אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב יוסף על רבני הציונות הדתית: רבנים מליגה ג'

בלווית אהרון בעדני הי"ד אמר הראשון לציון הרב יצחק יוסף "מכאן תצא הקריאה שאסור לעלות להר הבית", והוסיף "אי אפשר שרבנים מסוג ג' יצאו נגד כל גדולי ישראל"

הרב יוסף על רבני הציונות הדתית: רבנים מליגה ג'
  הרב יצחוק יוסף סופד בלוויה ומתקיף. (פלאש90)

מאות רבות ליוו את אהרון שלום בעדני הי"ד, שנרצח בפיגוע הדריסה בירושלים ביום רביעי.

סבו, הרב שמעון בעדני, ספד לו בבכי: "זה נכד רביעי שאני משתתף בהלוויה שלו. זה כואב. רבונו  של עולם זה טוב, אין לנו שאלות. תמיד אני אומר את זה למשפחה שלי, זה כואב. כואב, אבל זה טוב. אנחנו לא רואים את כל התמונה כולו. כואב; באמת כואב, אני לא מצליח להתגבר. נכד כזה יקר, נכד תלמיד חכם, הלך מאתנו. תודה על הכל ה' גם על מה שאני לא מבין".

האבא, הרב דוד בעדני, אמר "אנחנו מודים לה' על המתנה שנתן לנו במשך 17 שנה. תתפלל לפני הקב"ה שיתן לנו כח, על אמא שיהיה לה כוח להמשיך, על האחים והאחיות שכך כך אהבו אותך, שהבית שלנו ימשיך להיות רצון ה' יתברך. "מודים להקב"ה. הרופאים אמרו לנו שזה עניין של דקות, והקב"ה נתן לנו יממה לעקל את האסון הזה" הוסיף האבא בבכי.

.

הרב בעדני סופד לנכדו בלוויה (פלאש90)

הראשל"צ ונשיא בית הדין הגאון רבי יצחק יוסף ספד ואמר: "הרוגי מלכות יושבים ראשונים לפני הרוגי מלכות ונהנים מזיו השכינה. המנוח הי״ד יש בו גם משום הרוגי מלכות וגם תלמיד חכם. רק אתמול בלילה היו אצלי החברים שלו וספרו לי כמה הוא היה לומד. אין ספק שגם זה שהוא נקבר ביום שישי זה מעלה גדולה".

מי שחולל סערה באמירתו, הוא הראשון לציון, הרב יצחק יוסף שיצא במתקפה נגד העולים להר הבית ונגד רבני הציונות הדתית: "מכאן תצא הקריאה שאסור לעלות להר הבית, זה רק מצית, הגיע הזמן להפסיק את הדבר הזה ושיפסיק להשפך דם של עם ישראל, כל גדולי ישראל יצאו נגד העליה להר הבית, אי אפשר שרבנים מליגה ג' יצאו נגד כל גדולי ישראל".

.

הרב עמאר סופד בלוויה (פלאש90)

הראשון לציון ורבה של ירושלים הרב שלמה משה עמאר ספד: "ה' רוצה שנתעורר, רוצה שנחזור אליו בכל כוחינו, אנחנו מבקשים מהקדוש שיעמוד בתפילה על כלל ישראל, על המשפחה והסבא הגדול".

רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן ספד לנער ואמר: "אנחנו מלווים את אהרון שלום למנוחת עולמים. מקומו בוודאי במקום של הרוגי מלכות, שיתפלל עלינו שהרחמים יגברו על מידת הדין".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
31 תגובות - 31 דיונים מיין לפי
1
ה' ירחם שככה רבראשי מדבר
יהודי | 07-11-2014 13:45
2
אתם מסלפים את דברי הרב!
| 07-11-2014 13:53
הרב לא אמר שרבני הציונות הדתית הם סוג ג'. הוא התכוון לכך שיש רבנים מעטים מאוד שמתירים לעלות להר הבית. רוב רובם של רבני ישרא-ל, מכל מגזר שהוא, חרדי או דתי לאומי, מתנגדים לעליה להר הבית, הרבנות הראשית אסרה את זה!! ומי שעולה להר הבית צריך לדעת את זה!! משום מה נוטים לשכוח את ההלכה הזו!! יש פה עניין של טומאה וטהרה שפסקו גדולי רבני ישראל!! מי כמוהם יודע ומבין בכך!
3
הפגיעה ברבני הציונות הדתית
אברהם כהן | 07-11-2014 14:29
לא נעשתה על ידי הרב יוסף כי אם על ידי אתר סרוגים. הרב יוסף אמר שאסור לעלות להרב הבית באיסור כרת כאכילה ביום הכיפורים. זו גם דעת מרן הרב קוק זצ"ל, הרב מרדכי אליהו זצ"ל ובנו הרב שמואל אליהו שליט"א - ודאי שהמתירים, לעומת הרב קוק הם סוג ג'. ואתם, באים וקוראים ל"כל" רבני הציונות הדתית סוג ג'. ועוד דוד סתיו מכריז מיד שרבני הצינות אינם צריכים אישורים. אם לא היינו מרגישים זקוקים לאישורים לא היינו ממהרים להכריז על כל רבני הציונות הדתית כסוג ג' והודעתו של סתיו לא הייתה מתפרסמת.
4
למה לעצום עניים רבנים סוג ד'...
יוחאי | 07-11-2014 14:37
היכן דעתו של הרב קוק זצ"ל הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא מי אלו הרבנים החתומים על כרוז בושה ןחרפה רוב בניין ורוב מניין של תלמידי החכמים וגדולי הדור אוסרים באיסור חמור לעלות להר הבית והנה קומץ בריונים סהרוריים מחילטים אחרת בושה וחרפה כל הכבוד לרשל"צ הראשון והאחרון כולם אוסרים .... אז הרב בנט והרב פייגלין .. והרבנית מועלם ..התירו וסליחה אולי שכחתי את סגן שר הדתות שדעתו ההלכתית חשובה מאוד גם הוא מתיר וגם הרבנית שקד
5
סוג ג', הוא עדיין במקום אחד לפני סוג ד',
אברהם | 07-11-2014 14:48
סוג שממנו הצליחו להיבחר הרבה רבנים ראשיים לישראל.
6
דעת רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיב
| 07-11-2014 15:41
דעת רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא. [מסכת מכות דף כ"ד] "וכבר היה רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך... שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם, **כיון שהגיעו להר הבית** ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור''ע מצחק, אמרו לו מפני מה אתה מצחק? אמר להם מפני מה אתם בוכים? אמרו לו מקום שכתוב בו (במדבר א-נא) והזר הקרב יומת ועכשיו שועלים הלכו בו ולא נבכה?! אמר להן לכך אני מצחק, דכתיב (ישעיה ח-ב) ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו, וכי מה ענין אוריה אצל זכריה, אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני? אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה, באוריה כתיב (מיכה ג-יב) לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו'], בזכריה כתיב (זכריה ח-ד) עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם, עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה, עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת, בלשון הזה אמרו לו עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו".
7
דעת הרמב"ם.
| 07-11-2014 15:42
רמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ג' הלכה ד': "טמא מת אפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית. שנאמר (שמות יג-יט) 'ויקח משה את עצמות יוסף עמו' - עמו במחנה לוויה". * ספר חרדים, מצוות התשובה, פרק ג' (ובמהדורת הרב דוד אברהמי, שנת תדש"ם - הוא בפרק ס"ה, עמוד רנ"ד), וכן הוא בשל"ה הקדוש (מסכת יומא, פרק נר מצוה, סעיף צ'): "וכן מצאתי מכתיבת יד הרמב"ם: וביום השלישי בשבת, ארבעה ימים לירח מר חשוון, שנת ששה ועשרים ליצירה, יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה, **ונכנסתי לבית הגדול והקדוש, והתפללתי בו** ביום החמישי ששה ימים לירח מר חשוון. ...ושני ימים אלו שהם ששי .. למר חשוון, נדרתי שיהיה לי כמו יום טוב ותפילה ושמחה בה' ואכילה ושתייה... וכשם שזכיתי להתפלל בה בחורבנה, כך אראה אני וכל ישראל בנחמתה במהרה, אמן". - ובאופן כללי יש ללמוד מהרמב"ם "שיחת מוסר" לאלו שאומרים על כל דבר "שצריך לחכות עד ביאת המשיח". הרמב"ם כותב באיגרת השמד "..איני יודע איך יבטל מהם זה השמד, אלא עוברים הם ומחטיאים זולתם, כי אין זמן לביאת המשיח עד שתולים בו ואומרים עליו הוא קרוב הוא רחוק, וחיוב במצוות אינו תלוי בביאת המשיח, אלא אנחנו מחויבים להתעסק בתורה ובמצוות ונשתדל להשלים עשייתן, ואחר שנעשה מה שאנו מחוייבים, אם יזכה ה' לנו או לבני בנינו לראות המשיח הרי זה טוב יותר ואם לאו לא הפסדנו כלום אלא הרווחנו בעשייתינו מה שאנו מחוייבים, אבל אם יעמוד אדם במקומו ויאמר אשאר אני עד שיבוא משיח ואצא מזה שאני בו, אין זה כי אם רוע לב ואבוד גדול ובטול הדת והדעת."
8
דעת הרדב"ז
| 07-11-2014 15:43
הרדב"ז בשו"ת סימן תרצ"א פוסק ברור שאבן השתיה שעליה הארון היה מונח בקודש הקודשים, נמצאת ועומדת תחת "מסגד עומר" (הזהב. - אפשר גם לראות אותה כיום). וממשיך הרדב"ז ומפרט היכן הם המקומות המותרים בכניסה. והיכן אסור. [אי אפשר לומר שהכותל המערבי הוא כותל העזרה, אלא בודאי הוא כותל הר הבית, ומותר ליכנס לפנים מהכותל המערבי עד מקום העזרה, כיון שמהחפירות שנתגלו בימינו (במנהרות הכותל) רואים בבירור שהכותל הוא ארוך יותר מפי שניים מרוחב העזרה, תפתחו רמב"ם הלכות בית הבחירה ותראו שרוחב העזרה היה קל"ה אמות, קחו חוט מדידה ותראה שהכותל הוא יותר מכפול, ולכן היום גם הרבנים שאוסרים עליה להר הבית נכנסים עד סמוך לכותל, והרי אם זה היה כותל העזרה, נמצא שהשטח שלפני הכותל הוא הר הבית, ואסור ליכנס בו לשיטתם].
9
דעת החפץ חיים זיע"א, והג"ר צבי הירש קלישר זיע"א.
| 07-11-2014 15:44
הגאון רבי צבי הירש קלישר זצוק"ל בספרו "דרישת ציון" מדבר על כך שיש לחדש עבודת הקרבנות בזמן הזה על הר הבית. ובהקדמת המו"ל הרב דז'ימטרובסקי לספר "דרישת ציון" עמוד 3. כתב: "ושמעתי מאבי מו"ר מוה"ר יצחק שליט"א, כי בעת שיצא הספר הזה (דרישת ציון) בפעם הראשונה, שמע מפיו של הגאון הצדיק ר' ישראל מאיר הכהן בעהמ"ח ס' משנה ברורה וחפץ חיים, שאמר בזה"ל: "אני מקוה שאולי יזכני ד' לעלות לירושלים עיה"ק ולעבוד עבודת הקרבנות עפ"י דברי מחבר הספר הזה". עכ"ל. כלומר, שהחפץ חיים זצ"ל שאף לעבוד עבודת הקרבנות, בדיוק בדרך שהתוה הג"ר צבי הירש קלישר זיע"א, דהיינו לעלות להר הבית, גם קודם ביאת המשיח.
10
דעת רבי מרדכי אליהו זצ"ל
| 07-11-2014 15:44
דעת רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים מכתב א': קריאה לרבנות הראשית בארץ ישראל בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש, וכל מחמדינו היה לחרבה. ומקום המקדש המקודש אשר קדושתו לא פקעה ממנו, נהיה למקום פריצים משוקץ ומתועב, נהפך למרמס ברגל תועבה ע"י חילול המקום בכניסת זרים לתוכו וכניסת יהודים שלא כדין. וע"כ כדי לגדור גדר צריך שתצא קריאה ממעלת כת"ר ולעומד בראשה שהמקום הוא קודש לישראל והכניסה אליו אסורה ללא שום הבדל וגזע – אלא בהסכמת ובהרשאת ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל. וכן להגביל את העם ולקדשו שידע ערך המקום וכיצד ועד היכן מותר. "רצוי לחשוב על בנין בית כנסת במקום המותר לכל הדיעות כדי שיתאספו בו ראשי עם ועדה בתפילה ותחינה כמו שהיה בזמן הרמב"ם". ויבורכו העושים והמעשים, ויהי רצון שנראה בית מקדש על מקומו בנוי ומשוכלל, אכי"ר. בהוקרה: מרדכי אליהו. * מכתב ב' יום ג' לסדר "למען אשר לא יקרב איש זר" תשמ"א לכבוד ה"ה ר' אלבוים דוד הי"ו ב"ה קבלתי את חוברות ההפצה וההסברה של "אגודת חלוץ הר הבית", שמח אני מצד אחד שיש דרישה לציון, וישנה עוד מחשבה על מקום מקודש זה שנהפך למלון פריצים למרמס לכל מי שאסור לו לדרוך ולהציג כף רגלו אפילו היחפה במקום. אולם מצד אחד אנו חייבים לטהר את המקום ששום זר לא יקרב ולא ינהל את המקום ומצד שני אנו צריכים לשמור שגם בני ישראל יכנסו למקום שמותר להכנס בקדושה ובטהרה לפי ההלכה, וע"כ יש לתחם תחומין ולהגביל את העם וקדשתו. וזאת תהא תפקידה של האגודה לבנות מקום מקדש מעט במקום שהכניסה אליו תהא מחוץ לחומת הר הבית ויהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים. תחזקנה ידיכם ויהי ה' עמכם אכי"ר בברכה מרדכי אליהו * מכתב ג': לכבוד ידידי הרב המובהק וכו' הרה"ג ר' זלמן מ. קורן שליט"א ר"מ בקרית ארבע היא חברון ומחבר ספר חצרות בית ה'. קבלתי בתודה את מכתב כת"ר מיום ה' לסדר "לשכנו תדרשו ובאת שמה" תשו"ח ועמו הסליחה על איחור התשובה שנעשה מזמן גרמא. עיינתי בדברי כת"ר אשר הסביר בצורה מפורטת ורחבה כדרכו בקודש, העיר והאיר עיני חכמים בסוגיא סבוכה זו, תחם תחומין וגדר גדרות במקום המקדש, ותרגמם הלכה למעשה, ויפה כתב ויפה ערך וטוב הנהיר. אולם אני על משמרתי אעמודה, היינו אנו רואים בעין כיצד שועלים הלכו בו, כיצד מקום שנאמר בו והזר הקרב יומת הולכים בו זרים ומחללים אותו, וכבר חז"ל גזרו על כל העכו"ם כזבים ואסורה להם הכניסה למקום הקודש והמקדש ועוד מקומות שמותר לישראל טהור להכנס ואפי' בזמן הזה, וע"כ חובה קדושה מוטלת על מי שבידו למנוע מצב עגום זה ואפי' ע"י פרסום הענין שהם עוברים על איסור ואין לחשוש ממה שיאמרו. אודות כניסת ישראל עם הגבלות מסוימות כמו שכת"ר מציע זה טוב ויפה אם תהא לנו שליטה מוחלטת על המקום ועל הבאים ובכלל בני ברית, אולם לפי המצב הנוכחי חוזר אני כל הכתוב לענ"ד על הצעתי והיא לבנות בית כנסת ומקום לתורה ולתפילה בשטח שמותר להכנס אליו והכניסה והיציאה תהא מבוקרת שאין אפשרות ללכת יותר ממקום המותר, ובזה אנו לא גורמים לאחרים לדרוך על מקום אדמת קודש. .. בברכה והוקרה מרדכי אליהו * מכתב ד' שבט ה'תש"ם קריאה לבני ישראל רבנים נכבדים הר הבית ששוחרר בישועת ה' במלחמת ששת הימים עומד עדיין בשממונו כאילו שדבר לא קרה, ידועים דברי הרמב"ן בפירושו לתורה, שהקצף שהיה על ישראל בימי דוד המלך, משום שהעם לא התעורר לבנין בית המקדש. מי יודע אם הצרות המתרגשות ובאות על עם ישראל בדורנו לא נובעות מזה שאנו אדישים לנושא הר הבית. לכן מן הראוי שרבני ישראל יתאגדו אגודה אחת לעורר הציבור לפעילות בנושא הר הבית והכנת הלבבות לבנין בית המקדש שכולנו מתפללים ונושאים עינינו שיבנה עוד בזמננו אנו. ובזכות התעוררות זו תבוא סיעתא דשמיא להחשת גאולתינו ופדות נפשינו בקרוב בימינו. אמן. מרדכי אליהו. [עם רבנים נוספים]. המכתבים האלו פורסמו בשנת תשנ"ב בספר תורת הבית חלק ג, ויש שם עוד מכתבים מגדולי ישראל בענין נשגב זה.
11
דעת הרב שמואל אליהו שליט"א:
| 07-11-2014 15:45
תשובה שהתקבלה מהרב שמואל אליהו' בתאריך ח´ אב ה´תשס"ג, מתוך האתר כיפה השאלה: שלום כבוד הרב. מדוע אסור ליהודים להכנס להר הבית(לפי ההלכה)? בברכה, בתודה מראש! התשובה: אין איסור לעלות על כל הר הבית. יש איסור למי שהוא טמא להכנס לעזרה. ויש איסור למי שאינו כהן להכנס למקום הקודש - או לקודש הקודשים. בודאי מי שאינו טהור וגם אינו כהן שלא יכנס למקום הקודש. יש מקומות שבודאי מותר להכנס אליהם כיון שאינם קודש או קודש הקודשים ולא כל אחד יודע איפה הם. לכן מי שרוצה לעלות להר הבית צריך שילך איתו מישהו שמכיר את המקומות ויודע להיכן מותר ולהיכן אסור. לצערינו המצב הוא כל כך נורא בהר שהמוסלמים הורסים כיון שהם חושבים שזה שלהם וחולשת הממשלה מלמדת אותם שכדאי להם להיות אלימים. כמה שיותר - יותר יכנעו להם. גם בית המשפט העליון נכנע להם וגם המשטרה. הגרוע מכל שהם מציגים את חולשתם וכניעתם כחוכמה יהודית שאין למעלה ממנה. לכן חובת העליה היא יותר ויותר גדולה ויש בה בחינה מסוימת של "כיבוש". למעשה הרבנות הראשית לישראל לא פסקה לעלות להר ולכן אני לא עולה אליו, כי אני לא אדם פרטי ואני רוצה להיות חלק מכלל ישראל. אם אתה רוצה לעלות להר כאדם יחידי. עשה זאת על פי כללי ההלכה.
12
דעת רבי משה פיינשטיין זצ"ל
| 07-11-2014 15:46
הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל סובר שבעיקרון מותר בהיתר גמור לעלות בימינו להר הבית לאחר טבילה כהלכתה. וכאשר הגבולות מבוררים. וזה לשונו (אורח חיים חלק ב סימן קיג): ומה שתירצת מה שהקשה בספר אומר השכחה מה שבטור וש"ע לא הוזכר הדין דאסור לרקוק בזה"ז בהר הבית, משום שלא יצוייר למעשה דאסור ליכנס טמאי מתים לשם וכולנו טמאי מתים, הנה הא יש מקום בהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס לשם אף מדרבנן שהוא עד החיל שהיה לפנים מהסורג. ולמה דאיתא ברמב"ם פ"ה מביה"ב ה"ג שהסורג היה מקיף סביב אפשר גם החיל היה סביב ובתי"ט מדות פ"ב מ"ג מפורש כן בשם הראבי"ה, הרי מותר מכל צד אף במערבי ליכנס טמאי מתים עד הסורג שהיה רוחב איזה אמות, ולא מצאתי השיעור, ולפי' הרא"ש במדות שם שהסורג היה רק לצד המזרח מצפון לדרום אפשר גם החיל היה רק שם, וא"כ אפשר שבצדדים האחרים אחר העשר אמות של החיל אחורי העזרת נשים וכן מצד מערב היה מותר לטמאי מתים. ומשאר טומאות הא אפשר לטבול, ואם יחוש לזיבה יספור שבעה נקיים ויטבול במים חיים ויעריב שמשו, ואף שהוא מחוסר כפרה הא מותר מחו"כ אף בעזרת נשים וכ"ש בשאר הר הבית כדאיתא ברמב"ם פ"ג מביה"מ ה"ה. ונמצא שנוגע הדין שאסור לרקוק באותו המקום מהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס ומקשה שפיר. ואולי אינו ברור כ"כ איזה כותל היא אם היה קבלה ברורה שהוא כותל מערבי של הר הבית או כותל העזרה שאחורי בית הכפורת שלכן אסור לשם טמאי מתים כתירוצך וגם אפשר שהוא כותל התא שאף להרא"ש אסור. וכמדומני שבס' שאילת דוד להגאון ר"ד מקרלין מסתפק בהכותל איזה הוא. ואולי זהו טעם הגאון רי"ז מבריסק זצ"ל שאמרו עליו שלא הלך אל כותל המערבי מחשש טומאה. אבל אני תמה כי מקום שמתפללין שם הוא ודאי קבלה מדורות רבותינו הראשונים שמותר לילך לשם ואיך שייך לחלוק עליהם. ידידו מוקירו, משה פיינשטיין.
13
דעת רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל.
| 07-11-2014 15:46
שו"ת אבן ישראל [להגרי"י פישר] חלק ט' סימן קס"ג. מה ששאל מע"כ דנראה לו דלענין כניסה להר הבית אחרי טבילה במקוה, דלא יהני בזמן הזה כיון שגזרו חז"ל על ע"ה שיהיו כזבים לכל דבריהם, וא"כ צריך לספור ז' נקיים וטבילה במים חיים דווקא. לדעתי אין לחוש לזה .. דלא גזרו דין זב לגבי שילוח מחנות.. עיי"ש. וכן מעיד הרה"ג ר' דוד בלוך שליט"א (מתלמידי הג"ר גדליה נדל זצ"ל), שהוא שמע מהגרי"י פישר במפורש שמותר לעלות להר הבית במקומות המותרים.
14
דעת רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל כ
| 07-11-2014 15:47
דעת רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל כתב בספרו "עיר הקודש והמקדש" לבנות בית כנסת ליהודים בהר הבית, וזה לשונו: גם בזמן שביהמ"ק היה קיים היו בתי תפילה לקהל הציבור הישראלי בהר הבית, כמוכח בסוכה (מא: - מג. נג.) .. ולכשיהיה לנו הרשות והיכולת לבנות בית תפילה אשר כזה בהר הבית בטרם הופעת בן דוד – יש לנו מקום נרחב לבנייני תפילה: בדרום שיעור 250 אמה .. באורך מזרח–מערב 500 אמה.. בצפון 115 אמה.. במזרח (עד החיל) 86 אמה על 500 דרום-צפון. במערב 100 אמה על 500 צפון-דרום. [וע"ע בספר "קומו ונעלה", עמוד 168].
15
הרבי מליובאוויטש זיע"א
| 07-11-2014 15:47
משיחתו בליל ב' דחג הסוכות התנש"א: "ועורכים עכשיו שמחת בית השואבה במקום המקדש במקומות המותרים להכנס שם, ואדרבה צריך להכנס שם ולערוך שמחת בית השואבה בשלימות כפי שיהי' לעתיד לבוא". והנה ציטוט מדברי הג"ר יצחק גינזבורג שליט"א מחשובי רבני חב"ד (מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 301): "ברור הדבר, וכך אמר הרבי מליובאוויטש כמה וכמה פעמים, שגם היום ישנם מקומות בהר הבית אליהם מותר לעלות בטהרה. הרבי רצה מאד שיוכרע ע"י רבנים ידועי שם, גדולי הפוסקים שבדור, מהם התחומים המדויקים על הר הבית אליהם מותר לעלות, ושהעליה תתקיים בפועל בשמחה רבה (וכמו שאמר פעם בנוגע לשמחת בית השואבה על הר הבית), על פי תנאי ההלכה ביחס לטהרה שיפסקו ע"י הרבנים".
16
דעת רבי מאיר מאזוז שליט"א.
| 07-11-2014 15:48
[מתוך אתר "הר הבית חדשות" – כתבתו של אסף לרנר] הרב מאזוז - מגדולי רבני דורנו מתיר עליה להר הבית "מותר מן הדין לעלות להר הבית". כך כותב הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת כסא רחמים וחבר מועצת החכמים בפסיקה מפתיעה בעולם החרדי הרב מאזוז מסייג את פסיקתו התקדימית, בכך שעל כל אחד שמבקש לעלות להר הבית, לדעת את המידות המדויקות של התחומים המותרים בכניסה לפי פסיקת רב. כיוון שאחרת עלולים להיכשל בכניסה לחלקים בהר הבית האסורים בכניסה. ובלשונו של הרב: "מן הדין מותר. אבל עלולים ליכשל. צריך לדעת המדה בדיוק, על פי הוראת חכם". את הדברים כתב הרב באתר האינטרנט של ישיבת כסא רחמים. תשובתו החיובית של הרב מאזוז מפתיעה במיוחד. הרב מאזוז נמנה על רבני השורה הראשונה בציבור החרדי, והוא גם חבר במועצת החכמים של תנועת ש"ס. היתרו והתייחסותו החיובית לעליה להר הבית מהווה פריצת דרך בחוג הרבני החרדי הבכיר. מדובר בשינוי מהקו שננקט בציבור זה עד היום, לפיה בכל הקשור להר הבית מוטב להמתין לביאת המשיח, או לחזרתה של הטהרה המלאה לישראל, שתתרחש רק עם חידושה של מצוות פרה אדומה. שוחרי המקדש מציינים שפסיקתו החשובה של הרב מאזוז, מסמנת שיא חדש בגל של התעוררות להר הבית שפוקד לאחרונה חלקים בציבור החרדי. הכרעתו של הרב מאזוז מצטרפת לפסיקתו של רב חרדי אחר, הרב חיים-פסח הורביץ, רבם של חסידי בעלז באשדוד, שהצטרף גם הוא לרבנים המתירים את העליה להר הבית לצורך ייהוד המקום, וכיבושו מידי המוסלמים.
17
דעת רבי צבי עידאן שליט"א
| 07-11-2014 15:49
הרב צבי עידאן מח"ס עשות משפט, וצבי עדיו, ועוד עיה"ק ירושלים תובב"א בעזהי"ת אייר תשע"א, שם נעלה ונראה בפרוס כ"ח אייר, יום שגאל השי"ת נחלתו מיד האומות, זה 44 שנה ששלטונות ישראל לא שבו מדרכם הרעה ועדיין אינם מאפשרים את הקרבת קרבנות חובותינו, תמידים כסדרן ומוספין כהלכתן. ובפרט קרבן הפסח אשר ביטולו בחיוב כרת רח"ל. וכמבואר היטב בתשו' חת"ס סי' רל"ו. וכאשר בקשו רבותינו שרי התורה, בעלי התוספות שעלו לארץ ישראל כמבואר בכפתור ופרח. ולמעלה בקודש, בימי רבי יהושע בן חנניא. כמבואר במד"ר (בראשית ס"ד). גזירות רשעי הגויים אשר שלטו במקום מקדשנו רבות בשנים, ולא נתנו למי שאינו מבני אמונתם ליקרב אל הקודש, כמבואר בחת"ס שם. ובדרך הקודש למהר"א. ובתשובת הגרי"ח זוננפלד לבעל התעוררות-תשובה (סי' כט) גרמו לחסרון ידיעת גבולות העזרות והחיל. וחרדת החשש ליכשל באיסור כרת החמור, עצרו בעדנו מעלות אל הקודש מיד בשחרורו. ת"ל, מאז שבנו למקום מקדשנו, נחקרו נתלבנו ונתבררו רוב חלקי הר הבית האסורים והמותרים לטמאי מת, ע"פ פסקי הרדב"ז (שו"ת סי' תרצ"א) ועוד. וכאשר נתבאר בספרי על הכתוב לשכנו תדרשו, "יכול תמתין עד שיאמר לך נביא, ת"ל לשכנו תדרשו ובאת שמה. דרוש ומצא, ואח"כ יאמר לך נביא". וכן עורר בזה הרמב"ן במצוות "לשכנו תדרשו", וז"ל: "שתלכו לו מארץ מרחקים, ותשאלו, אנא דרך בית ה'. ותאמרו איש אל רעהו, לכו ונעלה אל הר ה', אל בית א-להי יעקב. כלשון, ציון ישאלו דרך, הנה פניהם. " הנה זכינו באחרונה לראות בהתעוררות אשר מקיפה את יראי ה' וחושבי שמו מכל העדות והחוגים לעלות בהר ה' בקדושה ובטהרה ע"פ כל דקדוקי ההלכה. וכאשר הכריע בזה הרמב"ם שעלה בעצמו להר הבית. וגואלים בהילוכם שם ויורשים בישיבה את מקום מקדשנו ותפארתנו מידיהם הטמאות והערלות של אויבי ישראל. ואף הצליחו בזה לשנות במעט את צביון המקום. ועל ידי שפותחים פתחים קטנים מלמטה, מקרבים את חידוש עבודת הקרבנות, עד שיפתחו לנו פתחי האולם. לקיים בזה את הבטחתנו בתפילותינו שכאשר יעלנו לארצנו ויטענו בגבולנו, נעשה לפניו את קרבנות חובתנו. לכן אף ידי תיכון עימם. חבר אני לעושי מצווה. ועליתי עמם להתפלל בהר הבית, מקום אשר נאמר עליו כי ביתי בית תפילה יקרא. ובא אני אליכם אישי ישראל בקריאה, הטוב לכם כי תשבו חוץ, גולים מעל שולחן אביכם, ומה יערב לכם החיים בעולם הזה, זולת היותכם סמוכים על שולחן אביכם. כמאמר האור החיים הק' (במדבר פר' בהר). פונה אני אליכם בקריאה של חיבה, קריאת קודש, התקדשו והיטהרו כהלכה, קומו, עלו בהר, ובנו הבית. כמאמר ה' לנביאו (חגי א' ד'). יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שנזכה במהרה גם אנו, לפחות כעולי הגולה לפני בית שני, שהקריבו הקרבנות קודם בניין הבית. וכאז כן עתה נזכה למצוא יסודות הבית שמינכרו צורתם (זבחים סב.) ויקובלו תפילותינו ומעשינו לרצון לפני אדון כל. הכותב וחותם למען כבוד בית מקדשינו - צבי עידאן * הרוצים לראות בוידאו, איך הגאון הרב צבי עידאן בתוך הר הבית - נושא דברים על הגבולות המותרים והאסורים: חפשו באתר "הר הבית שלנו" את הכתבה "וידאו: שיעור תורה ואמירת קדיש בהר הבית באישור המשטרה".
18
דעת רבי מאיר הייזלר חבר בית דין של הגר"נ קרליץ שליט"א
| 07-11-2014 15:49
מידי ליל שבת - מתקיים בביהכ"נ המרכזי של שכונת נווה אחיעזר בבני ברק - מניין מאוחר של קבלת שבת (מניין ר"ת) - בראשות הרב מאיר הייזלר - חבר ביה"ד של הגר"נ קרליץ, ובשיחתו השבועית בפני המתפללים - אזי הרב הייזלר התעכב על דברי הבית יוסף בהלכות חנוכה (סימן תר"צ) המבאר - שלמרות שהחשמונאים היו טמאי מתים - הרי עכ"ז הם לא נמנעו מלהתעמת ולהילחם עם היוונים בבית המקדש - עד לכיבוש הר הבית באופן סופי..., ולכן הוא הוסיף וחידש - שגם בזמננו מותר וחובה לעלות להר הבית - להיכנס לכל מקום הן לעזרה והן למקום ההיכל - ומבלי שום צורך בטהרה כלשהו - מאחר שזהו כניסה לצורך כיבוש ובניין בית המקדש - ולא לשם טיול בעלמא..., ולראיה שזהו עוזר לייהד את ההר - שהרי העולים להר הבית מגובים ע"י חברי הכנסת מן הימין אשר לוחצים על המשטרה - לאפשר ליהודים להתפלל על הר הבית (כשזהו ברור - שמעריכת תפילות - ועד לעריכת קרבן פסח באופן מצומצם - המרחק אינו גדול), ובפרט לאחר שראינו - שאפילו ראש הממשלה פנה לממשלת ירדן - שלא יתנגד לתפילת יהודים בביהמ"ק - כשבתגובה אזי הערבים החלו להתפרע ולפתוח באינתיפאדה שלישית. (אתר החדשות של הר הבית)
19
דעת רבי חיים פסח הורביץ, רבם של חסידי בעלזא באשדוד.
| 07-11-2014 15:50
דעת רבי חיים פסח הורביץ, ממנהיגי הציבור החרדי באשדוד, חבר בית הדין "רבני הקריות", ורבם של חסידי בעלזא באשדוד. בחילוקי הדעות בין החזון איש הסובר שמצוות כיבוש ארץ ישראל היא אף בזמן הזה לשיטת סאטמר שאסור למרוד באומות עד בוא המשיח. סבור הרב הורביץ כשיטת מרן החזון איש זצ"ל, בעקבות כך פנו פעילי הר הבית חרדיים לרב הורביץ ונפגשו עמו השבוע ארוכות (בליל י"ד טבת תשע"ד) במזכירות בד"ץ רבני הקריות של אשדוד. במהלך הפגישה תיארו הפעילים את המצב העגום כיום בהר הבית. ודיווחו גם כי בכירים במשטרה ובשב"כ מתאוננים על כך שהיהודים אינם באים לממש את זכותם על ההר. הרב הורוביץ נשאל מדוע החשמונאים הרשו לעצמם להיכנס ולכבוש את הר הבית בטומאה, וכיום יש שאוסרים זאת. הרב הורביץ ביקש לטעון - שהחשמונאים פעלו תחת אילוצי כיבוש ומלחמה. והפעילים טענו שגם כיום זהו צורך כיבוש ומלחמה. "הרי כל זמן שאי אפשר לבנות את ביהמ"ק, מוכח שהמקום עדיין טעון כיבוש". "זה כבר לא תלוי בנשק או בטנקים, אלא בנוכחות יהודית בלבד", טענו הפעילים. "כמו שנאמר בתחבולות תעשה לך מלחמה", או כפי שקוראים לזה גורמי ההתיישבות "יצירת עובדות בשטח". בקשר לכך, העלה הרב הורביץ את השאלה "מה תעשו עם רש"י ובעלי התוספות הסוברים שבניין ביהמ"ק יירד מן השמים"? הפעילים השיבו שרש"י ותוס' מצטטים את המדרש תנחומא, שלעתיד לבוא (לאחר תחיית המתים) הקב"ה יעשה חומת אש מסביב לבית המקדש. אולם אין בכוונת המדרש הנ"ל לחלוק על הסִפְרֵי הקובע שיש מצווה לבנות את ביהמ"ק, בכל הזמנים ובכל הדורות, ככתוב ועשו לי מקדש. הרב הורביץ תהה "מדוע אתם נופלים עלי - בזמן שיש רבנים יותר גדולים ממני"? הפעילים הבהירו לו שגורל מקום בית המקדש תלוי כעת על דברתו בלבד. מאחר שהוא מפורסם בעולם החסידי כולו, כדיין הפוסק לאמיתה של תורה, מבלי חששות או פחדים וחשבונות פוליטיים כלשהם. עוד טענו בפניו שגם המפורסם שהוא חבר נעוריו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, מן הימים שלמדו יחדיו אצל מרן האמרי חיים זצ"ל, מוסיפות לדבריו חיזוק נוסף. בשלב זה הרב הורביץ הרהר ארוכות וניכר ששקע במחשבות. לאחר דקות ארוכות שאל: "מה יעזור אם הציבור החרדי יתחיל להיכנס ולבקר בתוך הר הבית ???" הפעילים הסבירו שאם המוני יהודים יתחילו להיכנס להר הבית מידי יום ביומו, אזי המשטרה תתחיל לבצע את הפסיקות וההצעות לחלוקת הר הבית בין ישראל לעמים במתכונת הנהוגה כיום במערת המכפלה. ממילא באותם הימים שהמתחם כולו יהיה בנוכחות יהודית בלבד כגון בשבתות, חגי ישראל, וראשי חודשים. יוכלו להניח גדר ארעי, מסביב לעזרה שזהו מצווה בפני עצמה. והרגל נוכחות היהודים בהר הבית גם תוסיף בעלות ישראל על המקום. ולאחריה כבר נוכל גם להקריב קרבן פסח כמצווה עלינו וכדברי החת"ס בתשובתו המפורסמת לחותנו הרע"א המופיעה בתשובות יור"ד סימן רל"ו. הרב הורביץ הסכים עם הטענה הזו. מכאן עברו לדון האם יש צורך בטבילה לפני העליה, שמטרתה כיבוש המקום לידי ישראל. הרב הורביץ לא הסכים לטענה שיש להתיר כניסה להר הבית ללא טבילה לצורך כיבוש. למרות ההלכה שבאם יש טרחה לחפש אוכל כשר בשעת מלחמה, מותר לחיילים לאכול נבילות וטריפות. אין להתיר כניסה להר הבית ללא טבילה על סמך זאת. כיון שאין שום טרחה יתירה בטבילה. אולם, לגבי שטח העזרה עצמה - שם מותר להיכנס בימינו כאשר יש בכך צורך וחשיבות, אף בלא טהרת פרה אדומה כיוון שאין לנו כיום מאפרה. על טענת הפעילים שישנו טורח מרובה בטבילה במקווה בגלל דיני חציצה וכד'. השיב הרב הורוביץ שרוב דיני חציצה הינן מדרבנן בלבד, ולצורך כיבוש הר הבית אפשר לוותר עליהן. לשאלת הפעילים האם הם רשאים לפרסם זאת? השיב הרב הורוביץ בחיוב, ובחיוך רחב! (אתר החדשות של הר הבית)
20
דעת המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א.
| 07-11-2014 15:51
המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א כתב בכתב ידו: "מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן". הרבנים יוסף אלבום ויעקב היימן מחשובי העולים החרדים להר הבית פנו אל המקובל 'החלבן', הרב חיים כהן, ותיארו בפניו את הפעילות העניפה של החרדים העולים להר הבית, ואת פעולותיה של אגודת ישי העמלה על בנין בית כנסת במקום. על פי מה שכתב באריכות הגרי"מ טיקוצינסקי בספרי עיר הקודש והמקדש, על הנחיצות בבנין בית כנסת בהר בזמן הזה. הרב האזין בקשב רב על העליות להר הבית בקדושה ובטהרה ובמקומות המותרים, ועל הדרישה מהרשויות לאשר בניית בית בית כנסת, 'שטיבל' חרדי על ההר. הרב חיים כהן בירך את פעילי ההר בכתב ידו. ***מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן***. המכתב התקבל בהתרגשות רבה בקרב החרדים העולים להר, במיוחד על רקע העליות המתגברות של קבוצות חרדים למקום המקדש. לדברי הרב ישראל פרטיג מספר החרדים דורשי המקדש העולים להר הולך וגדל מעת לעת. יותר ויותר אנשים מבינים את גודל חשיבות העניין של המצוות התלויות בהר הבית, חידוש העבודה, ובניין המקדש במהרה בימנו אמן. [מתוך אתר החדשות של הר הבית]
21
דעת רבי יצחק ברנד שליט"א, מרבני עמנואל.
| 07-11-2014 15:52
מכתב א'. בס"ד בענין עליה להר הבית יש כהיום ויכוח גדול אם מותר או מצוה או אסור לעלות על הר הבית הנה יסודי הדברים על הבעיות ועל החיוב והתועלת מזה נכתבו כמה ספרים, והספרים הכי מדוייקים הם ספר 'אל הר המור' ו'אל גבעת הלבונה' שנכתבו ע"י הרב יצחק שפירא והרב יוסי פלאי מיצהר. ספר 'אל הר המור' - הוא בפרטי דיני הלכה איך להיטהר במקוה ועד היכן מותר לעלות (דהיינו שצריך להתרחק מעזרת נשים ומן החיל ע"פ המשנה כלים פ"א מ"ח ורמב"ם הל' בית הבחירה פ"ז הל' ט"ו-ט"ז), וכן יש שם מקורות נאמנים על מקום בית המקדש, והקדשי קדשים שהוא תחת כיפת הסלע. ואסור לעלות בנעליים, וכן לנשים אין אפשרות לעלות אל ההר במקום שיש בהם קדושת הר הבית, למעט לכלה ביום חופתה לאחר טבילה ולפני שנוגעת בבעלה. (וצריכה אחר הטבילה לחכות עוד יום שיעבור שקיעה וצאת הכוכבים כדי שלא תהא חשש מחוסר כיפורים בצירוף טבולת יום, ע"ש בספר, ח"א פ"ה וח"ב פ"ד ע"פ הגמ' נזיר מה. ותוס' יבמות ז: ר"ה רבי וזבחים לב: ד"ה רבי, וכתבו שם שבגלל הסיבוכים לטהרת נשים אין כלל לאשה ליכנס להר הבית) ספר 'אל גבעת הלבונה' - מדבר על המצוה לעלות להר והתועלת שיש בזה. ונציין מקור אחד ברש"י ריש פרשת ויצא פסוק י"ז וז"ל ואם תאמר, וכשעבר יעקב אבינו על בית המקדש מדוע לא עיכבו שם, איהו לא יהיב לביה להתפלל במקום שהתפללו אבותיו ומן השמים יעכבוהו, איהו עד חרן אזל וכו' כי מטא לחרן אמר אפשר שעברתי על מקום שהתפללו אבותי ולא התפללתי בו, יהב דעתיה למהדר, וחזר עד בית א-ל וקפצה לו הארץ. וכאן אני רוצה להתיחס בעיקר על בעיה שהרבה מגדולי ישראל חוששין מזה ואוסרין לעלות אף במקומות המותרים ע"פ דין, משום גזירה שיבואו אנשים אחרים ויעלו במקום שאסור לעלות ויבואו לידי כרת, וכן שיכנסו בלי לטבול כלל ובלי מורא מקדש. וכאן נביא מקור שאין לחשוש לזה, ואדרבה מאותו מקור נלמד גם על החשיבות לעלות בתקופה שלנו (הסברה הובא ב'אל גבעת הלבונה' עמוד 18 בשמי בקיצור וכאן נרחיב הדבר) ע' גמרא שבועות טז. אבא שאול אומר שני בצעין (שדות מרעה) היו בהר המשחה (הר הזיתים) תחתונה ועליונה. תחתונה נתקדשה בכל אלו, עליונה לא נתקדשה בכל אלו, אלא בעולי גולה שלא במלך ושלא באורים ותומים. תחתונה שהיתה קדושתה גמורה, עמי הארץ נכנסים לשם ואוכלים שם קדשים קלים אבל לא מעשר שני, וחברים אוכלים שם קדשים קלים ומעשר שני. עליונה שלא היתה קדושתה גמורה, עמי הארץ היו נכנסים שם ואוכלים שם קדשים קלים אבל לא מעשר שני, וחברים אין אוכלים שם לא קדשים קלים ולא מעשר שני. ומפני מה לא קידשוהו, שאין מוסיפים על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא ואורים ותומים ובסנהדרין של ע"א ובשתי תודות ושיר וכו', ולמה הכניסוהו, מפני שתורפה של ירושלים היתה ונוחה היא ליכבש משם עכ"ל הגמרא וביאור הענין, שקדשים קלים הותר לאכול רק בירושלים, ומי שאוכל חוץ לירושלים חייב מלקות (רמב"ם פי"א מהל' מעשה הקרבנות הל' ה') וכדי שיהא נחשב המקום לקדושת ירושלים צריך לקדש במלך ונביא ואורים ותומים וכו'. הנה, בבית ראשון היו כל אלו וקדשו בקדושת ירושלים גם חלק של הר הזיתים, אולם בבית שני היו חסרים כמה דברים ולא היה להם אפשרות להוסיף לקדש את ירושלים, וממילא קדושת ירושלים היה רק עד מקום שנתקדש בבית ראשון, ושם עשו חומה הראשונה. אולם בכל זאת הוסיפו חומה נוספת בהר הזיתים להרחיב את ירושלים, וקראו התוספת ג"כ ירושלים, ועשו זה מפני פחד האויב שיבוא לשם, כי אילו היה האויב מתאחז שם, היה יכול לכבוש משם בקלות את כל ירושלים, וע"י שהרחיבו שם התאחזו היהודים שם. אולם לכאורה לא היה צורך לקרות למקום ההוא ירושלים אלא סתם לבנות חומה, אבל מה שעשו כך, שאילו לא היו קוראים למקום 'ירושלים' לא היה לציבור מספיק מסירות נפש להאחז במקום הזה כי לא החשיבו את המקום לקדוש, על כן קראו למקום ג"כ ירושלים, אף שלא היה בו קדושת ירושלים ואסור לאכול שם קדשים קלים. הנה מתוך הנהגה זו קרה מכשול, שעמי הארץ החשיבו למקום הזה לירושלים באמת ואכלו שם קדשים קלים ועברו על לאו דאורייתא. וכתבו שם תוספות ד"ה אלא בבני גולה וז"ל אע"פ שהיה הדבר בא לידי תקלה, הכניסוהו כדי שימסרו עצמם עליהם יותר כשיש שם קדושה עכ"ל. ולמדים מזה, שבמקום שיש אויבים שרצונם לכבוש את ירושלים, צריך לעשות כל הדרוש לתת הרגש חזק לעמי הארץ שמקום זה חשוב מאוד וצריך למסור נפש עליו להתאחז שם, כדי שלא יבואו האויבים ויתאחזו בה ויכבשו את כל ירושלים. וכל הדרוש לזה כלול ג"כ שלא להתחשב עם זה שיצא מכשול מזה שעמי הארץ יעברו מכח זה על לאו דאורייתא, והטעם בזה, ששמירת העיר שלא יבואו גוים ויתאחזו שם ויחריבו את ירושלים חשוב יותר ונחשב בגדר פיקוח נפש והצלת ירושלים וכיבוש א"י, ומוותרים למען זה על הקילקול שיצא מזה שאוכלים קדשים קלים חוץ לירושלים. ואף שבודאי כל מה שאפשר להזהיר את העם שלא לאכול שם קדשים קלים צריך לעשות, מ"מ אם אין הדברים נשמעים, מניחים הדבר כמו שהוא ואין חוששין יותר לזה, וגם עושים פעולה לקרות למקום הזה ירושלים. הנה אם הדבר הזה נכון להר הזיתים, בודאי נכון לענין הר הבית, דהיינו כשיש גוים שרוצים לכבוש את ירושלים ואת הר הבית, ודעתם שמשם יכבשו את כל ירושלים ואת כל א"י, ויש רפיון גם מצד ציבור היהודים לוותר על הר הבית לאויבים ח"ו, צריך לעשות כל הדרוש לתת הרגש בלב היהודים שמקום זה שייך ליהודים ולא לאויבים כדי שימסרו נפש על זה, והדרוש לזה הוא עליה ליהודים להר הבית, ואף שיכול להביא לידי תקלה שיש שיעלו למקום שאסור לעלות, בחיוב לאו וכרת. (בענין זה אין נפקא מינה בין לאו לכרת ע' יבמות קי"ט. מכדי הא דאורייתא והא דאורייתא מה לי כרת מה לי לאו, (וע' בזה במשנה למלך פ"א בהל' יו"ט הל' י"ז), וכ"ש כאן שהסיבה שאין לחשוש שיבואו לידי תקלה הוא משום שזה סכנה על כל ירושלים, דהיינו מצד פיקוח נפש וסכנת חורבן ירושלים וחיוב כיבוש א"י שדוחין שבת, אז בודאי שאין לחלק בין אם החשש תקלה הוא לאו או כרת) וא"כ בזמה"ז שיש לצערינו משא ומתן על הר הבית למסור לגמרי לגוים, דהיינו למסור כל יש"ע כולל ירושלים עד הר הבית ועד בכלל (וגם הר הבית כבר מסרו למעשה באופן חלקי) – צריך לעשות כל הדרוש להכריז שהר הבית שייך ליהודים וזה ישפיע על דעת הקהל, ואז ימסרו נפש על זה. ואף שאנו צריכים להזהיר שהעליה להר יהא הכל כפי דקדוק ההלכה וללכת רק בטהרה ובלי נעליים ובמקומות המותרים, מ"מ אין לחוש אם יצא תקלה מזה לעמי הארץ שלא יהיו נזהרים בכל אלו. וממילא כשהמצב לא היה שהעליה יהא סיבה להצלת ירושלים, היו מבינים את אלו הרבנים שחששו מפני תקלה, מ"מ עכשיו בודאי גובר הסכנה על מסירת הר הבית לגוים, וממילא אין לחוש לתקלת איסור כרת לעמי הארץ כנ"ל. וכבר היה מעשה בשנת תש"ס שראש ממשלה רצה לתת כל יש"ע עם חצי ירושלים לאויב, חוץ מהר הבית, ובגלל זה לא הסכים האויב, ונתבטל כל העסק, ויש שאלה ממה נתעורר ראש הממשלה שהר הבית שייך ליהודים יותר מכל מקום, והתירוץ הוא, מכח אלו שצועקים שצריך לעלות על הר הבית, ולא בא מכח אלו שאומרים שהר הבית ששייך ליהודים, זה רק בעתיד הנעלם כשיבוא משיח מופתי ויפול בית המקדש מן השמים ואין לנו שייכות עכשיו בענין זה. אולם כמובן שדבר זה יפסקו רק רבנים שבאופן עקרוני מוכנים לבדוק כל הלכה לפי המצב של עכשיו, אולם מי שבשיטה מתבונן רק מה שפסקו בדור שעבר, ואינו מתחשב עם המציאות העכשוי, ואומר אנן יתמא דיתמא, אין לנו כח לחדש חידושים וכל הכח לפסוק הוא בגדר צאי לך בעקבי הצאן, בודאי שיפסוק שאסור לעלות על ההר, ועל זה נאמר (ר"ה כה:) אין לך אלא שופט שבימיך דהיינו שופט שרואה המציאות שבימיך וע"פ זה הוא שופט ולא לפי המציאות של פעם. וכל שכן מי שבכלל לא מענין אותו בעיה של למסור שטחי א"י לגוים או שלא היה מוחה נגד זה כשהחריבו את גוש קטיף וצפון השומרון או שהיה מסייע באיזה דרך שהיא לחורבן, והוא טוען שכל ענין שמירה על א"י שייך להקב"ה, והוא כבר יסדר את הענין בדרך של משיח מופתי, ואין זה תפקיד שלנו לדאוג בשביל זה, אז בודאי אינו עומד לפניו בשאלת עליה להר הבית שני צדדים, דהיינו מצד אחד תקלת כרת ומצד שני סכנת חורבן ירושלים, אלא עומד לפניו רק צד אחד של תקלת כרת, ממילא ימשיך לפסוק שאסור לעלות על הר הבית. אולם הפסק הזה הוא לא לפי מציאות העכשוי, וכבר ביררנו בכמה מאמרים שיש חיוב עכשיו לשמור על כל א"י. היסוד של יפתח בדורו כשמואל בדורו (ר"ה כ"ה.) למדים מן הפסוק (ש"א יב יא) וישלח ה' את ירובעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל, ויצל אתכם מיד אויביכם מסביב ותשבו בטח, והצד השוה בכולם שהצילו את ישראל מן הגוים, ויפתח התנגד להצעת מלך עמון של שלום תמורת שטחים (שופטים יא יג) ולחם נגדם, וגם החזירו בתשובה את עם ישראל, וממילא בזמן שנקודת הצלת כלל ישראל עומד על הפרק, מי שאינו הולך עם כיוון של יפתח, אינו בגדר יפתח בדורו. ואנו מתפללים שהקב"ה יביא לנו את המנהיג האמיתי, ואם לא נזכה לשמואל בדורו, יתן לנו עכ"פ יפתח בדורו. וע' בספר אל גבעת הלבונה שנתן עוד הרבה טעמים למה בזמננו נחוץ לעלות להר הבית ולמה אין בזה משום חשש שעי"ז יעלו אחרים במקום האסור. נכתב בעה"י ע"י יצחק ברנד, בית המדרש תעה בשדה, ועה"ק עמנואל, כ"ד אלול תשס"ז * מכתב ב'. בס"ד. ...בעצם הנושא לבחור למי שמצהיר שהר הבית שייך לערבים איני רוצה להכנס, כי צריך לדון מה הצד שני, לבחור בשביל חילוני, ואולם בכל זאת אני רוצה להתיחס מה החורבן הנורא בהצהרה שהר הבית שייך לערבים ואני אומר על מאיר פרוש , גם איש שלומי אשר בטחתי בו הגדיל עלי עקב, כי מקודם חשבתי שהוא זה שמוסר נפש למען א"י, והרי בהתנתקות עשה הכל כדי למנוע והוא תלמיד של האדמו"ר מסדיגורא, והוא תומך מאוד בא"י והלך לגדולי ישראל לדבר לזעוק שלא יתנו יד להתנתקות, ועל כן חשבתי שמצוה גדולה לבחור בשביל הרב מאיר פרוש, אולם אחרי הצהרה שלו שהר הבית הוא בבעלות של ערבים, והסיבה שלא לעלות על הר הבית הוא משום שפוגעים בבעלות של הערבים, דבר זה זיעזע אותי ואיני יודע מה לעשות. הנה הצהרה זו הוא דבר שמזעזע את כל העולם כולו וכל התורה כולו, ויסוד של כל כלל ישראל, וכן מכניס בסכנה את כלל ישראל. ואבאר מקודם ענין של הזיעזוע של כל התורה כולו. דע' ברש"י ריש בראשית שכל ספר בראשית נכתב בשביל לדעת שכח מעשיו הגיד לעמו, לתת להם נחלת גוים, והקב"ה נתן א"י לעם ישראל, אף אם לוקחים זה דבר כיבוש, ועל אחת כמה וכמה בשלשה מקומות שאין אומות העולם יכולים לומר גזולים הם בידי, וזה מקום המקדש ומערת המכפלה וקבורתו של יוסף, שנקנו בכסף, וא"כ איך יהודי שייך לומר שזה שייך לערבים, הנה צריך לדעת שיסוד שעם ישראל הוא עם הנבחר מתבטא בזה שעם ישראל הוא בעלות על א"י, וכמו שאמרה שרה אמנו גרש בן האמה הזאת ואת בנה כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק, והקב"ה הסכים איתה באומרו כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה כי ביצחק יקרא לך זרע, והכוונה שע"י שלא ירש בן האמה הזאת, זה מוכיח שיצחק הוא הזרע המיוחס לך ולא ישמעאל. הנה הערבים, רוצים להכחיש שעם ישראל הוא עם הנבחר אלא הם טוענים שהם עם הנבחר ודת שלהם הוא הדת האמיתי, והם מבינים זה שזה מתבטא במה שהם בעלים על א"י, ויסוד העיקר שבעיקרים הוא מקום המקדש, כי זה תכלית הכל, ועל זה לוחמים, כי ע"י זה הם רוצים לגלות שהדת שלהם הוא העיקר. ומשום זה כל האינטיפאדה שעושים הוא בעיקרו בגלל מקום המקדש, וכן לא נותנים ליהודים להתפלל על מקום הזה כי זה מכחיש את האיסלם, וממשלת ישראל רוצים להכחיש שאנו עם הנבחר ומשום זה רוצים לתת בפועל גם מקום המקדש לערבים ועיקר האינתיפאדה הוא לא בגלל איזה שטח פרטי וסכסוך קרקעות, שהרי איראן אין לו צורך בקרקעות ורוצים להחריב אותנו, אלא יש כאן מלחמת הדת, שהם לא מסכימים שעם ישראל הוא בבעלות על א"י כי זה מכריז שדת האמיתי הוא דת ישראל, והם טוענים שהאיסלם הוא האמיתי ח"ו. הנה הצהרה זו שהר הבית הוא בבעלות של ערבים, זה כאילו הסכמה שדת האיסלם הוא הדת האמיתי ח"ו, ואף שמי שאומר את זה לא חושב כך, מ"מ בשוגג הוא מסכים לזה, כי בזה הערבים מבינים שמתגלה שהדת שלהם הוא דת העיקרי. וזה דומה כמי שכופין אותו להשתחוות לע"ז, שהדין הוא שזה בכלל יהרג ואל יעבור, ואף שמי שמשתחווה אינו מאמין כלל שיש ממשות בע"ז שהרי הוא עושה זה בכפיה , מ"מ כיון שלפי מראית העין יש כאן הודעה לע"ז, הוא בכלל חטא ע"ז והדין הוא שיהרג ואל יעבור. וכן כאן כיון שהגילוי לעיני הערבים שהדת שלם הוא העיקר מתבטא בזה שהם הבעלים על הר הבית ולא היהודים, נחשב שמי שמודה שהערבים הם הבעלים על הר הבית כאלו אומר שהדת האיסלם הוא דת העיקרי אף שלא מאמין בזה כלל, וזה כפירה בשוגג בכל התורה כולה. שיסוד התורה הוא שעם ישראל הוא עם הנבחר. וכאן אני רוצה להתיחס לסכנה של הדבר על כל ירושלים וכל א"י בהצהרה זו. ע' גמרא שבועות טז. אבא שאול אומר שני בצעין (שדות מרעה) היו בהר המשחה (הר הזיתים) תחתונה ועליונה. תחתונה נתקדשה בכל אלו, עליונה לא נתקדשה בכל אלו, אלא בעולי גולה שלא במלך ושלא באורים ותומים. תחתונה שהיתה קדושתה גמורה, עמי הארץ נכנסים לשם ואוכלים שם קדשים קלים אבל לא מעשר שני, וחברים אוכלים שם קדשים קלים ומעשר שני. עליונה שלא היתה קדושתה גמורה, עמי הארץ היו נכנסים שם ואוכלים שם קדשים קלים אבל לא מעשר שני, וחברים אין אוכלים שם לא קדשים קלים ולא מעשר שני. ומפני מה לא קידשוהו, שאין מוסיפים על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא ואורים ותומים ובסנהדרין של ע"א ובשתי תודות ושיר וכו', ולמה הכניסוהו, מפני שתורפה של ירושלים היתה ונוחה היא ליכבש משם עכ"ל הגמרא וביאור הענין, שקדשים קלים הותר לאכול רק בירושלים, ומי שאוכל חוץ לירושלים חייב מלקות (רמב"ם פי"א מהל' מעשה הקרבנות הל' ה') וכדי שיהא נחשב המקום לקדושת ירושלים צריך לקדש במלך ונביא ואורים ותומים וכו'. הנה, בבית ראשון היו כל אלו וקדשו בקדושת ירושלים גם חלק של הר הזיתים, אולם בבית שני היו חסרים כמה דברים ולא היה להם אפשרות להוסיף לקדש את ירושלים, וממילא קדושת ירושלים היה רק עד מקום שנתקדש בבית ראשון, ושם עשו חומה הראשונה. אולם בכל זאת הוסיפו חומה נוספת בהר הזיתים להרחיב את ירושלים, וקראו התוספת ג"כ ירושלים, ועשו זה מפני פחד האויב שיבוא לשם, כי אילו היה האויב מתאחז שם, היה יכול לכבוש משם בקלות את כל ירושלים, וע"י שהרחיבו שם התאחזו היהודים שם. אולם לכאורה לא היה צורך לקרות למקום ההוא ירושלים אלא סתם לבנות חומה, אבל מה שעשו כך, שאילו לא היו קוראים למקום 'ירושלים' לא היה לציבור מספיק מסירות נפש להאחז במקום הזה כי לא החשיבו את המקום לקדוש, על כן קראו למקום ג"כ ירושלים, אף שלא היה בו קדושת ירושלים ואסור לאכול שם קדשים קלים. הנה מתוך הנהגה זו קרה מכשול, שעמי הארץ החשיבו למקום הזה לירושלים באמת ואכלו שם קדשים קלים ועברו על לאו דאורייתא. וכתבו שם תוספות ד"ה אלא בבני גולה וז"ל אע"פ שהיה הדבר בא לידי תקלה, הכניסוהו כדי שימסרו עצמם עליהם יותר כשיש שם קדושה עכ"ל ולמדים מזה, שבמקום שיש אויבים שרצונם לכבוש את ירושלים, צריך לעשות כל הדרוש לתת הרגש חזק לעמי הארץ שמקום זה חשוב מאוד וצריך למסור נפש עליו להתאחז שם, כדי שלא יבואו האויבים ויתאחזו בה ויכבשו את כל ירושלים. וכל הדרוש לזה כלול ג"כ שלא להתחשב עם זה שיצא מכשול מזה שעמי הארץ יעברו מכח זה על לאו דאורייתא, והטעם בזה, ששמירת העיר שלא יבואו גוים ויתאחזו שם ויחריבו את ירושלים חשוב יותר ונחשב בגדר פיקוח נפש והצלת ירושלים וכיבוש א"י, ומוותרים למען זה על הקילקול שיצא מזה שאוכלים קדשים קלים חוץ לירושלים. ואף שבודאי כל מה שאפשר להזהיר את העם שלא לאכול שם קדשים קלים צריך לעשות, מ"מ אם אין הדברים נשמעים, מניחים הדבר כמו שהוא ואין חוששין יותר לזה, וגם עושים פעולה לקרות למקום הזה ירושלים. הנה אם הדבר הזה נכון להר הזיתים, בודאי נכון לענין הר הבית, דהיינו כשיש גוים שרוצים לכבוש את ירושלים ואת הר הבית, ודעתם שמשם יכבשו את כל ירושלים ואת כל א"י, ויש רפיון גם מצד ציבור היהודים לוותר על הר הבית לאויבים ח"ו, צריך לעשות כל הדרוש לתת הרגש בלב היהודים שמקום זה שייך ליהודים ולא לאויבים כדי שימסרו נפש על זה, והדרוש לזה הוא עליה ליהודים להר הבית, ואף שיכול להביא לידי תקלה שיש שיעלו למקום שאסור לעלות, בחיוב לאו וכרת. (בענין זה אין נפקא מינה בין לאו לכרת ע' יבמות קי"ט. מכדי הא דאורייתא והא דאורייתא מה לי כרת מה לי לאו, (וע' בזה במשנה למלך פ"א בהל' יו"ט הל' י"ז), וכ"ש כאן שהסיבה שאין לחשוש שיבואו לידי תקלה הוא משום שזה סכנה על כל ירושלים, דהיינו מצד פיקוח נפש וסכנת חורבן ירושלים וחיוב כיבוש א"י שדוחין שבת, אז בודאי שאין לחלק בין אם החשש תקלה הוא לאו או כרת) ואף מי שאין דעתו לכך וסובר שאין לעלות על הר הבית משום חשש שמא יעלו למקום שאסור לעלות, מ"מ איסור חמור להצהיר שהר הבית שייך לערבים, שמה שדעתם של אותן גדולי ישראל שלא לעלות הוא משום קדושתה שלא יבואו לעלות שלא כדין, אבל לא ח"ו משום שזה בבעלות של הערבים שאז באמת מצדיקים שהם הבעלים ועם ישראל לא ימסור נפש על זה ויתנו להם שליטה מלאה על הר הבית שמשם יכבשו את כל ירושלים וכל א"י הנה מי שמצהיר שהר הבית הוא בבעלות של ערבים, הוא מדרבן בזה שממשלת ישראל יתן שליטה לערבים על הר הבית, והוא מסכן את כל א"י עי"ז, כי משם נוחה לכבש, ואם חז"ל קראו לחלק של חוץ לירושלים ירושלים, אף שזה מביא לידי מכשול של אכילת קדשין חוץ לחומה, והתירו זה כדי שימסרו נפש על זה ולא יתנו לגוים להשתלט על המקום הזה, כל שכן שדבר שהוא באמת הר הבית, אם מצהירין שזה בבעלות של הערבים, לא ימסרו נפש על זה וח"ו יביא לידי חורבן א"י נכתב בעהי"ת איסרו חג של סוכות תשס"ט כאן עה"ק עמנואל יצחק ברנד * הרוצים לראות בוידאו, איך הגאון הרב יצחק ברנד בתוך הר הבית - נושא דברים על כך שבעליה להר הבית מקיימים ג"כ מצוה לכבוש את הר הבית, כמו כל כיבוש ארץ ישראל, ומסביר בשפה ברורה ובנעימה את הלכות עליה להר הבית. - חפש באתר "הר הבית שלנו" – את הוידאו - "הרב יצחק ברנד בהר הבית". * ועיין בעלון השבועי "בריתי יצחק" של הגר"י ברנד - ט' מרחשון תשע"ה, "האם באמת אסור לעלות להר הבית?" שבירר הענין ביסודיות ובטוב טעם ודעת. - ניתן להשיג גליונות "בריתי יצחק": באתר: www.rabbibrand.022.co.il ובדוא"ל: talmidim2@gmail.com
22
דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיי
| 07-11-2014 15:53
דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל. ורבה של קהילת מונסי שבארה"ב. "בין הרבנים שעלו היום להר הבית היה הגאון ר' משה דוד טנדלר שליט"א מאמריקה, חתנו של רשכבה"ג הגר"מ פינשטיין זצוק"ל, אשר עלה להר הבית בקדושה ובטהרה ואף נשא שיעור כללי בפני עשרות מתלמידיו בענייני תשעת הימים, מקום המקדש, סדר העבודה, ובניין בית המקדש. תלמידיו ושומעי לקחו סיפרו כי הגרמ"ד שליט"א נורא התרגש בעמדו סמוך ונראה לקודש הקדשים, הגרמ"ד שליט"א קרע את בגדיו ופרץ בבכי". [מאתר "הר הבית שלנו"]. -
23
דעת רבי דב ליאור שליט"א ועוד רבנים חשובים
| 07-11-2014 15:54
דעת רבי דב ליאור שליט"א ועוד רבנים חשובים – 2 מכתבים מכתב א'. .. פונים אנו אל מעלתכם בקריאה דחופה, לעורר את לב ישראל אל מקום מקדשינו על ידי קביעה ברורה ומפורשת של המקומות בשטח הר הבית המותרים בכניסה על פי דין, עם הגבלותיהם ותנאיהם, כך שאפשר יהיה להקים מקום תפילה קבוע ליהודים על הר הבית בשטח שהכניסה אליו מותרת ללא כל חשש, תוך הקפדה על כל ההלכות הנוהגות שם. וידע העולם כולו, כי הר קדשנו ותפארתינו לאלקי ישראל הוא.. [בין החתומים]: הרב שאר ישוב כהן, הרב הראשי חיפה הרב מרדכי לופז, הרב הראשי עכו הרב דוב ליאור, הרב הראשי קרית ארבע הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת אלון שבות הרב רפאל כדיר צבאן, הרב הראשי נתיבות. [מתוך הספר "קומו ונעלה" עמ' 300] מכתב ב' ידוע ומפורסם בישראל, שבכל דורות מאז החורבן עלו יהודים יראי ה' להר הבית, וביניהם תנאים ואמוראים אשר פקדו את המקום בתפילה, וכך גם הרמב"ם וגדולי ישראל אחרים במהלך הדורות. בעקבות גדולי ישראל אלה, היה מתבקש שבני דורנו שזכו בחסדי ה' לראות בשחרור מקום המקדש, יעלו אף הם בהמוניהם אל מקום השראת השכינה .. לפיכך, במועד תשעה באב תש"ס .. מוצאים אנו לנכון להביא לידיעת הרבים את דברי חז"ל והרמב"ם בדבר המצוה להתפלל במקום המקדש בכל דור, גם בעת חורבן. זאת לצורך תפילה בעת צרה חלילה, להשתחויה לפני ה', ולהודאה לה' בעת שמחה, שכן ההר בקדושתו עומד. זו לשון הרמב"ם בספר המצוות (עשין ה): "שציוונו לעובדו ... ככתוב: ואותו תעבוד, ואמרו [חז"ל]: עובדהו במקדשו". כלומר, ללכת שם להתפלל בו, מצוה זו, איפוא, היא חובה לדורות. להלן ההלכה הפסוקה ברמב"ם (בית הבחירה ז, א) בדבר חובת כניסה להר הבית ביראה, גם בעת החורבן, הלכה שאין עליה עוררין, וזו לשונו: "לא יכנס לו אלא לדבר מצוה... ויראה עצמו שהוא עומד לפני ה', כמו שנא' והיו עיני ולבי שם כל הימים. ומהלך באימה וביראה ורעדה, שנא' בבית אלהים נהלך ברגש... אף על פי שהמקדש היום חרב בעוונותינו, חייב אדם במוראו כמו שהיה נוהג בו בבניינו. לא יכנס אלא למקום שמותר להכנס לשם.. שאף על פי שחרב, בקדושתו עומד". בהתאם לאמור, מקפידים יראי ה' בימינו לעלות ולהיכנס אל ההר ולהקיף את מקום המקדש סביב. מהלכים במקומות המותרים לכניסת טמא מת, משערי הר הבית עד ה'חיל', תוך הקפדה על טבילה כהלכה, קיום מצות מורא מקדש, הליכה בלא מנעלים וכד'. העלייה מתקיימת בשימת לב לכל השיטות והבירורים בעניין מדות ההר, וזהירות בשמירת המרחק הראוי סביב מקום קודש הקודשים ומקום המזבח. המעיין במפות הנלוות לספרים הנ"ל יווכח כי מקום העזרה האסור בכניסה הוא ניכר וידוע, ואינו אלא חלק העשרים מכלל הר הבית, ואילו שאר רוב שטחו של ההר מותר בכניסה. לאור האמור, ובמיוחד בימים אלה, נקרא לכל ירא ה' לעלות להר בית ה' במקומות המותרים בקדושה ובטהרה. כל העולה להר ילך על פי המסלול המתואר במפה המצורפת. ולכל רבני ישראל בכל אתר ואתר אשר יראת ה' נגעה אל לבם, קוראים אנו להצטרף בחתימת ידם לקריאה זו, ולגול מעלינו את חרפת עלבון מקום השראת השכינה. ובאנו על החתום הרב דב ליאור הרב נחמן כהנא הרב ישראל אריאל. [מתוך הספר "קומו ונעלה" עמ' 303]
24
עשרות רבנים העולים בקביעות להר הבית.
| 07-11-2014 15:55
הרב דב ליאור – קרית ארבע. הרב נחום רבינוביץ – מעלה אדומים הרב מנחם פליקס – אלון מורה. הרב דוד דודקביץ – יצהר. הרב יצחק שפירא – יצהר. הרב ישראל רוזן – אלון שבות. הרב יצחק לוי – אלון שבות. הרב יעקב מידן – אלון שבות. הרב יהודה קרויזר – מצפה יריחו הרב אבי גיסר – עפרה הרב דניאל שילה – קדומים הרב ישראל אריאל – ירושלים הרב אברהם וסרמן – גבעתיים הרב מרדכי רבינוביץ – כוכב יעקב הרב דניאל כהן – בת עין הרב מאיר כהן – בר יוחאי הרב אהרן הראל – שילה הרב שלום גולד – ירושלים הרב אליעזר ולדמן – קרית ארבע הרב מנחם מקובר – ירושלים הרב יאיר פרנק – עפרה הרב יהודה מלמד – רמת גן הרב מתניה בן שחר – נווה דניאל הרב אבי וולפיש – תקוע הרב ישי באב"ד – בית אל. הרב יוסי פלאי – יצהר הרב ראם הכהן – עתניאל. הרב בני קלמזון – עתניאל הרב נחמן כהנא – ירושלים הרב שלמה רוזנפלד – שדמות מחולה הרב יהודה שביב – אלון שבות הרב יצחק שילת – מעלה אדומים הרב יואל אליצור – עפרה הרב יהושע שמידט – שבי שומרון הרב גבריאל גולדמן – כפר אדומים הרב גדי בן זמרה – מעלה לבונה הרב יעקב אידלס – הר הברכה הרב אלישע פיקסלר – שדמות מחולה הרב יחזקאל ליכטנשטיין – נווה דניאל הרב יוסף צבי רימון – אלון שבות הרב שי דאום – יצהר הרב חיים לויק – ירושלים הרב צבי יניר – פתח תקוה הרב דב ברקוביץ – שילה [מתוך האתר "הר הבית שלנו"]
25
כותרת שקרית! צבי שיימן שוב מרשיע!!! תפסיק את השנאה.
ישראלי | 07-11-2014 15:58
'סרוגים'- תסלקו את מרחיק הגאולה הנלוז הזה!
26
כל הכבוד לבחור שאסף את דעות גדולי ישראל שהתירו
יואל | 08-11-2014 21:30
מה יעשה הרה"ג יצחק יוסף עם הריבונות?
27
ל-24 וכולם ביחד לא פסיק מחוכמת.....
יניב | 08-11-2014 21:39
הרב עובדיה יוסף והרב מרדכי אליהו. מספיק שהם מתאלמים מהמקור בגמרא שאומר מפורשות שיש לישמעאל זמן מסויים בארץ הקודש שה' נתן לו ואז אנחנו נקבל, בזה שאתם עולים אתם רק מעקבים את גאולת ישראל.
28
ל15, אמר בטהרה!
יניב | 09-11-2014 9:37
אנשים ונשים שעולים לשנם לא טהורים ולא בקיאים בהלכה. וגם כשעולים אין שום היתר לאלימות והתססה!
29
בקשה לאתר - כתבה עם כל מי שמתיר
אברהם | 09-11-2014 12:04
חשוב מאוד לערוך כתבה עם כל הדיעות של גדולי ישראל שמתירים ושהובאו כאן.
30
תמשיכו לכופף את הראש בפני הרבנים החרדים
חי | 10-11-2014 11:33
ותמשיכו לחשוב שהם אוהבים וסופרים אתכם.. תמשיכו לבחור בהם לרבנות בתואנות שונות ומשונות ואל תתפלאו שיירקו לכם בפנים. הם בזים לציבור שלנו אתם לא מבינים?!
31
ציון הלא תשאלי................
ישראל | 17-11-2014 5:14
ליגה ג ללא נחושתיים.אסירי ברזל ונחושת.