מי היה קהל היעד של ראש הממשלה כאשר, בתגובה להחלטת בית הדין בהאג, הגיב שהיהודים אינם כובשים במולדתם ההיסטורית? כאשר יו"ר ועדת חוץ וביטחון אדלשטיין דחה את קביעת האג תוך הידרשות לזכויותינו מהתנ"ך, מה הוא קיווה להשיג?

אין צורך לשכנע שותפים לדעה, כלומר יהודים שתפיסתם המדינית מבוססת על אמונה ותחושה היסטורית, ומקצת הנוצרים. אבל אם הכוונה של נתניהו, אדלשטיין ואחרים היא לשכנע את יתר העולם, המאמץ לא יעיל ומשדר אטימות.

נצרות ואסלאם, התפתחו כל אחת מהיהדות. לשיטתן, פג התוקף של ההבטחות שניתנו לעם ישראל – ההתגלות המאוחרת שלהן היא המעודכנת ולכן האמיתית. בני דתות אחרות מאמינים באלים אחרים, אחד או יותר. עבורם, התבססות למטרות מעשיות על ישות ומסמך שאינם חלק מעולמם היא חסרת משמעות. ויש אנשים שאינם מאמינים בדבר שמחוץ לטבע. באוזניהם, טיעון דתי דומה לסיפורי חד-קרן.

כלומר, פנייה לקהל בינלאומי תוך התבססות על פרשנות אישית של מהלכי ההיסטוריה דומה לניהול שיחה עם מישהו שמדבר שפה אחרת, ואין בנמצא מתורגמן.

במישור הבינלאומי – הטיעון הפרטי לא מועיל

ניתן להמחיש את חוסר התוחלת בדברי נתניהו, אדלשטיין ודומיהם מתחום הירושה. אין די בשכנוע פנימי עמוק כדי לזכות ברכוש שיש עליו מחלוקת, ואי אפשר לקבל חפצים על סמך הבטחה שלא ניתן לאשר עם המבטיח. לכן טבעי שירושה מחייבת הליך מוסכם, כמו חוק או צוואה.

בכלל, כדי להימנע מאי-נעימויות ולאפשר חיים משותפים, לכל התארגנות יש כללים משלה. רשויות אוסרות על רעש בשעות מסוימות ואספת דיירים יכולה למנוע משכן להקים אוהל בחצר גם אם הוא משוכנע ששינה באוויר הצח תבטיח שילדיו יגדלו בריאים וחסונים. העיקרון של קביעת כללים מוסכמים שמאפשרים חיים משותפים חל גם על הקהילייה הבינלאומית.

נכון, מופגנת כלפי ישראל צביעות, שמקורה בעיקר בעוינות מצד ערבים ומוסלמים ולצדה אנטישמיות, תופעה עתיקה שתמיד אורבת מתחת לפני השטח. זכותה של ישראל להחליט שדעות בעולם לא מעניינות אותה, שהיא תפעל לפי הבנתה, ושהיא תישא בתוצאות. אבל אם היא שואפת להבנה בינלאומית, לא מועיל להשתמש במונחים פרטיים שרק יחזקו את הנתק בינה ובין מדינות אחרות.

אני יודעת שאני לא מרכז העולם

למי שמתכוננים להגיב שזו בושה שהכותבת, נטולת גאווה לאומית וחסרת כבוד למורשת, ייצגה את מדינת ישראל – אפשר להוריד את הידיים מהמקלדת. בתפקידיי בחו"ל בני שיחי גילה עניין רב בהיעדרותי מאירועים בשבת והביעו כבוד לבקשתי המשונה לצלחת פירות בעוד יתר המסובים נהנים מארוחה משובחת.

אלא שבניגוד לדוברים המכובדים, אני יודעת שאני ומדינתי איננו מרכז העולם, אני מבינה שהאמונות והמנהגים שלי ושל כמה מיליונים כמוני אינם מחייבים את יתר שמונה מיליארד יושבי תבל, וברור לי ששימוש במונחים פנימיים אינו תשובה להפרה של כללים בינלאומיים.

==

טובה הרצל היא גימלאית של משרד החוץ. הייתה בין היתר שגרירה בדרום אפריקה, שגרירה ראשונה של ישראל במדינות הבלטיות לאחר התפרקות ברה"מ, וקצינת קישור לקונגרס בשגרירות בוושינגטון.