פרשת השבוע "וישלח" מספרת לנו על דינה, הבת היחידה של יעקב ולאה, נפגעת האונס הראשון במקרא.
34 פסוקים הוקדשו לסיפור העצוב על אונס דינה. אנחנו יודעים מי הדמויות, מה קרה, איך התחיל האונס ואיך הסתיים. דבר אחד חשוב אנחנו, הקוראים, לא יודעים – למה? למה נאנסה דינה והאם לסיפור האונס של דינה בפרט ולסיפור אונס בכלל יש מסר? ומהו?
המקרא מספר לנו "וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ: וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ, וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ" דינה יוצאת מהבית כדי לראות בבנות הארץ. כמו כל ילדה, דינה רוצה להיפגש עם חברות, לדבר לצחוק לצאת קצת מהבית. אלא מה? ליציאה הזאת יש תוצאה נוראה שכם בנו של חמור ממכובדי העיר רואה אותה, לוקח אותה ובכוח שוכב איתה, מענה ומתעלל בה. בימינו קוראים לזה אונס.
האונס והשלכותיו על משפחת יעקב כפי שמסופר בהמשך במקרא הביאו את הפרשנים להסביר מדוע ולמה זה קרה ואיך "נסגרה" פרשת האונס. הכתוב פותח בתיאור "ותצא דינה בת לאה" כידוע, לבחירת המילים במקרא יש משמעות רבה.
דינה, בניגוד לכלל הידוע- כבודה של בת מלך פנימה, יוצאת להתראות עם בנות הארץ. ע"פ דעת הפרשנים דינה יצאה ללמוד מבנות שכם כיצד להתלבש ולהתגנדר. ואולי בכך יש רמז כי היא אשמה משום שהתלבשה בצורה לא ראויה. הכתוב מפרט שהיא בת לאה הרי אנחנו יודעים אלא לומר "הבת כאמה" לאה יצאה לקראת יעקב, ודינה יצאה החוצה שתי היציאות הסתיימו בקיום יחסי מין: של לאה עם יעקב בעלה, ושל דינה עם שכם בן חמור, האנס שלה.
כבר מההתחלה אנחנו מתמודדים עם שאלת האחריות וכלפי מי מופנית אצבע מאשימה. בין הפירושים הרבים ישנם פרשנים שהסבירו כי האחריות הייתה של יעקב וכי התרשל בהשגחה על דינה, לעומתם, כאלה שאומרים להפך, שמר עליה יותר מדי. חשש לחשוף אותה לזרים ויש אומרים לעשיו.

כלומר, האהבה והגנת היתר גרמו אולי לכך שדינה לא ידעה איך להתמודד עם המקרה. ויש כאלה הרואים מהמילים "ותצא דינה" כי למעשה הביאה על עצמה את האסון הנורא. שכן אישה שיוצאת מביתה בלי אישור והשגחה של הגברים במשפחה, מזמינה את האונס שלה, היא "יצאנית" ולכן אם אנסו והתייחסו אליה "כזונה" כפי שטוענים האחים היא אשמה.
לעובדה כי על פי המדרש דינה הייתה ילדה קטנה בת שמונה אין משמעות. היציאה מהמרחב הביתי למרחב הציבורי לבד ללא אישור וליווי של גבר מתירה לכל אחד לפגוע בה גם אם מדובר במישהו שיכול היה להיות אבא / סבא שלה. הקורבן, כך רואים הם את עצמם האחים, המשפחה. מבחינתם בעילה של אישה בלי אישור והסכמה של ראש המשפחה או במקרה שלנו מיעקב והאחים האחראים עליה, עלול להתייחס אליה כזונה ו"ַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ". הכתוב ממשיך ומספר :"וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן הַשָּׂדֶה כְּשָׁמְעָם וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד כִּי נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל לִשְׁכַּב אֶת בַּת יַעֲקֹב וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה."
האחים נוקטים יוזמה ונוקמים בשכם שאומנם טימא את אחותם אך יותר מכל מבחינתם טימא ופגע בכבוד המשפחה והקהילה. לתחושות הכאב והצער של הנאנסת אין חשיבות רבה. ולכן כמו בכל שבט פטריארכלי את הבושה והפגיעה בכבוד המשפחה פותרים במלחמה ו"ַיִּקְחוּ שְׁנֵי בְנֵי יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבֹאוּ עַל הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל זָכָר" ורוצחים גברי עיר שלמה.
לאורך כל הסיפור דינה לא פועלת או מדברת. היא לא נשאלת ולא עונה. המעשים והכוונות, הרגשות שלה לא רלוונטיים ואם גם היא התאהבה בשכם כפי שנרמז בכתוב "וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ בְּדִינָה בַּת יַעֲקֹב וַיֶּאֱהַב אֶת הַנַּעֲרָה וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָה. וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר קַח לִי אֶת הַיַּלְדָּה הַזֹּאת לְאִשָּׁה"
בעיניי, אין זה משנה אם אכן דינה התאהבה לבסוף בשכם. כי בסופו של דבר, דינה היא כלי משחק במלחמה של שלטון גברי. ואני מאמינה כי כמו בכל סיפור במקרא, גם כאן יש מסר לדעתי, המסר הוא ביקורת על החברה, על המשטר הפטריארכלי המנצל את עליונותו מבלי להתייחס לצרכי הפרט והחלש.
לעיתים קרובות לאה ודינה היו דמויות לכאורה חלשות, אך ברוב הפעמים הפסיביות והשתיקה הרועמת היו העוצמה והכוח שלהן. הן הוכיחו כי אפשר להתגבר על הבושה, ומתוך הקשיים לצמוח. לאה היא אם האומה ודינה אמה של אסנת, אשת יוסף ממנו צמחה מלכות אפרים.
אהובה יצחק עמרם – יועצת ראש העיר אשדוד לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
1 דיונים
דנה
המח: " וכן לא יעשה". החוק הכנעני העתיק שאליו צייתו כל השבטים היה שלא אונסים בחורה. אונס בחורה של שבט אחר היה עילה לפתיחת מלחמה!! ככה גברים היו מגנים על...
המח: " וכן לא יעשה". החוק הכנעני העתיק שאליו צייתו כל השבטים היה שלא אונסים בחורה. אונס בחורה של שבט אחר היה עילה לפתיחת מלחמה!! ככה גברים היו מגנים על הנשים שלהם בעולם העתיק וכך עדיין הם עושים היום הפריירים. למרות נשים ארסיות כמוך שמשכתבות את ההיסטוריה ובזות לגברים. באמת הגיעה הזמן שגברים יפסיקו להגן על נשים כמוך. את לא ראויה להגנתם של גברים!!
המשך 23:08 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורית בת נעים
מפליא איך עיתון שאמור לייצג שומרי מצוות נופל גם הוא בבית השופכין הפמיניסטי. פספסתם.
15:14 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד בן מאיר
שטויות פמיניסטיות
13:50 14.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
אבדתם את זה...
19:28 10.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. הטבח בשכם ותיקונו =================. אל תקל בעיניכם פרשת הטבח האיומה בשכם. שהיא חוללה זעזוע עמוק בשמיים ובארץ. שהיא לראשונה הכתימה את דם המילה בערבובו בדם נפש האדם . והכל,בהפוך,ובניגוד גמור לרעיון...
בס"ד. הטבח בשכם ותיקונו =================. אל תקל בעיניכם פרשת הטבח האיומה בשכם. שהיא חוללה זעזוע עמוק בשמיים ובארץ. שהיא לראשונה הכתימה את דם המילה בערבובו בדם נפש האדם . והכל,בהפוך,ובניגוד גמור לרעיון המילה..... לא כך רצה הקב"ה, שבני יעקב ייכנסו לראשונה לארץ ישראל. לפיכך ציווה הקב"ה על יעקב מיד בסמוך לפרשה עגומה זו לחזור לנקודת ההתחלה ,הכניסה לבית אל .ולהכנס מחדש לבית אל ,תוך אישוש מחדש של כל הבריתות ותוך הטהרות של הסרת אלוהי הניכר ובעיקר להקים מצבה חדשה שתסמל את "בית אל". וכן גם היה צורך לאושש מחדש את שמו הייעודי החדש של יעקב - "ישר-אל". שהוא בתכלית שונה לא "לעקוב אחיו" אלא להוכיח לעולם כי ישר הוא האל - אלוהי ישראל . צורי ולא עוולתה בו. ויעקב לא בכדי זעק : "עכרתם אותי להבאישני ביושב הארץ". שיעקב בא שלם מטוהר ומלובן מלבן. ללא כל רבב. והנה שבו בניו ועשו את התועבה לרמות גם הם. והפעם אף תוך שימוש נלוז ברעיון הנשגב של ברית המילה. הנה כי כן ,יעקב יצא מהמאבק עם המלאך צולע על ירכו ומפרשת הטבח בשכם יצא עכור ועם כתם של "באשה". ורק הקב"ה בחסדו מוכן היה להכתירו שוב כ"ישראל"להמשיך בייעודו. כסוכן להוכיח לעולם כי אלוהי ישראל "ישר" הוא . כאמור צורי ולא עוולתה בו והנה לא בכדי יעקב בטרם היסתלקותו ישוב לעניין זה .מחד להטיח בשמעון ולוי שכלי חמס מכורותיהם ומנגד שיבח את יוסף בביטוי "שכם אחד" שיוסף במידת מה מירק את אחיו וכיפר במשהו על הטבח בשכם שהתועבה ההיא בשכם כאמור גם החלה לגלגל גלות ראשונה במצריים. והתיקון המושלם אחיי ,עוד נכון לנו . מחכה אולי מעבר לפינה והכל תלוי אך בנו . בדרך לה' אחד ושמו אחד. תושבי שכם ייתגירו ראשונה והפעם בברית דמים של שמחה , שלום ואהבה . ששכם הייתה ותהייה סמל התמורה . עד אז תמשיך לבעבע .[ולא מעט באיוולתינו שאין אנו מקיימים ייעודנו לשמש חברת מופת "למכור" את ה' כאחד ושמו אחד אם היו הדברים תלויים בי ,הייתי מחבר תפילת תיקון קצרה אשר תקרא במעמד כל ברית מילה. תפילה לתיקונה וטיהורה של ברית המילה שנעכרה משהו בשכם כאמור בעירבוב דמים...... ואכן פרשת הטבח בשכם החלה לגלגל את פרשת יוסף ואחיו ועד לגלות ראשונה - גלות מצריים. משה אהרון
המשך 18:54 10.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קוראת טקסטים
שכם הוא נסיך ובן מלך. שכם התאהב בדינה, ביקש לשאת אותה לאישה, ואף דאג לכך כי כל הגברים בממלכה של אביו יעברו ברית מילה כואבת. נכון ששכם וחמור לא היה...
שכם הוא נסיך ובן מלך. שכם התאהב בדינה, ביקש לשאת אותה לאישה, ואף דאג לכך כי כל הגברים בממלכה של אביו יעברו ברית מילה כואבת. נכון ששכם וחמור לא היה יהודים, אך דינה לא היתה נסיכה, ואף אחד לא ידע אז כי היא בתו של יעקב אבינו. אפשר להתווכח אודות פירוש המילה "ויענה", אך שכם לא היה חייב לשאת את דינה לאישה ואף לא היה חייב לגרום לכך שכל הגברים בממלכה של אביו יעברו ברית מילה כואבת. עובדה שהרבה יהודים קראו קוראים ויקראו לבנותיהם בשם דינה, כולל יעקב אבינו.
המשך 21:50 09.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
למה להביא דברים כאלו פה??
12:37 09.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א מ
פשוט קשקוש
11:09 09.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שם
את בכלל עברת על מפרשים? או שמעת שיעורים וחיברת.. אין קשר בין איך שצריך לתפוס את הדברים לבין איך שתפסת אותם.. הוצאת את הקישקה שלך לכתב ופשוט ירדת על החברה...
את בכלל עברת על מפרשים? או שמעת שיעורים וחיברת.. אין קשר בין איך שצריך לתפוס את הדברים לבין איך שתפסת אותם.. הוצאת את הקישקה שלך לכתב ופשוט ירדת על החברה כולה ועל הגברים בפרט.. אני נעלב בשם כולם, ומודיע לך שרק אם יש לך תפיסה כזו שוביניסטית אפשר לחשוב דברים כאלו.. אני לא שוביניסט ולא פימיניסט ומעולם לא חשבתי כמו שהעלת לכתב שסופג הכל...
המשך 10:20 09.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגיון בריא
כבר כתוב שכל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות, ואומרים גדולי הראשונים: לפי שמוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן. והנה דוגמה לעניית דעת שאוספת שברי פסוקים ומעוותת הכל כדי...
כבר כתוב שכל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות, ואומרים גדולי הראשונים: לפי שמוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן. והנה דוגמה לעניית דעת שאוספת שברי פסוקים ומעוותת הכל כדי שיתאים למסר הדפוק שלה, שלא מתאים כמעט לאף מצב בהיסטוריה, אלא אם כן יסולף לפי עניות הדעת של טיפוסים כמוה.
המשך 09:27 09.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
!
12:38 09.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר