הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, כי עצם העיסוק בשאלת הצבת המאבטחים בבתי כנסת הוא טעות. בשיחה עם חגית רוזנבאום כתבת עיתון 'בשבע' מסביר הרב אליהו כי המציאות צריכה להיות הפוכה לחלוטין: "צריך להציב מול המפגעים כוח הרתעה כזה גדול, שהם יצטרכו להציב מאבטח ליד כל בית קפה שלהם וליד כל נרגילה. יש דרכים להרתיע את המחבלים. להטיל עליהם אימתה ופחד. אין ספק ששחרור מחבלים כלואים בוודאי לא מטיל אימה על מפגעים".

האם לאור הסיכון הביטחוני יש להימנע מהעסקת ערבים?

הרב אליהו, שנכווה לא פעם מהפרקליטות בעקבות התבטאויותיו בנושאים דומים, אומר כי "אחרי הרצח בישיבת מרכז הרב היו כמה רבנים שקראו להפסיק להעסיק ערבים. הפרקליטות רדפה אותם שנים. למזלנו ולמזל הפרקליטות, היא לא הצליחה להאשים אותם. בעקבות הטבח בהר נוף, החליטו כמה רבנים חרדים חשובים שלא להעסיק ערבים. ביניהם חסידות דושינסקי וגם האדמו"ר מקרלין סטולין. הרבנות הראשית צריכה לדון בעניין. אולי תוציא פסק הלכה שלא להעסיק מחבלים ששוחררו בעסקאות מחבלים. אולי לא להעסיק שום מחבל ששוחרר. אולי לא להעסיק קרובי משפחה של מחבלים. אולי לא מי שזורק אבנים על יהודים. צריך לדון בנושא כאוב זה, שעשוי להציל חיים. אני חושב שצריך לדון גם בשאלה הערכית האם לאור הנתונים החדשים שבהם מחבלים ששוחררו חזרו לרצוח יהודים – האם מותר היום על פי ההלכה לשחרר רוצחים ערבים. גם מי שהתיר בעבר – צריך לשקול את החלטתו לאור הנתונים החדשים, ולהוציא פסק הלכה מעודכן".

הרב הראשי הספרדי קרא לפני כשבועיים להנמיך את הלהבות ולא להתגרות בערבים בעלייה להר הבית. האם לדעת הרב הציבור היהודי בירושלים צריך להוריד פרופיל כדי למנוע את התגברות הטרור?

"אני מצטרף לקריאתו של הרב הראשי הספרדי להנמיך להבות. לצורך זה נפגשנו בצפון עם אנשי דת מוסלמים במטרה להנמיך להבות. כמוהו, אני גם לא עולה להר הבית. לעומת זאת, אני לא חושב שהעולים להר אחראים להתפרעות של הערבים. ערבים פרעו ביהודים בכל פעם שהייתה להם אפשרות. כך היה בצפת בתרפ"ט בלי שום התגרות של יהודים, וכך זה מאז ועד עתה. הם הורגים גם את האחים שלהם בסוריה ובכל מקום בלי שום סיבה הגיונית. לכן אני חושב שהיהודים לא צריכים לקחת על עצמם שום אשמה בהקשר להתפרעויות של הערבים בירושלים".

האם יש פעילות ציבורית שיש לבצע כדי להגביר את הביטחון בירושלים ובכלל?

"צריך להבהיר לכל העולם: אנחנו לא נוותר על הר הבית לעולם. כל אחד יפנה לח"כים ולשרים שהוא מכיר ויאמר להם ברורות: שום התלהמות של ערבים לא תביא אותנו לוותר על מקום בית המקדש. זו צריכה להיות אמירה ברורה וחד משמעית. בזמן הרב קוק לחצו עליו להוציא הכרזה שעם ישראל מוותר על הכותל המערבי כדי שלא יהיו פרעות של ערבים. הרב קוק אמר נחרצות: אף אחד לא הרשה לנו לוותר על הכותל, על אחת כמה וכמה שאי אפשר לוותר על מקום המקדש. אסור לומר באיזושהי דרך שאנחנו מוותרים על הר הבית. כשהערבים יבינו שזה חד משמעי מבחינתנו – אולי הם יבינו שזה מאבק אבוד מבחינתם".

הכתבה המלאה מתפרסמת בעיתון 'בשבע'