רבי יצחק אבוחצירא זצ"ל: האדמו"ר המרוקאי הציוני - סרוגים

רבי יצחק אבוחצירא זצ"ל: האדמו"ר המרוקאי הציוני

למרות חזותו החרדית לכאורה, ר' יצחק אבוחצירא זצ"ל - הבבא חאקי היה ציוני "אין ספק שזמננו זה הוא זמן אתחלתא דגאולה" כתב בשנות הששים. נינו, נריה כנפו מספר על דמותו

רבי יצחק אבוחצירא זצ"ל: האדמו"ר המרוקאי הציוני
  הבבא חאקי זצ"ל (ארכיון המשפחה)

"אתה לא מבין אותו" אמר לי אחד מצאצאי הרב "לא לזה הוא התכוון".

ואני, כשחזרתי מבויש למקומי בשולחן העץ העצום בביתו של הרב ברמלה קראתי שוב את המילים הלא מובנות "אין ספק שזמננו זה הוא זמן אתחלתא דגאולה".

למה התכוון הרב? מה ניסה לרמוז לנו בטקסט המשונה הזה? הרי סבא, הרב יצחק אבוחצירא, בבא חאקי, היה חרדי. מצנפת ראשון לציון לראשו (על אף שהיה רב עיר), לבוש מעיל פראק ועניבה שחורה, זקנו הלבן מעולם לא קוצץ, פיאות אחורי אוזניו. גם סיפורים אודותיו מתארים דמות למדנית מחוללת ניסים. ורבנים ציונים רח"ל – לא מחוללים ניסים. על זה גדלתי – סבא רבא שלי חרדי. ואני לא.

עם הרב ניסים

הבבא חאקי והרב נסים (ארכיון המשפחה)

ובאותו בוקר שלפני ההילולא, בכ"ה באדר, לרגע הרגשתי גאווה; מצאתי את מילותיו של הרב יצחק במקרה לפני כמה שעות באזכור קצר בספר אחד, ציטוט ממכתבו לקרן הקיימת לישראל לרגל 60 שנים ליסודה – "בזמננו זה, זמן אתחלתא דגאולה, אם יסתכל אדם סביבו ויראה את פריחתם ושגשוגם של ישובי העולים בנגב ובגליל יבין ויעריך את מפעליה של 'הקרן הקיימת לישראל". סבא רבא שלי, החרדי, השתמש במילים שאני מכיר מהישיבה הציונית שלי!

אחטא לאמת אם אומר שלא סיפרו לי בעבר שהרב יצחק היה ציוני. סבי, חתנו של הרב היה חוזר ומספר על האהבה הגדולה שלו למדינת ישראל ועל תפילת ההלל ביום העצמאות שהיה קורא בבית הכנסת המרכזי ברמלה. אבל בהילולות הרשמיות שנעשו לכבודו מעולם לא שמעתי את הסיפורים על הציונות. להפך, שם הובהר לי שטעיתי בהבנת דבריו.

ובאותו הערב, כשחזרתי למקומי בשולחן העץ, בחרתי לצאת למסע. חיפשתי באובססיביות כל גרם מידע שיוביל אותו להכיר טוב יותר את הדמות המצוירת בשמן על בד בסלון הבית. מה מסתתר מאחורי עיניו החכמות, ועל מה חושב הרב תחת הכובע המהודר שלראשו?

בעיצומם של החיפושים יצא לאור בהפתעה ספר שכתב בנו הצעיר, הרב שמעון אבוחצירא: 'סידנא בבא חאקי – קווים לדמותו הזוהרת של מנהיג יהדות מרוקו'. הרב שמעון אמנם רב חרדי, אבל בחר שלא למחוק מעולמו של אביו את עיסוקו החשוב בהלכות מדינה וציונות והעלה את כתביו כלשונם.

הספר איגד סיפורים אודותיו, מכתביו ששלח וקיבל, ציטוטים מנאומים וכמה שביבים על תפיסתו הציונית; "יש לקרוא את ההלל" הוא כותב במכתב תשובה לטוראי זאב לוין (לימים סא"ל, מפקד בסיס הרבנות) לשאלתו על סדר תפילת יום העצמאות. "יש להקים את הסנהדרין מחדש" הוא כותב לרב מיימון ומציע שיחד עם הרבנים הרצוג ועוזיאל יסמכו את הרבנים כמצוות הרמב"ם שעת שחוזרים ישראל לממלכתם. בין הסיפורים צצו תמונותיהם של ראש הממשלה בן גוריון, מנחם ובגין והנשיא יצחק בן צבי – כולם בחברתו של הרב.

עם בן גוריון

עם בן גוריון (ארכיון המשפחה)

אבל לא הסתפקתי במידע שבספר ופניתי לעזרת מנועי החיפוש. אז הניבו השמות 'בבא חאקי' ו'יצחק אבוחצירא' סיפורי ניסים ונרות למכירה. לא. לא את זה חיפשתי. בארכיוני העיתונים לעומת זאת, מצאתי את שרציתי – עשרות אזכורים על הרב הופיעו בכל העיתונים בין השנים 49' ל70': עידוד עליית יהודי מרוקו לארץ, ההילולות שערך בביתו, כתב התמיכה שלו בתנועת 'הפועל-המזרחי', חברותו בוועדת החקירה של אירועי ואדי סליב, חנוכת בית כנסת באופקים, הכנסת ספר תורה במושב גפן, שו"ת בנושאי השקפה לבני נוער, הנחת אבן פינה לישיבת כפר הרא"ה, בחירות, רבנות ראשית, השכנת שלום, ראיונות עומק, כתבות שער ו… הודעות על תאונת דרכים קשה בצומת גבעתי בה נהרג הרב במקום כשמשאית שסטתה ממסלולה התנגשה ברכבו.

עשרים אלף אנשים ונשים נכחו בלוויה. הרבנים הראשיים, נשיא המדינה, חברי כנסת, עסקנים ופשוט העם. כזה היה הרב יצחק. שפשוטי העם ומנהיגים סעדו על שולחנו, שביקש להמציא מושג חדש ששילב את כור ההיתוך הבן-גוריוני עם המסורת העדתית שלו במין ערבוב כזה שלימים יקרא 'רב תרבותיות', שקרא לאחד מפלגות עדתית למפלגה אחת יהודית דתית בלי גזעים.

הרב יצחק אבוחצירא, בבא חאקי, האדמו"ר המרוקאי הציוני, מנהיג העדה הספרדית בארץ ישראל. סבא רבא שלי. של כולם.

 

בעוד חודש תתקיים ההילולא החברתית הראשונה לזכרו – סעודה וערב עיון במשנתו החברתית והציונית בהשתתפות רבנים ואישי ציבור במימון עממי. בערב ההילולא יושק מחזור התפילה והפיוט ליום העצמאות כמנהג יהודי מרוקו. יוזמי הערב הם נינו נריה כנפו וראשי עמותת 'הדסים'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
נריה יישר כח!!!!! ערב מיוחד וחשוב ביותר
אלדד | 27-02-2014 20:59
אין ספק שככה אני זוכר את סבי .אהבת המולדת הייתה ללא מיצרים,
2
זכר צדיק וקדוש לברכה
הראל | 27-02-2014 21:51
יישר כח! המשיכו להפיץ את תורתם המאירה של רבותינו הספרדים הציוניים.
3
שלח את ילדיו לישיבות תיכוניות?
כן או לא! | 27-02-2014 21:56
לולא ההלכה המחייבת את העיסוק בארץ ישראל וללא מסירות הנפש ללא פשרות לתורה ומצוותיה כפי שהיתה בחברה היהודית בעבר וכפי שנמצאת בחברה החרדית בימינו-לא היה נותר מארץ ישראל זכר. אין לחרדים בעיה עם ארץ ישראל כפי שכמה מוקיונים מקרבכם מנסים להציג, אלא עם כפירה שמלווה את הציונות. הראיה שכמעט כל מי שהסתפח לציונות - אם לא הוא אז כבר ילדיו איבדו ביראת השמים שלו ומי שלא נטה מדרך אבותינו - לא. קוראים לזה מבחן התוצאה כן? כל עוד הציונות אינה מתבטלת לתורה הרי היא שקר ועבודה זרה. ארץ ישראל ללא תורה היא אפס אחד גדול, אוהבי הארץ בעלי יראת השמים ברמת הקרקע הם שקרנים צבועים וטפשים. רק החרדים מבטיחים את הקיום היהודי באלף השנים הבאות, אתם תמשיכו לשחק בנדמה לי....
4
זה לא סקופ!
דניאל | 27-02-2014 21:57
רבנים מהרבנים בדור הקודם בתמימותם הלכו שבי אחר המדינה והציונות. ברם, לעת זיקנותם, כשראו לאן מועדות פניה של המדינה - חזרו בהם. צאצאיהם, לפחות הרבנים שביניהם, כבר לא התחברו יותר לממלכתיות.
5
נוצל על ידי הציונים.....הפך למנוצל על ידם.....
גל | 27-02-2014 22:02
6
תגובה ל- 3.4.5 כנכד לרב , הבבא חאקי היה ציוני במהות.
אלדד | 28-02-2014 12:52
עוד לפני הקמת המדינה היו גופים חרדיים שהתנגדו להקמתה עד היום והיו גופים חרדיים שלא היו ציונים והשתמשו בכספה גם כן עד היום. והיו גופים דתיים שהבינו שמדובר בתחילתה של גאולה וגם זה עד היום , סבי היה מאלה שבחרו להיות בהפועל המזרחי ולבנות את א"י עם הממשלה ולא נגדה ואין מקום בארץ שלא עזר , אבי היה עוזרו האישי ומספר שהיה מעורב בכל תחום בהקמת המדינה, יליו שניים מהם למדו בישיבה תיכונית - ביענהם השר אהרון אבוחצירא למד בישיבת כפר הרואה, אני כנכד חונכתי בישיבה מיונין כך גם חונכה אימי ז"ל וכן גם ילדי בינהם נריה. ליהיות נבדלים ולא מעורבים גרם לריחוק מהחילונים וקיצוניות של שינאה כלפי החרדים הבבא חאקי קירב אליו את כולם הוא ראה בזה שליחות לקרב את הרחוקים וכך אולי יתקרבו ליהדות ולא מתוך התבדלות וגטאות. . הקיטוב היום הוא תוצאה של ריחוק עד כדי שינאת חינם בין היהודים. אנחנו שמחנכים לא לשנוא חינם ומבכים על חורבן הבית גורמים לשינאת חינם בין היהודים ואפילו בין הזרמים, אז מה אנו יכולים לבקש מהחילונים שלא לשנוא אם הם לא למדו את המקורות, ורואים שנאת חינם בין הדתיים. אני לעומת בני שחיפש וקרא על סבא רבה אני כן חונכתי על בירכיו וזכיתי לראות אותו בילדותי וכן אני זוכר את סבא כמקרב לבבות וציוני בנפש.
7
אני נין של בבא סאלי
ישראל | 01-03-2014 20:46
סבי אחיו הגדול ומורה דרכו של הרב שנא בכל נימי נפשו את הציונים אף רצה לעזוב חזרה למרוקו אחרי שראה השמד שמובילים הציונים אך לאחר הייעצות עם האדמו''ר מסטמאר רבי יואל החליט להישאר בשביל שארית הפלטה אף לא הסכים לישלוח את הילדים לבני עקיבא
8
ל-7 לדבר כמתחזה ולכתוב שטויות .
אלדד | 01-03-2014 21:45
גם הבבא סאלי לא התנגד לציונות אבל היה חרדי ושאף שלימוד התורה יהיה המרכז של כל יהודי, אבל לא היה אנטי ציוני כמו כל החרדים היום.
9
ממש לא רלוונטי
ציני | 01-03-2014 22:20
הוא אולי היה ציוני, אבל את ילדיו חינך בחינוך חרדי. וזה אומר משהו. הוא היה מחותן של הרב עובדיה יוסף. חוץ מזה, בתמונה שכתוב שהוא עם הרב נסים, זה לא הרב נסים אלא רב אחר.
10
זו תמונה עם הרב ניסים כנס להסבר
אלדד | 01-03-2014 23:16
הרב כן שלח חלק מבניו לחנוך ציוני בישיבות בני עקיבא וגם לישיבות חרדיות ספרדיות. הרב לא היה מחותן עם הרב עובדיה זו ביתו שחתנה את ביתה עם הבן של הרב עובדיה עשרים שנה אחרי פטירתו,
11
ל8 אני נכד של שרה תורג'מן ביתו של בבא סאלי הוא שנא את
ישראל | 02-03-2014 15:15
המדינה שדאגה לחלן את כל היהדות ובפרט את יהדות מרוקו שלוש פעמים הוא עזב אך דאגתו לעם ישראל השבוי אצל הציונים והיתיעצות עם האדמו''ר רבי יואל מסאטמאר הם שהחזירו אתו לישראל עיין ספר רבני אבוחצירא ועיין ספר סידנא בבא סאלי של הרב יהודיוף לא בבא חאקי ולא בבא סאלי אהבו את המדינה אך בבא חאקי מדאגתו לעם ישראל פעל כחלק מהמערכת עיין מכתב שכתב לאחד הרבים עם ישראל במצב ירוד שכמוהו לא היה חיבים לפעול ,ספר רבי אבוחצירא .ואתה נריה אל תיתוש תורת אימך אל תלך אחרי רבני הדלי''ם אשר הם הפך אבותינו ,סידנא רבי יעקב רבי יצחק רבי מסעוד אמונת חכמים קברי צדיקים דבקות בזוהר הקדוש אמונה פשוטה בלי חוכמות זרות וכו
12
פשוט בדיחה מוצלחת . הבבא חאקי לא ציוני כללל וכלללל
מרוקאי אמיתי מקורי גזעי | 10-03-2018 23:24
הבבא חאקי פשוט לא יודע עד כמה הציונות היא טעות פאטלית הוא לא מבין בנושא יהודי צדיק תמים
13
הרבי
נועם | 04-07-2022 17:55
הרבי מלובביץ' ישו