גיוס החרדים. בית המשפט העליון דן הבוקר (ראשון) בהרכב של תשעה שופטים, בראשותו של מ"מ הנשיא, השופט עוזי פוגלמן, בעתירות נגד החוק לגיוס בני הישיבות החרדית ותקצוב המוסדות התורניים.

עורך הדין דורון טאובמן, המייצג את הממשלה באופן פרטי בדיון, אמר בפתח דבריו: "הממשלה הפכה את החשיבות הראשונה במעלה להגדרת הגיוס של בני הישיבות, אך זו ערה גם לקושי העצום של החברה החרדית, לגיוס בני הישיבות, הן מפני חשש קרדינלי לפגיעה באורח חייהם והן משום החשש לפגיעה בלימוד התורה".

נציג הממשלה: בסוף, מדובר פה בדיני נפשות של עשרות אלפי אברכים

במהלך הדיון, שאלה השופטת ברק ארז את עו"ד טאובמן, האם הממשלה מסכימה לגייס 3,000 תלמידי ישיבות, כפי עמדתו של משרד הביטחון שצה"ל מסוגל לגייס סכום שכזה. טאובמן השיב בשלילה. "יש את דוח ועדת שקד, שאומר שיש להיערך – ואני נערך כדי לגייס". הקו המשפטי בו נקט נציג הממשלה הוא כי מבחינת הממשלה אין בעיה בגיוס, וכי העיכוב הוא דעתו של הפוקד – הצבא, שממתין להשלמת החקיקה.

השופט נעם סולברג, תמה: "עכשיו בעיצומה של המלחמה אי-אפשר לעמוד ביעדים? זה צעד ראשון בסיסי ומנימלי". השופט עמית הגיב לנציג הממשלה: "אלו משחקי מילים שנועדו לעקוף את זה שפטור גורף צריך להיות בחוק".

בסוגיית תמיכת הישיבות, אמר נציג הממשלה: "כל הישיבות מקיימות את החוק, בסוף אנחנו מדברים פה בדיני נפשות של עשרות אלפי אברכים". השופטת ארז הגיבה לטאובמן: "לא, זה דיני נפשות לא רק של האברכים אלא גם של אנשים רבים אחרים במדינה. זה בדיוק לב העניין".

עמדת היועמ"שית: 3,000 הוא מספר התחלתי ויעד ראשוני

בהמשך הדיון, הציג עו"ד אבי מיליקובסקי את עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה ואמר: "דינם של תלמידי הישיבות לגיוס הוא כדין כל מועמד אחר, גיוס שיוויוני. נקודת המוצא היא גיוס למקסימום שאפשר. המספר שננקב 3,000 הוא מספר התחלתי מינימלי שהצבא יכול להתחייב אליו בשנת הגיוס. המספר הזה עדיין לא משקף את ערך השוויון, רחוק מכך, אבל יש מציאות בשטח.

לשאלתו של השופט סולברג, אם כן למה רק 3,000? השיב מיליקובסקי: "3,000 זה יעד ראשוני, בנוסף לכאלה שכבר התגייסו. זו היכולת".

נציג איחוד הישיבות: גיוס חרדים בכפייה זו התנגדות לחופש דת

נציג איגוד הישיבות, עו"ד הורביץ טען במהלך הדיון, כי גיוס בכפייה הוא מנוגד לחופש הדת, דבר זה דומה לכך אם בית המשפט יחייב לחלל שבת. כמו כן טען כי ישנה אכיפה בררנית אל מול אי גיוס של בני האוכלוסייה הערבית.