מה הדרכים המותרות לגדל קנאביס בשנת שמיטה? - סרוגים

מה הדרכים המותרות לגדל קנאביס בשנת שמיטה?

הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה ומחבר הספר אלכהליזם וסמים ביהדות. לדבריו יש להתיר את השימוש רפואי בקנביס ולכלול היתר זה בפקודת הסמים, אולם על הצמחים חלים כל דיני השמיטה ולכן ראוי שהמגדלים ינוחו השנה

author-image
מה הדרכים המותרות לגדל קנאביס בשנת שמיטה?
  מותר לחולים, אסור בשמיטה (אילוסטרציה שאטרסטוק)

יש לראות בקנביס המשמש לצרכים רפואיים, כתרופה לכל דבר וענין. קובע הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה ומחבר הספר אלכהליזם וסמים ביהדות. לדבריו יש להתיר את השימוש רפואי בקנביס ולכלול היתר זה בפקודת הסמים.

"האיסור הגורף של חכמי התלמוד לצריכת סמים, קלים וקשים, כמו רב שאסר על חייא בנו לשתות סמים מחשש התמכרות לחומרים אלו והפסד דמים תרתי משמע, סוייג בהיתר לשימוש רפואי. הרשב"ם התיר את השימוש בסמים לצרכים רפואיים אם "אי אפשי בתרופה אחרת", אומר הרב לסרוגים, "כיום, ש- 11,000 איש המחזיקים ברישיון לשימוש הקנביס הרפואי ועוד אלפי חולים מבקשים רישיון יען חייהם אינם חיים ללא הקנביס הרפואי. סבלם וייסוריהם קשים מנשוא. ועוד רופאים מומחים המשוכנעים שיש בסם זה גם כח מרפא ומציל חיים, כמו גם משמר חיים, לכן מצווה לספק אותו לכל חולה על פי צו רופא מומחה."

לשאלת כתבנו ענה הרב זלמנוביץ שלדעת החזון אי"ש תרופות מגידולי הארץ שטעמן מר פטורות מתרומות ומעשרות. הגם שלדעת חכמים חובה להפריש תרומות ומעשרות מכל גידולי הקרקע של ארץ ישראל.

גם חובה לחלל את השבת עבור חולה שיש בו סכנה כדי לרקוח לו תרופה שהרופא ציווה כדי להצילו ממוות או אפילו כדי למנוע החמרת מצבו או כדי להקל על מכאוביו. אם מדובר בחולה שאין בו סכנה וסובל מכאב קל אסור לו לקחת תרופות בשבת אלא אם הרופא ציווה עליו לאוכלם דרך קבע. אבל מותר לו לאכול מאכל בריא כמו דבש או חלב או למצוץ סוכריה לכאב בגרון או ללעוס קנביס רפואי, אף שבדרך כלל אסור לצרוך עשב זה כלל ועיקר.

למגדלים קנביס רפואי ברישיון מציע הרב זלמנוביץ לנוח בשנת השמיטה שתחול אי"ה בשנת תשע"ה הבעל"ט. גם להם מגיע שנת שבתון. אולי בנוסף לתלמוד תורה יבצעו מחקרים איך לבצע שמירה ארוכת טווח לקנביס הרפואי. ובאין ברירה ימכרו אדמותיהם לגוי ויגדלו אותם על פי כללי היתר המכירה או  ניתן לגדל את הקנביס במנותק מן הקרקע (גידולי אויר או מים).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו