מדינת ישראל היהודית: כנס לזכרו של הרב הרצוג - סרוגים

מדינת ישראל היהודית: כנס לזכרו של הרב הרצוג

במלאת 60 שנה לפטירתו של הרב אייזיק יצחק הלוי הרצוג ערכו במכללה האקדמית הרצוג כנס מיוחד לזכרו, שנועד לסקור את דרכו הייחודית ואת האופן שבו היא משפיעה על חיינו עד היום בתחומי הציבוריות והגופים הממלכתיים בישראל

מדינת ישראל היהודית:  כנס לזכרו של הרב הרצוג
  צילום: מכללת הרצוג

בפתח הכנס שנערך שבוע שעבר, ראש המכללה האקדמית הרצוג, הרב פרופ' יהודה ברנדס, דיבר על הזיקה העמוקה בין מכללת הרצוג הקרויה על שם בנו של הרב, יעקב, לרב הרצוג.

"הרב הרצוג הוא מופת לנו, בחיבור בין תורה ואקדמיה, בין מורשת למודרנה, בין לימוד תורה ובין הנחלתה לציבור ולעם ישראל. כיום זוכה המכללה להמשיך את דרכו בפיתוח המרכז למורשת היהדות בהיכל שלמה, אותו הקים הרב הרצוג זצ"ל." סיכם ברנדס.

מדינת ישראל היהודית: חזון מול מציאות

לאחר הקרנת ראיון מצולם עם הרב ישראל מאיר לאו שעסק בדמותו של הרב הרצוג התקיים המושב הראשון שעסק באחד הנושאים שהוביל: תורת המדינה – מדינת ישראל היהודית, חזון מול מציאות.

הרב ד"ר יצחק רונס, הרב ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי, והרב פרופ' ברנדס עסקו במפעלו של הרב הרצוג בפסיקת הלכה לקראת מדינה עברית.

הרב רונס דן בשאלת מעמד המיעוטים וזכויותיהן במדינה יהודית – דמוקרטית, הרבנית טיקוצ'ינסקי דנה בהבדל שבין רבנות בחוץ לארץ לבין רבנות גאה ובוטחת בעצמה בארץ ישראל, ובקשיים שהיו לרב הרצוג להנהיג את תפיסת התורה המלאה שלו בשל הנסיבות של התלות באומות העולם ובהנהגה הציונית שאינה דתית.

הרב ברנדס הבחין בין פסיקה ציונית שמעמידה במרכז את הדאגה לבנין הארץ, להתיישבות ולישוב, לבין הדרך שהוביל הרב הרצוג – פסיקה ממלכתית, המעמידה במרכז את הצורך בכינונה של מדינה מודרנית, כחלק ממשפחת האומות ובהכלת כל גווני האזרחים בה.

צילום: מכללת הרצוג

הפסיקה בשאלות הצבא חייבת להתחשב בדעתם של מומחים

המושב השני עסק בשאלות בת זמננו, מכוח תורתו של הרב הרצוג.

הרב פרופ' אברהם שטיינברג, עסק בשאלת השבת במערכות הציבוריות במדינה כיום, הרב רמי ברכיהו, רב המשטרה, עסק בשאלות של פעולת המשטרה – על רקע פסקיו הראשוניים של הרב הרצוג בנושא זה, מראשית ימיה של המדינה.

רס"ן הרב אודי שוורץ, מן הרבנות הצבאית, דן בשאלה בידי מי הסמכות לפסוק הלכות בענייני צבא – הרב הרצוג הניח את היסוד לכך שהפסיקה בשאלות הצבא חייבת להתחשב בדעתם של מומחים, קציני צבא בכירים, שיש להם רגישות ומחויבות לתורה ומצוות.

המושב השלישי עסק במפעליו של הרב הרצוג בציבוריות: הרב ולדמן תאר את תרומתו להעלאת יהודי אתיופיה, הרב שמואל כץ תיאר את פעולתו בשנות מלחמת העולם להצלת יהודים, בנו, יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית, תאר את מפעל הצלת ילדי ישראל באירופה, אחרי השואה, הרב שלמה ברין, יו"ר הועד המנהל של מכללת הרצוג, הציג את דרכו של הרב הרצוג במציאת פתרון למצוקתן של עגונות בשנות המלחמה והשואה.

צילום: מכללת הרצוג

הנכד מיכאל הרצוג סיפר על מעמד קריעת הספר הלבן, כחלק מהתמודדותו של הרב הרצוג עם שלטונות המנדט הבריטי וגזירותיו על היישוב העברי בארץ ישראל.

הערב נחתם בברכה (מצולמת) של נשיא המדינה. ובברכתו של יו"ר היכל שלמה, מר משה (מושקו) מושקוביץ וכשדמותו רבת הפעלים של הרב נוכחת בקרב הנוכחים, יותר מתמיד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
לא יכלו להביא רב אמיתי? לא רב ד"ר?
ענת | 30-06-2019 16:00
לא מגיע לרב הרצוג שרב אמיתי ואותנטי יספיד אותו?
איפה היו הרבנים עם המגעות השחורות?
עידו 2 | 01-07-2019 9:42
הרי גם מרן הרב הרצוג זצ''ל היה איש הישוב הישן. רק לא זכה שבניו אחריו ילכו לאורו. העסקנים כיום, יחד עם בוג'י הרצוג הרחיקו את הרבנים בני הישוב הישן מחצרו של הרב זצ''ל. וחבל. בחייו של מרן, היו בני הישוב הישן באים לשמוע את שיעוריו המיוחדים.
וזה
התמים | 30-06-2019 17:56
לא רב אמיתי ? אסור לרב להיות רחב אופקים ובעל ידע כללי ?
2
הרב הרצוג היה בעצמו ד"ר
יאיר | 30-06-2019 20:31
3
התפןח נופל לא רחוק מהעץ
משה | 01-07-2019 6:16
אי אפשר להיתפאר בעץ שאלו פירותיו לא זקן ולא כיפה ולא ציצית