למה בנים של רבנים גדולים חוזרים בשאלה? - סרוגים

למה בנים של רבנים גדולים חוזרים בשאלה?

איך אפשר להסביר את התופעה של ילדים של רבנים גדולים שירדו מן הדרך וחזרו בשאלה? האם זה לא מערער את הדרך? הרב שלמה אבינר משיב

למה בנים של רבנים גדולים חוזרים בשאלה?
  (צילום תמונה ראשית ותמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90)

איך להסביר את התופעה של בני רבנים שירדו מן הדרך? האם זה לא מערער את הדרך?

כמובן, זו לא שאלה חדשה אלא שאלה ישנה, על קין, על ישמעאל, על עשיו, על נכדו של משה רבנו שהיה עובד את פסל מיכה, על בני עלי הכהן, על אמנון, על אבשלום, על אדוניה בן חגית, על מנשה בן חזקיהו, וכן בכל הדורות. כמובן, יש גם בכיוון השני: אברהם בן תרח, רבקה בת בתואל, רחל ולאה בנות לבן.

אכן, כתוב בגמרא ברכות (ז, א) שיש צדיק בן צדיק, צדיק בן רשע, רשע בן צדיק, רשע בן רשע. כלומר זו לא תופעה חדשה, ולא ראינו שחכמים הופתעו, ודאי הצטערו. כאשר ה' ציוה את משה רבינו להלביש את אהרן הכהן בבגדי כהונה, כתוב במדרש שחלשה דעתו (מובא במעיינה של תורה). קושיה על המדרש; כיצד  חלשה דעתו שאהרן הוא הכהן הגדול ולא הוא, הרי משה רבינו התווכח עם ד' וסירב לקבל את המלכות כדי לא לגרום צער לאהרן (רש"י שמות ד יד), רק אחרי שהוא שוכנע שאהרן לא יצטער, הוא קיבל, – וכיצד עתה חלשה דעתו של משה? תירצו שהכהונה תמשיך עם בניו של אהרן, ובניו היו כולם צדיקים מופלגים, גם נדב ואביהו (עיין רש"י ויקרא י, ג), אבל בניו של משה רבינו לא היו  כל כך גדולים, והם לא היו הממשיכים שלו, אלא יהושע בן נון.  לכן משה רבינו חלשה דעתו (מעינה של תורה – שמות כח, א).

על השאלה שלנו, יש שלוש תשובה:

א', יש לאדם בחירה חופשית, זה יסוד כל התורה. אם לא, כל התורה נופלת.  "לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות" (דברים כד, טז). לכן יתכן רשע בן צדיק וצדיק בן רשע. הרי אין התורה ירושה, ואם אדם הוא תלמיד חכם , אין זה אומר אומר שבניו יהיו תלמידי חכמים ויורשים מעמדו (עי' שבת קנא, ב). וכאשר חלשה דעתו של משה רבינו על בניו, ד' אמר לו: יש לך תורה,מדוע חלשה דעתך? עשית כמיטב יכולתך, הם אחראים על עצמם, ואתה יש לך תורה יותר מכל אדם אחר עד סוף התורה.

צריך לחנך ככל מה שאפשר, אבל יש גבול למה שאדם יכול לעשות, כי יש בחירה חופשית. לכן, השאלה לא מתחילה בכלל. בכל זאת, יש לשאול, הצדיק עמל לחנך את בניו לשווא? מרן הרב קוק כתב איגרות לרב מילשטיין, בהן הוא מתייחס לבניו שהתרחקו מדרך התורה, ומסביר לו ששום דבר לא הולך לאיבוד. כל גרם של חינוך וקדושה נטמן בבן, ובסוף הוא יעשה תשובה, ואם לא הוא, הבן בן שלו, או הנכד שלו. חזקיהו המלך היה צדיק, ובנו מנשה היה מלך רשע, אבל הנכד יאשיהו לא עשה אדם תשובה כמותו (פירוש מפורט של שש אגרות אלו בתוספות כמה מאמרים בנושא עיין בספרי הדל "במרחקים תזכרוני").

אכן, ההורים אינם הגורם היחיד לחינוך. יש ארבעה גורמים: ההורים, בית הספר, תנועת הנוער והרחוב. והמובן של רחוב הוא מכלול ההשפעות הדיפוזיות שזורמות מכל עבר, ובימינו הרחוב מאוד חזק.

פעם נשאל הרב הראשי, הגריא"ה הרצוג: אומרים שהתפוח לא נופל רחוק מן העץ, אם כן כיצד בנו חיים (שהיה נשיא המדינה) עזב את הדת? השיב: זה אמור כאשר נושבת רוח מצויה, אך כאשר נושבת רוח שאינה מצויה, התפוח יכול ליפול רחוק. מרן הרב קוק מדבר על רוח הזמן הרעה שנושבת בימינו. יש אפילו שיר של ביאליק: "כולם נשא הרוח, כולם סחף האור, שירה חדשה את בוקר חייהם הרנינה".

האם משום שיש כשלונות, יש לשנות את דרכנו? זו שיטה פילוסופית באמריקה הנקראת הפרגמטיזם, כלומר מדידת דבר על פי ההצלחה. מה שמצליח- אמת. מרן הרב קוק מסביר שאפילו יש תוצאות לא טובות, הדרך יכול להיות נכונה: הדרך המקובלת היא הנכונה כי יודעים מה ההשלכות, אבל דרך חדשה צריכה בדיקה, כי לא יודעים מה יהיה בסוף. לכן אי אפשר להיות יותר מדי פרגמטי בחינוך, אלא להשתמש בחינוך המסורתי מדורי דורות.

ב'. אפילו רשע, יתכן שהטוב גנוז אצלו. כתוב בגמרא ברכות (ז, א): רשע בן צדיק ורע לו, והגר"א מסביר, כמובא בספר אבן שלמה, שהבן רשע אבל יש לו טוב שהוא ירש מאביו ואמו, הוא  רשע וטוב לו, יש לו טוב בתוכו, הטוב של אביו ואמו זורם בו. בפועל הוא החליט ללכת בדרך אחרת, אבל הטוב נמצא בו. חינוך הוריו השפיע עליו, ואם לא היה בן של אותם ההורים ,היה מצבו חמור לאין ערוך. יתכן שיש לבן מידות טובות, אף על פי שהוא מחלל שבת. ישמעאל חזר בתשובה בסוף חייו (בראשית כה, ט.  רש"י), מהגרעין שנטעו בו אברהם אבינו ושרה אמנו, ולכן מותר לקרוא בשמו,כגון רבי ישמעאל. בסוף, גם עשיו יחזור בתשובה, מהגרעין שנטעו בו יצחק אבינו ורבקה אמנו. אבל עוד לא חזר בתשובה, לכן אין רבי עשיו.

ג'. כתוב בפרשת ניצבים: "פן יש בכם שרש פרה ראש ולענה" (דברים כט, יז). כלומר לא רק "פורה ראש ולענה" אלא יש גם "שורש". על פי זה אומר הרמב"ן :"לרמוז כי משורש מתוק לא יצא מר". אבל הרמב"ן מעיר שבמציאות כן יוצאים לדרך רעה משורש טוב. אפילו היו ראשונים שבניהם יצאו לתרבות רעה. היו אפילו שפעלו עם הנוצרים בעלילות נגד היהודים ושרפו את הגמרות. היום, חילוני, אינו אנטי דתי. אז הם היו רשעים מרושעים. הרמב"ן מעיר שהוא לא רק רואה צדיקים עם בנים רשעים, אלא יש כבר פסוק ביחזקאל (יח, י): "והוליד בן פריץ", והוא מסיים: "כי אמת הדבר וסוד גדול לא אוכל לפרש בו". אבל יש מפרשים כגון רבי מנחם רקאנטי, המסבירים שזה סוד הגלגול. כלומר, נשמותינו אינן נשמות חדשות, אלא ישנות. יש גם נשמות חדשות, כגון הגאון מווילנא או הבעל שם טוב (עיין אורות הקודש ח"ג עמ' שסח). יש נשמות ישנות עם עבר מאוד קשה, וד' שולח אותן במיוחד אצל צדיקים שהם חזקים, כדי לתקנן, אבל לא תמיד מצליחים לתקן לגמרי. אכן לא כל מה שבתוכו של אדם בא מהוריו.

שלושת התשובות הן לא חלופיות אלא מצטרפות. יש גורמים שונים בתוך האדם, שיוצרים אצלו נסיונות. עם בחירה החופשית, אפשר להתגבר על כל הגורמים שבעולם אבל לא כולם מתגברים על הנסיונות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
יש עןד הסבר של חזל
ג | 17-02-2019 11:17
גם צדיק במחשבתו הראשונית שאיננה שלמה יצא בן ראשון לא שלם ורק בבן השני יצתבר הכוח הרוחני של הצדיק עיין אור החיים הקדוש על מנשה מדוע יצא כך בשל מחשבת אימו
לעידו 2
ציוני דתי | 14-10-2020 13:15
זה למה לא יוצאים תח לא למה מתחלנים.
חז''ל כבר הקדימו את כבוד הרב. כנסו
עידו 2 | 18-02-2019 8:01
חז''ל בנסכת נדרים [דף פא] כבר הקדימו את הכותב ושאלו: ומפני מה אין מצויין תלמידי חכמים, לצאת תח מבניהם? אמר רב יוסף, שלא יאמרו תורה ירושה היא להם. רב ששת אומר. כדי שלא יתגדרו על הצבור. מר זוטרא אומר, מפני שהן מתגברין על הצבור. רב אשי אומר, משום דקרו לאינשי 'חמרי'. רבינא אומר, שאין מברכין בתורה תחלה. ואולי הצכוון כב' הרב לרבנים מהציונות הדתית. חז''ל כבר אמרו ''הזהרו בדבריכם'' וכו'. אין למאמר כזה מקום בעיתון דתי. מחילה.
2
תשובה ארוכה וחשוכה
דוד | 17-02-2019 11:17
למה הם עוזבים את הדת? פשוט כי הם לא רוצים. זה לא כישלון. זו הצלחה. לגדל ילד שהצליח לשבור מוסכמות חברתיות, לשלם בעקבות כך מחיר קשה של התנתקות מחברים ישנים בכדי לצאת לדרך חדשה אשר טובה עבורו. במקום להתעסק בלמה בני רבנים חוזרים בשאלה, תתעסקו בעצמכם ולא באחרים. האם אתם באמת צדיקים גמורים?
אותו שמאלני מאוס מתגובות הפייסבוק
מה נדחפת? | 17-02-2019 16:03
מה הדחפת לפה אם אתה ככ שונא אותנו ואת הקבה?
3
הבדיחה היא שיקחו את הדברים ברצינות
מאיר | 17-02-2019 11:20
יהיו כאלו שיאמרו אם בניי לא הולכים בדרכי זו ראיה שאני רב גדול וחשוב. ויש שיאמרו אם הבנים הולכים בדרכי אבותיהם זו ראיה שהאבא אינו רב גדול
4
הרב אבינר
התמים | 17-02-2019 11:22
תולה הכל בחינוך ובהשפעות - של תנועת הנוער, בית הספר, הרחוב. הרב שוכח - ואולי יש כאלה שאצלם הדבר לא מקובל - שיש אנשים עם חשיבה ביקורתית עצמאית. אצל אנשים כאלה, קביעת דרכם נעשית מבפנים ולא על פי השפעות חיצוניות. מאליו ברור שאין אדם המשוחרר באופן מוחלט מכל השפעה זרה/חיצונית ( ועובדה שרוב ילדי הדתיים ממשיכים להיות דתיים ורוב ילדי החילוניים הם חילוניים גם כן ) אבל בהחלט יש אנשים שקובעים את דרכם מתוך התבוננות וחשיבה עצמאית שלהם, לטוב ו/או לרע. במגזר של הרב אבינר - חשיבה כזו פחות מקובלת .
דתלש מצוי הוא לא שפינוזה
שי | 17-02-2019 18:57
אלא אחד שכרוך אחר תענוגות העולם הזה.
5
איך קובעים מיהו רב גדול ? עושים בדיקת דם ?
יהודי גדול | 17-02-2019 11:31
או אולי בדיקת MRI ?
6
שמעתי.סגולה לבן ירא שמיים:לספר ניסי רבנים
בסעודת1 ליל שבת. | 17-02-2019 11:42
להקריא מתוך ספר ללילד/ות סיפורי ניסים של רבנים, בליל שבת בסעודה ראשונה. וכמובן להדר את השבת יותר מששת ימי חול השבוע. כמובן שההמלצה הזו לא מספיקה לבד. בנוסף לחינוך בנושאים נוספים הכרחיים. שבוע נעים.
גם אני שמעתי על סגולה
התמים | 17-02-2019 16:05
לפתח אצל הילדים חשיבה עצמאית, יצירתיות, חופש מחשבה ויכולת החלטה, חוסר פחד ממוסכמות, אומץ לחדש, תחושה מהי אמת ומה הוא שקר, מה הוא צדק ומה הוא רשע - ולא חשיבה סטראוטיפית שיהודי דתי הוא פיסגת הטוב ואילו חילוני או גוי הם הרשע בהתגלמותו.
יש פתרון דוגמא אישית עם הילדים
אריק | 17-02-2019 13:13
סבלנות רבה ולדבר איתם אמונה רק זה הפתרון . ולא לברוח להעביר שיעור המשפחה בעדיפות ראשונה
7
דברי טעם
יהודה | 17-02-2019 11:48
דברי טעם כתב הרב אבינר
8
האמת כך כתבו רבותינו
קובי | 17-02-2019 13:03
כדי שלא יאמרו שהתורה עוברת בירושה
9
יושרו של העולם המודרני
יהודית | 17-02-2019 14:07
העולם המודרני מצטיין בישרות? כיצד בתי הסוהר מלאים ובאנשים בעלי מעמד?
10
חשוב להוסיף: מרבית בני הרבנים כן יוצאים דתיים
מאיר | 17-02-2019 14:29
נכון שיש הורדות כיפה גם בקרב בני רבנים, אך מחקרים מראים שמרביתם של בני הרבנים יוצאים דתיים וממשיכים את דרכו של האב. למשל בעבודת הדוקטורט של הבת של הרב שגר.
הערה חשובה ומאוד נכונה
יוסף בן אליה | 15-03-2019 0:57
לייק
11
אולי פשוט לילדים יש שכל?
משה | 17-02-2019 19:33
אולי לילדים יש שכל מה שלרבנים לא תמיד יש והם לא רוצים להיות בעדר
בנים חוזרים בשאלה
שלמה סימן טוב | 19-07-2019 10:11
להחליף את הרבנים לזרוק הילכות אידיוטיות שיש למכביר .פרי מעשה של גאונים נבובים ואז יבקע כשחר אורך
12
חוזרים בשאלה?
חמי | 17-02-2019 21:27
האם הרב משתמש במינוח בעייתי? יותר נכון לומר פורקי עול!
13
כי לא לומדים חסידות בפרט ספרי הרבי מחב''ד
משה בן אברהם | 17-02-2019 23:10
לרבי מליובאוויטש כ300 ספרי עומק ובהירות בכל עניני האמונה השקפה ומדע, חבל שאינכם מכירים.
14
הגרש"ז אוירבך זצ"ל השיב בפשטות. מפני שרבנים
נעם | 17-02-2019 23:10
מפני שרבנים בביתם מספרים בגנותם של אחרים. אומרים על תח אחרים ביקורות ומחלקים ציונים מי גדול ומי פחות. ה' ישמרנו.
15
לפעמים חוזרים בשאלה כי לא רואים את האמת אצל ה
יפה יוסף | 17-02-2019 23:39
הורים לומדים תורה ומדברים תורה אבל המעשים שונים ומשונים.שמירת שבת עם שולחן שבת עם מאכלים טעימים שירים וזמירות עם פחות דיבורים עם כל המשפחה סגולה שהילדים ילכו יותר בדרך התורה.
16
רב גדול לא בהכרח אבא טוב
משה | 18-02-2019 7:28
חינוך זה לא קיום מצוות כי אם מתן חום אהבה וערכים. לדעת להקשיב מצד אחד ולשים גבולות מצד שני. יכול מאוד להיות שרב אלוף במשניות אך מנותק מצרכי ילדיו.
אמת
אמת... | 18-02-2019 10:24
לומד כל היום ומתפלל בבית כנסת ולא נותן צומי לילדים לא נותן חום לא מדבר על רגשות רק זורק ססמאות מחזל
17
שמחתי לשמוע שגם בתקופת התנך אנשים חזרו בשאלה,
גיא | 10-05-2019 0:37
זה לא פשוט להיות בן של רב שכל חייו מתעסק בתלמוד ישן, ובמצוות משעממות ומייגעות.
18
למה בנים חוזרים בשאלה
חנניה | 19-07-2019 10:03
לרב אבינר בנים של רבנים רואים הכל .רואים את האיוולת בשיא תפארתה ,רואים את הקומבינה ומבינים את הפסוק שאומר לא מחשבותי מחשבותיכם . ולכן הם עוזבים למקום טוב יותר (מבחינתה של התורה האומרת) מדבר שקר תרחק כבוד הרב ראית רב שעונה לשאלות תורניות אין דבר כזה .פסקי הלכה הזויים יש למכביר
19
רוב ילדי הרבנים נשארים דתיים
בן של רב | 31-07-2019 13:31
ילדים שזורקים את הדת זה ברוב מוחלט של המקרים בגלל בעיות מול הסמכות ההורית ורקבון פנים משפחתי