במכתב ששלח שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, לחברי ועדת הכספים, הוא מגיש בפניהם סקירה הלכתית, המראה כי "הבקשה למימון נרחב של לימוד תורה, אין יסודה ביהדות."
במכתב שכותרתו היא: "מתן חוות דעת הלכתית על רקע שאלת מימונם המוחלט של אברכים", מסביר שטח, כי היות והמפלגות החרדיות מציגות את המאבק על החוק, כעניין דתי, הוא מבקש להראות את דעת התורה. את המכתב הוא שלח היום (א'), בזמן בו נדרשים חברי הועדה לקבל החלה בדבר יישום "חוק האברכים".
במכתב מצטט שטח את דברי התלמוד לפיהם חייב אדם ללמד את בנו אומנות, ואת דברי השו"ע שכותב כי אחרי התפילה אדם ילך לעסקיו, מפני "שכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון…"
בהמשך הביא שטח גם את דברי הרמב"ם, (שעבד למחייתו כרופא), המתבטא באופן חריף נגד המתפרנסים מן הצדקה, ורואה בהם מחללי השם ומבזי התורה.
את דברי המדרשים או התלמוד המציגים מצב בו אנשים למדו יומם ולילה, דוחה שטח באמרו כי הדברים "לא באו אלא להפליג בחשיבות לימוד התורה ובתמיכה כלכלית במוסדותיו. המדרשים לא התקיימו כמציאות ולא נפסקו להלכה אלא באו לבטא רעיון חשוב בלבד."
שטח מזכיר כי במשך כל הדורות, מעולם לא נתמכו לומדי התורה באופן גורף שאינו מוגבל בזמן: "גם בתקופת השיא והפריחה של הישיבות באירופה לפני השואה, או בשיא ימי הישוב הישן בירושלים, נתמכו ע"י הקהילות כמה מאות אנשים בלבד לכל היותר. בחלק גדול מן המקרים, גם תמיכה זו הייתה זמנית וניתנה רק לתקופת זמן מצומצמת."
"בניגוד למצב היום התופעה הנהוגה כיום בה ציבור המונה עשרות אלפי אנשים אינו מתפרנס בכוחות עצמו, היא תופעה שאין לה אח ורגע בהיסטוריה היהודית וגם לא בחברה החרדית החיה כיום בחו"ל."
מה דעתך בנושא?
10 תגובות
0 דיונים
עקיבא
לצערנו, מכל ההתנהלות של תורה ועבודה או הניאו רפורמים רואים שנאה גדולה לכל מה שריח של תורה נודף ממנו שנאת תלמידי חכמים: מי יתנני תלמיד חכם ואנשכנו כחמור
12:06 01.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
לכבוד חברי ועדת הכספים על רקע חוק הבטחת הכנסה לאברכים. שלום רב, הנדון: מתן חוות דעת על רקע שאלת מימונם המוחלט של אברכים. בימים הקרובים אתם נדרשים לקבל החלטה בשאלה האם לממן...
לכבוד חברי ועדת הכספים על רקע חוק הבטחת הכנסה לאברכים. שלום רב, הנדון: מתן חוות דעת על רקע שאלת מימונם המוחלט של אברכים. בימים הקרובים אתם נדרשים לקבל החלטה בשאלה האם לממן לימוד תורה של אברכים חרדים. מכיוון שהמפלגות החרדיות מציגות זאת כמאבק על רקע דתי, אנו מתכבדים להגיש בפניכם סקירה קצרצרה אשר מראה באופן ברור ומוכח כי הבקשה למימון נרחב של לימוד תורה, אין יסודה ביהדות. עוד מתקופת התורה ברור לחלוטין כי האדם מחוייב לעבוד ולהתפרנס מיגיע כפיו. תפיסה זו המשיכה כמובן בכל התקופות השונות ונפסקה להלכה ש"חייב אדם ללמד את בנו אומנות" , קרי להתפרנס בכוחות עצמו. אף כי היו דעות אחרות , הן לא התקבלו להלכה ונשארו בדעת מיעוט ברורה. הצורך להתפרנס נפסק במפורש בהלכה כפי שכותב השולחן ערוך: "אח"כ (אחרי התפילה) ילך לעסקיו שכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון..." . הרמב"ם, גם הוא מגדולי הפוסקים שעבד למחייתו כרופא, התבטא לפניו באופן חריף יותר ופסק בהתאם לדברי החכמים שכל מי שחושב להתפרנס מן הצדקה בזכות לימוד התורה שלו, הרי שהוא חילל את השם ובזה את התורה ועוד. רובם המוחלט של פוסקי הדורות הסכימו לדעות אלו, אם כי לדעת