סופר הסת"ם הופתע: מסורת שונה בספר תורה בן 800 שנה

סופר הסת"ם הופתע: מסורת שונה בספר תורה בן 800 שנה

ספר תורה עתיק יומין המתוארך לתקופת 'בעלי התוספות' הוכשר מחדש והוכנס ברוב עם לבית כנסת ביישוב שוהם. בספר התורה ישנן מסורות שכבר אינן קיימות כמו נ' הפוכה בתוך המילים 'ויהי בנסע'

author-image
סופר הסת"ם הופתע: מסורת שונה בספר תורה בן 800 שנה
  שחר קטוביץ' עם ספר התורה העתיק (צילום: תומר וינשטיין)

ספר תורה עתיק המתוארך למאות שנים עד אפילו תקופת 'בעלי התוספות' (כ-800 שנה) הוכשר מחדש לקריאה והוכנס ברוב עם ובמעמד הרב דוד סתיו לבית כנסת ביישוב שוהם. ספר התורה מכיל כתיבה השונה במקצת מהכתיבה הרגילה של ספרי התורה המודרניים.

שחר קטוביץ' מתפלל בבית הכנסת, הוא היוזם מאחורי הפרויקט להכשרת ספר התורה, והוא מספר: הספר הגיע ליישוב שוהם לפני מספר שנים מהרצליה לאחר ש'עלה' ארצה בשנת 1967 בפעילות של משרד הדתות, הג'וינט והרב רוזן רבה הראשי של רומניה דאז מטעמו של הנשיא צ'אוצ'סקו.

כל ספרי התורה נאספו מהקהילות ששרדו את אימי השואה והם הובאו לארץ במכולות ענק, הרבנים הראשיים הרב אונטרמן והרב ניסים תקנו וחילקו אותם לבתי הכנסת בארץ. ספר התורה שכן בבית כנסת בהרצליה עד שהמתפללים התמעט והמקום נסגר. בעקבות הצורך שנוצר בקהילה הצעירה בשוהם, הוא הובא ליישוב, וקראו בו מספר שנים, עד שהוא נפסל ומאז הוא מונח 20 שנה בארון הקודש ויוצא רק בשמחת תורה.

הרב מרדכי עסיס ליד ארון הקודש (צילום: תומר וינשטיין)

כשספר התורה בעל המראה המיוחד צד את עיניו של קטוביץ הוא החליט לקחת אותו לביתו של הרב מרדכי עסיס, סופר סת"ם והשניים לקחו על עצמם להכשירו מחדש לקריאה בבית הכנסת.

אמש במעמד מאות מתפללים ואישי ציבור ביישוב שוהם הוא הוכנס מחדש להיכל הקודש והפעם כשהוא כשר ומוזמן לקריאה.

רב היישוב הרב דוד סתיו עם ספר התורה (צילום: תומר וינשטיין)

נון הפוכה וברכת כוהנים בצורת משולש

מלאכת הכשרת ספר התורה לא הייתה פשוטה. כשהרב עסיס הרים את המעיל, המראה שנגלה לעיניו היה מיוחד במינו במספר אלמנטים: צורת הכתיבה שונה מספרי התורה של העדות השונות וגם עימוד התורה היה שונה במספר מקומות.

שחר והרב הבינו מיד שמדובר בספר תורה עתיק יומין, על מנת להגיע לתאריך המדויק הוא מציין כי יש לבצע פעולות מדעיות שונות שטרם בוצעו מטעמים שונים. "ישנן בעיות בתיארוך" הוא אומר ומוסיף כי אין ספק שהספר מכיל היבטים שונים עד למאה ה-13 תקופת בעלי התוספות בשל צורתו, "בסוף כל פסוק יש הפסק שזה נוהג שחלף כבר מזמן. התגלה לנו ספר תורה שכולל מסורות עתיקות בני 800 שנה שחלקן נשכח".

בכל עמודה הופיעו כשישים שורות (לעומת 42 שורות במסורת המקובלת כיום). 'מעשה המנורה' נכתב בצורה המזכירה את צורתו של כלי המקדש. אותיות גדולות לכל אותיות ה-א' ב'.

וגם ברכת הכוהנים בפרשת 'נשא' נכתבה בהזחה של האותיות לאמצע העמודה.

ברכת הכוהנים בצורת משולש (צילום: יגאל ויינשטיין)

הספר מתוארך לתקופת בעלי התוספות

קטוביץ' מונה נקודה מיוחדת נוספת בספר לעומת הספרים המוכרים לנו כיום: "יש בספר נונים מנוזרות. בספרי התורה של ימינו פרשת 'ויהי בנסוע' נמצאת בין שני נונים הפוכים, אחד לפני ואחד אחרי. לעומת זאת, בספר התורה הזה האותיות עצמן הפוכות בתוך המילה, כלומר הנון של בנסע והנ' של כמתאננים הפוכות בתוך המילה.

נונים הפוכות בפרשת 'בהעלותך' (צילום: יגאל ויינשטיין)

"את הטעם ההלכתי לכתיבה הוא מסביר בהקפדת המהרש"ל, שחי בערך בשנת 1,500, שסבר כי נ' הפוכה מחוץ לטקסט היא תוספת של אותיות בתוך ספר התורה. כפי שאי אפשר להוסיף פסיק או נקודה לא ניתן להוסיף נון מנוזרת. רק לפני 200 שנה בעקבות פסיקת הנודע ביהודה השתנה המצב, ועושים כפי שנהוג כיום. ספר התורה הזה משקף מסורות עתיקות מאוד".

הנון ההפוכה של סוף פרשת נח היא מתקופת רש"י

מקרה נוסף של הפיכת נון, נמצא בסוף פרשת נח. שם נכתבה המילה חרן עם ן סופית הפוכה. "כנראה אחד מתלמידיו של רש"י הוסיף וימת תרח בחרן, ושם כתוב שעד שם כתוב "חרון אף" ולכן הנון הפוכה. אנחנו בספרי התורה של היום לא מכירים נונים הפוכים"

הנון ההפוכה בסוף פרשת נח (צילום: יגאל ויינשטיין)

לסיום אני שואל אותו, האם בשמחת תורה הקרובה תהיה סגירת מעגל כשהספר הכשר שעבר מאורעות רבים במשך ההיסטוריה לרבות אירועי השבעה באוקטובר יחזור לשמש את הקוראים, "שמחת תורה זה חג מיוחד בכל הדורות, החג האחרון היה קשה, אבל אנו מקווים בשמחתה של תורה נזכה וניוושע לדברים טובים".

קריאה ראשונה (צילום: תומר וינשטיין)

60 שורות בעמודה. 'וזאת התורה' (צילום: תומר וינשטיין)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
מענין שזה כתב ספרדי
מאיר | 19-06-2024 16:22
כתב זה דומה בצורתו לכתב של ספר תורה של אבוהב, והרב סולימאן אוחנה כתב מאד מאד יפה ובפרט לפי התיארוך
2
אין סיכוי שהוא...
ארי | 19-06-2024 16:26
אין סיכוי שהוא בן שמונה מאות שנה. ראיתי כבר כמה וכמה ספרים כאלו והם אולי בני מאתיים.
3
כתב ספרדי יפה,...
דוד | 19-06-2024 21:40
כתב ספרדי יפה, בלי חטוטרות בחית וצורת אותיות מוקפדת. בערך בן 250 שנה. לא יותר.
4
נראה כמו מספרד...
נתי | 20-06-2024 0:31
נראה כמו מספרד או מרוקו
5
איטליה או הולנד 300-400 שנה
תומר | 20-06-2024 10:06
מה זה הדמיונות האלה של 800 שנה
6
כתבה מעניינת מעניין...
ציון | 20-06-2024 21:42
כתבה מעניינת מעניין אם הכתוב דומה למגילות קומראן
7
למה ללוות את...
צ.ח | 20-06-2024 22:04
למה ללוות את הכתבה המנגינה המגעילה של פרסומת .הספר עושה טוב לנשמה אצל התימנים יש גם .בסוף פסוק נקודה יש גם האתנאחתה שמעניין אם הספרים מחולקים .נכון בן עדות שונות .או רק אצל המיוחסים
8
אפשר תמונות של...
י | 23-06-2024 13:42
אפשר תמונות של מעשה המנורה, וא-ב גדולים של אותיות שאצלנו אין?
9
אין לדעת אם...
גיל | 23-06-2024 19:03
אין לדעת אם הסופר היה ירא שמיים או מאיזו כת. זו הבעייה היום יש לנו שולחן ערוך והתקבעה ההלכה.
10
הבנתי גם שמצאו...
לבל | 23-06-2024 22:22
הבנתי גם שמצאו בספר תורה הזה את דגל ישראל ותמונתו של הרצל ואם לא מן הסתם כתבו את זה כיאה לעובדי עבודה זרה כאלו שהפכו את התורה ועושים בה כבשלהם וכפי שמרן הרב עובדיה זצוקל פסק על השוהם וקהילתו ה' יצילנו מהם
11
להסתכל על קהילת...
תסת | 23-06-2024 22:23
להסתכל על קהילת שוהם והסתיו שלהם זה ממש כמו להביט בתמונות של תכ ית היהודים באים - התורה בצער שאתם נוגעים בה