אם החרש תחרישי בעת הזאת | הרבנית שולמית בן שעיה - סרוגים

אם החרש תחרישי בעת הזאת | הרבנית שולמית בן שעיה

במקום שנגמרות המילים מתחילה המנגינה. ומנגינות רבות מספור חוברו מתוך ועם מגילת אסתר. שמות בפיה של אסתר המלכה את תפילותינו שלנו

author-image
אם החרש תחרישי בעת הזאת | הרבנית שולמית בן שעיה

ברגע שנגמרות המילים מתחילה המנגינה. פורים של השנה פוגש אותנו בלי מילים. רק תפילה גדולה בלב.

מלחמה שהתרגשה עלינו בעיצומן של הקפות; העצימה את הציפיה לניסים ברוח ימי החנוכה; את התפילות שיקרע לנו הים בפרשת בשלח; את ההתרגשות לקראת שישים יום של אדר שמרבים בהם בשמחה; והנה מגיע פורים ואנו כמו אסתר מחרישים. אם החרש תחרישי.

ובמקום שנגמרות המילים מתחילה המנגינה. ומנגינות רבות מספור חוברו מתוך ועם מגילת אסתר. שמות בפיה של אסתר המלכה את תפילותינו שלנו.

לקראת התענית; שבת זכור ופורים עצמו – הנה הזמנה לכמה שירים שרק קוראים לנו להכניס בתוכם כוונות אקטואליות כל כך בימים אלו.

בואו נתחיל בשלושה שירים לתענית.

* באתי לפניך – באתי לפניך אך כושלות רגלי. באתי לפניך למרות חולשותי. באתי לפניך למרות כל פחדי. שירו המופלא של ביני לנדאו מכניס אותנו ישירות לחדרי ליבה של אסתר המלכה אך גם מדבר דרכה את תפילותינו שלנו ואת מסירות הנפש של עם שלם בימים אלו – וכאשר אבדתי אבדתי. והמלך משיב – הגידי מה שאלתך, הגידי מה בקשתך. הגידי מה שאלתך ויינתן לך. ואסתר עונה: שאלתי ובקשתי אם מצאתי חן בעיניך מלכי הושט לי נא שרביטך המתק את כל גבורותיך. כי איככה אוכל וראיתי ברעה אשר אמצא את עמי. כל התפילות של אסתר, כל הפחדים והחששות בבואה לפני המלך שלובים יחד עם תפילותינו שלנו. המתק את כל גבורתיך. זה הסיפור של אסתר המלכה. כולנו באים לפני המלך. מלכו של עולם ומתחננים – כִּי אֵיכָכָה אוּכַל וְרָאִיתִי בָּרָעָה אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת עַמִּי.

* ותוסף אסתר ותדבר לפני המלך (חפשו את הביצוע האהוב עליכם ביוטיוב) – זו לא משימה חד פעמית. אסתר באה שוב ושוב. ובעוד שנראה שהיא מדברת עם המלך אחשוורוש, למעשה היא מנהלת דיאלוג נוקב עם בורא עולם: אלי אלי למה עזבתני. מזמור כב בתהילים הוא המזמור שלה. של אסתר המלכה. וגם המזמור שלנו. ה' יתברך לא עזב אותה ולא יעזוב אותנו. אך גם ברגעים בהם נראה שהסתר פנים אופף אותנו, בפרט בכל הקשור ב134 אחינו החטופים – המשימה היא להוסיף ולדבר שוב ושוב בפני המלך. ואם אתם מחפשים את הזמן הנכון לעשות כך ראו זאת כאן "וַיאֹמֶר הַמֶלֶךְ לְאֶסְתֵּר בְמִּשְתֵּה הַיַיִּן מַה שְאֵּלָתֵּךְ וְיִּנָתֵּן לָךְ וּמַה בַקָשָ תךְ עַד חֲצִּי הַמַלְכוּת וְתֵּעָשׂ", שֶמִשְתֵה הַּיַּיִן עֵת רצוֹן הוּא לְבַּקֵש וּלְהִתְחַּנֵן לִּפְנֵּי מֶלֶךְ מַלְכֵּי הַמְלָכִּים כִּי יִּנָתֵּן לְךָ כָל מִּשְאֲלוֹתֶיךָ. (שער יששכר ימי ששון נז)

* אבל אולי הדבר המדהים הוא השיר הבא שמנגינותיו השונות משקפות את העומק הטמון בו. "אם מצאתי חן בעיניך המלך תנתן לי נפשי בשאלתי ועמי בבקשתי" כאשר את אותו הפסוק אפשר לשיר בלחן שקט, נוגה קמעא, שאולי מתאר באופן המדוייק את תחושתה של אסתר אז תוך נאמנות לדברי חז"ל במדרש שם, אך הוא יכול להיות גם לחן מקפיץ ושמח – וזאת מהסיבה הפשוטה; הוודאות והביטחון המוחלט בבורא עולם שלא נטש ולא יטוש אותנו. וכן, אין לנו ספק בכך, במיוחד היום, כשאנו כל כך מוצאים חן בעיני המלך.

אז אם עברנו לשירים מקפיצים, בואו נדבר קצת על שמחה.

* 'מי שה מי שה' או ליתר דיוק "משנכנס אדר מרבים בשמחה" – השיר המנצח הזה הוא קודם כל דברי חז"ל במסכת תענית והמקבילה הרעיונית ל"משנכנס אב ממעטין בשמחה". רק שבעוד שלגבי חודש אב יש לנו הנחיות מעשיות מפורטות, ריבוי השמחה של אדר נשאר בתחום אחריותו האישית של כל אדם "דריבוי בשמחה הוא דבר התלוי בלב" (נימוקי יוסף). ואולי הלימוד המרכזי הוא שהפעולה הפנימית של חודש זה הוא להרבות. מכל מקום שאתה נמצא תרבה עוד קצת. תעצים ותמלא את מאגרי השמחה שבנפש. בשמחה אמיתית, טהורה. שמחה שלא סותרת את הקושי והכאב אלא מביטה בהם ומעבר להם אל הנצח.

* "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר כן תהיה לנו" – השמחה היא גם תפילה. סיפור הנס של מגילת אסתר אינו רק פרק בהסטוריה. הוא תפילה גדולה – כמו אז בשושן הבירה שם היה ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר – כך תפילתנו ש"כן תהיה לנו!"

* "כל קוויך לא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך" – ואחרון חביב, אי אפשר לסיים בלי אמונה וביטחון שהמילים הללו הלקוחות מתוך שושנת יעקב, הפיוט החותם את קריאת המגילה, כל כך ספוגות בהם: "וזהו הביאור בפיוט, להודיע – היינו להודיע לדורות הבאים. 'שכל קוויך' – היינו שכל המצפים ומתפללים לישועתו של הקב"ה. 'לא יבושו ולא יכלמו לנצח' – כי אמת מה שהבטחתנו בתורה, שהקב"ה קרוב לשווענו בכל קראנו אליו. ולפיכך 'כל החוסים בך' – דהיינו שמתוך נס הפורים באה הידיעה לדורות, שכל החוסה בקב"ה לא יבוש ולא יכלם לנצח" ('ימי הפורים').שנזכה. ו"מִי שֶׁעָנָה לְמָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה הוּא יַעֲנֵֽנוּ."

=======

הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה היא ראש מדרשת נועם אביב שבמכללת תלפיות; רבנית אולפנת אמנה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ברכותיי רבנית שולמית בוגרת להבה, אשריי שזכיתי
יוסף כרמל | 22-03-2024 13:32
ממך
2
מאמר יפה
צורי | 25-03-2024 16:54
יישכ