בג"צ ביטל את החלטת גלנט בנוגע לפרס ישראל - סרוגים

בג"צ ביטל את החלטת גלנט בנוגע לפרס ישראל

שלושת שופטי בג"צ ביטלו את החלטת שר החינוך הקודם שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך שחתם על עצומות BDS. השופטים החזירו את ההכרעה לשרת החינוך שאשא ביטון

בג"צ ביטל את החלטת גלנט בנוגע לפרס ישראל
  עודד גולדרייך (צילום דנה רון ויקימדיה)

בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ החליט פה אחד לבטל את החלטת שר החינוך (הקודם) יואב גלנט, שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך בגלל התבטאויותיו בעד החרם על מדינת ישראל. השופטים קבעו כי ההחלטה חוזרת לשרת החינוך, שתכריע מחדש בנושא.

שלושת השופטים סולברג, וילנר ועמית, קבעו פה אחד כי ההחלטה של שר החינוך לבטל את מתן הפרס שגויה. דעת הרוב הייתה להחזיר את ההחלטה לשרת החינוך, ואילו השופט עמית בדעת מיעוט סבר כי יש להורות על הענקת הפרס לגולדרייך.

נזכיר כי בחודש פברואר 2021 החליטה ועדת השופטים להענקת פרס ישראל פה אחד להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך על תרומות מעמיקות ופורצות דרך בתחומי מחקריו. החלטת הוועדה לא אושרה בסופו של דבר על ידי שר החינוך, שסבר כי פרסומים ועצומות שעליהם חתם גולדרייך בעבר מלמדים על תמיכתו בתנועת החרם על ישראל (BDS).

היועץ המשפטי לממשלה התנגד לעמדת שר החינוך וסבר כי עניינו של פרופ' גולדרייך אינו נמנה על המקרים החריגים המצדיקים התערבות בהחלטת הוועדה, ועל כן יש לאשר את החלטתה ולהעניק לו את הפרס. ועדת הפרס הגישה עתירה לבג"צ, וזה הכריע היום בעד הוועדה, אולם כאמור השאיר את ההחלטה בידי שרת החינוך.

עוד באותו נושא

פרופ' שתמך בחרם על אונ' אריאל לא יקבל פרס ישראל


12

עמית: גולדרייך חזר והבהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS

השופט י' עמית, אשר כתב את פסק הדין המרכזי, קיבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, וקבע כי לא היה מקום להתערב בהחלטת הוועדה להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס. השופט עמית שב על ההלכה המושרשת שהתגבשה בנושא של פרס ישראל, שהבהירה כי שיקולי הוועדה בבואה להמליץ על מתן הפרס הם שיקולי מקצועיות ומצוינות בלבד, בעוד שדעות אישיות והתבטאויות של מועמדים לפרס בנושאים שאינם נוגעים לתחום המקצועי – אין מקומם במערך השיקולים של הוועדה.

הפסיקה אמנם הכירה בכך שייתכנו מקרים חריגים וקיצוניים שבהם יהא זה בלתי סביר להתעלם מהתבטאויות חריפות של מועמד לפרס; והשופט עמית אף היה נכון להניח כי קריאה לחרם על מדינת ישראל או על האקדמיה הישראלית עשויות להיכנס בגדרם של מקרים חריגים אלו, וזאת על רקע חקיקתו של החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, התשע"א-2011. עם זאת, במקרה דנן פרופ' גולדרייך חזר והבהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS.

עובדה זו, כך נקבע, בצירוף חלוף הזמן מאז שנחתמו מרבית המכתבים והעצומות (שחלקם נחתמו מספר שנים לפני חקיקתו של חוק החרם), מובילה למסקנה כי לא התגבשה עילה שלא לאשר את המלצת הוועדה להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס. בשורה התחתונה, השופט עמית סבר כי יש להעניק את הפרס לפרופ' גולדרייך במועד על פי בחירתו – אם בטקס פרסי ישראל בשנה הבאה או במועד לפני כן שלא במסגרת הטקס השנתי של פרסי ישראל.

סולבר ווילנר: אישיותו המלבבת או נועם הליכותיו, אינם עומדים למבחן

השופט נ' סולברג ציין כי השיקול המרכזי בבחירת זוכה בפרס ישראל הוא מידת הצטיינותו ותרומתו המקצועית, בעוד שאישיותו המלבבת או נועם הליכותיו, אינם עומדים למבחן. המגמה היא למנוע פוליטיזציה של הפרס, מתוך הבנה כי גלישה מן התחום המקצועי אל האישי, אשר מטיבו עמום יותר, יכול שיהיה כחומר ביד היוצר. אך לא לעולם חוסן. השופט סולברג ציין מספר שיקולים 'חיצוניים' שניתן לשקול במקרים חריגים.

בית המשפט העליון איננו 'ועדת-על' להענקת פרס ישראל, ולא עלינו, שופטי בג"ץ, אמר השופט סולברג, להעניק במו-ידינו את פרס ישראל, לראשונה מאז היווסדו. לפיכך, משלא נשקלו השיקולים המתאימים על-ידי שר החינוך, יש להביא את העניין לשרת החינוך על מנת שתשקול את הסוגיה כדבעי, לשבט או לחסד, ותחליט כהלכה לגבי הזכייה בפרס ישראל.

השופטת י' וילנר הצטרפה לעמדות השופטים עמית וסולברג כי יש לבטל את החלטת שר החינוך. לעמדתה, בהחלטתו הפך עצמו שר החינוך, הלכה למעשה, לגורם נוסף השוקל באופן מובחן, לעתים דה-נובו ממש, את עמידתו של מועמד לפרס ב"תנאי התרומה למדינת ישראל" – וזאת בניגוד להלכה הפסוקה בנדון. אשר לתוצאה האופרטיבית של ביטול החלטת השר, אף השופטת וילנר קבעה כי יש להחזיר את הדיון בענייננו אל שרת החינוך על מנת שתשוב ותבחן את המלצתה של ועדת הפרס במסגרת אמות המידה שהותוו לשם כך בפסיקתו של בית משפט זה.

זאת, בין היתר, לאור ההלכה המושרשת לפיה בית משפט זה אינו מחליף את שיקול דעתו של הגורם המינהלי המוסמך בשיקול דעתו שלו, וכן לנוכח הפסיקה העקבית לפיה בית משפט זה מבכר למשוך ידיו מהתערבות בעתירות הנוגעות ל(אי-)זכייה בפרס ישראל. השופטת וילנר הטעימה כי יש לקוות שהדיון החוזר ונשנה בפרס ישראל יוותר בזירה הראויה לו – היא הזירה הציבורית – לטובת העניין ולכבודו של פרס ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מי מנהל את...
חי | 12-08-2021 10:36
מי מנהל את המדינה? בגץ. עכשיו גם מחליטים בעניין מדיניות ומי יקבע מי יקבל פרס ? בגץ. עוד יגיע הרגע שבגץ יחליט מה מותר לאכול בבוקר ומה חובה לאכול בצהרים. וכמה ילדים מותר להביא לעולם. פשוט - העולם השתגע.
2
השליטה על המדינה .
מיכאל הרפז | 12-08-2021 10:52
בגצ הוא המחליט בכל נושא שקורה במדינה . הוא השליט והמילה דמוקרטיה, לא מוכרת לו. מה צריך לקרות כדי לסדר מחדש את המסגרות בהן הוא יפעל ? או לסלקו ולבטל את עוצמתו .
3
ירידה מן הארץ הנצחית
יבר | 12-08-2021 11:25
זכורני תקופה בה היו יורדים מן הארץ שמאלנים שנפשם לא היתה במרגוע מדיני. כיום אני בתקופה שאין בי מרגוע משפטי. בג''ץ אמרתם? חומסים וכולם סוררים שופטים אלה, שנאמר:שריך סוררים וחברי גנבים כלו אהב שחד ורדף שלמנים יתום לא ישפטו וריב אלמנה לא יבוא ... שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ ... מי מצטרף אלי לעזוב את הארץ לצמיתות? נמצא לנו מקום בלילילנד
נהפוכו אח...
מנדי ר. | 12-08-2021 12:35
נהפוכו אח יקר תישאר כאן כי המיעוט הזה הוא כמו שאומר ריש לקיש בגמרא,איסטרא בלגינא קיש קיש קריא,המיעוט הזה עושה הרבה רעש כמו שהגמרא מסבירה שלוקחים מטבע ושמים בחבית ומגלגלים,יש הרבה רעש,ואילו הרוב הדומם וממתין לשעת כושר בקרוב לא מרעיש כי הפחד של המיעוט שבקרוב הימין שהוא רוב רובו של העם כאן ברגע האמת לא יהיה מנוס מלצאת להפיכת חצר בכל מחיר,זה לא הולך למקומות מזהירים,את כספי השוחד צריך להשאיר כאן,המשחדים להעיף לכל הרוחות,ולכן תישאר אן מקום אחר בעולם כמו ארץ ישראל,
4
פרס ישראל לחמאס...
ניר | 12-08-2021 12:04
פרס ישראל לחמאס על מפעל חיים בחסות בגץ
5
הרבי
נועם | 29-09-2021 12:43
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
6
יואב
נועם | 29-09-2021 12:44
יואב גלנט מטומטם
7
בגץ לא מפתיעים,...
מאיר דוד | 29-03-2022 21:22
בגץ לא מפתיעים, מה כבר אפשר לצפות מעוכרי ישראל. האי הוא שונא יהודים כמותם, אם הוא היה אומר משהו נגד ערבים אז בגץ היו מתעוררים.