א. כל מי שהיה פעם חניך בתנועת נוער דתית לאומית, מן הסתם השתתף פעם בפעולה שנפתחה בשאלה המיתולוגית: "למי אנחנו יותר קרובים – לחילונים או לחרדים?"
תמיד השאלה הזו הפליאה אותי: הרי שמירת תורה ומצוות היא לא איזשהו "ערך מוסף" עבורנו, היא כל מטרת חיינו – לעשות רצון ה' בעולם! עם החילונים יש לנו ויכוח על עצם מטרת החיים, אבל החרדים – הלא הם שותפים מלאים למטרה זו, רק שיש כמה הבדלים בינינו בדרכים ובאמצעים – כשם שהיו בכל הדורות הבדלים בין בתי מדרש שונים בישראל – משרבו תלמידי בית שמאי ותלמידי בית הלל והתרבו המחלוקות בישראל.
כך גם בנושא הגיוס – מצד אחד – ברור שהחיילים בצבא מקיימים מצוות עצומות: עזרת ישראל מיד צר, כיבוש הארץ ושמירה על המשך שלטוננו ויישובנו בה. מצד שני – ברור שלימוד התורה עזר, עוזר ומגן על עם ישראל בכל הדורות. יש מחלוקת הלכתית האם תלמידי ישיבה צריכים גם ליטול חלק בפועל במאמץ המלחמתי או שעדיף שהם רק ילמדו, ועל כל אחד לנהוג ע"פ רבותיו. עד כאן טוב ויפה. דברים פשוטים.
ב. עד שבשבוע האחרון צצו לפתע כמה הוגי דעות והוגי איורים, המשתייכים כביכול לציונות הדתית, והחלו לערער על עצם ההנחות הפשוטות האלו.
נתחיל בדברים שבכתב. רב קיבוץ כתב ברבים שהטענה שלימוד התורה שומר על עם ישראל היא לא פחות מאשר "קשקוש חרדי די חדש". "קשה למצוא לדעה הזו מקורות בספרות הקדומה", הוסיף. ואז הגיעה המסקנה, ההזויה והאנטישמית: "התורה של החרדיות היא… תורה שמגואלת בדם של חיילים יהודים".
אני לא זוכר מאמר של רב, או אפילו של סתם יהודי מאמין, שמלא כל כך בבורות. בתחילה חשבתי להתחיל לצטט מקורות – מפרשת בחקותי ומרש"י שם; מהגמרא במכות או ממדרש רבה; או מהגמרא בסנהדרין שכותבת שמי שאומר שלומדי התורה לא מקיימים את העולם הוא אפיקורוס ומגלה פנים בתורה. אבל אז אמרתי לעצמי: מה, אין גבול? וכי כל "קשקוש חדש" שיפלוט חובש כיפה יצריך תגובה רצינית? ואם מחר יכתוב איזה בעל מקלדת אורתודוקסי שאין מצוה לשמור שבת – האם נצטרך לקום ולצעוק: "זה לא נכון! מפסוק מפורש בחומש שמות מוכח אחרת!"?
נמשיך עם הדברים שבציור. הקריקטורה של "מקור ראשון", בה אוירו חיילים שסוחבים אלונקה עליה יושב חרדי שלומד תורה ואומר להם: "אל תדאגו חבר'ה, הלימוד מוקדש לרפואתו ולהצלחתכם", המשיכה את הקו האנטישמי (רק הייתה חסרה שם שקית מזומנים בידו השנייה). גם היא לקחה את אחד מיסודות היהדות – הידיעה שלימוד התורה עוזר לעם ישראל – והפכה אותו ללעג וקלס.
לדעתי, העיתון הזה כבר מזמן הפך לביטאון הפרוגרסיבי של הציונות הדתית. רק לאחרונה מחיתי על הביזיון שהם מבזים את רבני ישראל – חרדים וציוניים כאחד. אוי לתורה ואוי למלמדיה… חושך וחושך משמשים בערבוביה. יש המכנים את העיתון הזה: "הארץ של הדתיים". אבל בעיניי הוא הרבה יותר גרוע מ"הארץ", כי הוא כביכול "דתי" ו"ימני", והקוראים עלולים לטעות שהוא "משלנו".
ג. הבעיה שלי היא לא עם הרב ועם העיתון הנ"ל. הבעיה שלי עם אלו שחושבים שהם מייצגים משהו, שכביכול יש מחלוקת רצינית בציונות הדתית האם לימוד תורה מועיל לישראל או לא. אני מכיר המון ישיבות, ותאמינו לי – אין ישיבה אחת בישראל – גם מהישיבות של הציבור הדתי לאומי – שלא ניתנו בה השנה שיחות נוקבות על החיוב להתחזק בלימוד בשעת מלחמה. כל הישיבות – מכל המגזרים – התחזקו השנה בלימוד התורה למען הצלחת הלוחמים הצדיקים. אני מניח שאף ראש ישיבה, או אפילו אף בחור ישיבה, לא יתחיל מעתה להתנות לפני לימודו: "הלימוד מוקדש להצלחת עם ישראל – אלא אם הלכה כרב קיבוץ יבנה וכמקור ראשון…"
בניגוד גמור לרב הנ"ל, שמייחל ש"חברת הלומדים החרדית… תיכחד במהרה בימינו (!)" – בבתי הכנסת של הציונות הדתית ימשיכו להתפלל בשבתות גם: "מי שברך לחיילי צה"ל", וגם: "יקום פורקן" לראשי הישיבות וגם "לכל תלמידיהון ולכל תלמידי תלמידיהון, ולכל מאן דעוסקין באורייתא". ובימי שני וחמישי – לצד התפילה על: "אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה", הם ימשיכו לבקש גם: "יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, לקיים בנו חכמי ישראל… ותלמידיהם ותלמידי תלמידיהם בכל מקומות מושבותיהם".
אגב, גם במישור הפוליטי – "מקור ראשון" לא משקף כמעט כלום. בניגוד ל-14 מנדטים שהצביעו בבחירות האחרונות ל"עוצמה יהודית", לציונות הדתית ולנעם – העיתון הזה קידם, וממשיך לקדם, פוליטיקאים שכבר פעמיים לא עברו את אחוז החסימה (שלמרבה הפלא גם הם השתמשו השבוע בנופלים כאמצעי לניגוח החרדים). בדומה ל"הארץ" – גם פה מדובר בקבוצה אליטיסטית קטנה ולא מייצגת.
ד. ובמיוחד לאור כל זה – אי אפשר שלא להתפעל מהיחס המכבד והמייקר שלומדי התורה מקבלים – דווקא מרבים מהמסורתיים. קחו למשל את השר דודי אמסלם, שהסביר השבוע במילים חשובות ומרגשות (כדרכו) כמה התורה שומרת על ישראל. או את רמי לוי, שלא התבייש מלעג הליצנים ופרסם שלט המברך את לומדי התורה על כך שהם מגינים על העולם, וגם אחרי מבול הלחצים והבוז שספג הוא לא התקפל. שלא לדבר על ינון מגל, מני אסייג, גלית דיסטל ועוד, שכימין אמיתי הם תמיד עומדים לימינה של תורה, מדברים בשבחה ומוחים על עלבונה.
אז אם הייתה לי השפעה היום על תנועות הנוער הסרוגות – הייתי ממיר את השאלה אם אנחנו קרובים יותר לחילונים או לחרדים בשאלה אחרת – נכונה הרבה יותר לטעמי: "תגידו, למי אנחנו יותר קרובים – למבזי התורה שבשולי הציונות הדתית, או למעריצי התורה שבקרב המסורתיים?". אני עם האחרונים.
=======
הרב אברהם ליפשיץ הוא ר"מ בישיבת 'שלום בנייך', ירושלים ובעל טור ב'מגזין 14'
מה דעתך בנושא?
129 תגובות
21 דיונים
פחות לדבר, יותר להתגייס..
יש מילואימניקים שכבר 9 חודשים לא רואים את הילדים שלהם.
13:09 25.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אדם מן השוק
באתרים כמו "כיכר השבת" אין תמונות מגעילות כמו שיש פה. זה אתר דתי?
07:51 24.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
ישר כוח כל מילה במקום !
21:41 23.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
"הישָּׂא מכם פּנים?"
בחרתי להתמקד בקיצור רק על שאלת מחבר כתבה זו הנ"ל, התוהה: "למי אנחנו יותר קרובים - למבזי התורה שבשולי הציונות הדתית, או למעריצי התורה שבקרב המסורתיים?" דעתי היא כזו: ניתן...
בחרתי להתמקד בקיצור רק על שאלת מחבר כתבה זו הנ"ל, התוהה: "למי אנחנו יותר קרובים - למבזי התורה שבשולי הציונות הדתית, או למעריצי התורה שבקרב המסורתיים?" דעתי היא כזו: ניתן להיאמר על אלה האחרונים שאתה מבכר להימנות ביניהם (ולא נראה שמתוך ידיעה ראויה או חקירה, אלא דווקא משום שמועה המהלכת ובאה וראות מהירה ורפה ולא מעמיקה): "עַל כֵּן תָּפוּג תּוֹרָה וְלֹא יֵצֵא לָנֶצַח מִשְׁפָּט, כִּי רָשָׁע מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק, עַל כֵּן יֵצֵא מִשְׁפָּט מְעֻקָּל". לכן אין פלא שאם לא במחוזותיהם של אלו שהם לא לנו, אך משמשים הם לנו לעדות לדימוי ולמשוואה, על משקל: "מָה אֲדַמֶּה לָּךְ הַבַּת יְרוּשָׁלַם מָה אַשְׁוֶה לָּךְ" - יֵאָמֵר "רְאוּ בַגּוֹיִם וְהַבִּיטוּ וְהִתַּמְּהוּ תְּמָהוּ, כִּי פֹעַל פֹּעֵל בִּימֵיכֶם, לֹא תַאֲמִינוּ כִּי יְסֻפָּר". ונתפלל כולנו שההיקש המשוואתי המועלה כאן ישאר כך ולא קרוב למחוזותינו וברחובותינו, מתוך שישנם ודאי 'אלופים מסובלים' שידם "אֱמוּנָה (עד אחרית ימי הלילה, וללא הפוגה או ליאות, היינו) עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ", אלו הם לומדי ועוסקי התורה, שהריהם בחינת "וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים משֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ..." – מחריד יהיה להיווכח בנבואת ישעיה שאומר: "וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלַם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ, כָּל הַכָּתוּב לַחַיִּים בִּירוּשָׁלָם (=מחזיקי ותופסי האמונה האמתיים). אפשר עוד להרחיב אך "נִלְאֵיתִי כַּלְכֵל וְלֹא אוּכָל".
המשך 14:32 23.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
בתגובה ל: "הישָּׂא מכם פּנים?"
וואלה כמה פלצן קשקשן
16:52 23.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני ברקי.
החרדים בזים למזרחיסטים, לא מקבלים את תורתם ורואים ברבניהם חוכא ואיטלולא, כתב ההגנה של הרב התורן משקפת את הסנטימנט הנחיתות שרווחת אצלכם, אתם כ"כ לא בטוחים בעצמכם כד כדי שאתם...
החרדים בזים למזרחיסטים, לא מקבלים את תורתם ורואים ברבניהם חוכא ואיטלולא, כתב ההגנה של הרב התורן משקפת את הסנטימנט הנחיתות שרווחת אצלכם, אתם כ"כ לא בטוחים בעצמכם כד כדי שאתם נאלצים לשאול למי אתם קרובים יותר, החרדים יושבים בצד וצוחקים על החמור התורן שבא לעזרתם
המשך 14:18 23.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גבמיש
בתגובה ל: בני ברקי.
הצלחת לתאר את בול התחושות שלי. זה פשוט מרגיש לי שאנשי הציונות הדתית, הם ילדי כאפות שימושיים של החרדים. גם מדהים שהרב הכותב מרשה לעצמו לקבוע מי משתייך לציונות הדתית ומי בשוליים. גם התירוץ העלוב הזה שכל ביקורת היא קו אנטישמי, פשוט רדוד.
15:10 24.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פלוני
בתגובה ל: בני ברקי.
של מי אתם יותר ילדי כאפות: של החרדים או של החילונים?
14:16 25.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פחות לדבר, יותר להתגייס..
יש מילואימניקים שכבר 9 חודשים לא רואים את הילדים שלהם.
13:09 25.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אדם מן השוק
באתרים כמו "כיכר השבת" אין תמונות מגעילות כמו שיש פה. זה אתר דתי?
07:51 24.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
מעניין שהאתר מלא ברובו בתגובות שמאלנים שונאי היהדות !
22:22 23.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלון
בתור מי שנחשב עצמו דתי לאומי תורני, את איזו הגדרה שלא תרצו לשומר הלכה ומאמין שהמדינה היא שלב משמעותי בהתגשמות חזון הנביאים, את הפיסקה הזאת אי אפשר לקבל - ...
בתור מי שנחשב עצמו דתי לאומי תורני, את איזו הגדרה שלא תרצו לשומר הלכה ומאמין שהמדינה היא שלב משמעותי בהתגשמות חזון הנביאים, את הפיסקה הזאת אי אפשר לקבל - גם בנושא הגיוס – מצד אחד – ברור שהחיילים בצבא מקיימים מצוות עצומות: עזרת ישראל מיד צר, כיבוש הארץ ושמירה על המשך שלטוננו ויישובנו בה. מצד שני – ברור שלימוד התורה עזר, עוזר ומגן על עם ישראל בכל הדורות. יש מחלוקת הלכתית האם תלמידי ישיבה צריכים גם ליטול חלק בפועל במאמץ המלחמתי או שעדיף שהם רק ילמדו, ועל כל אחד לנהוג ע"פ רבותיו. עד כאן טוב ויפה. דברים פשוטים. לא, הדברים לא פשוטים. אין שום היתר לתלמידי חכמים להשתמט מהכיבוש הארץ. הוראת שעה שנכונה ל400 איש באוכלוסיה של 600 אלף, לא יכולה להיות דרך חיים לאוכלוסיה של מיליון איש מתוך עשרה. לכן זה כבר לא ויכוח בעת מדרשי שכל אחד יעשה מה שמורים רבותיו. זה ויכוח על מהי התורה, מהי הגאולה, מהי מצוות יישוב הארץ, וברמה המעשית האם אפשרי שיהיה ציבור שלא יסכן חייו ויתפרנס משאר הציבור. זה כבר לא עובר חלק או ויכוח תאורטי. לא אומר שהקריקטורה או מה שהרב עופרן כתב הם נכונים, אבל לא צריך להצדיק בגלל זה את הדרך החרדית
המשך 21:43 23.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
ישר כוח כל מילה במקום !
21:41 23.06.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר