התופעה הבאמת מדאיגה שעולה מדברי הרב אבינר - סרוגים

התופעה הבאמת מדאיגה שעולה מדברי הרב אבינר

כשרבנים צעירים מגיבים על רבנים מבוגרים וגדולים, יש בכך פגיעה במסורת ובכבוד התורה. כמובן, שמיד יקומו אנשים ורבנים ויעירו; וכי בתקופה הקודמת רבנים צעירים לא העירו על רבנים מבוגרים מהם? הרב אורי פישר על מה שבאמת מדאיג בסערת הרב אבינר

התופעה הבאמת מדאיגה שעולה מדברי הרב אבינר
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

אמי מורתי אמרה לי פעמים רבות שיש להיזהר בכל דבר שאומרים וקל וחומר בכל דבר שכותבים. וחזרה ואמרה לי שלא כל דבר שחושבים אומרים, ולא כל דבר שאומרים כותבים. ובימינו יש להוסיף שלא כל דבר שכותבים מפרסמים לרבים, באתר אינטרנט.

לצערי, לפעמים, אני לא שומע בקול אימי, ואני כותב דברים שאולי לא נכון לכתבם וקל וחומר לפרסמם. ואולי גם כאן אני חוטא בדבר זה. מה לי ולהעיר לכל הסערה של הרב שלמה אבינר? ואכן, מתחילה חשבתי לא להגיב, אבל לאחר דברי הרב אילעאי עופרן ראיתי שאני חייב להגיב.

ראשית מכלל התגובות ראיתי מאמר אחד מעניין וראוי, והוא דברי הרב יוני לביא שהוא אכן כתב בצורה מכובדת וראויה. הדבר שציער אותי ביותר הוא אי ההבנה של מקומם של רבנים צעירים. עליי להעיר, שגם אני רב צעיר, בן 40. ההבדל הוא שאני מגיב על רבנים צעירים ולא רואה את מקומי לבוא להעיר על רבנים מבוגרים וגדולים ממני. אפילו אם אני לא מסכים עם דברי הרב שלמה אבינר שליט"א, אני לא רואה את מקומי להגיב ולהעיר על דבריו.

עוד באותו נושא

"הפוסט של הרב אבינר- הוכחה שהליברלים ניצחו"


30

כשרבנים צעירים מגיבים על רבנים מבוגרים וגדולים, יש בכך פגיעה במסורת ובכבוד התורה. כמובן, שמיד יקומו אנשים ורבנים ויעירו וכי בתקופה הקודמת רבנים צעירים לא העירו על רבנים מבוגרים מהם? וכי בעל הש"ך לא הגיב על דברי בעל ה"טורי זהב" כשהיה צעיר ביותר? וכי בעל "קצות החושן" לא כתב את ספרו "שב שמעתתא" כשהיה עוד צעיר? ונראה שאין הדברים דומים, וזאת ממספר סיבות:

  • אלו שמגיבים הם אינם בעל הש"ך ואינם בעל "קצות החושן". כמובן, שאלו שמגיבים יאמרו שגם הרבנים האחרים אינם בעל ה"טורי זהב". זה נכון, ובכל זאת, כל אחד כדאי לו להכיר את מקומו ואת ערכו.
  • יש להבדיל בין ויכוח הלכתי שנמצא בבית המדרש, ובין ויכוח שיוצא לרשות הציבור להמון העם.

ארחיב את הדיבור על הנקודה השנייה. אלו שבבית המדרש מכבדים את המסורת ואת תלמידי החכמים. כשרואים ויכוח הלכתי בין תלמידי חכמים, הם לא באים לידי זלזול במסורת ובכבוד תלמידי חכמים. יותר מכך מבינים שלא כל אחד יכול לחלוק על תלמידי חכמים וכדי לחלוק צריך ביסוס הלכתי. אי אפשר לחלוק רק משום שאני חושב אחרת, צריך ראיות והוכחות כנגד דברי התלמיד חכם השני.

עוד באותו נושא

סערת הרב אבינר: על צניעות ועל צביעות


79

לא כך הם פני הדברים אצל המון העם. כשהמון העם רואים רב צעיר חולק על רב מבוגר ממנו שגם נחשב מגדולי תלמידי חכמים בציבור הדתי לאומי, חושבים שניתנת הרשות לכל אחד לחלוק. גם להם מותר לחלוק על כל רב. אז מה אם רב מסויים חושב כך וכך, זוהי דעתו, אבל אפשר לחלוק עליו. הם אינם חושבים שצריך ביסוס הלכתי לחלוק ובאים לחלוק על תלמידי חכמים בלי שום ביסוס, ורק משום דעתם שהיא רחוקה מלהיות דעת תורה. כפי שאני מרבה לומר פעמים רבות אנשים אומרים דברים לא על בסיס דעת תורה, אלא על בסיס הבטן- התאוות.

בדורנו יש חשיבות מרובה לחיזוק כבוד תלמידי חכמים והמסורת. לכן, יש חשיבות מרובה לכל אחד לכבד את תלמידי חכמים המבוגרים וגדולים ממנו. בכך נביא לידי כך שגם הציבור יכבד את תלמידי חכמים. מותר לחלוק על תלמידי חכמים מבוגרים, אבל המחלוקת צריכה להיות בתוך בית המדרש, ולא באמצעי התקשורת השונים.

בהקשר זה כדאי להביא את דברי מורנו הגדול הרב משה פיינשטיין זצ"ל (שו"ת אג"מ, ח"א, אה"ע, סי' סד) בדבריו בנוגע לכתיבת ענייני הלכה חמורים בירחוני תורה: "ולכן לא היה ידוע לי שעניין חמור כזה ובפרט במדינה הזאת אשר על הרבה אפשר לומר שנפשן מחמדתן ומתאווה להקל שיש להיות לזה הדין כמו בעריות שאין דורשין בשלשה… היה נידון בירחון שהוא כדורש לפני אלפים וגם לפני אנשים פשוטים ורחוקים מיראת השם ויראת החטא ומחפשים רק לצל היתר לרמות את עצמן. ולא דמי למה שדנו בזה רבותינו האחרונים בספריהם כי בספרי תשובות מעיינים רק תלמידי חכמים הרוצים לברר הלכה לאמיתתה וכל אחד כותב מה שנראה לו באמת לדעתו שזה הוא החיוב ללמד ולהורות וכשהוא לשם שמים אמרו על זה אלו ואלו דברי אלקים חיים אבל לידון בירחונים הוא גם לפני אנשים פשוטים והוא רחוק מלשם שמים".

עוד באותו נושא

פוסט של הרב אבינר עורר סערה: "החפצה ופריצות"


62

לנקודה אחרונה, ברצוני להעיר על דברי הרב אילעאי עופרן. נראה לי, שיש שימוש דמגוגי וציני בדברי הרב שלמה אבינר שכתב את הדברים באופן ציורי, ובוודאי מחשבות אלו של הרב אילעאי עופרן לא עלו במחשבתו. לא ירדתי לסוף דעת הרב עופרן, האם רצונו להעיר שאין ניסוח הדברים ראוי, או שאכן הוא מסכים שכך צריך להיות הניסוח. ואכן, הוא מחזק את הליברליות. מעולם לא הבנתי את משמעות הדברים ואת הקשר בין דתי לליברלי, וכי הוא חופשי מהמצוות ועושה מה שהוא חושב?

נקווה שהדיונים יהיו בדרך של תלמידי חכמים המביאים להגדלת התורה ולהאדירה.

=======

הרב אורי בצלאל פישר מרבני 'דרך אמונה', ר"מ בכרם ביבנה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
46 תגובות - 32 דיונים מיין לפי
1
שוכנעתי שהכותב אכן צריך לנהוג ביראת כבוד
טרונצ׳ו-גולדווייץ | 15-10-2019 10:00
יש טעם בדברי הכותב: מדבריו ניכר שהוא אכן קטן בתורה, ודאי זעיר בהשוואה לרבנים שעליהם הוא עצמו מתח ביקורת. יפה שהכותב מבין זאת
הרב פישר, כשמו כן הוא: פישר קטן!
פישר | 15-10-2019 19:45
אתה צריך להרכין ראש לפני שאתה מבזה תח! פישר קטן ומושתן!
הבעייה הפוכה בדיוק!
שטות והבל רוח | 15-10-2019 19:18
הבעייה האמיתית היא עם חשיבות היתר שמייחסים לדברי הרבנים. אז הרב אבינר אמר..., אז מה? לא צריך בכלל להתייחס. מי שרוצה יקשיב, ומי שלא, ינהג לפי הבנתו.
מדבריך ניכר שאינך יודע מיהו הרב פישר
רוהרט | 15-10-2019 15:06
תלמיד חכם עצום. גאון אדיר. עופרן אולי מ קכב לקצה הבוהן שלו
2
צודק
מקליק | 15-10-2019 10:22
זה מה שכתבת כשהיושב ראש שלך בארגון דרך אמונה יצא נגד רב העיר שלו? תכתוב הרב עילאי כתב סימן שהוא טועה ואנחנו כבר נבין....
הרב אבינר מעביר סוג של אידיאל גבוה עבור בת
ליאת פרידמן | 17-10-2019 13:04
הרב אבינר בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה עבור בת ישראל. (ראו למשל בספרו הנערה מלודמיר). אל תלמדו את הרב הלכה מה היא - הוא יודע היטב שמותר לענוד תכשיטים או שחצאית המכסה את הברכיים עונה על דרישת ההלכה. מותר לרב לכתוב גם על האידיאל שמעבר. ונראה לי שזה חשוב בימינו, כאשר הבחירה החופשית חשובה לנו.
3
ישר כח גדול דברי אמת
דוד | 15-10-2019 10:38
דברי אמת שחשוב שיאמרו ויצעקו אותם
הרב בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה לבנות
ליאת פרידמן | 17-10-2019 13:05
הרב אבינר בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה עבור בת ישראל. (ראו למשל בספרו הנערה מלודמיר). אל תלמדו את הרב הלכה מה היא - הוא יודע היטב שמותר לענוד תכשיטים או שחצאית המכסה את הברכיים עונה על דרישת ההלכה. מותר לרב לכתוב גם על האידיאל שמעבר. ונראה לי שזה חשוב בימינו, כאשר הבחירה החופשית חשובה לנו.
4
תגובה
חוזר בשאלה | 15-10-2019 10:42
חד חלק ובוטה .הרבנים מיצגים את היהדות הם לא מייצגים את התורה .בנביא נאמר לא מחשבותי מחשבותיכם .הוא צודק איך יתכן שהרבנים תקנו התרת נדרים ביןם כפור כשהתורה אומרת אין דבר כזה .איךחוגגים הרבנחם יומיים ראש השנה כשהתורה אומרת יום אחד .לא תוסיף עליו ולא תגדע ממנו .התורה אומרת וביום שמחתכם ובמעדיכם ובראשי חודשכם ותקעתם בחצוצרות .מה עושים הרבנים בראש חודש תשרי תוקעים בשופר
שאלות חשובות.
אולי אחזיר תשובה | 15-10-2019 13:11
הבעיה בשאלות כאלו היא שאנשים חושבים שאין תשובות, ושוברים את הכלים במקום לחפש את התשובות הטובות ובאמת יש תשובות טובות, אבל צריך לחפש. אם החיפוש אמיתי יגיעו תשובות אמיתיות. אם החיפוש לא אמיתי ובא לקנטר, חבל על הדיון גם תשובה טובה תיזרק לפח. לענייננו- מוזמן לפתוח (כן, לפתוח!) ספר באר הגולה ועל ההתחלה המהרל מביא את התלונות שלך - איך חזל מוסיפים/מורים הפוך מהתורה וכו'. חג סוכות שמח ומלא אור וטוב
בלי רבנים אין דת
רפי | 15-10-2019 11:52
החכמים הם חלק בלתי נפרד מהדת היהודית. בלעדיהם היינו דת מפוררת כמו הנצרות הפרוטסטנטית, או לחילופין דת מטורפת כמו האסלאם.
5
אין לאף אחד מונופול על התורה
שוקי | 15-10-2019 10:46
.
6
רבני דרך אמונה צבועים ויהירים
אבי | 15-10-2019 11:15
איפה הייתם כשירדו על הרב ריסקין ??? גם לאדם צעיר (אפילו אינו רב ....)מוטלת החובה להפעיל את שכלו הישר ולדחות דברים שנראים עקומים
7
אתה צודק ב100% אבל אין סיכוי שהלייטים שקוראים
דתיה | 15-10-2019 11:18
יבינו אותך
הנה הוכחה. אלו הבלים פולט לייט שלומד תורה
דתיה | 15-10-2019 12:27
בלי יראת שמים.
שטויות
לייט שלמד תורה | 15-10-2019 11:51
הקשר בין לייט ללהסכים איתו לא קיים. כל מה שהוא אמר לא נכון. רבנים חלקו זה על זה במשך דורות ולא תמיד בכבוד אפילו מי לא יודע הוא בור ועם הארץ ועדיף שיחזור ללמוד במקום לכתוב שטויות.
8
תגובה לרב פישר
דוד | 15-10-2019 11:21
גם רבנים גדולים לא צריכים להביע דבריהם בענינים שבצניעות בצורה נמוכה ככ
9
חזק וברוך
גיא | 15-10-2019 11:23
באמת זה בלתי נסבל כל הרבנים הצעירים שפותחים פיהם על רבנים עצומים.
10
כבוד הרב..
ג'ו | 15-10-2019 11:28
אפשר לכבד את הרב אבינר.. אך אפשר וצריך לגעור בו על הסגנון . על התוכן הקיצוני ובכלל . צריך להפסיק להכתיר אותו כרב חשוב וכמיצג את המגזר.. הוא צריך אבחון וטיפול. ויפה שעה אחת קודם.
כבוד הרב
יוגב | 15-10-2019 15:46
איך אתה אומר שאפשר לכבד את הרב אבינר כשאתה מתבטא בצורה כזו נמוכה???
11
אחד המאמרים השפויים היחידים שראיתי בנושא
.. | 15-10-2019 11:32
אבל רוצה גם להסב את תשומת לבו של הכותב לכך שבזמן שהיו מחלוקות רק בבתי המדרש הן היו מפורסמות בכלל ישראל, ורשת האינטרנט מהווה כיום תחליף דהוי..
12
מדוע מרבים להגיב דווקא על דברי הרב אבינר?
יואב | 15-10-2019 11:38
אם תשים לב, הרב אבינר זוכר לתגובות מזלזלות יותר מכל דמות רבנית מרכזית אחרת. לדעתי הסיבה העיקרית היא החופש שהוא נותן לעצמו להתייחס באופן מזלזל לאנדים ולדעות שאינם תואמות את שלו. הרבה מאוד אנשים מתנגדים לפסיק הרב אליהו ורבנים אחרים, אבל לא כותבים עליהם בצורה כזאת.
13
אנשים מבדילים בין
--... | 15-10-2019 12:15
עיקר לטפל ומבינים מתי כותבים שטויות.
14
בדורינו
ג | 15-10-2019 12:19
כבוד חכמים נרמס זה כנראה הגאולה אבל גם ר יהושע חשב שהוא יודע את קביעת החודש ותר טוב מרבן גמליאל אבל כאשר נדרש לבוא אליו ביום כיםור של חשבונו הוא בא אם יתרופף כובדד חכמים וסמכותם נבוא לערער על ביתי דין עד משה לכן התכבדו במקומכם כל החכמים הציעירים שחושבים שהם מבינים טוב יותר
15
בלי רבנים אין דת -תגובה
שמעיה | 15-10-2019 13:00
בלי כהנים אין דת . רבנים הם איוולת שנכנסה לחיינו בלי רשות.הלוואי היו אומרים דברי חוכמה. רפי כשתגדל תבין
16
יראת כבוד למי
יואל | 15-10-2019 13:15
לרב שמדבר שטויות . לרב קיצוני ומסוכן. לרב שזו לא פליטת פה ראשונה שלו. החכמה זה לא צבא שיש ערך לפזם ומה לעשות רבנים צעירים חדים יותר מרבנים שלכאורה הם גדולי תורה בעיניהם ובעיני חסידים שוטים עם אפס ביקורת. הארי הקדוש נפטר בגיל 38 , אז הוא פחות מרב פלוני בן 80 . ועוד הערה לכותב בעבר לא היו רבנים חכמים יותר וזה רק הסתכלות הנוסטלגיה על העבר ועל גדולים של הרבנים. פשוט הם התלבטו אל מול ההמון שלא היו משכילים.
17
חרדי
דוד | 15-10-2019 13:34
כתבה ראשונה נורמלית שאני קורא באתר הזה. עלה והצלח!
18
רבנים כמוך אחראים למצבה של החברה הדתית היום
דוד | 15-10-2019 14:03
איפה שאין מחלוקת איפה שדברי בשר ודם הם קודש האם הרב אבינר לא נתון לתהליכי הזדקנות אנושיים וקצת מאבד את זה? האם בגלל שפעם היה ואולי עדיין חכם גדול יש לקדש בשקיקה כל מילה שלו ולתת לגיטימציה לכל הגיג הזוי והרסני שיוצא ממוחו הקודח? כולנו בני אדם. רק לחלקנו יש השפעה גדולה משל אחרים ועלינו להיזהר בדברינו פי מיליון ובעיקר לדעת להתנצל כשצריך. טיפה ענווה. רב זה תואר מקסים וניתן בזכות ולא בחסד. אתם. לא. אלוקים. וגם לא שליחי השם ולא שליחי העם. אתם נציגי התורה בטעם עצמכם ולצערכם ולצערנו אתם מייצגים אותה רע. מאחל לכולנו רבנים טובים מכם. שנה טובה
וואווו אתה ממש מסכן. מה שם אמא שלך ?
דתיה | 15-10-2019 15:12
.
19
פשוט מאוד מהפסוק בפרשת שופטים
המיואש | 15-10-2019 16:31
ועשית ככל אשר יורוך לא תסור מכל אשר יורוך ימין ושמאל אותם חזל שאתה חושב כאילו הם בכיס הקטן שלך
20
אתה אולי רב אבל אתה בוודאות כבשה.
יורם ברט | 15-10-2019 17:01
כשיש לאדם, רב או לא, צעיר או לא, משהו לומר שלדעתו והבנתו ראוי להאמר, חובה עליו לקום ולומר. מי שלא נוהג כך, לא ראוי להנהיג. הדבר היחיד שראוי לאדם לזכור - ושוב , צעיר/מבוגר/רב/שאינו - הוא לומר בנימוס או להציג כשאלה המכוונת לדעה שברצונו להציע. כבר מזמן הפכה הרבנות לגילדה שחבריה מצופפים שורות כשמאן דהוא ולא חשוב אם גדול כדרוקמן, מציע משהו חדשני או רל , מקל. כשמוסיפים לכך את אלו הנקראים אלון/פרדס/מצגר ודומים וגם את התנהלות הרבנות, קל להבין איך אבד התואר 'רב' כמעט כל קשר למשהו מכובד.
21
מספרים על אחד הראשי הממשלה
אבי | 15-10-2019 17:02
שעשה סיורים בכל מיני מקומות ובהם גם באחד מבתי הכלא. בכל המקומות ענה על הבקשות נבדוק... רק בכלא ביקש מעוזריו לטפל מיד בליקויים ולשפר את הכלא מיד. אחד העוזרים שאל למה דווקא לאלא אתה דואג ככ? והתשובה, לכאן אני עוד יכול להגיע. והנמשל ברור. כל אחד מכם דואג לרגע שהוא יהיה אותו מבוגר.. די !! המלך (עלק ) ערום !!!! קיצר, תקשיב לאמא ...
22
יישר כח עצום
אבי | 15-10-2019 17:15
שפתיים יישקו
23
הרמב"ם כותב -
מלכי | 15-10-2019 17:33
הרמבם כותב שכשיש קיצוניות בנושא מסויים - הפתרון ללכת לקצה הקיצוני השני, ורק לאחר זמן לחזור לדרך האמצע . כשחלק גדול מבנות ישראל המצהירות שהן דתיות - הולכות עם חצאיות קצרות מעל הברך , עם חולצות כמעט ללא שרוולים -המתקרבות לגופיות, עם לק אדום זועק על הידיים, עם איפור ושפתונים בצבעים בולטים.... הרב אבינר אומר שאפשר גם אחרת. כן , אפשרי שבת ישראל תראה אחרת, יותר צנועה... אומנם הוא מציע את הצד הקיצוני השני, אך לעד זה רק על צד התיקון ולעורר דיון. קצת היסטוריה לצעירים (ואולי תזכורת למבוגרים בני 40-50 ומעלה) - שיבינו מי זה הרב אבינר שליטא. מדובר בתח בסביבות גיל השמונים, שעשרות שנים מסר נפשו על ישראל, ועשה ימים כלילות (כפשוטו) לזכות את עם ישראל. כבר לפני עשרות שנים - הרב אבינר היה כמעט הכתובת הזמינה היחידה לשאלות בהלכה, חינוך ואמונה (מדובר בתקופה שלא היה מסרונים, ולא ווצאפ... ) היה טלפון ופקס, זהו!! והרב אבינר שליטא היה שם בשביל כולם, בשביל הנוער ובשביל המבוגרים. בנוסף הרב כתב עשרות ספרי אמונה והלכה בתחומים שונים. אז נכון , הרב כתב בצורה שקצת קשה לדור המתרני לעכל. אך מפה להקניט ולזלזל בתח עצום, מזכה הרבים - המרחק הוא ענק. כל מי שרוצה לפצות פיו - שיחשוב פעמיים על התוכן והסגנון. לכן - 1 ושאר כותבי העזי פנים - הזהרו בדברכם! תנו כבוד לתח, ולאחר מכן תגיבו!
ליעל
מלכי | 15-10-2019 23:22
מניין שהרב אבינר החליט משהו למשהי? הוא הציג את דעתו בעניין צניעות, וכל אחת תבחר האם זה מדבר אליה או לא. יש כאן סתימת פיות ואווירת עליהום מיותרת ומסוכנת..
יש לכבד רב אבל מצד שני צריך לשקול מה אומרים
יעל | 15-10-2019 21:41
אמנם נכון שהרמבם אומר שמקיצוניות צריך ללכת לקיצוניות כדי להגיע לאמצע. אבל זה כשאדם בוחר בעצמו ועובר תהליך ולא כשמישהו אחר מחליט בשבילו. במצב הנוכחי זה רק גורם מיאוס ואנטי יותר. כל דבר שאומרים צריכים לחשוב מה יהיו התוצאות של האמירות.
24
עידן רייכל
נועם | 15-10-2019 18:23
הראפ של עידן רייכל זה לא לילדים
25
חכמים, היזהרו מדבריכם!
גלגל | 15-10-2019 18:38
אין היום רב אחד שצודק, הרי כנגדו יש עשרה שלא מסכימים!
26
וואלה! איך יצאתי "אהרון הכהן" כאילו?
יואל | 15-10-2019 20:34
מה העניין לחלוק/צעיר/מבוגר whatever? אדם מבוגר מתעסק באברי גופה של ילדה קטנה! הוא יצא מדעתו, אתה, עוד כמה תמהוניים? הכל בסדר, רק זה נישאר? ילדה בת 12 שגם ככה מובכית, אז בא עוד רב ומתעסק לה... תתביישו. זו התורה שלכם?
יואל, לפי דברך
משה רבינו | 15-10-2019 23:27
הכול מובן! נוח לך לשטוף את העיניים באברי הגוף של נערות ואתה בלחץ שמשהו עוד יהפוך אותן לצנועות. אבל אתה מתבייש להראות לחוץ, אז אתה פשוט עובר לתרוץ צדקני. ההבל הזה לא מתקבל , תנסה רעיון אחר.
27
הבעיה היא אחרת
יוצמעך | 15-10-2019 21:12
לא בטוח שרבנים אמורים לכתוב פסקי הלכה בעלונים, פייסבוק וכד'. עד דורנו היה ברור שהמקום לפסיקה הוא בספרים וחיבורים תורניים בלבד. כשרב מוכר את מרכולתו בכיכר השוק, רמת הדיון היא רמה של כיכר השוק. כשרב כותב בפייסבוק או בגליונות עולם קטן הדיון יהיה (ויהיה דיון, זה בלתי נמנע) ברמה של טוקבקים. אם הרב מוכן מראש למצב הזה - אהלן וסהלן.
28
אסון
יעקוב | 16-10-2019 15:16
שנותנים לכל אדם באשר הוא להגיב לשפוך רפש בלי גבול מי המציא את זה אין כבוד אין הקשבה .כלום
29
ובאשר לעולי הימים שרוח הקודש בהם
שרף מרפרף | 16-10-2019 18:04
כאשר חנן שוכן במרומים את הנער שלמה והעלם דניאל, וכאשר הפקיד מאמריו בידי שאר עושה דברו, כן ידבר שדי אל יחידי סגולה הנאצלים משמים והמורמים מעם ואין כל רב או ברייה יכולים לעמוד בפני מאמרם הנטוע בפיהם מעם רוכב ערבות. על כן יקום דבר האל במשפט ורב יעבוד צעיר ממנו, כי אין לחכמה שלטון וכוף תכוף ראשה בפני שליחי מרום.
30
חפרת, רבינו, חפרת. ואם זה תפקיד הרב בימינו
לוי | 16-10-2019 20:36
אז אתה באמת קשקשן בלתי נלאה כמו רבים מעמיתך.
31
הרב אבינר בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה
ליאת פרידמן | 17-10-2019 13:02
הרב אבינר בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה עבור בת ישראל. (ראו למשל בספרו הנערה מלודמיר). אל תלמדו את הרב הלכה מה היא - הוא יודע היטב שמותר לענוד תכשיטים או שחצאית המכסה את הברכיים עונה על דרישת ההלכה. מותר לרב לכתוב גם על האידיאל שמעבר. ונראה לי שזה חשוב בימינו, כאשר הבחירה החופשית חשובה לנו.
32
עיברייה נוסעת בזמן
שבת שלום | 17-10-2019 15:26
דת מימסדית מהסוג הזה שסוגדת לרבנות ולרבנים בחיים לא תצליח לנצח את השמאל ולהיות בחזית. תמיד תיגרר אחרי תל אביב בלי חדשנות הפעלה. זה לא טוב לאדמה עיברייה זו שלנו שמחכה לגן עדן. חייבים להוציא אמונה מיחוץ למיגדר ולהפעיל אותה לניצחון ולנצח הגן עדני. ההיסטוריה האנושית והלאומית אומרת שרעיון מנצח מהמר ולוקח קופה. הנבואה החדשנית הנועזת יכולה וגבורתית. להיתגבר מיעקב הגלותי ששרה עם מלאך ויכול ולא נישאר ביעקב הגלותי א. לא היתייגע רעה צאן היזיע היתלכלך ברעיית צאן מבוקר עד ערב וזכה בגבורה הישראלית העיברייה. איתה שב- ממש כמו שאנו שבנו. הנבואה ניפלאה אידיאליסטית מנצחת עיברייה והכי אנחנו בעולם. להיתלבש כמוהם להיות כמוהם לחשוב כמוהם לחיות כמוהם להורות לחנך כמוהם. הביטו ראו שורו אלה נוסעי הזמן בני המאה 21 מייצגים אותנו. הנבואה ופעולתה. ויש גם נביאות אברבו לנו הנשים.