שיעור באמונה ובציונות: נאום הרמטכ"ל בעצרת לפתיחת יום הזיכרון

שיעור באמונה ובציונות: נאום הרמטכ"ל בעצרת לפתיחת יום הזיכרון

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי נשא נאום מלא באמונה וציונות בעצרת הפתיחה של יום הזיכרון ברחבת הכותל. הזכיר את האמונה שהביאה אותנו לארץ, את ההקרבה ואת הערכים שלשמם אנחנו נלחמים. הנאום המלא

שיעור באמונה ובציונות: נאום הרמטכ"ל ביום הזיכרון
  (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)

נאום הרמטכ"ל בטקס הדלקת נר זיכרון ברחבת הכותל

כבוד נשיא המדינה, מר ראובן רובי ריבלין,

משפחות יקרות,

מכובדי כולכם,

מסע חזרתו של עם ישראל לארצו הוא אירוע חסר תקדים בתולדות העמים, סוג של נס, גם אם הדור הנוכחי רואה במדינה דבר טבעי. ההישגים שנרשמו כאן מיום שהחלוץ הראשון דרך על חופי הארץ וחבר לישוב הישן הם יוצאי דופן.

זהו מסע של אמונה, נחישות ויצירתיות, כשלכל אורך דרכו בחזית ובאגפים התייצבו דורות של מגינים במחיר כבד, במחיר דמים.

עוד באותו נושא

אולפן סרוגים: מרים פרץ בראיון מרגש ומלא אמונה


15

האם הראשונה – רחל אמנו

המסע הזה לא היה רק יציאת מצרים, אלא יציאת המזרח ויציאת המערב, עם שלם שהתעורר והתחיל ללכת; זקנים וצעירים, אבות ואמהות, שעל שלוש מהן אני מבקש לדבר. הראשונה רחל אמנו, שלא זכתה לחיות בארץ משלה, וידעה מהם ניכור וחוסר שייכות. היא הצליחה להגיע לארץ, אבל לא הספיקה לחיות בה, וכשבניה נאלצו לגלות מהארץ וחלפו על קברה, "קול ברמה נשמע… רחל מבכה על בניה" כך נכתב.

אך קריאתה נשמעת, והנביא מבטיח, "מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה, ושבו בנים לגבולם".

מרבית חייו של העם היהודי עברו שלא בגבולות ארצו, כשהוא חסר ביטחון, לא מוגן, ופעם אחר פעם נרדף ונטבח. הציונות שינתה את המצבה זה מן היסוד.

מנהיגות נחושה נוכח קשיים רבים עשתה מעשה, סחפה והדביקה רבים, שהפכו לגלי עליות, שהתפתחו לעם גדול ולמדינת ישראל. אנחנו דור הבנים ששבו לגבולם. חזרנו, הפעם לעולם. אבל מסע החזרה היה ועודנו כרוך במחיר כבד מנשוא.

האם השנייה – נחמה ישראלי

האם השניה, נחמה, גם עשתה מעשה. היא עזבה את ביתה באוקראינה, ויחד עם בעלה יוסף שברח מאוסטריה הנאצית עלו לארץ ישראל כדי להקים משפחה ומדינה, שנו את שם משפחתם לישראלי, וקבעו את ביתם בקבוץ דוברת. זה היה בית רווי בציונות וערכים. "עם שקם לתחיה זקוק לילדים" אמרה נחמה, וילדה חמישה, שנים מהם בנים, אפי ודדי, חברים בלב ובנפש.

אפי הפך לקצין ולמדריך בקורס קציני שריון, ודדי הלך בעקבות אחיו והיה לחניך באותו קורס, הקורס שלא הסתיים. מלחמת יום הכיפורים קטעה אותו ושני האחים נשלחו לסיני.

ביום השני למלחמה נפגע הטנק של דדי מטיל, ולמרות שנכווה קשה בכל גופו, חזר לחלץ איש צוות ורק אז פונה ל בית חולים. אחיו אפי נשאר בשדה הקרב, ולמרות שהטנק שלו נפגע, עבר לטנק אחר והמשיך להילחם. ביום השנים עשר, כשצה"ל כבר לוחם בגדה המערבית של תעלת סואץ, נפגע פעם נוספת ונהרג.

הדפיקה על דלת ביתה של משפחת ישראלי, הדפיקה המבשרת רעות, הפכה להיות, לדאבון הלב, חלק מה סיפור הישראלי, חלק מהדופק הישראלי. משפחות רבות, רבות מדי שמעו את הדפיקה, לאחרי הצעקה גדולה, שבר וכאב שלא ניתנים להכלה.

משפחות יקרות, איבדתן את היקר לכן מכל. מסביב הכל ממשיך להתפתח ולהשתנות, ורק הצער שלכן מתבצר במקומו, מעמיק את שורשיו ומכביד.

אנו מנסים להבין את עוצמת הכאב, מתעקשים לזכור ולהזכיר, ללמוד מה אירועים וללמד, ורואים בכן חלק ממגיני המדינה.

ומצדנו, מתוך מחויבות לדור החיילים הנוכחי ולמשפחות שלהם, נעשה הכל כדי לשלוח אותם אך ורק למשימות ראויות, ונשפר את יכולותיו של צה"ל, קודם כל כדי לבצע את המשימות בהצלחה, אבל לא פחות מכך, כדי לשמור ולהגן על החיילים.

הראשונים לשאת בנטל הם הלוחמים והיחידות הקרביות

עשרות אלפי חיילים ומפקדים מבצעים כיום אינסוף משימות וחוזרים לביתם בשלום, כפועל יוצא של מקצועיות ודאגה של מפקדים. הדאגה כוללת גם טיפול בנפגעים, ומאמץ עליון להחזרת השבויים והנעדרים למשפחתם ולארצם. הנופלים הגנו על המדינה ואנו ממשיכי דרכם עומדים על המשמר.

לעיתים עשויה ביטחון שמדינת ישראל נהנית ממנו להראות כדבר מובן מאליו, אך מאחורי כל יום מוגן ובטוח עומד צבא שלם, אשר אוסף מודיעין, שומר, מונע חדירה או ירי, פושט, תוקף, עוצר מפגעים, ומסכל אמצעי לחימה ופיגועים. אפילו אלו ששקועים בהגנה ובפעילות המבצעית, לא תמיד רואים את גודל המעשה שלהם עצמם.

היטיב לתאר זאת יהודה עמיחי:

"מרחוק כל דבר נראה נס, אבל מקרוב גם נס לא נראה כך, אפילו מי שעבר בים סוף ראה רק את הגב ה מזיע של ההולך לפניו". כך גם החייל שצועד כרגע בגבול הצפון, כך גם הקצינה שחשפה השבוע מטרות אויב רבות, כך גם הטייס שחזר לפני מספר ימים מתקיפה, וראה את המבערים של המטוס שלפניו.

מדינת ישראל מתפתחת וחיילי צה"ל עוטפים אותה בחופה של הגנה. הם יוצאים ביום ראשון מביתם ומתייצבים על המשמר, בקווי ההגנה וביחידות. מפקדים, שהם בעצמם אבות ואמהות, יוצאים למשימתם ולא יראו את ילדיהם ימים, ולפעמים שבועות, כדי להיות לכולנו עיניים, אוזניים ואגרוף להגנה.

הביטחון שזוכים לו אזרחי המדינה מורכב מה הישגים של כלל ארגוני הביטחון וכלל חיילי צה"ל, אבל הראשונים לשאת בנטל הם הלוחמים והיחידות הקרביות, אשר מחזיקים את ביטחון המדינה על כתפיהם. פעולתם צריכה להיות דוגמא לאזרחות טובה, אידיאל לחינוך ומופת לחיקוי בכל משפחה, בית ספר, קהילה וישוב.

ארגון מופת הוא גם תפקידו הנוסף של צה"ל – צבא המחבר ומאחד את כל חלקי העם, המטפח את אחדות המטרה, מבטא את טובת הכלל, ומהווה מודל לחיקוי והזדהות. חיילי צה"ל מתאמנים ביחד, נלחמים ביחד, מנצחים ביחד, וכשחבר נהרג קוברים ביחד. מחיר העצמאות כבד מנשוא: עשרים ושלושה אלף, תשע מאות עשרים ושמונה הרוגים, עשרות אלפי פצועים, וכאלה שבנפשם כוויות לכל החיים.

למרות אחוז הכוויות הגדול של דדי, אחיו של אפי, מצבו התחיל להשתפר. הוא שכבב חדר מבודד בבית החולים, אבל גם היה מבודד מהאמת על אחיו.

הוא התקשה לדבר, אבל כעבור מספר ימים כשאביו יוסף נכנס לחדר, הוא הרים את ידו, ואמר לו 'אבא, הצלחתי לכתוב מכתב לאפי'. יוסף, שהיה לאב שכול, היה המום. הוא שתק לרגע ואז אמר לדדי "אין לך למי לשלוח את המכתב, אפרים איננו". דדי שמע את הבשורה והחל לשקוע. הוא הפסיק להילחם על חייו שלו, הלך ודעך עד שמת.

האם השלישית – מגדלת את ילדיה בארץ

שתי אמהות מבכות את גורל בניהן. האחת ללא ארץ, אך בניה שבו אל גבולם, והאחרת חיה בגבולות ארצה, אך שילמה על כך במחיר שני בניה. אין גדול ונורא מהמחיר הזה, ואני, העני ממעש, לא מעז לומר "מנעי קולך מבכי, ועיניך מדמעה", אבל אני נתלה בדברי הנביא ואומר "יש שכר לפעולתך", יש שכר – והאם השלישית נהנית ממנו.

אינני יודע מה שמה, אך היא מייצגת אימהות רבות, אשר ממלאות את הארץ. הן הקימו משפחה וילדיהן מגשימים את עצמם וממשיכים לבנות את מדינת ישראל. הן אימהות חילוניות ודתיות, מהכפר ומהעיר, יהודיות, דרוזיות, נוצריות ומוסלמיות, ויש להן נכדים ונינים, וכולם חיים בארצם שלהם, מוגנים ובטוחים.

נחמה ישראלי, לוחמת הפלמ"ח, אשתו של יוסף שהיה לוחם פלמ"ח, שאיבדה את שני בניה, שנכדיה שרתו בצה"ל, ושרבים מניניה שרתו ביחידות קרביות, היא סמל לערכים ואיתנות, ומהווה דוגמא ומופת לכולנו.

אני מצדיע לה ולמשפחתה, ומצדיע למשפחות הרבות שהבשורה המרה נקשה על דלתן פעמיים.

בשם כל חיילי צבא ההגנה לישראל אני מצדיע לכל המשפחות השכולות, אימהות ואבות כאחד, אלמנות ואלמנים, אחים וילדים. כולכם ראויים להוקרה עמוקה. אני מצדיע, מחבק ומחזק אתכן ככל שאפשר.

כולכן מהוות דוגמא לכוח עמידה, והחוזק ש לכן הוא עדות קבועה לעוצמות הקיימות בעם הזה, בעיקר ברגעים שהוא מתמקד בחשוב ובעיקר.

זוהי גם העוצמה שהשתקפה מהדברים שאמרה נחמה, ימים ספורים בלבד אחרי שגם דדי נפטר: "אם אין ערך למה לתת את החיים, אז לחיים עצמם אין ערך". כך אמרה.

יהי זכר הבנים והבנות ברוך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
"שיעור באמונה"?
מאמין בבורא עולם | 13-04-2021 21:14
שמו של הקבה לא נזכר אפילו פעם א-ח-ת במהלך נאומו של הרמטכל!
הוא ציטט המביאים...
שי | 14-04-2021 12:28
הוא ציטט המביאים ומהתנך. אל תהיה קטנוני!
למה ביום...
אילן | 14-04-2021 12:10
למה ביום שכזה לא ניתן להוכיר מבלי לפגוע באחר? באותה מידה ניתן לטעון שללא. הכח ההיסטורי שים ישראל סוחב מעצם הוייתו עם יהודי הוא הכח להישרדותנו ולא סתם הרמטכל שזר זאת בנאומו
מסר לסמוטריץ ומפלגת הציונות החרדלית
הציונות החרדלית | 14-04-2021 11:19
בצלאל, אני לא יודע איך לבשר לך את זה, או איך תתמודד עם העובדות, אבל, המקורבים לרמטכל כוכבי יודעים מצויין שהוא הצביע בבחירות האחרונות לבנט.. מצטער. אני רק השליח... תתמודד..! מן השמיים תנוחם !
הציונות המדינית היא אידאולוגיה חילונית
אזרח | 14-04-2021 8:41
זכויותיהם של המאמינים בקיום האל שמורות, ותרומתם לקידום המדינה הציונית מבורכת לא פחות. אבל קצת צניעות והכרת תודה לא תזיק.
יעקב אבינו שם...
יעקב לעומת עשיו | 14-04-2021 0:41
יעקב אבינו שם שמים היה שגור בפיו. כי הוא היה כנראה חרדי...
שיעור גדול באמונה
שיעור גדול באמונה | 13-04-2021 23:44
כבוד הרמטכל איב כוכבי סוף סוף שומעים רמטכל נחוש רציני בהיר ולך יקירי רק אזכיר שגם במגילת אסתר לא מוזכר הקבה ..... מה זה אומר ? שהוא לא שם באמת ? הרמטכל ראוי לכל הערכה ישר כוח
תגובה למפקפק שדבריו הם שיעור באמונה
אזרח יהודי | 13-04-2021 23:17
הרמטכל לא למד בישיבה אלא בחינוך חילוני לכן נאום על חזרת עם ישראל לארצו והזכרת רחל אמנו וציטוט הנביאים המלווה בעשייה בשירות עם ישראל זה אמונה שעולה עשרות מונים על שגרת אזכרת הקבה בידי החרדים לסוגיהם עם עשייה מועטה באם בכלל.
תגובה
קורא | 13-04-2021 21:49
איזה יופי ללמד זכות...
2
ציוני. גדול. מנהיג...
יגור | 13-04-2021 22:55
ציוני. גדול. מנהיג אמיתי
3
נאום מדהים. ירבו...
צחי שטיין | 13-04-2021 23:01
נאום מדהים. ירבו כמותו רמטכ''לים בישראל
4
הרמט"כל הכי עוצמתי שהיה לנו בשנים האחרונות
אזרח יהודי | 13-04-2021 23:04
לאחר רמטכלים חיוורים שלצערנו הובילו את הצבא בשנים האחרונות קם כוכב שמפגין עוצמה פנימית עמוקה ואמונת שמשרה ביטחון על כל אזרח במדינתנו. איה נכון לגדולות
דרך כוכב מיעקב..
חי | 14-04-2021 7:47
וקם שבט מישראל
5
עם כל הכבוד למיעוטים אזכורם צ"ל באופן אחר. לא
מד | 13-04-2021 23:36
הגשמת עצמם בארצם וכו'
צודק
המגן | 14-04-2021 15:04
גם אני חשתי באי נוחות עם האמירה הזו.
6
נאום מושלם ומרגש...
נירית | 14-04-2021 1:31
נאום מושלם ומרגש
7
יש לנו רמטכל...
מרדכי צדוק דוד | 14-04-2021 6:22
יש לנו רמטכל לתפארת מדינת ישראל והעם היהודי.המפקד והלוחם הזה יודע את עבר עמו ובזכות זה הוא מבטיח את עתידנו בארץ אבות.אני מצדיע לך הרמטכל אביב כוכבי.
8
כוכבי אישיות...
גיל גל | 14-04-2021 6:29
כוכבי אישיות קורנת!! מלא נחישות ורגישות מזמן לא נתקלנו ביצוג כזה. ישר כוח כוכבי היינו זקוקים מאוד לקול שלך שהוא הקול של כולםםםם!!! בהצלחה רבה
9
תודה למארגנים של...
יחיאל | 14-04-2021 7:01
תודה למארגנים של הטכס שחסכו מאיתנו נאום נוסף של אני ורעיתי וחיסונים ואירן של נתניהו ולימדו אותנו שיש גם אנשים בעלי שעור קומה לאומי בארץ
מסכים לחלוטין
אלי | 14-04-2021 9:15
הזוג המאוס הזה מטנף כל טקס קדוש
10
אשרינו שזה רמט'כלינו....
אליהו1 | 14-04-2021 7:55
אשרינו שזה רמט'כלינו. דברי אמונה גדולים בעם ישראל. אבל כשאני רואה שחיילנו נשלחים בעזה בין הסמטאות להיות מטווח ברוזים ומשאירים שם חיילים הרוגים ופצועים ומשפחות יתומות ושכולות במקום להוריד שם פצצות שתסיים את הספור העזתי והטרוריסטי גם ברמלאלה וג'נין קשה לי שחיי האוייב חשוב מחיינו, זה בלבול מוסרי שיצרו שופטי בג'ץ ועיתוניאים מבולבלים או פשוט רעיםשמשומנים בכסף ארופי ושל אנטישמים עולמים כדי להחליש ולפורר את מדינת היהודים. דם רב שלנו שפוך על ידיהם. והיגיע הזמן להלחם בהם כדי שדם יהודי יפסיק להשפך לשוא. מדוע במלחמת לבנון שכל המחבלים היו בידינו לא חיסלנו אותם? ומאז משלמים מחיר דמים עצום? בגלל עיתונאים הזיויים ואנשי רוח מבולבלים.
11
להצדיע לרמטכל על...
פולי | 14-04-2021 8:39
להצדיע לרמטכל על נאומו המרגש והמאחד לעומת נאומיו הירודים של ביבי אני אני אני'
12
נאום הרמטכ"ל
חגג אירית | 14-04-2021 9:52
נאום יפה מאחד ומרגש. בלי זיהוי תהליכים.
13
אתמול ערב יום...
גרינשטיין | 14-04-2021 10:15
אתמול ערב יום הזכרון הגענו לטקס בכיכר ספרא בירושלים ומי מקבל את פנינו בכניסה קבוצה של כ - 10 ערבים שאותם שכרה העיריייה כדי שיבדקו ויפקחו בכניסה. התחלחלנו. הסתובבנו וחזרנו הביתה. איפה טיפה של רגישות מצד עיריית ירושליים. מה הצעד הבא לתת לערבים שינהלו גם את הטקס עצמו? בושה וחרפה.
14
נאום חובה בלימודי...
אילן | 14-04-2021 11:46
נאום חובה בלימודי אזרחות ומורשת
15
נאום מעולה, מרגש...
שי | 14-04-2021 12:29
נאום מעולה, מרגש שקשור את ההיסטוריה מאז התנך אל תוך העתיד. מדהים!
16
נאום מהמם מרומם...
ניסים | 14-04-2021 21:26
נאום מהמם מרומם ויש בו הכל
17
הרבי
נועם | 15-10-2021 20:23
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף