שו"ת: מדוע אסור לעלות להר הבית?
הרב ברוך אפרתי בשו"ת הר הבית: מדוע אסור להתפלל בהר, ואיך אפשר למנוע את החילול השם במקום? בעקבות ניסיון ההתנקשות בחייו של יהודה גליק

שלום הרב אפרתי
בצעירותי למדתי בישיבה מהזרם של "מרכז הרב". נושא הר הבית תמיד היה טאבו, גם אצל הראשי ישיבה וגם בשיעורים ובשיחות בינינו של התלמידים.
ברצוני לשאול אותך כמה דברים אחרי שעברו אי אלו שנים מאז שכולם חשבו שאסור לעלות להר הבית.
א, האם השתנה משהו בקשר לאיסור העליה להר הבית, עקב נסיון הרצח של הפעיל למען הר הבית?
ב, אם מישהו שאני מכיר עלה להר הבית, אם הדבר אסור באמת, יש לזה תיקון? לא שמעתי שצריך תיקון אלא שחלק חושבים שזה אסור.
ג, איך נלחמים על הר הבית בלי להיות בו לדעת מי שאומר שאסור לעלות להר הבית?
בברכה ותודה.
יעקב ח
תשובה
שלום
יה"ר שד' ישלח רפואה שלימה לר' יהודה גליק, אשר מוסר חייו למען מטרה ששם לעצמו מתוך אמונה. פגיעה בו היא פגיעה בכיסופי העם להר קודשנו ותפארתנו, וכולנו מתפללים שאדם ישר זה יתרפא במהרה, ושייעשה גזר דין ראוי לרשעים שפגעו בו.
א. אסור לעלות להר הבית, מצד ספק הלכתי של כרת שיש בכך שאיננו יודעים בודאות גמורה את מיקום המקדש והעזרות, ואי אפשר להקל בספק בנושא חמור כל כך של דאוריתא עם כרת. אלה כללי הפסיקה המקובלים בידינו שספק דאוריתא לחומרא, וגם מחלוקת הפוסקים בדאוריתא לחומרא, ובייחוד שרוב מוחלט של הפוסקים בדורות האחרונים אסרו.
אמנם היו שמדדו וכו' אך מידי ספק לא יצאנו שיתכן מאד שכל מבנה ההר השתנה במשך הדורות כפי שכתבו הקדמונים, והרצי"ה הגדיר את המדידות הללו בכאב כדברים שלא יעשו, ואפילו לחריצים שבכותל לא הכניס ידיו מצד מורא מקדש.
סיבה נוספת היא העובדה שאנו רחוקים ממדרגת עבודת ד' שבהר המוריה, ויש להתישר ולהיטהר טרם העליה להר הזה כאומה. להר הבית עולים ככלל ולא כיחידים המנותקים מהכלל. לכן כשהכלל יהיה במדריגה זו- המקדש יבנה. צדיק פרטי ככל שיהיה, אין לו שייכות להר הבית השייך לרוממות שכינת ישראל הציבורית.
כל עוד יש מדיה בטלויזיה ואינטרנט של עריות ואלימות המסאבת את לבבות ישראל, ונוטים אחריה רבים, אזי אין מקום לראות פני ד' כשאנו מלוכלכים כל כך כחברה. יש להיאבק על התודעה והאמונה כך שהזהות הישראלית תינק מהקודש את כוחה ואת הגדרתה העצמית, ותוחלף התרבות הנוכחית לתרבות עליונה של התוה"ק- ורק אז יש לנו עסק עם המקדש.
בניגוד לציונות וישוב א"י, שקיומן אינו תלוי בטהרת הגוף או במידות עליונות אלא בעשיה של ירושת הארץ כפי ציווי התורה 'וירשתם אותה וישבתם בה' שכל עניין הירושה הוא ישיבה לאומית, הר הבית והמקדש מכוונים למדריגה רוחנית שבילתה אין לעלות, כדברי דוד 'נקי כפיים ובר לבב אשר לא נשא לשוא נפשי, ולא נשבע למרמה' הוא שיעלה בהר ד' ויקום במקום קדשו.
זאת משום שא"י היא ארץ ד' המיועדת לישיבתנו, בעוד שהמקדש הוא מקום הזהות של הקודש ולא לישיבה, אליו אנו באים להתקדש ולא להנות, להראות לפני ד' ולא להתיישב שם.
גישה אליו שלא מתוך זהות עליונה זו- היא עצמה חילול. לא מן הבית וההר אנו יראים אלא ממי ששיכן שמו בהם, ולכן מי שעולה להר וחושב שבזה הוא מתקדש וכו' ע"י המקום וההסטוריה וע"י החוויה וכד', אינו מבין כלל מהו הר הבית ומדריגת המקדש, שנגיע אליהם רק מתוך התקדשות האומה כולה, ולא כחוויה אלא כזהות עמוקה ומבוססת בתודעה הישראלית כלפי התורה. א"י מיועדת לישיבה, הר הבית מיועדת להשראת שכינה.
ועוד יש לדעת, שהמצב המבולבל בו הציבור הדתי נמצא כרגע, כשיש מגמות שונות גם לכיוונים שלא על פי ההלכה, וודאי אצל החילונים זה כך- אם תהיה עליה להר הבית כנורמה, רבים רבים יעלו לכיפת הסלע, ויש כאן כרת לרבבות ישראל רח"ל. בנוסף הרפורמים והפמיניסטים יכניסו נשים בנידותן למקומות הקודש ואנה אנו באים.
אמנם המקדש נועד גם לחוטאים לטהרם ולקדשם, אולם זה לאדם הפרטי לאחר שהמקדש קיים והאומה במדריגה הראויה. אם האומה לא ראויה עדיין, אזי אין מקדש, ואין מקום לכפרה לפרט בקרבנות וכד' כדבר טכני. על כך זעקו הנביאים שלא לתלות את העיקר במעשה הקרבן והמקדש אלא בזהות הפנימית באדם כלפי הקודש.
משלוש סיבות אלו, לא עלה מרן הרב קוק זצ"ל, ואנו כעפר תחת רגליו, עד שהאומה תישא עיניה לשמים ותביט בצור ישעה.
ב. לענ"ד יש מקום לעשות תיקון כרת של החיד"א, מצד הספק שבזה שמא נתחייב
ג. המלחמה על הר הבית אינה צריכה להיות בעליה אליו כאילו הוא עוד יישוב ביהודה ושומרון, אלא בהשלטת השלטון הממלכתי הישראלי על ההר, ע"י חיזוק הנוכחות הצבאית והמשטרתית במאות אנשי בטחון קבועים ומימוש החוק נגד מי שחופרים שם ומי שעושים בשטח כבשלהם מהערבים. ההר צריך להפוך למקום קדוש בלי משחקי כדורגל של גויים ובלי התפרעויות וכד', וכל זה באכיפה בכח רב, ולהניף סממנים ממלכתיים כגון דגלי המדינה בכל ההר.
הפסקת חילול השם ששמו ווקף כאילו יש להם נגיעה כלשהי בשלטון על ההר, ומעבר לשליטה מלאה ישראלית על כל השטח.
אך יש לחכות עם עליה אזרחית, עד שנזכה להגיע למדריגה זו כאומה קדושה ומודעת בס"ד, ובהוראת הרבנות הראשית לישראל וגדולי הפוסקים מכל המגזרים.
כל טוב
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו