עסקת המאה: "לא יעקרו ישראלים, י-ם בירת ישראל" - סרוגים

עסקת המאה: "לא יעקרו ישראלים, י-ם בירת ישראל"

אחרי 3 שנים של הכנות, הנשיא טראמפ ורה"מ נתניהו הציגו את עסקת המאה. טראמפ התחייב: "ירושלים תהיה בירת ישראל, אף אחד לא יעקר מביתו". נתניהו אמר כי יחיל ריבונות בבקעה

author-image
עסקת המאה: "לא יעקרו ישראלים, י-ם בירת ישראל"
  (צילום: קובי גדעון\לע"ם)

רגע האמת הגיע: אחרי 3 שנים של הכנות ואינספור פגישות, דחיות ודיונים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו מציגים כעת (שלישי) באירוע מיוחד בוושינגטון את "עסקת המאה" של הממשל האמריקני למתווה שלום בין ישראל לפלסטינים. לאירוע הגיעו נציגים מקהילות יהודיות בארה"ב, וכן שגרירים בארה"ב מכל העולם – ביניהם גם שגרירי מדינות המפרץ הפרסי ונציגים מסעודיה, בחריין, ואיחוד האמירויות.

צפו בשידור חי:

לפני יציאתו לבית הלבן, ראש הממשלה אמר כי "זה יום היסטורי למדינת ישראל ואחד הימים החשובים בחיי. כמו תמיד, איני נותן לשום דבר אחר להפריע לי מלעבוד למענכם – למען ביטחון ישראל, למען עתיד ישראל". דקות ספורות לפני תחילת האירוע, נתניהו צייץ בטוויטר תמונה של דגל ישראל – כפי שטראמפ עשה לאחר חיסולו של קאסם סולימאני עם דגל אמריקני. מחר נתניהו ימריא מוושינגטון למוסקבה, שם ייפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין.

טראמפ: "ישראל לוקחת צעד ענק לשלום"

"היום ישראל לוקחת צעד ענק לקראת השלום" אמר טראמפ בפתח דבריו. "אנשים בכל המזרח התיכון מוכנים לתקווה, וממשלות מכירות בכח שטרור וקיצוניות איסלאמית הופכות לאויבים משותפים לכולם. אתמול נפגשתי עם ראש הממשלה נתניהו ועם מי שמנסה להפוך לראש הממשלה, בני גנץ, שמתמודד כעת במערכת הבחירות הארוכה בהיסטוריה, ושניהם אמרו כי הם מעוניינים בקידום השלום".

לדבריו, "בביקורי הראשון כנשיא ביקרתי בישראל. נדהמתי ממה המדינה הקטנה הזאת השיגה אל מול כל האיומים כנגדה, שלמרות כולם היא נהפכה למעצמה חזקה. היא אור לעמים, והיסטוריית עמנו משולבת יחד. ישראל היא אור לגויים, וארץ ישראל היא ההבטחה האלוהית לעם ישראל".

"ירושלים תהיה הבירה המאוחדת של ישראל"

"כל נשיא אמריקני קודם ניסה להגיע לפתרון עבור הסכסוך הישראלי פלסטיני, ונכשל. אבל אני לא נבחרתי כדי לטפל בדברים קטנים" אמר. "התכנית הזו היא שינוי כיוון. החזון לשלום שונה לחלוטין מהצעות קודמות, והיא המפורטת ביותר עד כה. כפי שאני יודע בעיות מסובכות דורשות פתרונות מאד מפורטים. העסקה מורכבת מ-80 עמודים. החזון שלי מציג פתרונות שיעשו טוב עם שני הצדדים- שתי מדינות לשתי עמים".

לטענתו, "מגיע לפלשתינים חיים טובים. זה וין-וין, פתרון שמבוסס על חזון שתי המדינות. נתניהו הסכים שזה יהיה הבסיס למו״מ ישיר עם הפלשתינים, יש לתכנית הזאת את תמיכת 2 המפלגות, וזה מראה שישראל רוצה שלום ורוצה זאת עכשיו".

"אף ישראלי או פלסטיני לא יעקר מביתו"

בהמשך דבריו טראמפ הציג את עיקרי המתווה, והדגיש כי "ירושלים תהיה הבירה המאוחדת, וזה חשוב מאוד, של ישראל. ארה"ב תכיר בריבונות הישראלית על השטח שיישאר שלכם, והמעבר ל-2 מדינות לא תשפיע על ביטחון ישראל כלל. לא נאפשר חזרה לימי מתקפות הטרור ופיצוצים במועדונים ואטובוסים. זה לא יקרה. השלום דורש פשרות, אבל לא נתפשר על הביטחון של ישראל. זו הזדמנות היסטורית שאולי לא תחזור".

בנוגע לצעדים שיובאו כלפי הפלסטינים, טראמפ אמר כי "זו הזדמנות שלהם להגיע למדינה פלסטינית משלהם – ואחרי 70 שנה ללא פתרונות, יש מצב שזו תהיה ההזדמנות האחרונה שלהם. הם רוצים לברוח מהעבר הטרגי שלהם, אבל צריך להתקדם מהעבר. המפה הזו תכפיל את השטח של הפלסטינים, ובירתם תהיה מזרח ירושלים – כשארה"ב תפתח שמה שגרירות. אף פלסטיני או ישראלי לא יעקר מביתו. יהיה סטטוס קוו בהר הבית, וכל הפלשתינים שירצו יוכלו להתפלל במסגד אל אקצה".

טראמפ הוסיף וסיפר כי "שלחתי היום מכתב לאבו מאזן ואמרתי לו שב-4 השנים הקרובות לא יורחבו ההתנחלויות. במהלך הזמן הזה הפלסטינים יוכלו לעיין בתכנית, לגבש הבנות עם ישראל, ולעמוד ביעדים שמאפשרים להם להגיע למדינה משלהם. אני מבהיר לאבו מאזן: אם תעמדו בקריטריונים בתום התקופה הזו, תקבלו מדינה. אם הם יבחרו בנתיב לשלום, נעזור להם בכל שלב בדרך".

"אני יכול להבטיח לכם: זה יעבוד. התגובה שלכם תראה כמה אתם רוצים מדינה. המזרח התיכון משתנה במהירות. אף פעם לא מאוחר מדי לפעול לעתיד טוב יותר. ארה"ב מעוניינת לעשות זאת, ואני מתקשה להאמין כמה מנהיגים יש בעולם שרוצים לראות את זה קורה" טען. "זה הזמן של העולם המוסלמי לקבל את הטעות של 1948, כשהם בחרו לתקוף את ישראל במקום לקבל את ישראל. זה הזמן".

נתניהו: "יום היסטורי שמזכיר את 1948"

לאחר נאומו של טראמפ, ראש הממשלה נתניהו אמר כי "זהו יום היסטורי במיוחד. הנשיא טראמפ – אני מכובד להיות כאן היום איתך ועם חברי הממשל שלך". "היום הזה מעלה בזכרוננו את ה-14 במאי 1948, שבו הנשיא טרומן הפך לראשון שהכיר במדינת ישראל אחרי שבן גוריון הכריז על עצמאותנו. בחלוף העשורים, אני מאמין שנזכור גם את ה-28 בינואר 2020, כשטראמפ היה הראשון להכיר בריבונות הישראלית על השטחים ביהודה ושומרון שחשובים לביטחוננו ומהווים חלק מרכזי במורשת שלנו".

מאז שנולדה, ישראל חלמה ורצתה שלום עם שכנינו – אך לאורך השנים כל התכניות נכשלו, כי הם לא חשבו על האיזון בין הצרכים הביטחוניים של ישראל והאינטרסים הלאומיים, והרצון הפלסטיני לקבוע בעצמם את גורלם. יותר מדי תכניות קראו לישראל לסגת ממקומות חשובים כמו בקעת הירדן – אבל אתה, טראמפ, הבנת את החשיבות בריבונות הישראלית באזורים הללו, שמאפשרים לישראל להגן על עצמה בעצמה".

"במשך זמן רב מדי האזורים שבהם נולד עם ישראל, האזורים שהתפללנו עבורם, נחשבו כשטחים כבושים. טראמפ ביטל את השקר הזה. אתה מכיר בריבונות הישראלית על כל ההתיישבות ביהודה ושומרון, גדולים כקטנים. " הבהיר נתניהו. "אלו מקומות שנכתבו בספרי התנ"ך, וחקוקים בסלע של קיומנו: מערת המכפלה, בית אל, שבו יעקב חלם על סולם הניצב לשמיים, שילה עם מאות שנות ההיסטוריה – בזכותך האזורים הללו יוכרו על ידי ארה"ב כחלק בלתי נפרד של העם היהודי".

"בגלל ההכרה ההיסטוריה שלך החלטתי לשאת ולתת עם הפלשתינים על בסיס התוכנית שלך. זו תוכנית נהדרת לישראל ולשלום" אמר נתניהו לטראמפ. "אתה החבר הטוב ביותר שהיה לישראל אי פעם בבית הלבן. כל הדברים שעשית מדגישים את מחוייבותך לישראל והרצון שלך להביא אותנו לשלום עם הפלסטינים והעולם הערבי. אני מסכים עם הרצונות שלך, ואפעל יחד איתך לקידום התכנית".

"ישראל תחיל ריבונות בבקעה והיישובים היהודיים ביו"ש"

לדבריו, "התכנית של טראמפ מקדמת את כל המטרות: ראשית, היא מטפלת בשורש הבעיה ודורשת שהפלסטינים יתחייבו להכיר בישראל כמדינת היהודים. שנית היא קובעת שישראל תשמור על השליטה בכל האזור ממערב לירדן, ובכך מציב לנו גבול מזרחי קבוע ומוגדר. שלישית, התכנית קוראת לפירוז של חמאס ועזה. בנוסף מובהר שבעיית הפליטים הפלסטיניים חייבת להיפתר מחוץ לארץ. כמו כן, התכנית קוראת שישראל תישאר הבירה המאוחדת תחת ריבונות ישראלית, ולא מעקרת אף אחד מבתיהם – ובמקום מציגה פתרונות יצירתיים שמשאירים את החיבור בין ישראלים ופלסטינים".

נתניהו הבהיר כי "אם הפלשתינים מוכנים להתקדם, ולהסכים לתנאים שהוצגו בתכנית הזאת, ישראל תהיה מוכנה לשאת ולתת על שלום מיידית". עוד ציין כי "בלי קשר לרצונם, ישראל תשמור על הסטטוס קוו ולא תבנה באזורים שלא מוגדרים כשלנו בתכנית. במקביל, ישראל תחיל ריבונות על הבקעה ועל כל היישובים היהודים ביהודה ושומרון שכלולים בתוכנית שלך. ההחלטה הזו תשאיר את האפשרות לפתרון מול הפלסטינים בשנים הבאות".

"אני מאד מקווה שהפלסטינים יסכימו לתכנית הזאת שלך" סיכם. "לוקח עומס לדחות 50 מיליארד דולר שיכולים לתרום לשיקום המדינה ולפתח אותה כלכלי. אני מקווה שהם יבנו יחד איתנו עולם של שגשוג ושלום. אני גם מקווה ששאר מדינות ערב יתמכו בנו ויעזרו לנו לקדם את החזון הזה. איתך אני מוכן לפעול לקדם את השלום. אני יודע שיהיו התנגדויות, תמיד יש, אבל כפי שאומרים בעברית – אם לא עכשיו אימתי ואם לא אנחנו אז מי? ישראל לא תחמיץ את ההזדמנות הזו. אנו מבורכים בכך שזכינו לתמיכתך".

