שו"ת: מדוע אסור לעלות להר הבית?

שו"ת: מדוע אסור לעלות להר הבית?

הרב ברוך אפרתי בשו"ת הר הבית: מדוע אסור להתפלל בהר, ואיך אפשר למנוע את החילול השם במקום? בעקבות ניסיון ההתנקשות בחייו של יהודה גליק

author-image
שו"ת: מדוע אסור לעלות להר הבית?
  מוסלמים מתפללים בהר הבית (צילום: פלאש 90)

שלום הרב אפרתי

בצעירותי למדתי בישיבה מהזרם של "מרכז הרב". נושא הר הבית תמיד היה טאבו, גם אצל הראשי ישיבה וגם בשיעורים ובשיחות בינינו של התלמידים.

ברצוני לשאול אותך כמה דברים אחרי שעברו אי אלו שנים מאז שכולם חשבו שאסור לעלות להר הבית.

א, האם השתנה משהו בקשר לאיסור העליה להר הבית, עקב נסיון הרצח של הפעיל למען הר הבית?

ב, אם מישהו שאני מכיר עלה להר הבית, אם הדבר אסור באמת, יש לזה תיקון? לא שמעתי שצריך תיקון אלא שחלק חושבים שזה אסור.

ג, איך נלחמים על הר הבית בלי להיות בו לדעת מי שאומר שאסור לעלות להר הבית?

בברכה ותודה.

יעקב ח

תשובה

שלום

יה"ר שד' ישלח רפואה שלימה לר' יהודה גליק, אשר מוסר חייו למען מטרה ששם לעצמו מתוך אמונה. פגיעה בו היא פגיעה בכיסופי העם להר קודשנו ותפארתנו, וכולנו מתפללים שאדם ישר זה יתרפא במהרה, ושייעשה גזר דין ראוי לרשעים שפגעו בו.

א. אסור לעלות להר הבית, מצד ספק הלכתי של כרת שיש בכך שאיננו יודעים בודאות גמורה את מיקום המקדש והעזרות, ואי אפשר להקל בספק בנושא חמור כל כך של דאוריתא עם כרת. אלה כללי הפסיקה המקובלים בידינו שספק דאוריתא לחומרא, וגם מחלוקת הפוסקים בדאוריתא לחומרא, ובייחוד שרוב מוחלט של הפוסקים בדורות האחרונים אסרו.

אמנם היו שמדדו וכו' אך מידי ספק לא יצאנו שיתכן מאד שכל מבנה ההר השתנה במשך הדורות כפי שכתבו הקדמונים, והרצי"ה הגדיר את המדידות הללו בכאב כדברים שלא יעשו, ואפילו לחריצים שבכותל לא הכניס ידיו מצד מורא מקדש.

סיבה נוספת היא העובדה שאנו רחוקים ממדרגת עבודת ד' שבהר המוריה, ויש להתישר ולהיטהר טרם העליה להר הזה כאומה. להר הבית עולים ככלל ולא כיחידים המנותקים מהכלל. לכן כשהכלל יהיה במדריגה זו- המקדש יבנה. צדיק פרטי ככל שיהיה, אין לו שייכות להר הבית השייך לרוממות שכינת ישראל הציבורית.

כל עוד יש מדיה בטלויזיה ואינטרנט של עריות ואלימות המסאבת את לבבות ישראל, ונוטים אחריה רבים, אזי אין מקום לראות פני ד' כשאנו מלוכלכים כל כך כחברה. יש להיאבק על התודעה והאמונה כך שהזהות הישראלית תינק מהקודש את כוחה ואת הגדרתה העצמית, ותוחלף התרבות הנוכחית לתרבות עליונה של התוה"ק- ורק אז יש לנו עסק עם המקדש.

בניגוד לציונות וישוב א"י, שקיומן אינו תלוי בטהרת הגוף או במידות עליונות אלא בעשיה של ירושת הארץ כפי ציווי התורה 'וירשתם אותה וישבתם בה' שכל עניין הירושה הוא ישיבה לאומית, הר הבית והמקדש מכוונים למדריגה רוחנית שבילתה אין לעלות, כדברי דוד 'נקי כפיים ובר לבב אשר לא נשא לשוא נפשי, ולא נשבע למרמה' הוא שיעלה בהר ד' ויקום במקום קדשו.

זאת משום שא"י היא ארץ ד' המיועדת לישיבתנו, בעוד שהמקדש הוא מקום הזהות של הקודש ולא לישיבה, אליו אנו באים להתקדש ולא להנות, להראות לפני ד' ולא להתיישב שם.

גישה אליו שלא מתוך זהות עליונה זו- היא עצמה חילול. לא מן הבית וההר אנו יראים אלא ממי ששיכן שמו בהם, ולכן מי שעולה להר וחושב שבזה הוא מתקדש וכו' ע"י המקום וההסטוריה וע"י החוויה וכד', אינו מבין כלל מהו הר הבית ומדריגת המקדש, שנגיע אליהם רק מתוך התקדשות האומה כולה, ולא כחוויה אלא כזהות עמוקה ומבוססת בתודעה הישראלית כלפי התורה. א"י מיועדת לישיבה, הר הבית מיועדת להשראת שכינה.

ועוד יש לדעת, שהמצב המבולבל בו הציבור הדתי נמצא כרגע, כשיש מגמות שונות גם לכיוונים שלא על פי ההלכה, וודאי אצל החילונים זה כך- אם תהיה עליה להר הבית כנורמה, רבים רבים יעלו לכיפת הסלע, ויש כאן כרת לרבבות ישראל רח"ל. בנוסף הרפורמים והפמיניסטים יכניסו נשים בנידותן למקומות הקודש ואנה אנו באים.

אמנם המקדש נועד גם לחוטאים לטהרם ולקדשם, אולם זה לאדם הפרטי לאחר שהמקדש קיים והאומה במדריגה הראויה. אם האומה לא ראויה עדיין, אזי אין מקדש, ואין מקום לכפרה לפרט בקרבנות וכד' כדבר טכני. על כך זעקו הנביאים שלא לתלות את העיקר במעשה הקרבן והמקדש אלא בזהות הפנימית באדם כלפי הקודש.

משלוש סיבות אלו, לא עלה מרן הרב קוק זצ"ל, ואנו כעפר תחת רגליו, עד שהאומה תישא עיניה לשמים ותביט בצור ישעה.

ב. לענ"ד יש מקום לעשות תיקון כרת של החיד"א, מצד הספק שבזה שמא נתחייב

ג. המלחמה על הר הבית אינה צריכה להיות בעליה אליו כאילו הוא עוד יישוב ביהודה ושומרון, אלא בהשלטת השלטון הממלכתי הישראלי על ההר, ע"י חיזוק הנוכחות הצבאית והמשטרתית במאות אנשי בטחון קבועים ומימוש החוק נגד מי שחופרים שם ומי שעושים בשטח כבשלהם מהערבים. ההר צריך להפוך למקום קדוש בלי משחקי כדורגל של גויים ובלי התפרעויות וכד', וכל זה באכיפה בכח רב, ולהניף סממנים ממלכתיים כגון דגלי המדינה בכל ההר.

הפסקת חילול השם ששמו ווקף כאילו יש להם נגיעה כלשהי בשלטון על ההר, ומעבר לשליטה מלאה ישראלית על כל השטח.

אך יש לחכות עם עליה אזרחית, עד שנזכה להגיע למדריגה זו כאומה קדושה ומודעת בס"ד, ובהוראת הרבנות הראשית לישראל וגדולי הפוסקים מכל המגזרים.

כל טוב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
יישר כוח לרב אפרתי!
יוסל'ה בן מוש | 02-11-2014 9:29
תשובה רהוטה ומנומקת!
2
סופסוף חידוש משמעותי בענין הר הבית מבית הר המור
א | 02-11-2014 10:00
פעם ראשונה שמובא שחיילים ושוטרים (כיום - לא במלחמת ששת הימים...) צריכים ומחויבים לעלות בהמוניהם להר הבית, ע"מ לרשת אותו - לייצב בו סממנים ממלכתיים. אמנם אלו דברים פשוטים, אך עד כה נמנעו מלאומרו. צ"ע אם זו דעתו של הרב אפשרתי לבדו, או גם דעת רבותיו.
3
הר הבית
אריאל | 02-11-2014 10:02
ישר כח על הדברים החשובים, האמיצים והאמיתיים שהבאת במאמרך. האם הרצי"ה גילה דעתו בכתב, וא"כ היכן אוכל למצוא את דעתו הכתובה. ב. מה דעת רבני מרכז הרב לדורותיהם לגבי העלייה להר הבית.
4
תשובה יפה
יעל | 02-11-2014 10:14
5
הגאון הרב קאפח זצ"ל פסק שמותר לעלות
בני תורה | 02-11-2014 10:39
וחייבים לחזק את האחיזה על ההר בבניית ביכנ"נ. וכן פסק הגאון הרב גורן זצ"ל, ועוד. כך שבודאי יש על מי להשען, כמו גאוני עולם אלה.
6
הערה
מאיר | 02-11-2014 11:25
ההצעות של הרב אפרתי אודות מה שצריך לעשות מופנות כלפי השלטון בלבד. הבעיה, שהשלטון לא זז בלי האזרחים, ועליהם הרב אפרתי אוסר לעלות. מסקנה: למעשה הרב אפרתי מציע לנו להפקיר את ההר. לגבי דעת הרבנים - לפי ידיעתי רוב האוסרים וכמעט כולם לא ידעו את כל החומר הרלוונטי לזיהוי המקומות בהר הבית.
7
ממתי נפסק הלכה לגבי מי שלא יודע
ממתי נפסק הלכה לגבי מי שלא יודע | 02-11-2014 20:10
ממתי נפסק הלכה לגבי מי שלא יודע אפילו כתוב בהלכות סנהדרין שכל מי שאומר לא ידעתי מתיחסים אליו כמי שאינו לעומת זאת ברור שאם יש צד שחקר ובירר לפרטים והוא סובר שהוא יודע את הגבולות אז ברור שאפשר לסמוך עליו אני הולך אחר השיטת הרדבז איך שהרב ישראל מפרש אותו בצורה ברורה ומובנת אשריכם
8
אוי, יהודי הגלות
חיים | 03-11-2014 21:59
מה עוד צריך? עדיין אומרים "ותחזינה עיננו..." כצפצוף הזרזיר, ולא מנסים להחזיר את השכינה ע"י עליה להרובנין הבית. עדיין משתמשים בטיעונים גלותיים של מתנגדי הציונות של "לא אכשר דרא", למרות שרואים היום כמה הטיעונים האלה מגוכחים בעידן של אתחלתא דגאולה. עדיין משתמשים בפסקי הרב קוק שהסתמכו על הידע הגיאוגרפי של לפני 90 שנה. מאז אנחנו יודעים הרבה יותר. אחי המרכזניקים, בכמה תירוצים עוד תשתמשו, כדי לא לגשת ל"הלכות בית הבחירה", ולבצע את המוטל עלינו כבר 2000 שנה?
9
אם הבנתי נכון, עלינו להפקיר את הר הבית לעולם
אסף | 01-12-2014 22:06
משום מה הדברים מזכירים לי את דברי הרבנים שהתנגדו לעליה לארץ ישראל. מי שהצליח לשכנע יהודים רבים לעלות ארצה הם היטלר ימ"ש ודומיו בשאר בדורות. האם לכך כבוד הרב מייחל?
10
חמשים רבנים חשובים חתמו בעד העלייה
לידיעתכם | 07-12-2014 18:57
ביניהם הרב ליאור. של נעליך, הרב אפרתי !!!!