פרשת שלח: חטא המרגלים - מילה אחת ששינתה הכל - סרוגים

פרשת שלח: חטא המרגלים – מילה אחת ששינתה הכל

כאשר הם הוסיפו את המילה "אפס..." הם הוסיפו קביעת עובדה משל עצמם, שכיבוש הארץ הוא דבר שמנוע מאיתנו. הם בעצם זרעו ייאוש. ברגע שזה דבר שהוא בלתי אפשרי להשיג אותו, כל התיאורים על טוב הארץ הופכים בבת אחת להיות חלק מהפרופגנדה השלילית

הרב יונתן קירש
פרשת שלח: חטא המרגלים - מילה אחת ששינתה הכל
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם אני פותח באתר סרוגים וקורא חדשות, אני אראה דברים שונים מאשר אם אני פותח באתר של עיתון 'הארץ'. כך גם יהיו הבדלים בין 'כאן 14' ל-YNET וכו' וכל אתר חדשות אחר. אני לא מדבר רק על כתבות בנושאים שונים, אלא, גם אם אני קורא על אותה האירוע. גם אם מדובר על אותם נתונים (כרגע נניח בצד את הפייק ניוז…) הכל יוגש בצורה שונה:

המילים שבחרו להשתמש בהם, הכותרת של הכתבה, התמונות, הטרמינולוגיה, הכינויים ("נהרגו" או "נרצחו", "מחבלים" או "ערבים", "ישראלים" או "חיילנו" וכו'), כל הטון והאווירה, וכמובן – הפרשנות שבין השורות. לפעמים, אפילו תוספת של מילה אחת יכולה לשנות את כל הכיוון של העובדות עצמם.

מילה אחת, האמנם?!

וכאן אנחנו מגיעים לסיפור המרגלים בפרשת שלח.

מי שקורא את הסיפור בתורה ועוקב אחרי האירועים מתקשה קצת לזהות איפה נקודת הכשל והנפילה. מה בדיוק היה החטא של המרגלים? איפה התחיל העסק להתדרדר? הרי הם נשלחו להגיד את מה שהם רואים, וכך הם אכן עשו. נכון, הם ראו דברים מרתיעים והם לא הסתירו שום דבר, אבל מה ציפינו מהם? האם רצינו שהם יצבעו את כל מה שהם רואים בארץ ישראל בצבע ורוד? האם אנחנו רצינו שהם יסלפו את העובדות? גם אם נניח שהיו להם חששות – האם זו לא זכותו (וחובתו..) של אדם להביע את עמדתו?

וכך שואל הרמב"ן (במדבר, יג', ב'):

"ועוד מה עשו המרגלים, כי משה אמר להם (פסוק יח) וראיתם את הארץ מה היא ואת העם היושב עליה החזק הוא הרפה המעט הוא אם רב, ואמר להם בערים (פסוק יט) הבמחנים אם במבצרים, ועל כל פנים היו צריכין להשיבו על מה שצוה אותם. ומה פשעם ומה חטאתם כשאמרו לו (פסוק כח) אפס כי עז העם והערים בצורות גדולות, וכי על מנת שיעידו לו שקר שלח אותם?"

המילה אפס שינתה את הכל

מי שמסתכל בפסוקים (פרק יג', כו'-כט'), רואה שהם אכן ענו על מה שנתבקשו:

"וַיֵּלְכ֡וּ וַיָּבֹאוּ֩ אֶל־מֹשֶׁ֨ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֜ן וְאֶל־כָּל־עֲדַ֧ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל אֶל־מִדְבַּ֥ר פָּארָ֖ן קָדֵ֑שָׁה וַיָּשִׁ֨יבוּ אֹתָ֤ם דָּבָר֙ וְאֶת־כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה וַיַּרְא֖וּם אֶת־פְּרִ֥י הָאָֽרֶץ. וַיְסַפְּרוּ־לוֹ֙ וַיֹּ֣אמְר֔וּ בָּ֕אנוּ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֣ר שְׁלַחְתָּ֑נוּ וְ֠גַם זָבַ֨ת חָלָ֥ב וּדְבַ֛שׁ הִ֖וא וְזֶה־פִּרְיָֽהּ. אֶ֚פֶס כִּֽי־עַ֣ז הָעָ֔ם הַיֹּשֵׁ֖ב בָּאָ֑רֶץ וְהֶֽעָרִ֗ים בְּצֻר֤וֹת גְּדֹלֹת֙ מְאֹ֔ד וְגַם־יְלִדֵ֥י הָֽעֲנָ֖ק רָאִ֥ינוּ שָֽׁם. עֲמָלֵ֥ק יוֹשֵׁ֖ב בְּאֶ֣רֶץ הַנֶּ֑גֶב וְ֠הַֽחִתִּי וְהַיְבוּסִ֤י וְהָֽאֱמֹרִי֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהָ֔ר וְהַֽכְּנַעֲנִי֙ יוֹשֵׁ֣ב עַל־הַיָּ֔ם וְעַ֖ל יַ֥ד הַיַּרְדֵּֽן".

הרמב"ן בהמשך (פסוק כז') מסביר שהכל תלוי וקשור למילה אחת שהם הוסיפו והיא שינתה הכל – המילה "אפס":

"והנה בכל זה אמרו אמת והשיבו על מה שנצטוו…כי יש להם להשיב אמרי אמת לשולחם, כי כן צוה אותם החזק הוא הרפה הבמחנים אם במבצרים, אבל רשעם במלת "אפס", שהיא מורה על דבר אפס ונמנע מן האדם שאי אפשר בשום ענין"

ברור שמצופה מהם להגיד דברי אמת, וכך הם עשו. אולם, כאשר הם הוסיפו את המילה "אפס…" הם הוסיפו קביעת עובדה משל עצמם, שכיבוש הארץ הוא דבר שמנוע מאיתנו. הם בעצם זרעו ייאוש. ברגע שזה דבר שהוא בלתי אפשרי להשיג אותו, כל התיאורים על טוב הארץ הופכים בבת אחת להיות חלק מהפרופגנדה השלילית.

נשמע לכם מוכר?

גם בעל ה'עקידת יצחק' (פרשת שלח, שער עז'), מסביר (בדגש שונה מהרמב"ן) שמילת "אפס" הופכת את הקערה על פיה לכיוון השלילי. המילה "אפס" זה מילת ניגוד. "בניגוד למה שאמרנו עד עכשיו…יש נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון". המרגלים הופכים את עצמם ל"יועצים". זה כמו עיתונאי שלוקח את הנתונים ובונה תמונה באופן מגמתי והופך לפרשן. הם היו יכולים להגיד שהעם חזק וזהו. אולם, הם בחרו להציג את זה כניגוד לטוב הפירות שהם דיברו לפני כן. אפשר לקחת את אותם הנתונים ולהציג אותם כדי לייצר פאניקה.

נשמע לכם מוכר?

הרש"ר הירש (יג', כח') מסביר שהמילה "אפס" אומרת שכל מה שאמרנו עד עכשיו הוא "אפס ונטול כל ערך, כי העם הוא עז וחזק ממנו". בעצם הם אומרים שהכל לשווא.

נשמע לכם מוכר?

פרשנים נוספים ביארו באופן דומה שהמרגלים היו אמורים רק להגיד נקודתית את הדרך הספציפי לכיבוש מקום – "איך", ולא את חוות דעתם הכללית אם הדבר אפשרי – "האם" (אור החיים, יג', א'). או שהם היו אמורים רק "לתור" ובכך להיות שליחים על המעשה, והם לעומת זאת הפכו את עצמם ל"מרגלים" שזה כבר יועצים עם אג'נדה (אוצר ליקוטי שיחות הרבי ,שלח, עמ' 383).

אז ברור שלא צריך לצבוע הכל וחטא המרגלים – מילה אחת ששינתה הכלרוד.. אבל צריך לדעת להציג את הנתונים כמו שהם ולדעת להפריד בין עובדות יבשות לבין פרשנות. לאחר מכן, אחרי הבנת הפאזל, יחד עם אמונה, לבנות הבנת מציאות נכונה ומדוייקת. זה כן ביכולתנו. יש תקווה. וזה לא לשווא.

עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ כִּֽי־יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ. טוֹבָ֥ה הָאָ֖רֶץ מְאֹ֥ד מְאֹֽד. אִם־חָפֵ֥ץ בָּ֙נוּ֙ יְיָ֔ וְהֵבִ֤יא אֹתָ֙נוּ֙ אֶל־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את וּנְתָנָ֖הּ לָ֑נוּ אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר־הִ֛וא זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָֽשׁ.

==

הרב יונתן קירש, מוסמך לרבנות עיר. לשעבר ר"מ בישיבת שדרות. כיום רב בישיבת הכותל ומלמד בתוכנית השילוב של בני חו"ל בישיבה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ערוץ 14 ערוץ...
רב מגוחך ביביסט תומך שקר והסתה | 29-06-2024 23:12
ערוץ 14 ערוץ הליקוק לשקרן והסתה רבתי. לא נשכח איך צחקו על האזהרות של כל גורמי הבטחון לביבי וקראו להם ערוצי תבהלה...