(צילום: דוברות הליכוד)
איפה ממוקמת ישראל במדד השחיתות העולמי?
חדשות סרוגים
28-01-2021 | 06:00 | 21 תגובות
מנתוני מדד השחיתות העולמי שפורסם הבוקר עולה כי ישראל מדורגת במקום ה-35, לצד ליטא, סלובניה וברוניי. הדירוג נקבע לפי קריטריונים שונים לתפישת השחיתות במגזר הציבורי, כשישראל ממשיכה לרדת בנתונים

היום (חמישי) מתפרסם ברחבי העולם מדד תפישת השחיתות העולמי לשנת 2020, מטעם ארגון השקיפות הבינלאומי Transparency International - TI. המדד נחשב לכלי הנפוץ בעולם בהערכת תפישת היקפי השחיתות בסקטור הציבורי במדינות השונות, ומשמש כלי אפקטיבי המאפשר לחברות וארגונים לקבל תמונת מצב לגבי מדינות בנוגע לעשיית עסקים נוכח תפישת השחיתות בהתנהלותן.

המדד מדרג 180 מדינות ברחבי העולם לגביהן נקבעו ציון ומיקום המבטאים את תפישת השחיתות במגזר הציבורי. בשנה זו ניתן דגש מיוחד על הקושי בהתמודדותן של ממשלות במגפת הקורונה, תוך הטעמה כי אין מדובר בבעיית בריאות או במשבר כלכלי בלבד אלא במשבר, אשר כפי הנראה אינו מנוהל נכון, של העדר שקיפות ושחיתות בעקבותיה.

בנוסף נבחנו היבטים של שחיתות ומידת מיגורה ובהם: מנגנוני אכיפה אפקטיביים והעמדה אפקטיבית לדין פלילי של אנשי ציבור מושחתים; אנשי ציבור אשר עשו שימוש לרעה בכוחם ובסמכותם; נבחרי הציבור העושים שימוש שלא כדין בקופה הציבורית לרבות העברת כספי ציבור שלא בשקיפות; שימוש במשרה הציבורית לתועלת אישית מבלי לשאת בתוצאות; נפוטיזם, מינוי קרובים ומקורבים במגזר הציבורי; הגנה משפטית לחושפי שחיתויות במגזר הציבורי ולחוקרים המתריעים מפני מקרים של שוחד ושחיתות; הגנה על חופש העיתונות במדינה; שמירה על זכויות האזרח ועל מרחב הגישה של פעילי החברה האזרחית למידע במרחב הציבורי.

ישראל ממשיכה לרדת בדירוג

לפי ממצאי המדד, לאחר מגמת ירידה מדאיגה בת שלוש שנים, ישראל מדורגת זו השנה השנייה ברציפות עם הציון הנמוך של 60 מן הציון המקסימלי 100, כשהיא מדשדשת במקום ה-35 מבין 180 מדינות. כך, במדד 2016 ישראל קיבלה את הציון 64 ודורגה במקום ה-28. במדד 2017 קיבלה ישראל ציון 62 וירדה בדירוג למקום ה-32. במדד 2018 נמשכה הירידה של ישראל לציון 61 ולמקום 34, ובשנת 2019 הוסיף הציון וירד ל-60 ולמקום ה-35 בדומה לציון ולמיקום  במדד 2020.

הציון של ישראל נחשב כ"מספיק", והוא נמצא במרחק של תשעה מקומות בלבד מציון "בלתי מספיק" שהוא "הקו האדום", אשר מממנו ומטה נמצאות המדינות הנתפשות כמושחתות. בין המדינות שקיבלו במדד 2020 ציונים גבוהים מישראל נמצאות: איחוד האמירויות עם ציון 71 במקום ה-21; אסטוניה עם ציון 75 במקום ה-17; צ'ילה, עם הציון 67 במקום ה-25; וקטאר עם הציון 63 במקום ה-30.

ביחס למדינות ה-OECD נמצאת ישראל במקום ה-25 מבין 37 המדינות החברות בארגון. בין המדינות הנמצאות עם ישראל בשליש התחתון ב -OECD נמנות  סלובניה, פולין, איטליה, טורקיה, יוון והונגריה.

"הדירוג הנמוך של ישראל חמור במיוחד"

השופטת (בדימוס) נילי ארד, יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי"ל, מציינת את דרישת השקיפות כאמצעי להתמודדות עם פגעי הקורונה ועם התערערות יסודות הדמוקרטיה בישראל. "מקומה הנמוך של ישראל במדד השחיתות, חמור במיוחד בשנת 2020 בה הקורונה משתוללת בקרבנו" אמרה.

לדבריה, "היעדר שקיפות בפעילות הממשלה ושלוחיה הוא המפגע הראשוני הגורר בעקבותיו חוסר אמון והיעדר שיתוף פעולה הנדרש מן הציבור בהתמודדות עם המשבר הבריאותי והכלכלי החמור בתולדות המדינה. כל זאת, תוך שאנו עדים לפגיעה ביסודות הדמוקרטיה, בנסיבות בהן מנהיגים נחשדים בפלילים, באווירה של הסתה מתמשכת נגד שומרי הסף במערכת המשפט ובתקשורת הנאלצים לעשות עבודתם נאמנה באווירה רעה של הקצנה ופלגנות".

"ככלל, ממצאי מדד 2020  מדאיגים מאד ומציירים תמונה עגומה של מצב השחיתות ברחבי העולם. לפי שהוברר, בעשור האחרון מרבית המדינות לא עשו מאמצים כלשהם להתמודדות עם השחיתות. למעלה   משני שליש מהמדינות הנסקרות נמצאות בשולי ה"קו האדום"– שהוא הציון 50 ומתחתיו ממצא המצביע על תפישתן כמדינות כמושחתות. כתוצאה מכך הציון הממוצע לכלל המדינות שנבדקו ירוד ביותר ועומד על 43 שהוא ברף המדינות המושחתות. יתירה מזו, הניתוח הכולל של המדד מצביע על כך כי השחיתות ברחבי העולם מוסיפה ופוגעת בהתמודדות עם מגפת הקורונה ותורמת להתמשכות המשבר של פגיעה בדמוקרטיה".

איזו מדינה מדורגת במקום הראשון?

בדומה למדד של שנה שעברה, גם במדד 2020 אין בנמצא מדינה שקיבלה את הציון הגבוה המירבי של 100. במקום הראשון מדורגות דנמרק וניו-זילנד זו השנה השנייה ברציפות עם הציון 88, לעומת ציון 87 בשנה שעברה. אחריהן  מדורגות פינלנד, סינגפור, שוודיה ושוויץ עם הציון 85, נורבגיה עם הציון  84, הולנד עם הציון  82, גרמניה ולוקסמבורג עם הציון  80. במקומות האחרונים במדד נמצאות דרום סודן וסומליה עם הציון הנמוך ביותר-12 אחרי סוריה עם הציון  14, ותימן וונצואלה עם הציון 15.

עוד עולה מן המדד כי מגמת הירידה במיקומה של ארה"ב נמשכת - בשנת 2017 קיבלה את הציון 75 במקום ה-16. בשנת 2018 קיבלה ציון 71 במקום ה-22; בשנת 2019 ירד הציון  ל-69 ולמקום 23; ובשנת 2020 ירד הציון ל- 67 ולמקום 25 במדד.