עוד באותו נושא

לפני החשיפה: כך יראה מתווה "עסקת המאה"

אמש הנשיא טראמפ הציג את פרטי התכנית לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, ובהמשך הציג את המתווה לחברי הממשל בבית הלבן לקראת פרסומו. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, התכנית תציב מחדש את הגבול הישראלי, כך שגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון יהיו חלק משטח ישראל. גורמים בבית הלבן אמרו כי התכנית תציע לפלסטינים "אוטונומיה מוגבלת" ביו"ש ובמזרח ירושלים, אשר "תחוזק" בהדרגה ב-3 השנים הבאות – אך רק בתנאי שהפלסטינים ישובו למו"מ עם ישראל,יגנו את האלימות ויפעלו להפסקתה.

פרטי התכנית מתפרשים על פני 50 עמודים, שיכללו גם ביקורת על פתרונות השלום שהוצעו עד היום ותסביר למה הם אינם אפשריים ליישום לדעת ממשל טראמפ. "יש הרבה הטבות לפלסטינים, אבל הם לא יקבלו את כל מה שהם רצו" הבהירו הגורמים. "יש להם מדינה בהישג יד, אבל רק אם הם יעמדו ביעדים ביטחוניים ופוליטיים שיוגדרו במתווה". לטענתם, "התכנית דורשת מהפלסטינים לנהל משא ומתן על חלק מהעוגה המוצעת, במקום לראות את כל העוגה נאכלת ונעלמת".

