עוקף כחלון: בנט מציג פסקת התגברות חדשה - סרוגים

עוקף כחלון: בנט מציג פסקת התגברות חדשה

במטרה לקדם את פסקת התגברות, השר בנט מציג חוק שמתייחס באופן נקודתי רק לעניין המסתננים, אותו הגו והכינו יועציו. המטרה: כחלון הסכים לכך בעבר ולא יוכל להתנגד למתווה החדש

עוקף כחלון: בנט מציג פסקת התגברות חדשה
  מועלם תקדם לבנט את ההצעה (צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90)

את החוק שמתייחס באופן נקודתי לעניין המסתננים, הגו והכינו יועציו של השר נפתלי בנט, במטרה לקדם פסקת התגברות חלקית שתצליח לעבור במליאת הכנסת, חרף התנגדותו של שר האוצר משה כחלון.

יו"ר סיעת הבית היהודי חה"כ שולי מועלם רפאלי היא המקדמת והמגישה שלו בכנסת, לאחר שהצעות חוק אחרות סביב ההתגברות, הוגשו כבר בעבר על ידי חבריה למפלגה מוטי יוגב, בצלאל סמוטריץ' וניסן סלומינסקי.

פסקת התגברות למשהו ספציפי− לא צריכה להיות

אך הביקורות מתחילות להגיע,רז ניזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מתנגד לחקיקה מצומצמת: "רוב של 61 חברי כנסת לחקיקה לפיסקת התגברות הוא לא ראוי. פסקת התגברות למשהו ספציפי היא חור שחור ולא צריכה להיות, זהו מקל הליכה שבור. עם זאת פסקת התגברות במסגרת חוק יסוד החקיקה ברוב גדול – אפשר לעשות", טען באירוע משפטנים על הבר.

נזכיר, כי כחלק מניסיון המדינה למצוא פתרון לבעיית ההסתננות מאפריקה לישראל, חוקקה הכנסת בשנים האחרונות מספר תיקונים לחוק למניעת הסתננות  אשר נפסלו על ידי בג"ץ בנימוק שיש בהם סתירה לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו.

את זאת מנסים בממשלה לפתור על ידי פסקת ההתגברות, המאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק לאחר שנפסל על ידי בג"ץ. על כן, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי הוראות חוק בנושא הטיפול במסתננים והבטחת יציאתם מישראל, שהתקבל ברוב של 61 חברי כנסת, יגברו על ההוראות הקבועות בחוק יסוד זה אף אם פסק בית המשפט כי הן פוגעות בזכויות המנויות בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו.

לשכנע את כחלון לתמוך במתווה

בכדי לשכנע את כחלון לתמוך במתווה החדש שמציע בנט, בדברי ההסבר להצעת החוק הובאו ציטוטים של הראשון בראיון, בו אמר: "לכולנו יש ערכים, לפעמים ערכים מתנגשים. אני לא רואה באופן אישי פגיעה בבג"ץ בפסקת ההתגברות בנושא ספציפי כזה כמו עם המסתננים. ולכן אני כן מתכוון לעמוד בהתחייבות שלי ולתמוך בזה. אני חושב שזה לא פוגע בבג"ץ", דברי כחלון.

בתחילת חודש מאי האחרון, עברה "פסקת ההתגברות" בוועדת השרים לענייני חקיקה, לאחר לחץ כבד מצד שרי מפלגת הבית היהודי בנט ושותפתו שרת המשפטים איילת שקד. השר כחלון שהביע התנגדות חריפה למהלך נעדר מהישיבה.

השרים בנט ושקד אמרו לאחר מכן בסיפוק: "הממשלה היום התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג"ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת".

לדבריהם, פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את תפקידיהן המקוריות של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. והוסיפו, כי "אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו