:57
הדיון הזה מנרמל איוולת שבה אנשים ממציאים לעצמם מטלות וחוקים מבלי לראות את הסתירה הקשה בינם לבין המציאות. גיוס היא חובה אזרחית, מי שרוצה להיות חלק מקובל במדינה הזו צריך להתגייס.
29
לימוד בין הזמנים .
בני | 09-08-2024 15:48
"להמשיך ללמוד בבין הזמנים זו מידת חסידות" ????????
30
מטיף לכולם
למה | 09-08-2024 16:10
אתה מטיף לאחרים לתקן את דרכיהם אבל עצם הטור שלך הוא הפוך ממה שאתה מטיף. אל תגיד לאחרים מה הם צריכים לעשות ספר מה אתה עשית בעשרת החודשים האחרונים? איך תיקנת את מידותך?
31
יפה מאוד כל...
אייל | 09-08-2024 17:22
יפה מאוד כל מילה בסלע . הרבה דעת תורה צרופה במאמר.
32
מסכים עם כל...
אודי | 10-08-2024 21:01
מסכים עם כל מילה קשוט עצמך ואח"כ קשוט אחרים
33
גם הציונות הדתית צריכה לבטל את בין הזמנים.
אני | 10-08-2024 22:27
זאת מלחמת מצווה והכל מחויבים בה לעזרת ישראל מיד צר בין במלחמה ממש ובין במלחמתה של תורה.
34
הרב החרדי מתרץ...
דן לב פועם | 10-08-2024 23:12
הרב החרדי מתרץ למה לא צריך להשאר בישיבות בבין הזמנים כסולידריות עם עם ישראל, ומייד יוצא בהתקפה על ישיבות הציונות הדתית. אלו הן הישיבות שתרמו בצורה מירבית ללחימה, שבניהם של ראשי ישיבות ור"מים לחמו בעוז, נהרגו ונפצעו קשות, אז הוא עושה השוואות? ככה נראה תלמיד חכם חרדי. עולם שלם של הבלים לתרוץ למה הוא לא יכול לשנות פסיק מאורח חייו. הוא מעז להשוות עצמו לישיבות הציוניות, שנושאות בגאון את נטל "לא תעמוד על דם רעך", שבחוגים תורניים שהרב קאופמן נמנה עליהם לא מכירים בה. בשמחת תורה עצר הרב קוסטינר, ראש ישיבת מצפה רמון, את התפילה והודיע לתלמידים שפרצה מלחמה, שילכו הביתה, יפתחו טלפונים ויתחברו לווטסאפ. (במצפה לא היו אזעקות והתלמידים לא ידעו דבר). בנו הוא מהפצועים הקשים ביותר באותה המלחמה. כבר חצי שנה שלא מצליחים לגמלו מחמצן. לא מסוגל לדבר. מתקשר בקושי. בנו של הרב יעקב מדן, ראש ישיבת אלון שבות,איבד את שתי רגליו בעזה ונותר נכה. בנו של ראש ישיבת אורות שאול, תמיר גרנות, נהרג בצפון. והרב קאופמן קורא לישיבות הציונות הדתית לקשוט עצמן תחילה. כך עובד הראש החרדי. הם הכי נהדרים. הם חייבים לנוח מעמל התורה. ובינתיים, שישיבות הציונות הדתית יתרמו עוד קצת.
35
בסוף הכי חשוב החרדים לא מתים וזה כואב לכם
אלי | 11-08-2024 1:00
אתם תמותו עוד ונמות עליכם אוהבים אותכם
36
צדיק צדיק אבל...
רפאל | 11-08-2024 3:47
צדיק צדיק אבל רק אלוהים מחליט הנבואה ניטי ה לשוטים והוא לא מחילה
37
חוסר הבנה מוחלט
שם משמואל | 11-08-2024 9:46
המאמר משקף חוסר הבנה מוחלט של הבעיה. כל ההבחנה בין מידת חסידות לבין ההמון לא שייכת כאן. הרי הטענה החרדית היא שתלמידי הישיבה הורגים את עצמם באוהלה של תורה. אנשים שהורגים את עצמם באוהלה של תורה במובן הזה יש אולי אחד בדור. אני מוכן לתת עשרה כאלה. אנשים כאלה הם במדרגת הגאון מווילנא או קרוב לזה ואינם צריכים 'בין הזמנים'. כל שאר ה'המון' יכול להתגייס ולא יקרה שום דבר. זו בדיוק הטענה. אם מדובר ב'המון', למה הם לא מתגייסים?
38
כל טענה רק...
ליאור | 11-08-2024 10:47
כל טענה רק לכיוון אחד. כל אדם צריך מנוחה, וחיילים לא? אולי שהחיילים יחליפו את בני הישיבות בבין הזמנים אלו לצבא ואלו לים? להיות עם המשפחה לא רלוונטי לאלו שנמצאים 24/7 במלחמה? אם אתם טוענים שאתם מגינים על החיילים ראוי שתשקיעו כמוהם ולא תצאו לבין הזמנים.
39
לצערי, לימוד תורה...
מתנחל בעומק השטח. | 11-08-2024 13:53
לצערי, לימוד תורה של חרדים ב"בין הזמנים" לא ישנה כהוא זה את חילול ה' הנורא שהם יוצרים כל רגע ורגע.
40
אין קשר, הציונות הדתית לא משטמתטת בתירוצי סרק
רות | 11-08-2024 14:37
החרדים מאמינים ב"תורה מגנא ומצלא" ובכל מימרה, אגדה ומדרש הקיימים עלי אדמות. הציבור הדתי-לאומי הרבה יותר רציונלי, והעיקר, עובד לפרנסתו ומשרת בצבא. אי לכך, שהחרדים הדבקים ב"תורה מגנא", ימשיכו ללמוד וכביכול להגן עלינו מפני טילים.
41
רוצים לקחת תשלומים...
השטן הציוני לוקח את הכסף מהילדים החרדים | 11-08-2024 18:54
רוצים לקחת תשלומים הילדים מהאברכים המתים באוהלה של התורה הקדושה
לא לוקחים ,...
שונא חרדים צבועים | 12-08-2024 17:57
לא לוקחים , פשוט מפסיקים לתת בחינם ללא תמורה
42
יישר כח הרב...
יהודי מאמין | 12-08-2024 1:39
יישר כח הרב קופמן על הדיבורים הכנים. אמיצים ונכונים הנאמרים דווקא בתקופה זו. אין ספק שתקופה זו הינה תקופה קשה לעם-ישראל וכל אחד צריך לקחת על עצמו משהו ולו הקטן בכדי להתחזר בו לזכות עם ישראל. חייליה אזרחיה וחטופיה שיחזרו בשלום במהרה. כל דבר שיכול לעורר מחלוקת, בין אם זה צודק או שמא לא כל-כך, כדאי להניח בצד בתקופה זו ולוואי ובזכות השלום נזכה לראות בקרוב בבנין גואל צדק
43
מה הקשר בין...
שונא חרדים צבועים | 12-08-2024 17:56
מה הקשר בין לימוד תורה להגנה על ישראל? זה עזר לנו ? הגן עלינו ? כולם יודעים שהעולם וישראל קיימים רק בזכות העובדה שאני מתאמן בקפואירה עם גדול הדור מאסטרה קמיזה ואם לא הייתי עושה אימונים ישראל לא היתה קיימת יום אחד. אם משהו צוחק אתם עושים אותו הדבר רק עם מאסטר לא נראה ולא נשמע וצריך רב שיתרגם...
44
מאמר מעורר מחשבה
יוסי | 12-08-2024 23:07
כנות ראויה לציון
45
חזק ואמץ שפתיים...
מאור זיו | 13-08-2024 11:08
חזק ואמץ שפתיים ישק שנים שאני חושב שאנחנו הדתיים לאומים היינו עסוקים יותר מדי בלאהוב חילונים ואפילו לאמץ את תרבותם הקלוקלת. ולשנוא את החרדיות. ואף הרהבנו עוז להטיף להם מוסר. הגיע הזמן שנסתכל לתוככי הבית פנימה לחזק ובכל הקצוות של הציבור שלנו את התורה הצניעות הן בלבוש הן בהתנהגות והן בזהירות מפריצות ורחצה מעורבת אשר פשתה המספחת!! שמירת נגיעה שהפכה אצל חלקים מאיתנו כאילו למעלה ויתרון. והאמת היא שזו הלכה פסוקה ופשוטה ואיסורים חמורים כרוכים בה. שמירת הפה והמחשבה. ובעיקר להרבות אהבת ישראל כלפי ובעיקר כלפי אחינו החרדים שהם פי מאה קרובים אלינו יותר מאחינו החילונים התועים.