לפני פגישתו עם טראמפ אמש, נתניהו אמר כי "יש כאן הזדמנות ונראה מה יקרה, אני מצפה לעשות היסטוריה". טראמפ מצידו הוסיף כי "זו הזדמנות לשלום, אני חושב שיש סיכוי". לדבריו, "התוכנית חשובה לשלום במזרח התיכון. לכל מקום אליו הלכתי שמעתי שישראל והפלסטינים צריכים לעשות שלום, לפני שיהיה שלום כולל במזרח התיכון. אני חושב שאנו מאוד קרובים לזה. רוב האומות הערביות הסכימו איתנו והן אוהבות את תוכנית השלום".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
32 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
אז תהיה מדינה פלסטינית
שמואל | 28-01-2020 19:37
תוכנית המאה של טראמפ לא שונה משאר תוכניות של נשיאים לפניו. השאלה הגדולה היא: אם הפלסטינים יהיו מוכנים לקבל את התוכנית!?
ביבי המלך. עכשיו הגיע העת להתפגרות המן-דלבליט
המקובלים | 28-01-2020 20:46
גם הגיע הזמן ששופטי הבג''ץ ישבקו חיים. אנא ה' הושיעה נא. ופגר אותם
תוכנית איומה - מסירת מזרח ירושלים לערבים
נתניהו נהיה שמאל | 28-01-2020 19:55
בנוסף, הקפאת ההתנחלויות ל4 שנים. הכפלת שטחי A והקמת מדינה פלסטינית. חייבים להפיל את נתניהו!!!
2
ביבי ממשיך את אוסלו
העיקר להסית נגד רבין | 28-01-2020 19:44
בושה
האם ימינה תפרוש מהממשלה בגלל עסקת 100? כנסו
כנסו וענו על השאלה | 29-01-2020 2:37
אם במסגרת תוכנית המאה לא יפונו ישוביים , אבל תקום מדינה פלסטינית, מה שיחנוק את היישובים ויגרום להם לרצות להתפנות מעצמם אחרי כמה זמן (יחסוך למדינה מראות קשים של פינוי, והרבה כסף עלויות פינוי), כפי שהראה בנט במפה בסבב בחירות ראשון. האם לדעתם מפלגת ימינה תסכים לצאת מהממשלה ולוותר על התיקים: א. תהיה להם התלבטות אך בסוף יישארו בממשלה. ב. אין סיכוי שיסכימו לצאת. ג. ככל הנראה לא יסכימו לצאת. ד. מנסיון העבר לא יצאו,כמו שלא יצאו כשפינו את עופרה , נתיב האבות ועוד
לא מדוייק
יגור | 28-01-2020 20:15
בכלל לא מדוייק .ונכון אוסלו אסון .
3
טרמפ גמור!!! לחלק את הארץ, להקים מדינת רוצחים
מאיר - עברי אנכי | 28-01-2020 19:52
דניאל פרק ב כא וְהוּא מְהַשְׁנֵא עִדָּנַיָּא, וְזִמְנַיָּא, מְהַעְדֵּה מַלְכִין, וּמְהָקֵים מַלְכִין
ביבי מכר ת'מדינה וימינה מגמגמת כי רוצה ג'ובים
דוד | 29-01-2020 2:39
אין ימין בישראל. רק עוצמה יהודית.
4
מדינה פלסטינאית על 70% מהשטח
הקפאה!!! | 28-01-2020 19:53
תכנית מעולה לערבים
וכמו שהבהיר גיא בכור ממזמן
שונא שקר | 28-01-2020 20:47
אחר כך הם ירצו לשעוט לעבר ישראל בהמוניהם!
5
תוכנית השלום
המלאך, | 28-01-2020 19:58
במזל טוב ובשעה טובה היום נולד אוסלו ב',
האם ימינה תפרוש מהממשלה בגלל עסקת 100? כנסו
כנסו וענו על השאלה | 29-01-2020 2:03
אם במסגרת תוכנית המאה לא יפונו ישוביים , אבל תקום מדינה פלסטינית, מה שיחנוק את היישובים ויגרום להם לרצות להתפנות מעצמם אחרי כמה זמן (יחסוך למדינה מראות קשים של פינוי, והרבה כסף עלויות פינוי), כפי שהראה בנט במפה בסבב בחירות ראשון. האם לדעתם מפלגת ימינה תסכים לצאת מהממשלה ולוותר על התיקים: א. תהיה להם התלבטות אך בסוף יישארו בממשלה. ב. אין סיכוי שיסכימו לצאת. ג. ככל הנראה לא יסכימו לצאת. ד. מנסיון העבר לא יצאו,כמו שלא יצאו כשפינו את עופרה , נתיב האבות ועוד
6
אחלה חביבי, היום יותר ומתמיד - רק ימינה
נ | 28-01-2020 20:04
אתה מציע חזרה לימי ההקפאה, הכפלת שטח הרשפ והפיכתה למדינה. כל זאת בתמורה להבטחה (שלא רשומה בטאבו, ויכולה להשתנות בבוא נשיא אמריקאי חדש וללחץ שיתחדש עלינו) - לא לעקור אף מתיישב. Wow. מצביעה למפלגת הימין האידיאולוגי ביותר+בעלת סיכוי וודאי לכניסה לכנסת. מכאן שלכל אנשי הימין האידיאולוגי, וודאי מהמחנה הסרוג - יש תכלס רק אופציה אחת - ימינה.
בנט ממליץ על ביבי=לא עשית בזה כלום
פחחחחחחחחחחחחח | 28-01-2020 20:20
חחחחחחחחחח
7
בוושינגטון ייסדתי את מדינת פלסטין.
ביבי | 28-01-2020 20:05
תענוג לראות את ביבי מצהיר על מדינה פלסטינאית ואת ראשי המחנה הלאומי מוחאים כפיים. מעניין איך יאשימו בכך את השמאל / עיתונאים / שופטים כבר מחר.
8
ביבי עלה והצלח אל תסתכל אחורה
טלי | 28-01-2020 20:40
אתה מספר אחד
9
יש כל כך הרבה תנאים למדינה שלא תקום
עמית | 28-01-2020 20:41
פירוז החמס הפסקת הסתה הכרה במדינת ישראל בקיצור יש החלת ריבונות אין מדינה
פשוט
מוטקה | 28-01-2020 22:04
100%. לפי התכנית רק בפוטנציה יכולה להיות לקום מדינה ערבית במערב הירדן. למעשה אין שום סיכוי בעולם!!
10
מי שיוצא נגד צה שראינו היום הוא חצוף חסר בושה
חיים | 28-01-2020 20:43
מי יסכים בעתיד לסיפוח של ישוב אחד מי ?זה הזדמנות חלומית על גבול הלא נורמאלי.
11
ביבי מלך שינה את כל סדר היום ב180 מעלות
דן | 28-01-2020 20:44
שילכו לעזה
למכור את ארץ ישראל זו הצלחה?
אז למה הוא הסית | 28-01-2020 21:01
25 שנה של הסתה נגד חצי עם ובסוף הוא מממש את ההיפרדות בדיוק כמו שיאיר גולן רוצה
12
מדינה פלשטינאית 70 % מהשטח תענוג
מזרח תיכון חדש | 28-01-2020 21:32
מי שלא ביבי שמאלני
13
מזל טוב! לזוג ישראל ופלסטינה נולד בן נוסף.
יהודי טוב | 28-01-2020 21:56
אוסלו ב'...
אוסלו ג
מרא דאתרא | 28-01-2020 23:05
אוסלו ב' כבר היה.
14
תוכנית איומה לתושבי יהודה ושומרון!
דוד | 28-01-2020 22:24
הליכוד-בעד ליברמן-בעד בנט-בעד אגודה-בעד שס-בעד עוצמה יהודית-נגד!
לפני שאתה כותב
תבדוק טוב | 29-01-2020 9:50
היחיד שמדבר תכלס נגד מדינה פלסטינית זה בנט. תקרא לפני שאתה כותב שטויות
15
ישראל יוצאת למלחמה
דוד היכיני | 28-01-2020 22:24
אחרי קרוב ל-20 שנה של הכרעת הטרור ביוש - אימי אוסלו חוזרים. רוב העם הטיפש יתמוך כמו אז עד שיתפכח. כמו שידענו אז שזה מה שיקרה אנחנו יודעים היום שזה מה שיקרה. הכינו את המקלטים. שמרו על חייכם.
16
האם זו לא המפה שבגללה רבין נרצח?
יצחק | 28-01-2020 22:30
האם זו לא המפה שבגללה רבין נרצח?
לא. לרבין לא היו בכלל מפות
מרא דאתרא | 28-01-2020 23:07
הכל היה אמור להיות בסוף ההליכים והכל היה פתוח. רבין זל מעולם לא הבטיח ריבונות בשום יישוב ובשום גוש. אין קשר בין תכנית חמורה וקשה זו לאוסלו שהיה הפקרות אחת גדולה.
17
אכן מזכיר את 1948 כלומר מלחמת השחרור
מרא דאתרא | 28-01-2020 23:03
ריח מלחמה וטרור באוויר.
18
כשלמילים אין משמעות הכל אפשרי
רון | 29-01-2020 10:18
גם ירושלים המאוחדת בירת ישראל לנצח וגם ירושלים המזרחית בירת מדינת פלסטין עם שליטה במסגד אל-אקצה (הר הבית ). גם החלת ריבונות על שטחי יהודה ושומרון וגם שתי מדינות לשני עמים. אף ישוב לא יפונה, הם פשוט יתפנו מרצון כמו שקרה עם הר הצופים ב 1950 - רוצחים שיירה או שתים בלי כוונה וכולם מבינים את הרמז... עכשיו שמישהו יסביר לי במה זה שונה מאוסלו? למה זה רע כש'ברק יחלק את ירושלים' , אבל כשביבי יחלק את ירושלים זה הישג מדיני שאין שני לו? ביבי הוא העבודה הזרה של המגזר!
19
הודאת המאה= עסקת המאה
מייק | 29-01-2020 12:57
דרישת המאה : מפגן הודאה לקבה על המים הזורמים, על המליונים שטראמפ תרם עי שהפך ערי התנחלות לערי ישראל במו פיו העלה את מחיר הדירות והקרקעות והנה הופ אנשים יכולים להתעשר (לא בציניות), על מתנות שקיבלנו רק בשנה האחרונה, ממש חיוך משמים, צריך הפגנת המליונים להודות כאן ועכשיו לאלוקים מהר ככל האפשר. גם גויים יכולים להשתתף להודות לו.