הרב אלעזר נאה: שו"ת חרדים והציונות הדתית - סרוגים

הרב אלעזר נאה: שו"ת חרדים והציונות הדתית

מדוע רבנים תומכים בישיבות התיכוניות? למה רוב גדולי התורה החרדים? ולמה בכלל יש הפרדה בדעות בין הציבור החרדי לבין הציבור הציוני דתי?

הרב אלעזר נאה, חדשות סרוגים
הרב אלעזר נאה: שו"ת חרדים והציונות הדתית

שאלות

"שלום לכבוד הרב

סליחה על האריכות אך הדברים מאד יסודיים ורוב הציבור מבולבל בהם ואין דעה ברורה בעניין לכן אשמח הרב יקדיש זמן לשאלות . רציתי לשאול דבר קצת מורכב אך יסודי

1.מדוע בציבור החרדי יש כל כך גדולי תורה? אין כוונתי לזלזל בציבור שלנו גם אצלנו יש גדולים אך עם הכמות והאיכות שהוציאו הציבור החרדי ב 50 שנים האחרונים אי אפשר להתווכח מקצתם הרב עובדיה הרב אלישיב הסטייפלר ר' שלמה זלמן אוירבך הרב אליהו הרב שך החזון איש ועוד רשימה ארוכה.

נראה מוזר שכל הפסיקת הלכה ושיעורי הגמרא בישיבות הציוניות בנוי על אותם חידושים וספרים שכתבו הרבנים החרדים אך איננו הולכים בדרכם והנהגתם

ואילו אצלנו מעט מזער [ביחס לציבור החרדי] שואף להיות תלמיד חכם אני לומד בישיבה של הציבור שלנו ורואה איך דווקא החכמים שאוהבים ללמוד ממשיכים לאוניברסיטאות רפואה הייטיק וכואב לי שזה בא בתמיכת רבנים אמנם צריך שיהיו אנשי עסקים דתיים יראי שמים אך תשלחו את מי שלא מתאים לתורה אם כל החכמים והכישרונים ילכו להיות אנשי הייטיק לא יצאו לנו הרבה גדולי תורה

לא קשה לשמוע שני אבות אחד דתי לאומי ואחד חרדי רוב [רוב זה ודאי לא כולם שלא יובן ממני לרעה על כולם ח"ו] הלאומיים יגידו שרוצים בנים מפקדים בגולני הטובים לטייס הייטק וכן שאר מקצועות אקדמיים ואילו רוב החרדים ישאפו לראות מצאצאיהם תלמידי חכמים שיפיצו תורה.  אם כן למה בציבור שלנו לא לומדים מהם מהחינוך שיש אצלהם ??? למה אין חינוך לגדול להיות ת"ח כמו שמחדירים אצלהם ???[אפשר לראות זאת אפילו בחינוך הבנות בסמינר ובאולפנא ]

2. חילוקי הדעות בהשקפה הם כל כך מזעריות שלא היה צריך להיבדל לגמרי מהחרדים להחליף לבוש כיפות לעשות לימודים תיכונים הכל שונה מהם להיות אטני להם לא היה עדיף ליצור חרדים לאומיים עם לבוש וכיפות דומות רק הסתייגויות קטנות בדעות היה פחות פילוגים בעם ישראל לא כך ??

3 מדוע רבנים כל כך תומכים באופן לכתחילאי בישיבות תיכוניות בעוד שכל גדולי הדורות כולל ראשי ומתחילי הדרך שלנו הרב אברהם קוק הרב צוקרמן הרב חרל"פ הרב צבי יהודה הרב אליהו [אם צריך יש לי גם מקורות וגם שמעתי מתלמידהם מכלי ראשון ] היו בעד לימודי קודש בלבד ואת לימודי החול להשאיר בחוץ כל הציבור צועק אנו כדעת הרב קוק ובדרכו בעוד שלא קרב זה אל זה מעולם ?? [אפילו בעניין הלבוש ראיתי בספר הנהגות של הרצי"ה שתמך בלבוש החרדי ומאד רצה להכניס זאת לישיבתו אך לא רצה לכפות על הבחורים] אם כן מי הגדולים שעומדים בדרך של ישיבה תיכונית לכתחילה לכל הציבור הלאומי??

[אני מודע שלאט לאט קמים ת"ת וישיבות קטנות של הציבור שלנו למה רק אחרי 50 שנה מודים לדרך שהחזיקו בה החרדים כל השנים ונלחמו על כך??]

תשובות

שלום וכל טוב

לפני הכל, עם אחד אנחנו ועם אחד נהיה, ולא ציבורים ציבורים. ובכל אופן יש מקום לבחון אופי ציבורי כזה או אחר, כדי שנדע למצוא את דרכנו ולדבוק בה.

איני יודע אם צריכים לשכמותי בפענוח שאלות הדור והתקופה. אולי טוב להפנות לת"ח שגם כותבים בזריזות וגם ידם רב להם, לדוגמת מו"ר הרב אבינר.

עוד. חשבתי אולי לא לכתוב, כדי שהכאב העולה מהשאלה יעזור להצמיח תלמידי חכמים כרצון השואל. מלבד זאת אם נתחיל להסביר מדוע במחוזותינו יש מיעוט ת"ח, הדבר יחליש את השאלה הטובה הזו, ויתן לגיטימציה לקיים.

יחד עם זאת חשוב לענות.

בתוך השאלה עולה קנאה באחינו החרדים, וצריכים על זה זהירות רבה, כי יש דברים אצל אחינו החרדים שאינם ראויים להעתקה, ואדרבא יש לשמוח במה שנמצא במחוזותינו.

דוגמאות:

השותפות המלאה במעשה ד' בדור אחרון, והיחלצות המלאה לעזרת ישראל מיד צר, לקיבוץ הגלויות, ולקיחת אחריות על המדינה.

עוד, קבלת בעלי התשובה ואי הפיכתם לאזרחים מעוכבי שידוך וכו'.

קבלת בנים שסטו מעט או הרבה מהדרך, כבנים, אומנם בלי להסכים למעשיהם.

לאלה הדוגמאות יש השלכות רבות, ליחיד ולכלל, וגם באפשרות לגידול תלמידי חכמים ולמניעת פרצות, בתורה בצניעות וכו'. הדברים החיוביים הללו יכולים להיות גורם לדברים שאינם טובים. כאשר עושים חשבון נפש, יש להיזהר שלא לפגוע בדברים הטובים.

ויש עוד דוגמאות

לכן הנראה שיש לחזק ולאמץ דווקא מתוך נקודות החוסן והחוזק הקיימים בציבור הדת"לי.

עלינו לאמר שללא תורה ונאמנות אליה ולדברי חז"ל עד תומם, לא נוכל להעמיד חזון ולבסס את התודעה, את הביטחון ואת קיומה של האומה הכל-כך נצרכים.

כל השאיפות הגדולות המפרנסות את אישי הדור, ופרנסו את הדור הקודם, לא תוכלנה להתממש בלי נאמנות לכל דרכה של תורה, התורה הגואלת היוצאת מבית מדרשם של מרן הרב זצ"ל ובנו רבנו הרצי"ה זצ"ל.

הנאמנות לאומה הישראלית, בפועל ממש, לא רק לכלל ישראל כמושג רוחני ערפילי, דורשת מאתנו חיזוק ואימוץ ערכי התורה שמעולם ועד עולם.

עוד, אנחנו מאמינים באמונה שלמה, שכל מי שנשאב במילואו לישראליות ומוסר נפשו עליה, הוא יהיה פתח התקווה לתשובת הדור כולו.

ועל כל אלה נאמר: ראשיתך מזער ואחריתך ישגה מאד, במהרה בימינו.

אפשר להביא הרבה מקורת לדברים הללו מדברי מרן הרב זצ"ל.

כל האמור אינו בא למעט כהוא זה בגדל החיוב להעריך לכבד ולשמוע מגדולי תורה ופוסקים חשובים, שגדולתם גדולת כל האומה ותורתה ממשה רבנו עד ימינו. וח"ו שבגלל חילוק הנובע מהגדרה ציבורית יהיה כדי למעט משהו מגדולי תורה אלו.

גם אחרי שכתבנו שחובתנו לגדל ולגדול בתורה מתוך נקודות החוסן והאמונה שיש בציבור היקר הדת"ל, מוטל עלינו ללמוד ולדבר גם בשבחים החברתיים-התורניים שישנם אצל אחינו החרדים ומה שלפחות לעת עתה הם עולים עלינו כדברי השואל. הנכונות הנפשית שהתורה תמלא ותחייב את כל החיים (ולא זמנים של תורה וה"נותר" זמנים של "חיים וחברה") . הנאמנות לפסיקת הלכה לגמרי (כמובן שחשוב שתהיה ההלכה שוקלת צדדים שבמציאות עצמה, אבל לאחר מכן הפסיקה תהיה צלולה ומאירה באורה הבהיר של תורה), הליכה אחרי גדולי תורה שיהיו מכוונים ומדריכים לאמיתתה של תורה, ולשמוע להם, (ולא שכל אחד נהיה רשכבה"ג). וכל זאת כמובן בלי להידבק כאמור למעלה בצדדים שליליים.

בתפילה לרוממות שמו יתברך על עמו ונחלתו, בהתמלאות בדבר ד' בכל אברינו וגידינו.

כל טוב,

==

הרב אלעזר נאה הוא רב המושב קשת, מרבני 'דרך אמונה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
רמת השרון
משה | 14-09-2014 18:46
הרב הכותב מגמגם בתשובתו, אגב האם הציבור הדת"ל מקיים מסגרות של חזרה בתשובה? שהרב הכותב מזלזל בחרדים על אי קבלתם המלאה של חלק מבעלי התשובה. - ומידיעה אנ יכותב שהחוזרים בתשובה שחזרו עד הסוף או שהם בכיוון החרדים קיבלו אותם לגמרי כל הבעיה זה עם חצי חילונים חצי דתיים מבולבלים ומבלבלים.
2
שאלות מעולות, כנסו
מתחזק | 14-09-2014 20:50
השאלות שנשאלו כאן ממש מעולות, והתשובות עונות רק על חלק מהשאלות , ואולי הסיבה שאין ממש תשובה... במחילה ממעלת כבוד הרב, אך מעט צורם שבתשובה היה צורך למנות חסרונות הציבור החרדי, ובדרך זו להראות יתרון הדתי לאומי (לזכות הרב יאמר שאיזן את התמונה בהמשך). בהקשר לזה, מנסיוני האישי אינני מסכים לגמרי עם מה שנאמר לגבי החסרונות שהוזכרו. דבר ראשון, היום כמעט כל החוזרים בתשובה/ המתחזקים/ המתקרבים וכו' עושים זאת דרך מסגרות רוחניות, או שיעורים או מרכזים , ששייכים או מתקשרים להשקפה חרדית בצורה זו אחרת והמורים הם חרדים או חוזרים בתשובה חרדיים. בתור מתחזק בעצמי, לא ממש הכרתי יותר מידי מסגרות של חוזרים בתשובה בציוני דתי (חוץ מ"ראש יהודי", לעומת אינספור מרכזים רוחנים, המנוהלים ע"י חרדים או ע"י השקפה חרדית ומורים חרדיים, ולשם נוהרים ההמונים). אני גם לא מרגיש סוג ב' אצל החרדים. דרך אגב, בנושא של אהבת ישראל אמתית, ישנו עניין השד העדתי שקיים גם אצל חלק מהד"ל, ויש הרבה מה לתקן בעניין זה (כמובן שלא אצל כולם). דבר שני מסכים לגמרי עם השואל בנושא הכיפה השונה וההבדלות מהחרדים, כדי להראות ש"אנחנו לא כמוהם". לטעמי יש בזה טעם לפגם ומראה על יוהרה, או התנשאות מסוימת.זה מזכיר את הגישה של הציונים החילוניים בקום המדינה כשהגדירו את דמותו של "היהודי החדש"- "הצבר!" לעומת "היהודי הגלותי", כאילו היהודי החדש, הצבר – הוא המובחר, והיהודי הגלותי, הוא הנחות. לא מתחבר לגישה מתנשאת מסוג שכזה, וההבדלות מהציבור החרדי כנראה מושפעת מהרצון להשתייך ל"צבר" ולא להיות "חרדי מסכן" (רק שהיום הוחלף הרצון של להיות "צבר" ברצון להיות נאור/מערבי/משכיל/מתקדם). מה שהציע השואל – היה נכון לעשותו – במקום ליצור פילוג היה צריך ליצור תת זרם של חרדים לאומיים עם לבוש וכיפות דומות רק הסתייגויות קטנות בדעות. אבל החדשות הטובות שנראה לי שהיום זה מתחיל לקרות. זה למעשה מה שקורה עם החרד"לים. כנראה שבכל זאת הכל לטובה, וזה חלק מתהליך הבירורים, שלקראת גמר התיקון.
3
גדולי תורה בציבור הדתי לאומי
א | 14-09-2014 20:59
כל הדוגמאות שהובאו, הם מגדולי תורה שכבר לפני 50 שנה היו גדולים. הם האריכו ב"ה ימים, ולכן אנו מכירים אותם גם היום. בזמנו, היו לא מעט גדולים שהנחו את הציבור הדתי לאומי (אולי אפילו יותר). אך אם נסתכל על הגדולים בימינו, לא נראה לי שב"תחרות כמותית" זו יש לנו מה להתבייש (ע"ע ה"שמיניה" של זקני הרבנים), ומבחינה איכותית בודאי שלא.
4
לא הבנתי את התשובות
ניצן | 14-09-2014 22:48
סתם מריחה ואף תשובה
5
בציבור החדרי ישנה גזענות איומה כלפי עדות המזרח
גיימס הטפילד | 15-09-2014 8:35
6
קיצור אין לו מה לענות
שפוי | 16-09-2014 22:26
מה לעשות הדרך הנכונה היא של הציבור החרדי (ראו ספר "דת הציונות") תתחילו להתאפס על עצמכם
7
ל-6: אתה ממש לא שפוי.
שפוי באמת | 18-09-2014 12:17
אתה יכול להיות אנטי ציוני אם אוותה נפשך לכך. אבל 'דת הציונות' הוא קובץ עלוב מלא בלשון הרע. סוג של פורנוגרפיה דתית.
8
זה פורסם בקול ברמה.
| 19-09-2014 12:35
זה נכון
9
ל-7:
שפוי | 23-09-2014 11:54
קודם כל אני סופר ציוני אבל ציוני אמיתי ואכמ"ל. בקשר לספר דת הציונות אתה יכול לבחור להמשיך להתעלם מהמציאות
10
מי שאינו נלחם איתנו לכיבוש הארץ נבדל לא-מזערי
עמוס | 31-10-2014 10:02
באמצע הדרך בינינו לבין אויב פעיל