הרב בזק: "החרדים לומדים תורה כדי לא להתגייס" - סרוגים

הרב בזק: "החרדים לומדים תורה כדי לא להתגייס"

הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מתייחס לחוק הגיוס שעבר הלילה ומאשים את הפוליטיקאים החרדים בשימוש ציני בתורה, ואומר שאין קשר בין לימוד התורה לכך שהציבור החרדי לא מתגייס לצבא

הרב בזק: "החרדים לומדים תורה כדי לא להתגייס"

הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מתייחס לחוק הגיוס שעבר הלילה (שלישי) ומאשים את הפוליטיקאים החרדים בשימוש ציני בתורה, ואומר שאין קשר בין לימוד התורה לכך שהציבור החרדי לא מתגייס לצבא.

בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרב בזק: "סיסמאות רבות נשמעו סביב חוק הגיוס, אך המקוממות ביותר היו של הפוליטיקאים החרדים, שנשאו את שם לימוד התורה לשווא ועשו את התורה קרדום לחפור בה. אין אמת באמירה לגבי הבחורים החרדים: 'הם לומדים תורה ולכן אסור לגייס אותם'. האמת היא הפוכה – הם לומדים תורה כדי שלא יגייסו אותם. אם לא הייתה חובת גיוס, המציאות בחברה החרדית בישראל הייתה בדיוק כמו מקבילתה בכל ריכוז חרדי בחו"ל, ולמעשה גם בהיסטוריה של עולם הישיבות: רובם היו לומדים שנים מועטות בישיבות, ואחר כך יוצאים לרכוש מקצוע, וממילא גם היו יכולים לשרת בצבא לתקופה מסוימת".

הרב בזק טוען כי "הסיבה שהחברה החרדית אינה מתגייסת לצבא אינה קשורה ללימוד תורה. היא נובעת מהחשש, המובן כשלעצמו, מכך שגיוס לצבא ימוטט את אורח החיים החרדי השמרני, שלא הורגל למסגרת הצבאית ככלל, ולמגע ישיר עם החברה הלא-חרדית בפרט. רק מסיבה זו הומצאה שיטה חדשה שלא הייתה קיימת בעם ישראל מעולם: חברה שלמה שכולה הולכת ללמוד לאורך ימים ושנים בישיבות, כדי להשתמש בנימוק של לימוד תורה על מנת להצדיק את אי ההליכה לצבא".

"כל עוד השיטה עובדת לפחות למראית עין, אין לחברה החרדית שום סיבה לנסות למצוא דרכים חדשות. אולם, הנזקים של שיטה זו מוכרים היטב: לציבור גדול אין באמת יכולת ללמוד לאורך ימים ושנים, וכך נוצרות תופעות נרחבות של שבאבניקים, 'נושרים' וסתם בטלנים בהמוניהם, וזאת מלבד יצירת חברה החיה בעוני על כל השלכותיו".

הר"מ בישיבת הר עציון סבור כי "אם באמת היה רצון לפתור באופן יסודי את נושא השתתפות החרדים בצבא, לא בחוקים בכנסת ובהוראות בג"ץ, יש לכך דרך אחת, ארוכה שהיא קצרה: בשלב הראשון, ביטול חובת הגיוס לחרדים וביטול התלות בין שירות צבאי ליציאה לעבודה. בדרך זו עולם הישיבות יחזור בתוך זמן קצר לממדיו הטבעיים, ומרבית החרדים יצאו לעבודה לאחר כמה שנות לימוד בישיבה וישתלבו בחברה, כמקביליהם בחו"ל".

"בשלב השני, השתלבות זו תביא לרצון למצוא מסגרות המאפשרות גיוס לצבא גם לחרדים- כגון מסלולים דומים לישיבות הסדר, שכן ברגע שתוסר ממנו החובה החוקית והצורך להתגונן מפניה, אין ספק שהמגזר החרדי יבין שאין שום הצדקה לכך שהוא לא ייטול חלק בהגנה על חיינו בארץ ישראל כמו כל מגזר אחר, תוך התעלמות מזעקתו של משה רבינו: "הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
לתת לליכוד ולביבי הנרפים לקרוא את דברי הרב
טולדנו | 03-07-2018 16:58
בזק. הבעיה היא תקצוב האברכים והקובינות של העסקנים החרדים שחפצים בצאן מרעית שימלא את הישיבות כי משנת 77 הליכוד הפך את הישיבות לתעשיית כסף עבור המגזר החרדי. סוף לתיקצוב הישיבות יחולל שינוי מיוחל. לימוד תורה על חשבון המשתמש לשם שמיים אמיתי.
האם דעתך תהיה זהה לאקדמאיים
ישראל פישר | 04-07-2018 5:25
ליושבי המחלקה לפילוסופיה??? חשב עם עצמך כמה שנאה בוערת בך לממיתים עצמם באהלה של תורה, כמה כיפתך לא מעידה על יראת שמיים
2
מניין לך זה?
ישראל פישר | 03-07-2018 17:13
מהיכן הידע הנרחב שלך מר בזק? על איזה פנטזיה נשענת דעתך? העמדה והדעה שכביכול הצגת על החרדים, כה מופרכת, כה הזויה. היא בעיקר מוכיחה כמה אתה פשוט מנותק בין הפה לראש, בין העובדה והמציאות לתיאורה על ידך. עולם התורה נשען על לומדי התורה הממיתים עצמם באהלה, ובזכות לימודם שומרים גם על מנאצים ושונאים שכמותך. לך אדון בזק ללמוד בטרם תשחרר בפומבי נפיחה סרוחה. אם אלה רבני המזרחי, אתם בצרות צרורות.
3
בזק
אאא | 03-07-2018 17:17
אנא מכם אם יש בכם יושרה פרסמו את תגובתי בתודה מראש
4
בזק
אאא | 03-07-2018 17:22
איזה מין אתר אתם נותנים פתחון פה רק למי שחושב כמוכם עלבון לעיתונות חופשית
5
איך אתה יכול לקשקש...בז לתלמידי חכמים. דברי ב
אורי | 03-07-2018 17:51
לא רציני ...אלא ציני
6
הרב בזק צודק.
יפה יוסף | 03-07-2018 18:57
החרדים רמאים.לפי דבריהם כל חברי הכנסת החרדים היו צריכים לשבת ללמוד בישיבה .החרדים חושבים שהקבה לא יודע מחשבות.מחללי הד'.
בזק
אאא | 04-07-2018 5:39
כאשר הסרוגים רואים את שירת התורה אתם הציבור החרדי הם מתמלאים קנאה וכעס על אי יכולתם להיות גם הם הן הלומדים ובזק הוא התוצאה בזק הוא צאצע של אחיטופל ודואג האדומי על לאיזה שפל הציונות הדתית תגיע ?
הנה. כך מסיתים ומכלילים
ישראל פישר | 04-07-2018 5:28
החרדים רמאים. החליפי במשפט היהודים גנבים וקיבלת תואר לשם כבוד מגדולי שונאי היהודים, החתומים על תעודתך יהיו בזק&גבלס פוי למכלילים וליפי הנפש שיזדעקו על ההכללה המחליאה. אבל המראה על הקיר לא משקרת והמכוערת לא תתייפה בגלל נביחתה.
7
נושא מורכב ..כדי לענות תשובה נקיה קודם..
דוד ס | 03-07-2018 19:44
תסירו מחשבות זרות ושנאת חינם מבינכם ותדונו לאשורו של עניין בהחלט צריך לגייס את כל כת נטורי קרטא לאונסם או לגרשם ...! שאר הדתיים צריכים לשבת ללמוד תורה בצבא צריך להכשיר מחלקה בצבא ששם רק לומדים תורה במשמרות וזה קץ ההשתמטות ולהכניס מאחורי סורג בריח את ראשי הרבנים שמתסיסים לא להתגייס לפלוגה כזאת שהמצאתי עכשיו! הנה הפתרון.
8
לא לשכוח את ישיבות ההסדר
יפה יוסף | 03-07-2018 20:25
הם חצי משתמטים כיוון שמשרתים חצי מהזמן.
9
בזק
אאא | 04-07-2018 5:35
פעם בבית המדרש התפתח דיון על דמותו של הערב רבזה אמרכך וזה אמרכך ואז מגיד השיעור הפתיע ואמר שבימות המשיח מגלה שיש ערב רב עים כיפה דהוסמכו לרבנות בתחילה קשה היה לשמוע כאדני קורא את דבריו של בזק אני מתחיל להבין את דבריו של מגיד השיעור מה קרה לציונות הדתית ריצת האמוק לצהל גדר של עבודה זרה שבשה את מוחו של בזק אני מקווה שהפעם לא תצנזרו את תגובתי
10
‏הרב לא כל כך ‏טעה ישראל
עמי | 04-07-2018 6:37
‏התורה היא חיינו ולא צריך למות עליה צריך לחיות איתה אין שום בעיה שהחרדים יעשו צבא במסגרת חרדית
11
הרבה יותר קל להתגייס ולעבוד מלחיות חיי אברך.
שיר | 04-07-2018 9:50
אז למה להעליל? בנוסף, רובם המכריע ממשיכים ללמוד גם אחרי גיל הפטור. כך שהטענה הזאת ממש מופרכת.
אין להם השכלה, ואין במה להתפרנססססססססססססססס
קרית ספרי. | 05-07-2018 11:06
כ0
12
נו באמת
שימי | 04-07-2018 23:38
קראתי ופשוט לא האמנתי...אתה באמת חושב שהם לומדים בשביל לא להתגייס? אני רוצה לומר לך שמגיל 24 יש כבר פטור מוחלט ללא שום חובת התייצבות ובכל אופן יש עשרות אלפי אברכים מעל הגיל הזה מה שמוכיח שהטענה שטותית, בנוסף לכך אתה מטיל דופי בגדולים בתורה אף שדרכם שונה מדרכנו עם כל הכבוד חזל לימדונו כבר איזהו חכם המכיר את מקומו.
13
אם הרב הריפרמי המתיר חפירת הקברים בבית שמש
הרב הריפרמי | 05-07-2018 15:11
אם הרב הריפרמי המתיר חפירת הקברים בבית שמש ועוד מקומות, יהי הערב בעצרת של הבדץ בכיכר השבת, אז אסור ליילך לעצרת ולחזק בזה חפירת הקברים. אסור לנו לתמוך בחפירת קברי הקדמונים. ולעולם לזכור שחפירת קברי ישראל, זו כפירה גמורה בד' ית' שמו. אלו שאינם מאמינים בתחית המתים מתירים חפירת קברי יהודים רל. אבל - אֲנִי כן מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁתִּהְיֶה תְּחִיַּת הַמֵּתִים בְּעֵת שֶׁיַעֲלֶה רָצוֹן מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ. וְיִתְעַלֶּה זִכְרוֹ לָעַד וּלְנֵצַח נְצָחִים: והנה נוסח יג העיקרים מהרמבם כפי המובא בסידורים האשכנזיים. ובסידורים הספרדיים מובא נוסח מקוצר יותר. א - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים: (מציאות ד') ב - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים. וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלֹקינוּ. הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה: (אחדותו) ג - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גוּף. וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל: (אינו גוף) ד - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא רִאשׁוֹן וְהוּא אַחֲרוֹן: (ראשון ואחרון) ה - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל. וְאֵין רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל לְזוּלָתוֹ: (ראוי לעבוד רק לו) ו - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱמֶת: (נבואה) ז - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁנְּבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיְתָה אֲמִתִּית. וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים. לַקּוֹדְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו: (נבואת משה) ח - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְיָדֵינוּ הִיא הַנְּתוּנָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: (תורה משמים) ט - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁזֹּאת הַתּוֹרָה לֹא תְהֵא מֻחְלֶפֶת וְלֹא תְהֵא תוֹרָה אַחֶרֶת מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ: (לא תהא מוחלפת) י - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ יוֹדֵעַ כָּל מַעֲשֵׂה בְנֵי אָדָם וְכָל מַחְשְׁבוֹתָם. שֶׁנֶּאֱמַר הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם: (השגחה) יא - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ גּוֹמֵל טוֹב לְשׁוֹמְרֵי מִצְוֹתָיו וּמַעֲנִישׁ לְעוֹבְרֵי מִצְוֹתָיו: (שכר ועונש) יב - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ. וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ. עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא: (משיח) יג - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁתִּהְיֶה תְּחִיַּת הַמֵּתִים בְּעֵת שֶׁיַעֲלֶה רָצוֹן מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ וְיִתְעַלֶּה זִכְרוֹ לָעַד וּלְנֵצַח נְצָחִים: (תחיית המתים)
14
בשיעור שמסר השבוע לתלמידיו הגאון הגדול הצדיק
בשיעור שמסר השבוע | 06-07-2018 12:49
בשיעור שמסר השבוע לתלמידיו הגאון הגדול הצדיק ודובר האמת מרנן ורבנן רבי גדלי' אקסלרוד שליטא זקן רבני חבד ומגדולי הפוסקים התייחס לנושא רעידות האדמה שהחלו בצפון בכלל ובחיפה בפרט. המקום היחידי בו מצינו בגמרא נושא רעידת האדמה הוא לגבי פגיעה בחומות ירושלים, כדאי' במנחות (סד, ב') 'נעץ חזיר ציפורניו בחומה ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה' השבוע נפל דבר בישראל, נציגים מדגל התורה, אגודת ישראל, ושס תמכו רשמית ביוזמה שתוביל חו להקמת רחבה מעורבת לטומאה וערבובביא וכטמפל רפורמי בצמוד לבית חיינו ותפארתנו הארץ הזדעזעה על נעיצת ציפורניים בחומת העיר – מרחק ענק מהכותל, וכאן פוגעים בקודש הקדשים, אוי לנו רחמנא ליצלן מה הם מצהירים להקים שם, 'נשות הכותל' הרפורמים והקונסרבטיבים? טמפל רפורמי עולמי, להסית ולמשוך אליהם חו, לטמא ולהחריב את קודש הקודשים מי היה מאמין שנציגים כאלו יתמכו במהלך, הוועדה שלהם אמורה להתכנס בראשון הבא – כאמור כל הוועדה מתכנסת במתכונת זו בתמיכת החרדים ויוזמתם, והם אשמים בתוצאות הצפויות ומוצהרות מראש- אישורי הקמת הטמפל הרפורמי בכל שם וחניכא דאית להו, עם ישראל ישיב קול מלחמה גדולה למען בית ד' אלוקינו, ובזכות כך נציל את בתינו ואת עתידנו, כי המקום אשר אנו דנים עליו, אין זה כי אם בית אלוקים וזה שער השמיים בהמשך השיעור נשא הגאון דברי ברכה וחיזוק שנזכה להגנה ושמירה עליונה ממרומים, והעתיר בתפילה גדולה עבור תושבי העיר חיפה וכלל עמך בית ישראל עכל. וכן הנציגים מיהדות התורה תומכים בגזירות של שמד בפועל בחידוש חוק גיוס השמד והזימה ושוב מחללים שם שמים ברבים רל.
15
מוזמן לבקר בישיבת לייקווד ולראות
יוני | 07-07-2018 23:52
בישיבת לייקווד בארהב לומדים אלפי בחורים ואברכים, אין להם שום צבא שמעוניין לגייס אותם, ומה שמניע אותם זה בדיוק מה שמניע את בחורי הישיבות בארץ - הרצון לשמור על עם ישראל. עושה רושם שהאובססיה לגייס חרדים לא מונעת מהרצון לחזק את הצבא, אלא להיפך - להרוס את עולם הישיבות, חבל.
16
הגאון הצדיק רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק
הגאון הצדיק | 08-07-2018 11:22
הגאון הצדיק רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק שליטא ראש ישיבת בריסק וזקן ראשי הישיבות בדורנו, שמע על סילוקו של הגאון הרב אברהם כהן שליטא מראשי איגוד בני התורה הספרדים מישיבת 'אהבת שלום' בירושלים והתבטא על כך בחריפות. וכפי שנחשף בשבוע שעבר כי בעקבות פעילותו של הרב אברהם כהן נגד נושא הגיוס וגם בתוככי הישיבה בה כיהן, הוחלטו לסלקו לאלתר. אחד מגדולי העסקנים סיפר את הדברים לגרמד סולובייצ'יק בכאב וצער, איך שאמרו לרב אברהם כהן כי הם אוהבים אותו, אולם בגלל שהם חווים טרור, לא נותרה להם ברירה אלא לסלקו. בהקלטה נשמע הגרמד מתעניין מי עושה את הטרור, הספרדים? ושמע כי דווקא אשכנזים עושים את הטרור ונאנח בכאב נורא נורא. הגרמד אף מתבטא על החוק החדש ואומר, זה חוק? הרי גם את הספרדים הם יסחבו לצבא. ושמע הגרמד כי הגאון המקובל רבי יעקב הלל, הוא זה שחילל שם שמים וזרק את הגאון הרב אברהם כהן מהישיבה, והתבטא בחריפות, היום זה כבר לא פלא בשבילי, והיום אני כבר מבין איך היהודים הרגו בבית המקדש את זכריה הנביא כי הוא אמר שלא יעבדו עבודה זרה. ולמרות כל התחנונים להנהלת ישיבת 'אהבת שלום', הודיעו בישיבה כי אין מקומו בבית מדרשם, ואף מחקו את שמו בכל המקומות שם מופיעים רבני בית המדרש. הרב כהן זכה מהשמים להיות בין ראשי המארגנים של הכינוס לתפלה וזעקה של הרבנים הספרדים בשבוע שעבר, ומפורסם כמי שמחתים את הרבנים בכל עצרת המזוהה עם הפלגים הקיצוניים ביהדות החרדית. ושכרו של הגאון הרב אברהם כהן שליטא גדול מאוד על שזכה להיות ממזכי הרבים, איש אשר יראת אלקים בלבבו, אשר זכות הרבים תלוי בו, נאמן הוא בעל מלאכתו לשלם שכרו בזה ובבא על מסירת נפשו בתמימות ובפשיטות ללחום בכל כוחו נגד גזירת גיוס השמד, [ואין אתה יודע מתן שכרן של מצות].