אליפות העולם בשחמט - הטוען לכתר יצליח ברגע האחרון?

אליפות העולם בשחמט - הטוען לכתר יצליח ברגע האחרון?

לקראת המשחק האחרון מחר, המתמודדים באליפות העולם בשחמט במתח שיא. לאחר ניצחונות הדדיים ותוצאה 1-1, המשחק האחרון מחר יכול להכריע את הכף. הפסד של מגנוס קרלסן, וההגמוניה הרוסית חוזרת לשלוט בעולם השחמט

author-image
אלוף העולם בשחמט בדרך לאיבוד התואר?
  האלוף המכהו קרלסן (מימין) מול יריבו קריאקין. מתוך המשחק ה11 (צילום מסך מיוטיוב)

אליפות העולם בשחמט נכנסת לישורת האחרונה, כאשר המשחק המכריע, ה12 במספר, יתקיים מחר (שני), בין האלוף המכהן – הנורווגי מגנוס קרלסן, לבין הרוסי סרגיי קריאקין. למה כל כך חשוב לנו להזכיר את המוצא של המתמודדים? הסיבה לכך פשוטה: הרוסים פשוט מחכים לחזור לשלוט בעולם השחמט אחרי שנים של הפסקה.

כזכור, בשנת 2007 ניצח וישוואנתן אנאנד ההודי את ולדימיר קראמניק, ושלט בעולם השחמט עד שנת 2013, אז זכה קרלסן נגדו. 9 שנים מחכים ברוסיה לכתר, אבל יש לומר את האמת: קריאקין אינו השחקן החזק בעולם אבל הרמה הגבוהה שהוא מפגין בדו-קרב יכולה להביא לו את הכתר.

שני המועמדים הצעירים הפגינו בתחילת הדו-קרב משחקים שקולים שנגמרו בתיקו. קריאקין, שידוע בתור שחקן הגנתי מעולה, הצליח לעתים בנס להוציא תיקו מקרלסן.

אולם במשחק השמיני קרה המהפך: ב21 לחודש התהפכו היוצרות והיה זה קריאקין שנדרש לשחק התקפי. קרלסן לא איבד את העשתונות והראה יצירתיות מחוכמת, אבל בסוף הפסיד. 1-0 לטוען לכתר, ונראה שילד הפלא הנורווגי לא יצליח לחזור משם.

מתוך המשחק ה8. השחור (קריאקין) במסע 51...?

המשחק ה8. השחור (קריאקין) במסע 51…? (צילום מסך)

לאחר משחק משובח, מוצא עצמו השחור בהפסד חומר אבל עם רגלי בטור א' המסוכן בדרך להכתרה. המלכה השחורה והפרש חוסמים את המלכה הלבנה מנתנית שח נצחי ותיקו. קריאקין מוצא את ההמשך היחידי בדרך לניצחון (ובכלל אומרים עליו שבאופן מחשיד מצא את המסעים הנכונים כמו מחשב…)

51…ח5!
52. ח4 א2! והלבן נכנע (אם 53. מה:א2 פ-ז4+ מוביל למט).

למשחק התשיעי הגיע קרלסן בכוחות מחודשים לאחר יום מנוחה. עוד פעם קריאקין הוא זה שהתקיף (הפעם בלבן) ועוד פעם קרלסן נאלץ להתגונן, אבל הפעם הרוסי לא השכיל לנצח ואחרי 74 מסעים המשחק נגמר בתיקו.

מתוך המשחק ה9. הלבן (קריאקין) במסע. 39.? (צילום מסך)

מתוך המשחק ה9. הלבן (קריאקין) במסע. 39.? (צילום מסך)

אחרי מחשבה ארוכה מאד ומורטת עצבים, הלבן החליט ללכת על מסע נועז אך מתבקש. 39. ר:ו7+. מי היה מאמין שזה משחק באליפות העולם לא פחות. אולם המתקפה הנהדרת נעצרה בזכות משחק הגנתי של קרלסן.

במשחק העשירי קרלסן השיג ניצחון משכנע, והשווה את התוצאה 1-1. לאחר מכן בא תיקו קצר יחסית במשחק ה11.

מחר, אוהדי השחמט ישאו את עיניהם למשחק הגורלי והקובע שבו מי שינצח יוכתר כאלוף העולם (בתוצאת תיקו, הדו-קרב ילך למשחקים בקצב מהיר).

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו