לקראת הבחירות המוניציפליות, ארגון 15 דקות פרסם (ראשון) דו"ח מיוחד על מצב התחבורה הציבורית ברשויות המקומיות. הדו"ח בחן את מספר נתיבי התחבורה הציבורית, שבילי האופניים שנסללו, את רצון התושבים וכמה השפעה יש לראשי הערים על התחב"צ ומה התרומה שלהם עבור זה..
על פי ארגון 15 דקות, הדו"ח מביא לידי ביטוי את ההשפעה של ראש העיר המכהן על מצב התחב״צ בעיר במסגרת הסמכויות הניתנות לרשות אל מול המצב בשטח ועד כמה רשויות לוקחות אחריות בתחום התחבורה הציבורית.
הדו״ח מורכב מתוצאות סקר ״תחב״צ בעיר שלי״ בשיתוף עוד 17 ארגונים חברתיים מובילים עליו ענו יותר מ-7,000 עונים מכל הארץ, ונתונים נוספים שנאספנ ממערכות שונות וניתחנו לעומק.
כמה נתונים בולטים מתוך הדו״ח:
*60% מכלל העונים לסקר ״תחב״צ בעיר שלי״ השיבו כי יש לסלול נת״צים גם על חשבון נתיבים/חניות לרכב פרטי, ורק 16% התנגדו והשאר טרם החליטו.
*הערים המובילות ברצון התושבים לנת״צים: רעננה, גבעתיים, רמת גן – עם למעלה מ-90% שהיו מעוניינים בנת״צים, בעוד ראשי הערים דווקא במקומות אלו מתנגדים לסלילת נת״צים ולא פועלים בתחום.
*93% מעוני הסקר השיבו כי נושא התחבורה הציבורית צריך להעסיק את המועמדים במידה רבה עד רבה מאוד. לתושבים יש ציפייה גבוהה מהעירייה להתערב בתחבורה הציבורית ולשפר אותה.
תל אביב במקום הראשון בסלילת נתיבי תחבורה ציבורית
הדו"ח בדק את מספר נתיבי התחבורה הציבורים במספר ערים שנחנכו בקדנציה האחרונה. מהנתונים עולה כי במקום הראשון עומדת העיר תל אביב יפו עם 23.6 ק"מ של תחב"צ שנחנכו בקדנציה האחרונה של ראש העיר רון חולדאי, בתוספת לעוד 47.5 שנסללו לפני קדנציה זו (סה״כ יותר מ-70 קילומטר נת״צ בעיר).
את המקום השני קטפה ירושלים, עם כ-22.3 ק"מ נת"צים שנסללו בקדנציה של ראש העיר משה ליאון (וסה״כ כ-40 קילומטר נת״צ בעיר). מדובר במספר מכובד אך יש עוד הרבה כדי להדביק את הפער מול ת״א, מה גם שירושלים גדולה בהרבה ולכן יש צורך ביותר נת״צ).
במקום השלישי העיר והיקב, ראשון לציון עם 6.5 ק״מ נת״צ שנסללו בקדנציה האחרונה של ראש העיר רז קינסטליך (וסה״כ כ-22 ק״מ נת״צ בעיר). עם זאת מדובר בפער משמעותי במיוחד מהמקומות הראשון והשני, ובמספר קטן יחסית לעיר הרביעית בגודלה בישראל.
במקום הרביעי ניצבת אם המושבות, העיר פתח תקווה עם 6.1 ק״מ נת״צ שנסללו בקדנציה האחרונה של ראש העיר רמי גרינברג (וסה״כ 7.3 קילומטר נת״צ בעיר). לפני קדנציה זו מציינים בארגון 15 דקות היו בעיר רק טיפה יותר מקילומטר אחד של נת״צ, ולכן מדובר בהתקדמות משמעותית, אך יש להמשיך ולסלול עד מנת להדביק את הפער.
את הרשימה סוגרת העיר בת ים עם 5.4 קילומטר נת״צ שנסללו בקדנציה של ראש העיר צביקה ברוט (וסה״כ 9.3 קילומטר נת״צ בעיר).
באר שבע לא השקיעה סנטימטר אחד בנתיבי תחבורה ציבורית
מנגד בארגון ציינו את הערים עם מספר נתיבי התחבורה הציבורית הנמוכים ביותר. במהלך הקדנציה האחרונה של רון קוניק בגבעתיים נסללו רק 500 מטר נת״צ. יש לציין כי העיר נמצאת בלב המטרופולין, וחוסר בנת"צים בשטחה הינו משמעותי לתנועה רציפה בכלל המטרופולין. מבדיקה נמצא כי 33 קווי אוטובוס עוברים בגבעתיים,אשר מבצעים כ-4000 נסיעות ביום.
אחריה רמת גן הסמוכה עם 700 מטר נת"צ בלבד שקידם ראש העיר כרמל שאמה הכהן קידם רק 700 מטר של נת"צים ל-100,000 איש ב-5 השנים האחרונות. לדברי הארגון, תושביו של שאמה הכהן ותושבי הערים הסמוכות נתקעים בפקקים אשר הולכים ומחמירים מדי יום.
ובמקום האחרון בירת הנגב, באר שבע שלא קידמה אף לא סנטימטר אחד של העדפה לתחבורה ציבורית בשטחה בכהונתו האחרונה של ראש העיר רוביק דנילוביץ'.
בארגון 15 דקות מסכמים את הנתונים ומציינים כי מדינת ישראל חייבת להתקדם לעבר תחבורה ציבורית יעילה ולא להיתקע בתוך הפקק ובסחבתהפוליטית שאנו מורגלים אליה. הבירוקרטיה משאירה אותנו מאחור, ומשפיעה על כל תחומי החיים, גם עלהתחבורה וההתניידות שלנו ממקום למקום, הדבר היומיומי והבסיסי ביותר, היכולת לנוע במרחב.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים