הרב יובל שרלו: "כל אדם הגון חייב לדרוש שתקום כאן ועדת חקירה"

הרב יובל שרלו: "כל אדם הגון חייב לדרוש שתקום כאן ועדת חקירה"

הרב יובל שרלו, כך מסתבר, היה אחד הפעילים המשמעותיים נגד העינויים שעברו החשודים בפרשת דומא במרתפי השב"כ. בראיון לסרוגים הוא מספר על השיחות עם הדרג המדיני ומה אפשר לעשות כעת

author-image
"כל אדם הגון חייב לדרוש שתקום כאן ועדת חקירה"
  (צילום: אריה כץ)

"עינויים ככלי להשגת הודאה הם פסולים לחלוטין מכל כיוון וכלפי כל אדם. בטח ובטח כשמדובר באנשים שנאמנים באופן כללי, ובטח כשמדובר בילדים. זה פסול מכל כיוון, וההודאה הזאת לא שווה כלום. צריך להפוך את המקרה הזה לא רק למקרה ספציפי, אלא למאבק כללי נגד עינויים ככלי להשגת הודאה". את הדברים האלה אומר לסרוגים הרב יובל שרלו, ראש ישיבת 'אורות שאול' וראש תחום האתיקה בארגון 'צהר', בהתייחס לעינויים שעברו הנערים החשודים בהצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא.

הרב שרלו, כך מסתבר, היה מהפעילים הבולטים נגד העינויים שספגו הנערים במרתפי השב"כ, כפי שהוא מספר לסרוגים לראשונה. "כבר כשהעינויים התחוללו אני נכנסתי לנושא הזה. הלכתי, גם לבד וגם עם קבוצה של אנשים, לדרגים הכי גבוהים במערכת המשפטית והבטחונית כדי להילחם נגד זה בצורה מאוד משמעותית. אינני רוצה לנקוב בשמות, אבל מדובר בדרגים הכי גבוהים שיש", הוא רומז.

הרב שרלו סבור שיש חשד סביר שהעינויים במקרה הזה לא היו מוצדקים, ונדרשת ועדת בדיקה שתברר את הנושא באופן מיידי: "ההצדקה היחידה שיכולה להיות לעינויים היא כדי למנוע פשע ואסון עתידי. במקרה הזה, להטיל דברים על נער ולהפוך אותו לפצצה מתקתקת זה נראה חריגה מכל דבר שיכול להיות, אבל אני לא יודע את העובדות, אני חושב שמה שנדרש מאיתנו בעת הזאת זה לתבוע ועדת חקירה בנושא של עינויים כדי שדבר כזה לא יתחולל".

הרב שרלו מספר כי בשיחות שניהל עם אותם דרגים גבוהים, הם חזרו על הטענה שהעינויים נעשו לצורך הוצאת 'מידע קריטי'. "הם אמרו שהמטרה אינה הודאה, היא לא שווה שום דבר. הם היו צריכים מידע קריטי. האמת שלא השתכנעתי, ניסיתי אבל לא הצלחתי. לא יודע אם הפעולות שלי הצליחו, אבל בהחלט ניסיתי".

בזמן שהעינויים התרחשו, היו מספר שרים שהתבטאו בנחרצות כי אין עינויים, וכי יש לסמוך על השב"כ. האם לדעתך עליהם לחזור בהם כעת?

"אני מצפה מהם שיהיו בין התובעים לוועדת חקירה על המקרה הספציפי הזה ועל עינויים בכלל" אומר הרב שרלו. "אני לא תובע שיחזרו בהם, בואו נבדוק קודם אם מה שנאמר לנו אז נכון או לא. שב"כ הם לא האויבים שלנו, הם כוחות הביטחון, אבל בהחלט יכול להיות שהם חצו גבולות ועשו פה פשע חמור".

עם זאת, הרב שרלו מתנגד להתערבות מעשית של אותם שרים בהליך המשפטי שמתנהל כרגע: "אני חושב שזו תהיה טעות לתבוע מדרג מדיני להתערב בנושא שיפוטי. מי שפונה לשרת המשפטים או לראש הממשלה, עושה טעות. זה אולי להציל את הילד, אבל זו טעות שאנו עלולים לשלם עליה מחיר יקר. זה דבר לא טוב שגורם פוליטי יתערב בעניין שיפוטי. להתערב בעבודת שב"כ הם ודאי חייבים להתערב, אבל בתהליך השיפוטי זה טעות גדולה".

"העינויים צריכים להיעשות בפיקוח של גורם חיצוני, קפדני מאוד", מסכם הרב שרלו את השיחה. "בשב"כ טוענים שהמערכת המשפטית יושבת עליהם חזק מאוד וכמעט לא מתירה עינויים, ומצד שני המשפחות מספרות דברים הפוכים לגמרי. כל אדם הגון חייב לדרוש כאן ועדת בדיקה שתוציא את האמת לאור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
אם הרב שרלו נגד
יוסי | 13-06-2018 12:13
אני לא יודע מה לעשות, כי מתבקש שאהי' בעד. לא יתכן שנסכים במשהו.........
דבריך הם ביזוי תלמיד חכם גדול
יונתן | 15-06-2018 1:08
אמנם גם אני חולק לפעמים על הרב שרלו. אך תאמין לי שאם היית מכיר אותו היית מכיר איש אמת. שמכוון רק לשם שמיים.
תתבייש. בעצמך.
יובל | 13-06-2018 12:44
אחר כך גם ביחסך לתלמידי חכמים. בושה.
2
מתי נשמע את קולו של נפתלי בנט בנושא ???
תוהה | 13-06-2018 12:21
האיש שגיבה ללא סייג את ההתעללויות והצדיק מהרגע הראשון את התנהגות השבכ
קשור לרךצוני להיות ראש ממשלה? אה , לא - נו
נפתלי בנט | 14-06-2018 14:50
אז זה לא מעניין אותי
3
עינויים
יחיאל | 13-06-2018 12:32
אין מקום לעינויים
הרב חושב כמו השב"כ שיש מקום לעינויים. אמר רק
רותי איזיקוביץ | 13-06-2018 20:03
שהעינויים צריכים להיעשות בפיקוח של גורם חיצוני. אשרי מי שמאמין לשאר דבריו שלראשונה אנחנו שומעים כאן. כנראה למי פנה זה סוד בטחוני.
4
שטויות
יהודה | 13-06-2018 12:39
הרב שרלו חתם על מכתב הרבנים נגד תג מחיר, מה שנתן רוח גבית לעינויים. פתאום שההכרעה בעניין ההודאות שהוצאו בעינויים מתקרבת הוא נזכר לדרוש ועדת חקירה
אפשר להיות נגד תג מחיר ונגד עינויים
יהודי | 13-06-2018 19:02
הצדיקים שאצלם חתימה על עצומה נגד תג מחיר שקולה לתמיכה בעינויים מראים שאין להם שום מוכנות לשיתופי פעולה עם אף אחד אלא רק להשמיץ ולבזות את מי שלא חושב כמוהם
5
חובשי הכיפות
יאיר | 13-06-2018 12:56
מעניין הרב שרלו אם היה חלילה וחס מדובר במקרה הפוך גם אז הייתה דרישה לחקור או שזה שמור רק למקרה שהנערים באים מהמחנה הלאומי /לאומני שאתה בא ופועל בתוכו!
תעשה שיעורי בית
אביב | 13-06-2018 13:38
לשייך את הרב שרלו לנוער הגבעות מעיד על בורות משוועת, בדיוק להיפך הרב שרלו שתמיד יחסו שונה בסוגיות מסוימות, שותף ופועל פה בנושא העינויים שאין לו קשר למה שהיה בדומא או לא היה, ענויים זה דבר בזוי ומראה שמשהו כאן מסריח ומאוד מסריח - כי בהתחלה הם עוד הכחישו.
6
מה זה הסיפור על כך שהיה מהפעילים
רותי איזיקוביץ | 13-06-2018 13:51
הבולטים נגד העינויים שספגו הנערים במרתפי השבכ? אהה, כפי שהוא מספר לסרוגים. לראשונה. הוא היה עם הרבנים שהרשיעו את העצורים מרגע הגשת כתב האישום, ואחרי העינויים. הוא מאלה ששתקו אחרי שפטפטו על יהודים שרצחו. גם עכשיו אין לדעתו לתבוע התערבות ב... נושא שיפוטי. שיפוטי?! א-קליינעקייט זה אולי להציל את הילד. נו? זה לא מספיק? תתבייש!
ואיך זה סותר את זה שהוא נגד עינויים?
משה | 13-06-2018 18:43
?
שלחתי לאתר ולא התפרסם עדיין.....
בעז | 13-06-2018 15:38
מסמכים מרשיעים הסותרים במידה רבה את האמור כאן על ידי הרב. הייתי שמח לשמוע תגובתו. בין היתר חתם על עצומה נגד הטרור היהודי וכן כתב שמי שחושב שהשבכ רוצה הרשעה בכל מחיר, גם של חפים מפשע, - אלו דברי הבל. !!
7
שאילות לרב
אסיר ציון | 13-06-2018 14:10
כבוד הרב! 1. איפה היית כל הזמן הזה - מאז המקרה ועד היום? 2. מדוע לא הושמע קולך אז - לא אתה ולא אנשים שהלכו יחד אתך לדרגים הגבוהי לא הוציאו אז ולו ציוץ בנדון? 3. מי הם אותם הדרגים הגבוהים אלהם פנית אז? ללא תשובות לשאילות הנל כל מה שנאמר בבראין לא נשמע אמין... אגב, באמצע שנות ה-50 של המאה העשרים מפלגה הקומוניסטית הסובייטית קיבלה החלטה האוסרת שימוש בעינויים באופן גורף וכך הונחה את הק.ג.ב. העינויים פסקו לחלוטין - לא הותרו גם למען למנוע פשע עתידי...
8
מדהים !!! קראו מה שכתב הרב לפני שנתיים !!!
בעז | 13-06-2018 14:14
שני דברים שהעליתי בחכתי לאחר חיפוש. זכרתי הדברים אך לא היו בידי. לעיונכם: כתב הרב שרלו לפני כשנתיים וחצי: 2. אנחנו מטעים את עצמנו לחשוב כי המטרה היא לסחוט מהם הודאות שווא. אלו דברי הבל, שכן המטרה של כוחות הביטחון לא מושגת בהרשעת חפים מפשע. להודאות שהושגו בעינויים אין ערך משפטי, ולא זו בלבד – אלא שגם לכוחות הביטחון יש עניין להעניש את מי שראוי להענשה. הניסיון לטעון כי מדובר ברצון שלהם להשיג צלש בכל מחיר הוא גם לא אינטליגנטי, וגם ניסיון לצייר את השבכ כרשע בסיפור. גם אנשי ציבור הקרובים לנו מאוד מאשרים את הטיעון הזה. אני מבין, בעיקר מהמקורות הגלויים, כי מדובר בעיקר באנשים שאכן הם בבחינת פצצה מתקתקת. גם אז לא מותר לעשות את הכל, אולם מדברים שהם עצמם אומרים אפשר לראות זאת בעליל. ובהמשך חתם על עצומה נגד טרור יהודי !!: מכתב הרבנים נגד ''תג מחיר'', וחיזוק לוחמי השב''כ וזרועות הבטחון הועבר בתאריך 30.12.15 בשעה 10:37 מפורום חדשות על-ידי סולמית, (מפקח) מחאה אנו הרבנים החתומים מטה מוקיעים ודוחים בשאט נפש כל גילוי של שנאה ואלימות כגון ׳תג מחיר׳ המופנים כלפי ערבים. אנו קובעים כי מעשים אלה הם בניגוד מוחלט לתורת ישראל ולמוסר היהודי. אנו קוראים לרבנים למחנכים ולמחנכות בכל אתר להמשיך ולברר את דרכה של תורת ישראל לתלמידיהם ותלמידותיהם. הננו מחזקים את ידי לוחמי שירות הביטחון הכללי וכל זרועות הביטחון בשמירה על מדינתנו, בעקירה מן השורש של כל גילוי של טרור יהודי. כי בנפשנו היא. הרב אביטן חנניה הרב אינהורן אורי הרב אריה שטרן הרב בורגנסקי חיים הרב ביגמן דוד הרב בלנק אסי- פנחס הרב ברונר בניהו הרב ברכיהו רחמים הרב גיגי ברוך הרב גיסר אברהם הרב גלעד יהודה הרב גנזל אוריאל הרב גרינשטיין יהושע הרב דובדבני אורן הרב הולצמן בני הרב הרשקוביץ צחי הרב ורד אייל הרב ורדי מרדכי הרב זנו דוד הרב יניר צבי הרב ישרים יהודה הרב כץ אהרון הרב לאו בני הרב לוביץ רונן הרב משיח אמיר הרב נבון חיים הרב נהוראי מאיר הרב נויבירט רונן הרב סבג אשר הרב סגל דני הרב סילברמן יאיר הרב סמט ישראל הרב סעדה אילן הרב סתיו דוד הרב פוירשטיין רפי הרב קורן צבי הרב קנאי אבי הרב רונצקי אביחי הרב רזניקוב אברהם הרב ריינר שמואל הרב שלום שרון הרב שלמה ריסקין הרב שמואל דוד הרב שמחון דוד הרב שנה יוסף הרב שפטר משה הרב שרלו יובל ואחר כך התייחסו לדברי הרב כיום:
לא הבנתי. זה בדיוק מה שהוא אומר עכשיו
משה | 13-06-2018 16:32
על רבנים כאלה כתב הרב ד"ר אליהו זיני:
רותי איזיקוביץ | 13-06-2018 16:26
. איני יודע איך במצבם הם מרשים לעצמם לשמש מחנכים לתורה וליראת ה'.
9
העינויים צריכים להיעשות בפיקוח של גורם חיצוני
יצחק | 13-06-2018 15:09
מה זה אומר, לדעתו מותר לענות יהודים אם יש פיקוח חיצוני? מי שאומר כך הוא לא רב ולא יהודי
10
הרב שרלו איש אמת
יוסי | 13-06-2018 20:10
אין המון רבנים שמסורים לאמירת האמת כמו הרב שרלו.
11
איש גדול הרב שרלו
אביהוא | 13-06-2018 21:05
תמיד אומר דברי טעם
12
מה הסיבה שהרב שרלו נזכר רק כעת?
אזרח | 14-06-2018 11:10
הרי העינויים של הקטינים החלו לפני שנתיים וחצי [יותר..] ומאז היו כמה מקרים כאלה. איפה כל אבירי זכויות האדם ומגיני חופש הפרט והזכויות? איפה אנשי האמת, החסד והרחמים? רוב הרבנים נאלמו דום מחשש לתקציבי ישיבותיהם? איפה הדוגמה האישית שלהם כלפי תלמידיהם וקהילותיהם לנוכח העוולות הנעשות לעיני כולנו.
13
תתנצל הרב שרלו
דוד איש שלום | 16-06-2018 17:33
אתה הרב שרלו תמכת בעינויים בזמן אמת ויש על כך פוסט שלך שעדיין מופיע. אתה הרב שרלו נתת ידך להפצת עלילת דם מרושעת, לביצוע עינויי תופת באמצעות המחלקה האנטי יהודית בשבכ כנגד חפים מפשע בפרשת דומא כפי שכבר הובהר לכל מי שעיניו בראשו. אתה תיתן את הדין לפני בורא עולם על מעללך זה וכדאי שתתנצל ובפומבי כמה שיותר מהר. כותב לך אדם מבוגר כמעט 70 ואפילו לא שומר שבת, אבל יהודי מאמין. רצונך למצוא חן בעיני האליטות הנפשעות העביר אותך על דעתך ועל דתך. בוש והיכלם.