חלק מהם, ניתן לפרנס בודדי בודדים למען לימוד התורה. אלו שתמכו בכך התכוונו ל"יחידים" בלבד. כל אמירה או מדרש אחר המציג מצב בו אנשים למדו יומם ולילה ולא עבדו, לא בא אלא להפליג בחשיבות לימוד התורה ובתמיכה כלכלית במוסדותיו. המדרשים לא התקיימו כמציאות ולא נפסקו להלכה אלא באו לבטא רעיון חשוב בלבד. בהתאם לכך, משך אלפי שנים, התפרנסו מרבית חכמי ישראל מיגיע כפיהם. ניתן להביא דוגמאות רבות לעיסוקיהם של החכמים אשר הקדישו את חייהם לתורה אך בנו זאת יחד עם עבודתם הרגילה. גם בתקופת השיא והפריחה של הישיבות באירופה לפני השואה, או בשיא ימי הישוב הישן בירושלים, נתמכו ע"י הקהילות כמה מאות אנשים בלבד לכל היותר. בחלק גדול מן המקרים, גם תמיכה זו הייתה זמנית וניתנה רק לתקופת זמן מצומצמת. התופעה הנהוגה כיום בה ציבור המונה עשרות אלפי אנשים אינו מתפרנס בכוחות עצמו, היא תופעה שאין לה אח ורגע בהיסטוריה היהודית וגם לא בחברה החרדית החיה כיום בחו"ל. תחילתה בא רק בעשרות השנים האחרונות שלאחר קום המדינה. נראה כי הובילו לכך מספר מניעים מרכזיים כמו התלות של אי פרנסה באי שירות צבאי, תשלומים שונים או פטורים אשר הופכים את היציאה לעבודה כבלתי משתלמת, אי נתינת הכשרה מקצועית בחינוך החרדי ועוד. ראוי להדגיש כי לאחרונה החלה מגמה ברוכה של יציאת האוכלוסייה החרדית לעבודה וראוי לחזקה ולא לדכאה באמצעות מתן תמריצים לאלו שאינם עובדים. אנו מבקשים מכם להתחשב בנתונים אלו (אשר ניתן בקלות להרחיבם) ע"מ שהחלטתכם תתקבל לאור מידע נכון ולא מוטעה. בכבוד רב, 1. תלמוד בבלי קידושין כ"ט. 2. כגון רבי נהוראי: "מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה". קידושין פ"ב. או כמו רבי שמעון בר יוחאי בתקופת היותו במערה. 3. שו"ע או"ח, קנ"ו.א'. 4. הלכות תלמוד תורה, פרק ג' הלכה י'. 5. ביאור הלכה, שו"ע או"ח, קנ"ו.א'. או למשל "בני עלייה/יחידים", שו"ת התשב"ץ, קמ"ח. 6. כגון המדרש על יששכר וזבולון, או הצגת לומדי התורה כבני לוי וכדומה.
המשך 06:05 01.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לומד קצת
תקרא מה שנכתב זה שפעם זה היה יחידים זה מהסיבה שלא היתה קופה ציבורית כמו היום הרמב"ם לא יצא חוצץ כנגד המציאות היום,קודם עיין במהר"ל דרך החיים פ"ד מ"ז שם...
תקרא מה שנכתב זה שפעם זה היה יחידים זה מהסיבה שלא היתה קופה ציבורית כמו היום הרמב"ם לא יצא חוצץ כנגד המציאות היום,קודם עיין במהר"ל דרך החיים פ"ד מ"ז שם מבאר שהרמב"ם דיבר על מתפרנס מצדקה ולא תמיכה כהיום ומה עוד שהרב קפאח אומר שגם לפי הרמב"ם יתכן מצב כמו היום שאחרת תשכח תורה ועוד הרב טל אומר שאם במדינה ממנים פקולטה למדעי הרוח על כל הסגל והתלמידים אין סיבה שלא ימומנו גם הישיבות ולגבי ההבלים במדעי הרוח ראשית אני דמח לראות שיש הבנה על חשיבות תחום שהוא לא תורם ישירות לתל"ג ושנית אני כותב מהיכרות מסויימת עם הבורות החוגגת,ולגבי פיתוח חברה משכילה ההיסטוריה הראתה לי שחברה שלומדת ומושפעת מערכי התורה היא משכילה ואידיאלית יותר מחברה המתחנכת על ערכי תרבות מערב המבוססת על הנצרות והאלילות (ואני מודע לכל החסרונות שקיימים בחברות כאלה ואחרות ואעפ"כ הדברים נכונים)
המשך 00:11 01.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ערן, חבר בנאמני
רמב"ם, הקדמה למסכת אבות פרק ד משנה ד: "שלא תעשה התורה קרדום לחפור בו- והתעותו בני האדם בזה הלשון הנגלה והשליכוהו אחרי גיום ונתלו בפשטי הדברים שלא יבינום ואני אפרשם...
רמב"ם, הקדמה למסכת אבות פרק ד משנה ד: "שלא תעשה התורה קרדום לחפור בו- והתעותו בני האדם בזה הלשון הנגלה והשליכוהו אחרי גיום ונתלו בפשטי הדברים שלא יבינום ואני אפרשם וקבעו להם חוקים על יחידים ועל קהלות והביאו בני אדם לחשוב בסכלות גמורה שזה מחוייב וראוי שיעזרו חכמים והתלמידים והאנשים המתעסקים בתורה ותורתן אומנותן, וזה הכל טעות ולא נמצא בתורה ולא בדברי החכמים דבר שיאמת אותו ולא רגלים שישען עליהם כלל שאנחנו כשנעיין בדברי רז"ל לא נמצא אצלם שהיו מבקשים ממון מבני אדם ולא היו מקבצים ממון לישיבות הנכבדות והיקרות ולא לראשי גליות לא לדייניהם ולא למרביצי התורה ולא לאחד מהגדולים ולא לשאר בני אדם מן העם ...וכבר ידעת (יומא לה:) שהלל הזקן היה חוטב עצים והיה לומד לפני שמעיה ואבטליון... ורב יוסף היה (גיטין סז: וע"ש) מוליך עצים ממקום למקום והיה אומר יפה מלאכה שמחממת בעליה
המשך 20:55 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא סומך על הנס
20:29 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שפת אמת
יש לזה מקור בהלכה ?
20:17 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתי שפוי
שהם אומרים שאין לכך מקור בהלכה???
19:42 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
זה כל העניין של "יששכר וזבולון" אבל כאן מדובר על הסתמכות על הקופה הציבורית, והרמב"ם יוצא חצץ בדיוק על מקרים שכאלו. ועל סמך מה אתה אומר שה"הבלים במדעי הרוח עוברים כל גבול"?...
זה כל העניין של "יששכר וזבולון" אבל כאן מדובר על הסתמכות על הקופה הציבורית, והרמב"ם יוצא חצץ בדיוק על מקרים שכאלו. ועל סמך מה אתה אומר שה"הבלים במדעי הרוח עוברים כל גבול"? פשוט חוצפה מצידך. למדעי הרוח יש חשיבות משלהם כדי ליצור חברה משכילה ותרבותית.
המשך 19:26 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לומד קצת
הסיבה למציאות שהשתנתה היא בדיוק הסיבה שלא מופיע עניין גיוס לצבא,שדי ברור לי שהוא תומך היתה מציאות של יחידים ולא מדינה,ובעבר כן היו יחידים שתמכו בלומדי תורה לאורך שנים (דמי...
הסיבה למציאות שהשתנתה היא בדיוק הסיבה שלא מופיע עניין גיוס לצבא,שדי ברור לי שהוא תומך היתה מציאות של יחידים ולא מדינה,ובעבר כן היו יחידים שתמכו בלומדי תורה לאורך שנים (דמי החלוקה וכדו') וכשהוא מצטט את שו"ע ערוך היתי מציע לו לקרוא מה שהבירור הלכה כותב והמקורות בנושא הה רבים ביותר,אז בבקשה הדעת תורה הזאת אומללה ביותר,ואף הרב קפאח בסוף היישוב של הרמב"ם בנושא זה כותב שבימינו יש לזה מקום ע"ש ובמדינה שמסבסדת מדעי הרוח שההבלים ששם עוברים כל גבול יש מקום בהחלט לסבסד מה שנתן לעמינו רוח דורות רבים
המשך 16:17 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
התופעה כיום שכל חרדי נהיה אברך התחילה רק אחרי מלחמת העולם השניה לאחר חורבן ישיבות מזרח אירופה ומתוך החשש שהתורה תשתכח. אז היה מדובר במאות בודדות. היום זה כבר הגיע...
התופעה כיום שכל חרדי נהיה אברך התחילה רק אחרי מלחמת העולם השניה לאחר חורבן ישיבות מזרח אירופה ומתוך החשש שהתורה תשתכח. אז היה מדובר במאות בודדות. היום זה כבר הגיע לעשרות אלפים. הגיע הזמן לעשות לזה סוף.
המשך 15:35 31.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר